1) Voor de uitzondering een persoonlijk draadje: De winst van Wilders heeft er bij mij zo ingehakt dat ik een paar dagen echt niets kon. Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen stemmen op een partij die mensen uitsluit?
2) Op zoek naar antwoorden, kwam ik ook uit bij mijn eigen beroepsgroep: de journalistiek. Net als destijds bij de opkomst van Fortuyn werden we (ja, ik ook) verrast door het enorme aantal Wilders-stemmers.
3) Maar in mijn ogen heeft de journalistiek ook gefaald in haar werk voor de verkiezingen: A er was te weinig aandacht voor de kwalijke inhoud van het PVV Verkiezingsprogramma
4) En B: de (parlementaire) pers ging te makkelijk mee in het Milders-frame en C: het frame dat de PVV op economisch en sociaal gebied links is (niet dus).
5) Maar dit soort verhalen verschenen pas NA de verkiezingen: (zoals veel verhalen die eigenlijk VOOR de verkiezingen geschreven hadden moeten worden)
![cFnfwTK.jpg]()
6) Zoals veel journalisten pas na de uitslag eens een duik in het PVV Verkiezingsprogramma namen. In journalistieke kringen zie ik tot op heden weinig van een ‘mea culpa’ of een reflecterende blik op de eigen rol.
7) Terwijl die reflectie juist zo hard nodig is. Media en met name de praatprogramma’s hebben een cruciale rol gespeeld in de winst van Wilders.
8) Ik vind de winst van Wilders rampzalig, maar gaan we verder? En is de journalistiek, die zo opzichtig faalde, nog wel het beroep dat ik wil beoefenen?
9) Hoe voorkom je dat mensen in de toekomst (blijven) stemmen op partijen die bevolkingsgroepen uitsluiten en het wantrouwen in de rechtspraak, de politiek, de media en de wetenschap aanwakkeren?
10) Kan ik dat als individu niet beter doen buiten de in mijn ogen falende journalistiek die steeds meer burgers niet weet te bereiken? Kan ik niet beter het onderwijs ingaan? Me aansluiten bij een ngo?
11) Met andere woorden: kan ik als journalist nog wel een rol spelen? En zo ja, hoe? Of kan ik beter een ander vak kiezen?
12) Over deze vragen wil ik de komende weken goed nadenken. Adviezen en/of suggesties en/of tips zijn van harte welkom!!! EINDE DRAAD.