quote:1 december 2023 15:29 - Aangepast 1 december 2023 16:37ING
Spaarders bij ING krijgen vanaf volgend jaar niet meer maandelijks de rente uitgekeerd, maar jaarlijks. De nieuwe voorwaarden leveren spaarders minder rente op.
De huidige maandelijkse uitkering is volgens ING een tijdelijke maatregel die, nu de rente weer grotendeels positief is, kan worden teruggedraaid. "Banken betalen de rente van oudsher jaarlijks uit", zegt een woordvoerder van ING.
Een jaarlijkse uitkering is ook goedkoper voor de bank, omdat ING met een jaarlijkse uitkering minder geld kwijt is aan rente. Hoeveel geld het precies scheelt wil hij niet zeggen.
Scheelt niet heel veel
Spaarders komen er met een jaarlijkse uitkering iets bekaaider vanaf. Bij een maandelijkse rente krijgt een spaarder met 10.000 euro tegoed in totaal 151,04 euro uitgekeerd. Op jaarbasis wordt dat 150 euro. Is het spaarsaldo hoger, dan loopt het verschil op.
Het verschil ontstaat doordat je bij een berekening op maandbasis ook rente krijgt op de rente die al is uitgekeerd. Rente op rente dus.
De lagere kosten voor ING zijn volgens de woordvoerder niet de reden dat de voorwaarden worden aangepast. Een maandelijkse uitkering werd volgens hem in 2020 ingevoerd om spaarders die destijds een negatieve rente voor de kiezen kregen, tegemoet te komen.
Spaarders met tegoeden boven de 1 miljoen euro, en later ook lagere saldi, moesten met die rente opeens geld bijleggen. "Door de rente maandelijks af te rekenen, waren zij minder geld kwijt", aldus ING. Ook werden ze volgens hem niet onaangenaam verrast met een hoge jaarrekening.
Winst verdubbeld
ING zag zijn winst het afgelopen kwartaal verdubbelen. De bank verdient meer aan leningen en is juist minder geld kwijt aan spaarrente. Ook bij andere grote banken is dat, tot chagrijn van veel spaarders, de trend.
De rentes stijgen maar mondjesmaat. Reden voor kartelwaakhond ACM om onderzoek te doen naar de spaarrentes in Nederland. Dat onderzoek boezemt ING-topman Steven van Rijswijk geen angst in, zo zei hij eerder tegen RTL Z.
Als je rente per maand krijgt bouw je rente op rente op.quote:Op vrijdag 1 december 2023 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
waarom is de rente per maand meer als de rente per jaar als dit op de juiste manier wordt berekend?
De beurzen staan juist op instorten, maar succes ermee.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:01 schreef Idisrom het volgende:
Beste Scjvb
Door het inkoopprogramma van eigen aandelen alleen al in de maand november is de intrinsieke waarde van elk ING-aandeel van jou al 5 cent hoger. En straks is de winst van elk aandeel van jou ook nog 5 cent extra
![]()
![]()
Als dit inkoopprogramma zit de komende weken nog zo doorzetdan wordt het 15 cent extra hogere IW per aandeel
![]()
en dat effect geldt ook voor de winst per ING-aandeel
![]()
Bij Nubank in Brazilië ook, alleen geen idee of dat ook bij andere banken daar isquote:Op vrijdag 1 december 2023 18:51 schreef Idisrom het volgende:
In China krijg je dagelijks de rente bijgeboekt bij je saldo.
als je het goed omrekent dan wordt dat meegenomen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 18:52 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Als je rente per maand krijgt bouw je rente op rente op.
Hoe zie je dat voor je? Natuurlijk niet. Want wat is dan de leidraad?quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je het goed omrekent dan wordt dat meegenomen.
Ok, maar wat is dan wél een goed alternatief? Want ik heb nul verstand van banken en zit gewoon bij de ING ter voortzetting van mijn Postbankrekening die ik als kind hadquote:Op vrijdag 1 december 2023 19:45 schreef Farenji het volgende:
Als je bij de ing zit dan vraag je gewoon om genaaid te worden. Ieder verstandig mens heeft die kutbank al lang verlaten. De ing begint inmiddels de rabobank te evenaren als het gaat om de schuldvraag.
Ik ben zelf een hele tijd geleden overgestapt naar triodos, dat doe je niet voor de rente maar wel voor het investeringsbeleid. Triodos investeert niet in fossiel of wapens maar alleen in duurzame dingen die de wereld verder helpen. En de top van de bank loopt zich niet zo schandalig te verrijken als bij de ING.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ok, maar wat is dan wél een goed alternatief? Want ik heb nul verstand van banken en zit gewoon bij de ING ter voortzetting van mijn Postbankrekening die ik als kind had
Nooit problemen gehad verder overigens, maar ik ben wel nieuwsgierig wat een (beter?) alternatief zou kunnen zijn. En als je overstapt, schrijf je dan gewoon de hele meuk in één klap over naar die nieuwe rekening?
Ing is imho prima voor het normale betalingsverkeer.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ok, maar wat is dan wél een goed alternatief? Want ik heb nul verstand van banken en zit gewoon bij de ING ter voortzetting van mijn Postbankrekening die ik als kind had
Nooit problemen gehad verder overigens, maar ik ben wel nieuwsgierig wat een (beter?) alternatief zou kunnen zijn. En als je overstapt, schrijf je dan gewoon de hele meuk in één klap over naar die nieuwe rekening?
Helaas nog geen Apple Pay, dat is een dealbreaker. De keren dat ik mijn bankpas nog gebruik in winkels is elk jaar op 1 hand te tellen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben zelf een hele tijd geleden overgestapt naar triodos, dat doe je niet voor de rente maar wel voor het investeringsbeleid. Triodos investeert niet in fossiel of wapens maar alleen in duurzame dingen die de wereld verder helpen. En de top van de bank loopt zich niet zo schandalig te verrijken als bij de ING.
en wekelijksquote:Op vrijdag 1 december 2023 23:04 schreef 111210 het volgende:
Bunq, geeft in Nederland de hoogste rente.
Ik krijg in Nederland momenteel 3.55% vrij opneembaar, toch een stuk hoger dan Bunq.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:04 schreef 111210 het volgende:
Bunq, geeft in Nederland de hoogste rente.
Daarnaast werkt de app altijd. Bij ING te vaak storing en reclame die je niet kan uitzetten.
Ja maar dan zit je bij een bank uit een ander land. Dat houdt veel mensen toch tegenquote:Op zaterdag 2 december 2023 23:59 schreef -0- het volgende:
[..]
Ik krijg in Nederland momenteel 3.55% vrij opneembaar, toch een stuk hoger dan Bunq.
De meeste banken met niet-jaarlijkse rentebetalingen, communiceren de geannualiseerde rente. Enerzijds omdat het rente vergelijkbaar maakt, anderzijds omdat je dan een op het eerste gezicht hogere rente kunt communiceren.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:40 schreef wpor het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Natuurlijk niet. Want wat is dan de leidraad?
Ja, want de andere Nederlandse banken kun je allemaal blindelings vertrouwen...quote:Op zondag 3 december 2023 00:20 schreef Vincent_student het volgende:
Zo, ben ik effe blij dat ik niet bij deze klote-oplichtersbank zit.
Dan zijn mensen hartstikke gek.quote:Op zondag 3 december 2023 06:59 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja maar dan zit je bij een bank uit een ander land. Dat houdt veel mensen toch tegen
Nee hoor, NL bank met NL garantiestelsel (Credit Europe Bank). Dit tarief is voor een half jaar maar daarna kan je het prima verplaatsen. Of de rente is dan ook hoger, of lager bij Bunq, dat weet niemand.quote:Op zondag 3 december 2023 06:59 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja maar dan zit je bij een bank uit een ander land. Dat houdt veel mensen toch tegen
Er is geen goed alternatief. Alle banken zijn kut.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
er zijn hiervoor allerlei verschillende rentes.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:40 schreef wpor het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Natuurlijk niet. Want wat is dan de leidraad?
Je kan ook rente per uur krijgen. Dan is elk uur je saldo hoger en je fictieve jaarlijkse rente hoger.En krijg je dus elk uur net iets meer rente uitgekeerd.
Even om aan te geven dat het natuurlijk wel uitmaakt hoevaak je rente uitgekeerd krijgt. Vanwege inderdaad, die rente op rente.
Tequote:Op vrijdag 1 december 2023 19:01 schreef Idisrom het volgende:
Beste Scjvb
Door het inkoopprogramma van eigen aandelen alleen al in de maand november is de intrinsieke waarde van elk ING-aandeel van jou al 5 cent hoger. En straks is de winst van elk aandeel van jou ook nog 5 cent extra
![]()
![]()
Als dit inkoopprogramma zit de komende weken nog zo doorzetdan wordt het 15 cent extra hogere IW per aandeel
![]()
en dat effect geldt ook voor de winst per ING-aandeel
![]()
Ja dat snap ik, maar heb dat ook al eens in het andere topic gezegd. Mijn ouders bv die blijven gewoon stug bij hun grootbank. Want vertrouwd en veilig.quote:Op zondag 3 december 2023 10:17 schreef -0- het volgende:
[..]
Nee hoor, NL bank met NL garantiestelsel (Credit Europe Bank). Dit tarief is voor een half jaar maar daarna kan je het prima verplaatsen. Of de rente is dan ook hoger, of lager bij Bunq, dat weet niemand.
En er zijn nog wel wat opties met NL DGS hoger dan Bunq volgens mij.
Waarom zou ie gek zijn voor die paar tientjes extra renten bij een andere voor mensen onbekende bank?quote:Op zondag 3 december 2023 08:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan zijn mensen hartstikke gek.
Ga dan naar raisin.
Die heeft een makkelijk op te zetten rekening, via hun maak je zo rekeningen aan op banken die allemaal onder het garantiestelsel vallen, tevens is ook duidelijk waar je niet te maken krijgt met bronbelasting. (Ofwel je betaalt gewoon alleen in Nederland belasting en hebt verder nergens wat mee te maken)
En het is allemaal gratis..
Ik heb zelf nu zo’n ~90k wegstaan en ~45k op ing, maar dat is meer voor als de beurzen crashen want dan is het instap tijd.
Paar extra tientjes? What?quote:Op zondag 3 december 2023 14:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Waarom zou ie gek zijn voor die paar tientjes extra renten bij een andere voor mensen onbekende bank?
Even ervanuit gaan dat je max een ton weg zet.
Ik snap de gedachtengang best hoor bij vooral ouderen.
Als je genoeg geld hebt dan lig je echt niet wakker van dat beetje extra geld wat je meer zou kunnen krijgen bij een andere bank
Ja, leuk, maar ik ga mijn geld niet in een sok onder mijn bed bewaren. En natuurlijk zit er verschil tussen banken, al is het alleen maar hoeveel rente je krijgt of wat dan ook.quote:Op zondag 3 december 2023 10:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen goed alternatief. Alle banken zijn kut.
Nooit van Raisin gehoord, maar wel geinig dat er uitgerekend vandaag een heel stuk over op AD.nl staatquote:Op zondag 3 december 2023 16:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Paar extra tientjes? What?
Bij 100.000 euro krijg je nu bij ing wat, 1.25%? Laat me niet lachen aub.
Versus minimaal 4% via raisin.
Kan jij rekenen?
Rustig aan zegquote:Op zondag 3 december 2023 16:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Paar extra tientjes? What?
Bij 100.000 euro krijg je nu bij ing wat, 1.25%? Laat me niet lachen aub.
Versus minimaal 4% via raisin.
Kan jij rekenen?
Het valt nog wel mee met de “daar hebben mensen niks voor over”.quote:Op zondag 3 december 2023 18:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Rustig aan zeg
Ik had het over Bunq en jij over Raisin
2,46% vs 3,16% een verschil van 0,7%
Inderdaad wel wat meer dan een paar tientjes ja.
Maar wat ik daarboven ook al zei, als je genoeg geld hebt ga je niet moeilijk doen met overstappen als je al jaren voor je gevoel goed zit bij een bank, dan maakt dat extra procentje ook geen zak uit.
Overigens geen idee waar je die 4% ziet bij de spaarrekeningen.
Je hebt in november en december dan geen renteopbouw. Wat je al hebt opgebouwd voor dat jaar blijft staan.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 13:19 schreef heywoodu het volgende:
Beetje laat
Maar vraagje, want het valt me nu pas op: wordt de rente die je krijgt één keer berekend, aan het eind van het jaar, of loopt die berekening wel gedurende het jaar?
Als ik nu op mijn spaarrekening kijk zie ik bij 'Opgebouwde rente' bijvoorbeeld een bedrag staan, maar wat als ik bijvoorbeeld een huis koop en in november of december de spaarrekening ondersteboven gooi, krijg ik dan ineens (bijna) 0 rente?
Ah, duidelijk, dus wat er bij 'Opgebouwde rente' staat krijg je sowieso, ook als je nu je rekening plundert. Goed om te wetenquote:Op zaterdag 2 maart 2024 13:54 schreef Aether het volgende:
[..]
Je hebt in november en december dan geen renteopbouw. Wat je al hebt opgebouwd voor dat jaar blijft staan.
https://www.ing.nl/partic(...)-op-je-spaarrekening
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |