abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 25 november 2023 @ 10:07:52 #1
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211418394
Ik ga in het nieuwe jaar overstappen naar een nieuwe baan, en daarmee gaat het weekschema op de schop. Hierdoor ben ik aan het nadenken hoeveel tijd waar naar toe gaat. Graag lees ik hoe het bij jullie is, en vooral wat je ervan vindt en wat je graag anders zou zien.

NB graag bovenstaande vertalen naar je eigen situatie. Ben je een vader of een zzp'er - vertaal en vertel.

TS trapt af:

Doordeweeks:
- baan: 24 uur per week, verdeeld in 3 x 8
- de andere 2 dagen zijn de kinderen thuis: peuter hele dag, schoolkind 's middags.
- eigen tijd: nul; niet helemaal waar, want de kinderen zijn ook bij hun vader maar doordeweeks overdag is er geen dagdeel leeg. In het weekend heb ik soms eigen tijd, dat is heerlijk, maar meer dan de helft van de weekenden zijn ze erewoon en ben ik dus 100% van de tijd met ze bezig.

Mijn puzzel is of ik nog een halve (of twee halve of een hele) dag opvang voor de peuter regel, zodat er echt een doordeweeks dagdeel structureel voor mij is. Voor sporten, ongestoord huishouden, met iemand afspreken, een serie kijken, naar de kapper et cetera. Enerzijds lijkt me dat heerlijk, anderzijds heb ik interne stemmen die zeggen 'je peuter is nog maar anderhalf jaar thuis van school, wees er gewoon voor hem en heb het fijn het duurt maar zo kort' en '3 dagen werk is niet veel, moet je daar nou echt van uitrusten' en meer van dat soort discutabele argumenten.

------------------------------------------------------------------

Hoe doen jullie dit? :s) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_211418611
Peuter naar de PSZ op een van die dagen?
Dat is een halve dag.
Nou ja, eigenlijk is dat 2 keer een halve dag, maar icm je andere 3 dagen valt een van 3 daar misschien al onder.

Ik weet dat de PSZ waar Soneal heen ging (Klooster) ook kinderen van het bijbehorende KDV naar de PSZ liet gaan, want daar leren ze weer anderen dingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211418857
En een halve dag per 2 weken? Klinkt als een compromis. 1 week dat dagdeel wat kunnen doen met peuter en de andere week structureel tijd voor jezelf. Of is zoiets praktisch niet mogelijk?
Een dagdeel tijd voor mezelf lijkt me heerlijk, maar dan moet de jongste hier naar school gaan. Dat duurt nog meer dan 2 jaar. Maar met een inwonende partner kan ik wel tijd voor mezelf hebben in de avonden, om bv te gaan sporten. Dingen als kapper doe ik meestal onder werktijd en werk ik in de avond bij. Maar ik heb geluk dat zoiets makkelijk kan. Maar tijd voor mezelf is echt minimaal helaas. Het is niet voor niets dat ik maandag een afspraak heb met de praktijkondersteuner bij de huisarts ;)
pi_211419061
Andere situatie want mijn jongste gaat niet naar een kdv, maar is thuis bij vader wanneer ik werk (rond de 24 uur per week, waarvan 8,5 uur op een zaterdag). Vader werkt dan thuis, behalve op de zaterdag.

Jongste gaat in de even weken de dinsdag en vrijdagmiddag naar psz en in de oneven weken komt daar de woensdag bij. Komt niet van mij uit, maar vanuit de organisatie. Dinsdagmiddag heb ik geen middag voor mezelf, want ik ben dan aan het werk. De woensdag en vrijdagmiddag heb ik wel voor mezelf en ik heb dat wel nodig ja. Doordat ik 3x in de week vroege diensten heb, ga ik in de avond vroeg naar bed. Die avonden heb ik dus vrij weinig tijd voor mezelf. De woensdagmiddag ga ik wanneer mijn oudste het wil wat leuks met haar doen (ergens lunchen ofzo), maar die is al 9 en kan zichzelf goed vermaken.

Ik heb echt 0 schuldgevoel of stemmetjes. Als ik zie hoeveel plezier hij daar heeft en hoeveel hij leert (zijn taal en spraak zijn echt met sprongen voor uit gegaan) weet ik dat dit echt prima is. Voor ons allebei :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 25-11-2023 11:42:33 ]
pi_211419211
Baan: 28 uur per week, verdeeld over 3,5 dag.
Eigen tijd: de vrijdagochtend. Met dien verstande dat ik dit dagdeel gebruik voor het huishouden en in deze periode veel OV taken van school.

Mijn dochters zijn nu 5 en 7, toen ze iets jonger waren werkte ik 32 uur. Toen had ik geen minuut voor mijzelf, als ik vrij was dan waren zij thuis want zo hadden we onze werkroosters afgestemd. Sinds 1 jaar heb ik nu de vrijdagochtend voor mijzelf en ik twijfel dus ook al een jaar om weer 32 uur te werken zodat ik die vrijdagochtend erbij kan pakken op mijn werk. Maar sinds mijn burnout vorig jaar lukt het niet meer en weet ik niet waar ik de energie vandaan moet halen om dat te realiseren.

En af en toe baal ik, dat ik mijzelf nooit tijd alleen heb gegund, dat ik dat eigenlijk nog steeds niet doe. Want juist deze tijd met jonge kinderen is pittig. En je kinderen hebben meer aan jou als jij uitgerust en blij bent.

Lang verhaal kort, trek je niets aan van mensen die zeggen dat je niet bij hoeft te komen van 24 uur werken. Daar heeft niemand iets over te zeggen behalve jij. Het ouderschap alleen al is een fulltime baan, die 24 uur werken komt daar nog bovenop.

En er zijn voor je peuter, dat kan ook als je peuter een dagdeel naar de psz zou gaan. Sterker nog, je geniet misschien wel meer van de tijd samen als je ook wat meer tijd apart hebt van elkaar. En als je naast mama en werkneemster, ook tijd hebt om JOU te zijn.

Kijk naar wat goed is voor jou, en daarmee doe je ook goed voor je kinderen. Juist zelfzorg is belangrijk.
pi_211419528
Situatie hier: ik werk 24 uur week, 3 dagen van 8 uur. Manlief werkt niet, maar heeft fysieke beperkingen, waardoor hij minder belastbaar is. Op mijn werkdagen zorgt hij dat Simon naar en van school komt en regelt hij ook na school activiteiten of juist rust (net wat wenselijk is). Kind gaat dus niet naar BSO.

Manlief kookt ook altijd (en zorgt ook voor de boodschappen). Ik heb mijn werktijden zo aangepast dat ik 's ochtends om 6:30 begin, zodat ik uiterlijk om 16 uur 's middags thuis kan zijn en nog wat tijd met Simon kan doorbrengen.

Overige 2 dagen (+ weekend) ben ik dus vrij. Ik doe ook de schoolbieb (2 uurtjes in de week) en ik ben op die andere dag nog leesmoeder. Zwemles proberen we 50/50 te doen. Overige huishoudelijke taken doe ik vooral, ik probeer dat op de 2 dagen te doen, dat kind op school zit. Ook voel ik me dan min of meer verplicht om manlief wat meer tijd te geven, omdat hij mijn werkdagen opvangt.

Ik moet zeggen dat ik het ook vrij zwaar vind (en dan heb ik nog een partner thuis en maar 1 kind en werk ik maar 3 dagen). Dat komt deels ook door werkgerelateerde zaken en doordat ik al maanden slecht slaap (nachtelijke opvliegers). Ik heb ook regelmatig het stemmetje in mijn hoofd van "Stel je niet zo aan, je werkt maar 3 dagen en hebt 4 dagen vrij", maar voor mijn gevoel heb ik ook weinig eigen tijd.

's Avonds ben ik zo afgedraaid, dat ik rond 20:30 al op de bank lig te slapen. Een serie of film kijken is overdag (in het weekend) ook lastig, want dan is Simon er altijd. Aangezien hij enig kind is, vindt hij het ook leuk om dan iets met (één van) ons te doen ipv altijd alleen spelen.

Als het financieel kan zou ik een halve dag opvang per week zeker doen, als je daarmee wat eigen tijd kunt creëren. Of anders wat Bottums_up suggereert een halve dag per 2 weken?
Met wat meer tijd voor jezelf is de tijd dat je echt samen met je kinderen bent misschien ook weer leuker.

Ik weet niet hoe de verdeling qua tijd is tussen vader en jou, maar daar zou je misschien ook nog wat kunnen schuiven?
pi_211420271
Hier ook 24 uur en 3x 8 uur. Peuter is dan 1 dag bij mijn schoonmoeder (met papa) en twee dagen bij de gastouder. Op vrijdagochtend gaat ze naar de psz. Dan heb ik inderdaad 1 ochtend per week sowieso voor mezelf, gebruik ik om te sporten en nadien even te relaxen. Soms is er dan ook nog een afspraak. Ik zou de woensdagochtend ook nog mogen afnemen bij de psz, maar ik wil haar nog niet iedere dag 'wegdoen'. Ook goed om een hele dag met mij te zijn. Dan gaan we er wel op uit, een ritje naar de winkel is dan al genoeg.
pi_211420524
Ik werk momenteel niet. Ik ben de afgelopen jaren thuis geweest met dreumes en peuter en heb gestudeerd en examens gedaan zodat ik nadat buikbaby groot genoeg is aan het werk kan. Thuisblijfmoeder zijn vind ik enorm zwaar en ik heb soms ook echt het idee dat het voor mijn mentale gesteldheid niet optimaal is :@. Tijd voor mezelf heb ik voor mijn gevoel ook nauwelijks dus in jouw situatie zou ik zeker twee halve dagen of 1 hele dag opvang voor je peuter regelen :Y. Tijd voor jezelf is echt heel erg belangrijk!
pi_211420795
Ik zou ook denken, een ochtend peuterspeelzaal, als jij thuis bent :)

Hier nu 2 hele dagen werken (ga 7 uur weg en ben 6 uur thuis) en 2 halve dagen werken (ga 7 uur weg en sta om half 3 op het schoolplein).
Ik heb alleen op woensdag 3 uurtjes tijd voor mezelf.. maar daarin moet ik ook boodschappen doen en wil ik sporten. Ik ga gelukkig vanaf januari terug naar 2,5 dag werken. Want 4 dagen werken is toch wel erg veel!

Oh de kids gaan trouwens 1 dag naar de bso
pi_211423226
Hier:
Ik: 40 uur per week in 4 dagen (+ 2 uur reistijd per dag).
Man: 36 uur per week in 4 dagen (werkt 50% thuis, de rest 30 min reistijd per dag)

Kinderen: peuter van 2 jaar en de 2e op komst.
Peuter is 1 dag thuis met z’n vader, 1 dag met mij, 1 dag met oma (die bij ons thuis komt), 2 dagen KDV. 2e baby krijgt hetzelfde schema.

Tijd voor onszelf: oma past elke week nog 1 avond op zodat man kan sporten (ik ben altijd te laat thuis voor wat dan ook). Daarnaast logeert peuter 1 weekend per maand bij oma, dat weekend is tijd om ons huwelijk levend te houden. Baby 2 gaat vanaf de geboorte ook 1 weekend per maand naar oma (tegelijk met peuter).

Huishouden: 50/50 tussen man en mij. Man doet doordeweeks praktisch alles Incl kinderzorg, ik meer in het weekend. Huishouden bestaat hier uit: kinderzorg, koken, boodschappen (altijd online want geen tijd om naar de winkel te gaan), vaatwasser, was en opruimen. De rest (schoonmaken, badkamer etc) hebben we uitbesteed. Wordt 1x per week gedaan.

ECHTE tijd voor jezelf: circa 1 weekend per maand. Mijn man en ik zijn vrij creatief. We zorgen vaak in ons eentje voor kind ookal is de ander thuis zodat de ander zich even kan terugtrekken. Dat kan variëren van een paar uurtjes tot een hele dag. Dat vinden we allebei niet zwaar.
Soms (in overleg) sturen we elkaar naar een hotel voor een nacht om bij te tanken en te doen wat je wil. Dat kan ongestoord slapen zijn, in de spa zitten, hele dag op je laptop rommelen, verzin het maar.
Is echt heerlijk. Degene die achterblijft is natuurlijk f*cked want die heeft het hele weekend de peuter na een drukke werkweek maar dat we vinden we allebei niet zwaar. Zoveel alleenstaande ouders moeten dat doen.

We hebben een gezamenlijke agenda en de deal: als er een vrij moment is mag t ingepikt worden voor iets sociaals voor jezelf. Gaat redelijk 50/50 hier.

3e shift: die schiet er bij ons keihard bij in. Is altijd op het laatste moment gauw iets regelen.

Ik heb natuurlijk wel een paar dingen die simpeler zijn:
- 1 kind dat nog niet naar school gaat
- superfitte oma die niets liever doet dan met haar (enige) kleinkind bezig zijn. De 2e gaat ze er gewoon bij doen.

Wat wil ik veranderen: als t moeilijker wordt ga ik een dag minder werken. Overigens zonder vermindering van de opvang-dagen.

Mbt de vraag van TS over een extra dagdeel op de opvang komen: als dat financieel kan zou ik dat zonder blikken of blozen meteen doen. Je wordt geen slechtere moeder van je kind een extra dagdeel wegsturen ookal ben je beschikbaar. Ik geloof heilig in het motto: it takes a village to raise a child. Voor mij is die village iedereen: wij als ouders, de opa’s en oma’s, de leidsters op de crèche, mn familie, mn vriendinnen. Roept u maar. Op mijn mama-dag vind ik t ook geen probleem om een neefje of nichtje erbij te nemen. Maar ik breng m’n peuter dus ook gewoon weg als ik t nodig heb. Meestal toch gewoon het KDV omdat ik wel hou van een zakelijke overeenkomst en mensen niet tot last zijn. Dat is zeker ook met 2 kinderen nodig.

Zolang m’n peuter gelukkig is en geen tekenen van overprikkeling toont geloof ik dat t goed zit. En onderaan de streep is hij maar op 3 plekken: thuis, op het KDV en bij oma. Zoals de meeste kinderen.
En doordat ik gewoon tijd voor mezelf creeer (of altijd wel iets heb om naartoe te leven) hou ik het ook beter vol met peuter. Ik kan onvermoeid met hem spelen en bezig zijn op m’n mama-dag en in het weekend, ookal heb ik doordeweek 40 uur gewerkt. Vind het ook hartstikke leuk. Juist omdat ik hem zo moet missen doordeweek

[ Bericht 5% gewijzigd door _Lily_ op 25-11-2023 17:35:51 ]
pi_211423277
Toevoeging: ik moet wel toegeven dat m’n sociale leven met vriendinnen redelijk gesneuveld is. Ik ben het cliché van de vriendin die weinig zichtbaar meer is sinds ze moeder is.

Maar ik vind dat de schuld van m’n werk, niet van m’n kind haha
Als er iets afgeschaald moet worden is t mijn werk
pi_211423962
Wij besteden ook wat uit van het huishouden om vrije tijd te hebben. We werken allebei 32 uur/4 dagen, dreumes gaat 3 dagen naar kdv en kleuter heeft nog een jaar 4 dagen school met 3 dagen bso.
Schoonmaak wordt door iemand anders gedaan, weekboodschappen worden geleverd. Dingen als de was doen we op thuiswerkdagen. We werken allebei max 2 dagen buitenshuis. En ja dat is luxe. Er is altijd iemand thuis. En toch groeit alles boven mijn hoofd.
In de weekends proberen we veel als gezin te doen. We zijn heel slecht in tijd voor onszelf maken.
Grootouders passen heel incidenteel op. Dreumes is altijd een heel slechte slaper geweest, is niet makkelijk om daar niet zo super jonge grootouders mee op te zadelen.
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:02:09 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_211424080
Nou ja Lemijn jouw situatie is niet helemaal vergelijkbaar met de mijne omdat jij geen partner in huis hebt en dus altijd overal zelf verantwoordelijk bent. Ik heb ook zeer magertjes vrije tijd, maar als ik sta te koken is er nog wel een vader die even wat kan opvangen zeg maar. Als alleenstaande ouder heb je eigenlijk helemaal geen escape. Je kan dus niet gaan sporten in de avonden ofzo. Aan de andere kant, omdat er wel een vader in beeld is en ze daar ook nog wel eens zijn is je vrije tijd ook wel echt vrij.

Mijn "balans":
Werk: 4x8= 32 uur.
Op mijn doordeweekse vrije dag ben ik met mijn peuter, de oudsten zijn op school. Structurele me-time komt dus pas weer als de peuter naar school gaat maar ik acht de kans ook aannemelijk dat die tijd naar werken zal gaan :')
Eigen tijd: in de avonden als mijn man thuis is kan ik dingen doen.
Ik netflix nog wel eens tijdens het middagslaapje op mijn vrije woensdag en daar voel ik me dan schuldig om omdat dat betekent dat de was dan niet wordt gevouwen.

Dus,mja. Ik worstel ook enorm met die balans. Ik ben in de avonden vaak al zo afgedraaid van het carrièrevrouw zijn en mama zijn en huishoudelijke bitch zijn. En dan moet ik in de avonden ook nog partner zijn. Terwijl ik dan eigenlijk alleen nog maar een beetje apathisch voor me uit wil kijken :')

Als ik tijd voor mezelf nodig heb pak ik vaak een adv-dag :') dan ga ik in mijn eentje naar de sauna ofzo.
disclaimer
pi_211424091
We werken beide 32 tot 36u per week. Allebei zijn we een dag thuis en oma past ook een dag op. Oudste gaat naar school en 2x bso, jongste 2x kdv per week.

Af en toe gaan we 's avonds uiteten, dan passen verschillende oppasmeisjes uit de buurt op. Soms gaan ze een weekendje naar de andere opa en oma, die passen niet structureel op en vinden dat heerlijk om af en toe op te passen.

Verder hebben we een schoonmaakster en een glazenwasser. Boodschappen laten we bezorgen. Weekend doen we vaak wat leuks met z'n allen, maar ook tijd voor jezelf. Wisselt nogal, variërend van uitslapen, tot ergens lunchen, sporten etc etc. Soms neem ik ook gewoon vrij als beide kids op de opvang zijn.

We werken beide trouwens veel thuis, dus dat scheelt ook wel qua huishoudelijke taken. Een wasje is snel gedraaid en geen reistijd,

En nu de kids nog zo klein zijn hanteren we strikte bedtijd, tussen 7u en half 8 gaan ze naar boven. Vanaf 20u hebben we dan nog beetje tijd voor ons zelf O+

[ Bericht 13% gewijzigd door June. op 25-11-2023 19:12:09 ]
Shine bright like a diamond.
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:07:47 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_211424122
Oh en verder, tips voor alle moeders hier:

LAAT JE BOODSCHAPPEN THUISBEZORGEN. Ga in godsnaam je 3 vrije uren niet besteden aan zoiets vreselijks als een supermarkt.

NEEM EEN POETS. Echt. Doe het.
disclaimer
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:15:37 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_211424203
Ik hoef trouwens niet uit te rusten van mijn werk. Van mijn gezin des te meer.

Dus nee Lemijn, pak die tijd voor jezelf. Zeker als alleenstaande. Daar is werkelijk niks schandelijk aan. :*
disclaimer
pi_211424580
Ik ben ook heel blij met onze hulp. Komt op woensdag- of vrijdagochtend en inderdaad, ik hoef zelf alleen maar de was te doen en de dagelijkse kleine dingen als aanrecht en tafel netjes aan het eind van de dag, 2x per week nog even benedenverdieping stofzuigen in een kwartiertje. Als de hulp een keer ziek is, voel ik me al fucked om zelf die wc en badkamer te doen en de keuken te dweilen. Echt luxe, maar wil echt niet meer zonder.

Boodschappen doe ik wel zelf. Ik vind dat ook niet erg met de peuter. Ik weet het, voor veel mensen een drama, maar ik vind dat wel gezellig met peuter. Ze is in de winkel meestal wel makkelijk en wil graag meehelpen op een goede manier. Zeurt ook nooit om iets (komt wellicht nog, maar soit). Dus ja, ik zou de boodschappen kunnen bestellen, maar samen boodschappen doen zorgt er voor dat de peuter de rest van de ochtend / middag veel beter te genieten is en veel beter luistert.
pi_211424604
Sinds dit schooljaar werk ik 3 dagen en man 5, hiervoor was het 4 om 4. Kinderen gaan drie dagen naar de opvang en school/bso. Op woensdag en vrijdag ben ik in de ochtend met J. en 's middags met beide kinderen.

Eigenlijk heb ik op dit moment meer werk dan dat er in drie dagen past en daarom passen beide oma's eens in de maand op. Ik heb dus eens in de twee weken een halve werkdag extra. Ook gaat J. soms een extra dagdeel naar de opvang.

Ik heb vrijwel geen tijd voor mezelf. Als ik wegga is dat meestal met een reden, zoals een cursus ofzo. Ook wel eens voor mijn hobby, maar omdat dat weekend dan ook volgepland zit/met anderen is, voelt dat niet altijd als heel ontspannen. Zodra de financiën het toelaten ga ik een keer een weekend alleen weg zonder plannen, ik ben daar heel erg aan toe.

Ik zou zeggen: regel die extra ochtend opvang, al is het maar eens in de twee weken. Ja, ze worden snel groot, maar jij geniet meer van je kinderen als je uitgerust bent en ook af en toe iets leuks voor jezelf doet.
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:52:44 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_211424609
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:49 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik ben ook heel blij met onze hulp. Komt op woensdag- of vrijdagochtend en inderdaad, ik hoef zelf alleen maar de was te doen en de dagelijkse kleine dingen als aanrecht en tafel netjes aan het eind van de dag, 2x per week nog even benedenverdieping stofzuigen in een kwartiertje. Als de hulp een keer ziek is, voel ik me al fucked om zelf die wc en badkamer te doen en de keuken te dweilen. Echt luxe, maar wil echt niet meer zonder.

Boodschappen doe ik wel zelf. Ik vind dat ook niet erg met de peuter. Ik weet het, voor veel mensen een drama, maar ik vind dat wel gezellig met peuter. Ze is in de winkel meestal wel makkelijk en wil graag meehelpen op een goede manier. Zeurt ook nooit om iets (komt wellicht nog, maar soit). Dus ja, ik zou de boodschappen kunnen bestellen, maar samen boodschappen doen zorgt er voor dat de peuter de rest van de ochtend / middag veel beter te genieten is en veel beter luistert.
Als je het samen met je kind doet gaat het ook niet ten koste van je vrije tijd, dat scheelt :P
disclaimer
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 19:56:42 #20
382129 crew  Donna
pi_211424647
Ik ben toevallig per deze week veranderd van week indeling qua werk omdat ik 3 dagen alleen met kinderen in een ritme van KDV brengen, school brengen, direct naar werk, werken, meteen uit werk weer naar school, eventueel zwemles en dan weer KDV echt helemaal zat was.
De hele dag door door door, zonder rust moment en dan in die door door door ook nog alles alleen doen brak me echt op.

Dus nu werk ik op MA tot 14:00 en dan direct door naar school, 's middags lekker niks met m'n oudste en einde van de middag jongste halen van KDV.
Op DI werk ik tot 12:30, even tijd voor mezelf en dan om 14:00 naar school, dan naar huis voor wat drinken en dan zwemles en jongste van KDV halen.
Op WO ochtend ben ik nu lekker vrij en dan half 2 jongste van KDV halen, dan oudste van school halen en direct door naar zwemles (deze les is sinds kort en probeer ik nog wel eens om te zetten naar maandagmiddag want dan hoeft de jongste niet mee of naar een zaterdag voor wat meer rust in de week).
Op DO werk ik tot 14:00 en op VRIJ nu tot 13:00, maar die dagen zijn de kinderen bij hun vader en heb ik vanaf de woensdagavond al alle tijd voor mezelf. Soms tot en met maandagochtend zelfs. :Y

Dusja dat KDV is echt een uitkomst. :Y
En ik werk 20 uren dus.
pi_211424737
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:15 schreef SQ het volgende:
Ik hoef trouwens niet uit te rusten van mijn werk. Van mijn gezin des te meer.

Dus nee Lemijn, pak die tijd voor jezelf. Zeker als alleenstaande. Daar is werkelijk niks schandelijk aan. :*
Grappig dat je het zegt. Ik vind mn gezin echt veel minder vermoeiend dan mn werk.

Echter heb ik er maar 1 kind. Daarnaast heb ik emotioneel best heftig werk. Lange dagen van 9,5 uur en nog 1,5 uur reistijd per dag.

Een kind wat 12 uur slaapt in de nacht en 2 uur in de middag helpt wel.

Daarnaast inderdaad een poets. Soms lten we de boodschappen bezorgen, echter is mn dochter dol op boodschappen doen. Dus meestal is het een gezinsuitje.

Lemijn: Als je zoontje het naar het zin heeft op de opvang, zou ik zeggen waarom niet. Alleen een huishouden runnen lijkt mij een stuk vermoeiender dan als stel samen. Als het niet bevalt kan je het gewoon weer stoppen toch? Volgens mij heb jij beetje hetzelfde werk als ik dus ook pittig, een beetje tijd voor jezelf is ook belangrijk.
  zaterdag 25 november 2023 @ 20:14:02 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_211424815
Ja iedereen is anders. En elk gezin is anders. Maar ik zit met 3 kinderen van 9, 6 en 3 wel in een heel heftige fase vind ik. Bijna letterlijk geen kant uit kunnen. Allemaal andere interesses en behoeftes. Peuter die nog overdag moet slapen maar het vaak niet doet en daardoor om 16:30 totaal onhandelbaar is. Zwemles scouting handbal speelafspraakjes huiswerk. Ik kom echt letterlijk uren én energie tekort op een dag, laat staan dat ik nog iets voor mezelf doe :')

Groetjes vanachter de vaat trouwens. Heb er wel al 2 kinderen in liggen, het is iets.
disclaimer
pi_211424916
Omdat het nu zo pittig is ben ik van plan om 32u te blijven werken ook al gaan ze allebei naar school. Zolang we alle rekeningen kunnen blijven betalen zou ik alleen meer gaan werken om meer op vakantie te kunnen gaan of uiteindelijk een groter huis. Dan heb ik liever vrije tijd. Vriend is hetzelfde van plan.

Groetjes vanonder een oververmoeide en overprikkelde dreumes :P
Vaat moet nog. Morgen.
  zaterdag 25 november 2023 @ 20:46:47 #24
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211425161
Ja, een nieuwe schoonmaakster, dat staat heel hoog op de aandachtslijst. En ook weer beter vooruitdenken en boodschappen bestellen. Ik was daarmee gestopt omdat ik steeds achter de feiten aanliep, omdat ik te moe was - vicieuze cirkel :') .

Leuk om jullie reacties te lezen. En klopt, ik heb thuis geen achtervang, maar dus ook geen partner die een stoorzender of onvoorspelbare factor kan zijn en niemand die nog wat van me wil als ik op de bank plof met een vol aanrecht achter me (zoals nu :Y) ). En als ze weg zijn zijn ze weg, dat is heerlijk, gegarandeerd ongestoord slapen en opstaan zonder dat er iemand aandacht nodig heeft.

Een halve dag per 2 weken gaat in de officiële opvang zeker niet lukken, een halve dag per week = speelleergroep wel bij de organisatie waar we ook kdv afnemen. Maar om de week hem informeel naar mijn ouders brengen is ook wel iets dat ik met ze kan bespreken, ze vinden peuter leuk genoeg.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_211425665
Sinds april ben ik van 28 naar 32 uur werken gegaan, omdat ik me graag wilde gaan inzetten voor de ondernemingsraad. Dat kost alleen best wat meer tijd dan ik had gedacht. Op mijn vrije dag help ik in de schoolbieb of ben ik met de jongste de hele schooldag mee naar zijn dyslexie-counseling. Het voelt momenteel wel alsof ik 40+ uur werk… Maar dat is hopelijk tijdelijk. De oudste moet 4x per week naar training gebracht en gehaald.

Godzijdank hoef ik het niet allemaal alleen te doen. Vriend kookt meestal, dat vindt hij leuk. Ik ruim vervolgens de keuken op :+ en zorg voor de was. 1x in de twee weken komt de hulp en neemt het hele huis onder handen, ik doe in de tussentijd vrij weinig aan stofzuigen etc. Soms gaat de robotstofzuiger aan, maar dan moet de vloer wel vrij van legoblokjes zijn (uitzonderlijk).

Vorige week was vriend voor zijn werk in het buitenland, dat vond ik best heftig hoor. Ik was dan tot 21.30-22.00 uur nog bezig met opruimen, broodbakjes afwassen etc. De kinderen zijn wat ouder, 11 en 8, dat maakt het avondeten wat relaxter qua planning, maar ze liggen ook pas om 20.30 in bed (of iig de oudste).

Tijd voor mezelf: 1x per week yoga. En ik geniet heel erg van ‘s avonds een half uurtje/ uurtje op de bank zitten in mijn eentje. Niemand die iets van me wil of nodig heeft, zalig. Helaas ga ik daardoor eigenlijk net te laat slapen :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 25 november 2023 @ 21:58:30 #26
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_211425846
Ik werk niet, 100% afgekeurd en chronische ziek.
1 kind, gaat sinds dit jaar naar school en waar iedereen zegt als ze naar school gaan heb je meer rust, ervaar ik dit totaal niet. Dat geren met brengen en halen (1x per week overblijven rest thuis eten) en alles wat in huis gedaan moet worden, medische afspraken voor mezelf tussendoor proppen. Het sloopt... Merk dat ik steeds grenzen probeer te verleggen wat weer voor achteruitgang zorgt.
Savonds als kind in bed ligt ben ik gesloopt, dus film kijken is 10 min voor ik slaap :')

Ik zou als ik jou was zorgen voor die extra dag.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_211425895
Ik werk gemiddeld 16 uur in 2 dagen (incidenteel als ik zin heb een dagje extra), mijn man 32 uur in 4 dagen. 1 dag hebben de kinderen BSO omdat ze daar graag heen willen (mijn man werk 3,5e dag thuis, dus BSO is niet noodzakelijk). 1 ochtend per week help ik vast op school, en incidenteel voor andere activiteiten als dat uitkomt. Als mijn man thuis werkt kan ik prima even weg indien nodig, zolang hij geen overleg of deadline heeft.

Man en ik hechten weinig waarde aan werk en materiële zaken, en hebben in onze pre-kindertijd zoveel mogelijk afgelost aan hypotheek, waardoor we nu lage woonlasten hebben en dus met weinig uren werk goed rond kunnen komen. Vakanties zien we als 100% familie-tijd en hechten we wel veel waarde aan, daar gaat mijn complete inkomen naar toe.

M’n man doet alles rondom voetbal van m’n oudste, ik doe dansles. Zwemmen doen we samen (hoeft nu niet perse meer aangezien ze nu om dezelfde tijd zitten, maar wel gezelliger en praktischer zo). We houden max 2 clubjes per kind aan, waarvan 1 sport. Al twijfelen we nu wel over muziekles voor Em omdat ze zo graag wil en nog wel een jaar aan zwemles vast zit…

Tijd voor mezelf heb ik ruim voldoende nu ze ook op vrijdag een lange dag op school zitten. En tijd dat de kinderen er wel zijn ben ik ook niet druk met ze bezig, ik ben meer een luie moeder wat dat betreft. Ik zorg wel dat ze wekelijks allemaal wat qualitytime krijgen maar verder laat ik ze ook vooral zelf lekker aanrommelen en kan ik prima bijv de activiteiten voor de vereniging en stichting waar ik bij zit bijwerken op dat soort momenten zodat dat niet hoeft als ik echt vrije tijd heb. Man en ik hebben ook behoefte aan echt eigen tijd, dus 2 avonden per week splitsen we thuis op.

Het enige in ons gezin wat echt belabberd gaat is opruimen en schoonmaken, dat heeft echt geen prioriteit maar zouden we wel beter moeten doen. Het noodzakelijke gebeurt altijd (keuken en was), maar de rest te weinig.

Ik weet niet hoe je qua vrije dagen zit Lemijn, maar is incidenteel een paar uurtjes vrij nemen als de kinderen niet thuis zijn een optie? Dat deden wij op de kdv-dag soms toen de kinderen daar nog heen gingen.

En je zult zien, als ze straks beide naar school gaan heb je sowieso tijd over voor jezelf. Nog even 1,5 jaar bikkelen…
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zaterdag 25 november 2023 @ 22:10:46 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211425962
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:05 schreef Smart_ass het volgende:
Ik werk momenteel niet. Ik ben de afgelopen jaren thuis geweest met dreumes en peuter en heb gestudeerd en examens gedaan zodat ik nadat buikbaby groot genoeg is aan het werk kan. Thuisblijfmoeder zijn vind ik enorm zwaar en ik heb soms ook echt het idee dat het voor mijn mentale gesteldheid niet optimaal is :@. Tijd voor mezelf heb ik voor mijn gevoel ook nauwelijks dus in jouw situatie zou ik zeker twee halve dagen of 1 hele dag opvang voor je peuter regelen :Y. Tijd voor jezelf is echt heel erg belangrijk!
Ik ben vandaag 4 uur alleen geweest met Colin. Morgen weer zo'n dag. Ik ben nu al gesloopt. Ik zal blij zijn als ik weer kan gaan werken maandag :@ .

Dus ja, vet veel respect voor mensen die dit kunnen _O_ .
Resistance is futile.
  zaterdag 25 november 2023 @ 22:18:09 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211426035
Ons huishouden blijft slechts draaien bij de gratie van Picnic en onze hulp in de huishouding. Colin gaat 2 ochtenden per week naar de PSZ.

Mijn langdurig zieke man kan de zorg voor Colin wel aan maar het huishouden runnen (op acceptabele manier dan, ik ben echt geen houseproud pietluttig type).. het lukt hem niet om dat erbij te doen.

Het is gewoon niet makkelijk allemaal en er is altijd wel een reden om het voor jezelf kiezen uit te stellen. Die 1,5 jaar kunnen je ook opbreken. Ga niet te lang door. Best kans dat je met een beetje ruimte voor jezelf (ongestoord huishouden is trouwens niet voor jezelf) een nog fijner mens wordt en dat is priceless.
Resistance is futile.
pi_211426117
Ik zou die tijd zeker pakken voor jezelf Lemijn. Ofwel door je ouders te vragen ofwel door een halve dag opvang extra.

Ik werk 34 uur verdeeld over 4 dagen. De kinderen gaan 3 dagen naar de opvang, zijn 1 dag met mij en 1 dag met oma. Ik ben op mijn 'vrije' dag meestal compleet afgedraaid :@

Metime zit 'm in de avonden als de kinderen op bed liggen of eventueel in het weekend. Ik probeer tegenwoordig wel wat vaker eigen tijd te pakken, door gewoon te melden dat (8> de zorg op dat moment even in z'n eentje heeft :P

Vanaf januari begin ik met een andere functie, waarbij ik het een stuk drukker heb, dus vanaf dan gaat de huishoudster ook vaker komen. Dat is mij echt elke euro waard. De grote (zware) boodschappen en avondeten voor een dag of 3 laat ik altijd bezorgen en de rest doe ik dan een beetje tussen door of in het weekend.

Soms komt de oppas voor als we echt met z'n tweeën iets willen doen en de kinderen gaan ook af en toe logeren. Dus dat levert gelukkig ook wel wat me-time op.
pi_211426273
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 20:05 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Grappig dat je het zegt. Ik vind mn gezin echt veel minder vermoeiend dan mn werk.

Echter heb ik er maar 1 kind. Daarnaast heb ik emotioneel best heftig werk. Lange dagen van 9,5 uur en nog 1,5 uur reistijd per dag.
Ik heb hetzelfde als jij laurilynne. Ik denk dat het aan de aard van ons werk ligt ;)
Een heel weekend in m’n eentje de peuter hebben is echt heel wat chiller dan een weekenddienst voor mn werk.

Ik ben echt afgedraaid na een weekenddienst en wordt ‘s nachts meerdere keren wakker gebeld. Terwijl tijdens een weekend met de peuter doe ik alles in de halve versnelling.
pi_211426427
Het is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, waaronder het werk dat je doet, maar één kind vs drie kinderen is ook wel een wezenlijk verschil natuurlijk.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:09:57 #33
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211426554
Onze situatie:
- Ik werk 32 uur in onregelmatige diensten, dus ook avonden, nachten, en weekenden. Man werkt 36 uur: ma een halve dag en di t/m vrijdag de hele dag. Ik draai om de week een heel weekend, en daarnaast ongeveer 3 avonden per week. We hebben beide werk wat soms om veel flexibiliteit vraagt in de zin van ongepland langer moeten blijven en dus niet op tijd weg kunnen als er zich last minute iets voor doet. Daar staat tegenover dat later beginnen of eerder weg (als er geen calamiteit is) geen enkel probleem is.
- De 15jarige zit op het VO, de 10jarige in groep 8. Ze kunnen zichzelf dus aardig bedruipen. Als ik 3 avonden werk wordt de 10jarige 1 dag per week door oma opgehaald uit school, 1 dag komt hij zelf naar huis, en 1 dag is meestal de maandag en is mijn man er de middag.
- Eigen tijd: veel, enorm veel. Dat heb ik te denken aan mijn heerlijke onregelmatige werken. Doordat ik vooral avonden werk heb ik de dagen dat mijn kinderen op school zijn de hele ochtend voor mezelf. Houdt in dat ik niet alle avonden thuis ben, maar niemand hier vindt dat vervelend. Elke ochtend voor mezelf is een verademing vergeleken met een x aantal jaren op rij thuisonderwijs waarbij er altijd wel 1 kind 24/7 thuis was en ik dus niet makkelijk ruimte voor mezelf innam of in kon nemen.

Dat gezegd hebbende, bij ons verandert er (hopelijk) ook iets in de gezinssituatie komende lente en we hebben net de knoop doorgehakt om dan kinderopvang in te zetten. Als je puur kijkt naar werkuren (ik wil minder gaan werken en man gaat per januari naar 32 uur) komen we er wel met een dagje oma als oppas. Maarrr, ik heb de afgelopen jaren gemerkt wat een zee aan ruimte er in mijn hoofd vrij komt als ik lekker yoga kan doen, of kan winkelen zonder gedrein om me heen, of gewoon dom kan Netflixen zonder dat iemand iets van me wil. Dat zal ik toch minder snel vragen als het oma betreft, als ze ook al een dag heeft dat we beide MOETEN werken dus dan liever kinderopvang omdat het een zekere ruimte met zich mee brengt. En die ruimte in je hoofd en daarmee je leven, daar gaat het uiteindelijk om. Het is voor mijn mentale gezondheid ook echt van belang dat we zo stressvrij mogelijk leven, dus we maken daar bepaalde keuzes in. Dat ik veel avonden werk is daar bijvoorbeeld een van: ik kan - naast de dingen die ik graag voor mezelf doe - het huis aan kant hebben en zorg dragen voor boodschappen en avondeten voordat ik naar mijn werk moet. Hierdoor komen mijn mannen niet in een chaotische spits terecht van iedereenmoe-iedereenhangry-iedereenbitchy. En iedereen die wel eens bij ons op visite is geweest weet dat wij niet heel hoge eisen stellen aan hoe schoon en opgeruimd het hier moet zijn. :+ Het kunnen loslaten van bepaalde zaken zorgt voor rust op allerlei levels waardoor ons leven ook echt wel fijner/leuker is.

Dit alles zeg ik nu ik supergrote kinderen heb, ik denk ook dat een geheugen zo werkt dat ik al een beetje kwijt ben hoe benauwend het kan zijn om een jong(er) kind te hebben, laat staan meerdere kinderen inclusief alle bijbehorende prikkels. Over een half jaar kom ik hier op terug. :+
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:23:18 #34
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211426679
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 20:46 schreef Lemijn het volgende:
Ja, een nieuwe schoonmaakster, dat staat heel hoog op de aandachtslijst. En ook weer beter vooruitdenken en boodschappen bestellen. Ik was daarmee gestopt omdat ik steeds achter de feiten aanliep, omdat ik te moe was - vicieuze cirkel :') .

Ik zweer bij weekmenu's en boodschappenlijstjes. O+ Wij hebben onszelf aangeleerd om niet te vragen wat we vandaag eten, maar wat we morgen eten. Zo is er altijd ruimte voor een onvoorziene situatie - ziek kind, stervende kat, werk dat uitloopt, andere ellende - zonder dat de boel (vandaag) meteen in de soep loopt. Ook van levensbelang: een goed gevulde voorraadkast. Want rond etenstijd met hongerige kinderen terwijl jezelf al doodvermoeid bent een supermarkt door slepen is de hel op aarde.
pi_211426764
Ik werk 24 uur, verdeeld over 3 dagen. Kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. Man werkt 40+ uur.

Me-time onder schooltijd. Daar zit natuurlijk ook huishouden, sporten (vind ik een moetje, geen ontspanning of me-time) en andere stomme afspraken in maar ik probeer minimaal 1 ochtend echt voor me-time te houden.

Maar nu de kinderen ouder worden hebben we ok wel rustige weekenden dat de kinderen hele dagen de hort op zijn en wij gewoon kunnen chillen. Me-time in de avond is wel weg nu de kinderen steeds later naar bed gaan maar ook nog steeds vrij bewerkelijk zijn.
pi_211428222
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:56 schreef Donna het volgende:
Ik ben toevallig per deze week veranderd van week indeling qua werk omdat ik 3 dagen alleen met kinderen in een ritme van KDV brengen, school brengen, direct naar werk, werken, meteen uit werk weer naar school, eventueel zwemles en dan weer KDV echt helemaal zat was.
De hele dag door door door, zonder rust moment en dan in die door door door ook nog alles alleen doen brak me echt op.

Dus nu werk ik op MA tot 14:00 en dan direct door naar school, 's middags lekker niks met m'n oudste en einde van de middag jongste halen van KDV.
Op DI werk ik tot 12:30, even tijd voor mezelf en dan om 14:00 naar school, dan naar huis voor wat drinken en dan zwemles en jongste van KDV halen.
Op WO ochtend ben ik nu lekker vrij en dan half 2 jongste van KDV halen, dan oudste van school halen en direct door naar zwemles (deze les is sinds kort en probeer ik nog wel eens om te zetten naar maandagmiddag want dan hoeft de jongste niet mee of naar een zaterdag voor wat meer rust in de week).
Op DO werk ik tot 14:00 en op VRIJ nu tot 13:00, maar die dagen zijn de kinderen bij hun vader en heb ik vanaf de woensdagavond al alle tijd voor mezelf. Soms tot en met maandagochtend zelfs. :Y

Dusja dat KDV is echt een uitkomst. :Y
En ik werk 20 uren dus.
Dat is echt wel een enorme luxe, je werktijden zo kunnen veranderen naar hoe jij het wilt. Ik heb zelf wel een beetje mijn tijden kunnen indelen (jaren geleden), maar dan staat het ook wel vast. Ik denk niet dat het makkelijk te veranderen valt. Ik vind daarom de zaterdag en de woensdag als A niet naar de psz gaat vrij zwaar (en ook de dinsdag bedenk ik me net, ik haal direct na werk A op van psz). Ik begin vroeg (5.45) en dan wanneer ik thuis kom heb ik sowieso op een dinsdag en zaterdag een hele werkdag erop zitten en dan duurt het nog eindeloos lang voordat de kinderen naar bed gaan :') Needless to say, ik ben die avonden gesloopt .

Even een toevoeging: ondanks dat het zwaar is, zou ik deze werktijden zelf ook niet willen veranderen. Ik begin vroeg zodat ik mijn oudste van school kan halen 's middags of thuis ben. Ze heeft nog geen continue rooster. Zodoende hoeft ze niet naar het kdv. Straks als de jongste naar school gaat idem.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 26-11-2023 09:11:47 ]
  Moderator zondag 26 november 2023 @ 08:40:11 #37
382129 crew  Donna
pi_211428242
Ja is ook enorm luxe. Ben ook heel blij met mijn baan/werkgever. O+
Al 17 jaar trouwens.

Het was nu maar een kleine verandering. Ik was al elke middag thuis voor/bij de kinderen toen ik nog niet alleenstaande was. :Y
pi_211428324
Ik vind een dag alleen zijn met mijn peuter vermoeiender dan een dag werken. Soms is man een week weg voor zijn werk en die weken vind ik het verschrikkelijkst. En zelf ALLES met peuter doen, en dan nog 24 uur per week werken. Soms zo fijn dat ik peuter eind van de middag even bij papa kan parkeren, vooral als ze allemaal aan het miepen is. En ja, ik houd heel veel van haar, maar soms ben ik haar gedrag ook gewoon even beu. Behangrollen zijn op sommige dagen niet aan te slepen. Maar daarom gaan we altijd even weg als ik met haar ben, dat helpt heel erg om het beheersbaar te houden. Mijn peuter is een soort FOMO-wezentje, nu al.
pi_211428448
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:07 schreef SQ het volgende:
Oh en verder, tips voor alle moeders hier:

LAAT JE BOODSCHAPPEN THUISBEZORGEN. Ga in godsnaam je 3 vrije uren niet besteden aan zoiets vreselijks als een supermarkt.
Ja!
quote:
NEEM EEN POETS. Echt. Doe het.
Nee :'(

Ik heb ze allemaal geprobeerd en altijd kut. Zoveel roken dat mijn hele hut stonk als ze weg waren, de hele tijd tegen me praten (ik werk thuis) dingen die daar niet tegen kunnen met schuursponzen doen en boos worden als ik de derde keer toch wel geïrriteerd ben, goed zijn maar mijn kind trekt ze niet.
Ik wilde dat ik er weer een durfde, maar in de tussentijd (al jaren inmiddels) wordt ons huis gewoon praktisch niet getoetst, behalve door de robot.
Scheelt ook tijd ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Verder heb ik 2 kinderen boven de vier en werken wij bewust dezelfde dag niet zodat we bijna elke week zo'n 5 uur met zijn tweeën zijn. Hemels O+
Ik zou me dus ook niet snel bezwaard voelen over een ochtend voor mezelf regelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 26-11-2023 09:37:06 ]
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator zondag 26 november 2023 @ 12:21:49 #40
382129 crew  Donna
pi_211430084
Mijn moeder poetst trouwens zo nu en dan wat wanneer ze zin heeft en ze doet de tuin ook grotendeels. Ik help wel met de tuin hoor, maar tis haar hobby en de mijne niet echt. :X

Ze vouwt ook mijn was regelmatig. :Y)
pi_211430502
Ik heb 1 kind 'dus heb makkelijk praten' als ik het bij sommigen lees.
Om alles rondom kind te regelen en mijn vriend te ontlasten, heb ik dit schooljaar mijn werkdagen veranderd. Voor mezelf betekent dat minder eigen tijd. Ik mis dat wel. Als het voor kind en vriend te doen zou zijn, had ik het liever zoals eerst.
Eerst werkte ik 2 lange dagen en 2 dagen onder schooltijd (en dus een dag vrij). Nu werk ik 2 lange dagen, 1 dag onder schooltijd en 2 halve dagen.
pi_211432011
Onze situatie:
Ik werk 32 uur (4-8-8-8-4) en mijn man 36 uur (woe vrij). Oudste gaat zelf naar school/huis, geen BSO.
De jongste gaat di en do naar de kdv.
Deze idioot werkt dus op ma en vr thuis met een dreumes, maar er was geen ruimte op de opvang.
Wel werken man en ik 90% van de tijd samen thuis en hebben we hele flexibele werkgevers.

Boodschappen laten we bezorgen: Ik maak een weekplanning en bestel de boodschappen. Ook kook ik altijd.

Huishouden doe ik het meeste in. Man zorgt wel voor de was en bijhouden van de keuken, maar al het andere doe ik. Ik heb tegenwoordig een dagelijks takenlijstje wat ik afwerk (wc/badkamer/vloeren/stoffen), zodat ik niet meer als een gek rond ga rennen door het huis als ik het zat ben 😂. Het geeft tot nu toe wel wat rust.

We kunnen absoluut niet uitgaan van hulp van opa’s/oma vanwege gezondheidsproblemen, maar man en ik gunnen elkaar veel tijd. Hierdoor sport ik alsnog 4x per week en man nog veel meer (incl. weekenden/week weg). Zonder sporten worden we allebei best ongelukkig, dus daar maken we tijd voor. En zitten nog steeds paar avonden per week samen te Netflixen.

Tijd voor mezelf zou ik nog wel meer willen, maar heb me er soort van bij neergelegd dat dit het nu eenmaal even is tot de jongste naar school gaat. Hij kan in principe nog een ochtend naar psz vanaf mei, dus misschien doen we dat.
  zondag 26 november 2023 @ 14:49:22 #43
149959 SQ
snelle trees
pi_211432179
Ben nu wel benieuwd hoeveel avonden jullie in een week hebben gotc als jij vier keer sport, je man nog meer en dan nog meerdere avonden samen kan netflixen :D
Of netflix je na het sporten?
disclaimer
pi_211432322
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 14:49 schreef SQ het volgende:
Ben nu wel benieuwd hoeveel avonden jullie in een week hebben gotc als jij vier keer sport, je man nog meer en dan nog meerdere avonden samen kan netflixen :D
Of netflix je na het sporten?
Ik sport:
Dinsdag en donderdag tijdens lunchpauze, vrijdag ‘s avonds en za/zo wat uitkomt.
Man sport maandag en woensdag zowel 7-8 ‘s ochtends als ‘s avonds, rent doordeweeks verder wanneer het uitkomt en in het weekend minstens 1x 😂. Alles in goed overleg en eventuele gezinsactiviteiten gaan uiteraard voor, of worden gecombineerd met hardloopevenementen 😅.

Dus op di, do, vr (na het sporten), za en zo zat Netflix tijd 🤪.

[ Bericht 0% gewijzigd door GotC op 26-11-2023 15:05:08 ]
pi_211435376
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 13:04 schreef Hupje het volgende:
Ik heb 1 kind 'dus heb makkelijk praten' als ik het bij sommigen lees.
Om alles rondom kind te regelen en mijn vriend te ontlasten, heb ik dit schooljaar mijn werkdagen veranderd. Voor mezelf betekent dat minder eigen tijd. Ik mis dat wel. Als het voor kind en vriend te doen zou zijn, had ik het liever zoals eerst.
Eerst werkte ik 2 lange dagen en 2 dagen onder schooltijd (en dus een dag vrij). Nu werk ik 2 lange dagen, 1 dag onder schooltijd en 2 halve dagen.
Ik zie dat anders hoor. Ook met 1 kind kan t heel zwaar zijn. Ligt ook aan het kind. Uiteindelijk of het nou 1 of meer kinderen zijn —> je levert me-time in omdat het kind grootgebracht moet worden.
pi_211436390
Mijn man sport ook elke dag, hardlopen of sportschool. Doet 'ie vaak 's avonds als ik peuter op bed leg. Man werkt ook twee dagen per week thuis, dus op dat soort dagen doet 'ie het van 16-17 ofzo. In het weekend gaat 'ie meestal 's ochtends vroeg, rond 7.30.
Ik sport ook 3 of 4x per week. Woensdagavond ga ik zwemmen of naar aqua-aerobics met een vriendin en vrijdagochtend en zaterdagochtend doe ik mee met circuittrining in de sportschool. Dat bevalt goed. Als het een van deze ochtenden niet door kan gaan (bijv. peuter niet naar psz i.v.m. vakantie of man weg op zaterdagochtend), ga ik vaak op vrijdagavond nog sporten. Drie keer per week lukt meestal wel.

Maar ook dat is plannen en zoeken naar wat wel kan. Echt me-time (zonder sporten / afspraken) is soms ver te zoeken. Komt wel weer. Maar soms wil ik ook gewoon een weekend weg met een vriendin. :') Al mijn vriendinnen hebben jonge kinderen (baby's) of kunnen op een andere manier moeilijk een paar dagen weg. Misschien lukt het komend jaar een keertje.
  zondag 26 november 2023 @ 20:03:29 #47
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211436749
Een weekend weg, of in ieder geval 2 dagen + 1 nacht, is echt zo fijn! Hopelijk kunnen jullie dat plannen @Komkommerschijfje . Ik deed dat afgelopen jaar 2x en ook nog een keer 4 dagen alleen weg. Heerlijk. Dat laadt me ook significant meer op dan alleen thuis zijn. Dat laatste is meer noodzakelijk om niet gek te worden denk ik.

Sporten, tja. Dat schiet er hier heel snel bij in, en alleen al daarom zou dat structurele dagdeel eigen tijd nuttig zijn.

@GotC heb je nog overwogen om 1 of 2 halve dagen minder te werken als je dreumes dan thuis hebt? Kan het niet vanuit werk of wil je het niet? Ik vind dreumesen en peuters fantastisch als ik tijd voor ze heb, maar als ik teveel wil zijn ze echt zo vervelend. Dus ik ben erg benieuwd waarom je hiervoor kiest.
  zondag 26 november 2023 @ 20:06:15 #48
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211436780
Mogelijk heeft mijn nieuwe werkplek toegang tot een fitnessruimte en 50% korting op een abonnement. Dan overweeg ik dat wel, alhoewel ik fitness heel stom vind maar in een lunchpauze vind ik het wel het overwegen waard.

@Vanyel ik heb eerlijk gezegd ook voornamelijk slechte ervaringen met schoonmaakhulpen. Ze komen niet of vroeger of later, zeggen op, en als je inmiddels bij de derde bent valt zo op wat ze slechter doen dan de vorige. Maar goed, doe heel veel niet, dus dit huis zou er wel echt een kunnen gebruiken.
pi_211436799
Ik werk 24 uur, manlief 32. Houd dus effectief in dat we beiden in het weekend thuis zijn, ik op ma/do thuis ben (met peuter) en hij op vrijdag. De oudste heeft binnenkort eindelijk plek op de bso voor 1 dag in de week (oma past momenteel extra op), jongste 1 dag kdv en 1 sinds 2 weken ook een ochtend psz. En op woensdag passen mijn schoonouders op.

Me-time: weinig, maar dat begint nu langzaam weer wat toe te nemen merk ik. Huishouden komt vooral op mij neer, maar nu de jongste sinds kort op vrijdagochtend op de psz zit heeft manlief ruimte om wat hoognodige dingen in huis te doen. We hebben hier een pittige tijd achter de rug in huis, er komt nu eindelijk weer wat rust in de tent en ik merk vooral dat bij mij daardoor ook de rek er even uit is aan energie.

Ik ben ook team boodschappen bestellen ^O^ met een weekmenu. Ook heb ik in AH allemaal lijstjes in mijn account gemaakt met onze wekelijkse basis (dingen als brood, melk, yoghurt, bananen), een lijstje voor de voorraadkast en onze favoriete recepten een lijstje zodat ik met een paar klikken heel snel klaar kan zijn :P . Het weekmenu gooi ik daarna in een whatsapp groepje met mijn man, ideaal.
pi_211438236
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 20:03 schreef Lemijn het volgende:
Een weekend weg, of in ieder geval 2 dagen + 1 nacht, is echt zo fijn! Hopelijk kunnen jullie dat plannen @:Komkommerschijfje . Ik deed dat afgelopen jaar 2x en ook nog een keer 4 dagen alleen weg. Heerlijk. Dat laadt me ook significant meer op dan alleen thuis zijn. Dat laatste is meer noodzakelijk om niet gek te worden denk ik.

Sporten, tja. Dat schiet er hier heel snel bij in, en alleen al daarom zou dat structurele dagdeel eigen tijd nuttig zijn.

@:GotC heb je nog overwogen om 1 of 2 halve dagen minder te werken als je dreumes dan thuis hebt? Kan het niet vanuit werk of wil je het niet? Ik vind dreumesen en peuters fantastisch als ik tijd voor ze heb, maar als ik teveel wil zijn ze echt zo vervelend. Dus ik ben erg benieuwd waarom je hiervoor kiest.
Zeker. Alleen weg is niets voor mij, denk ik. Met iemand samen is beter. Ik zou ook graag weer even weggaan met man samen, maar dat zit er momenteel ook niet in. Schoonmoeder wil geen logerende kleine kinderen (onder de 5), maar doet verder al veel voor ons qua opvang als het nodig is, gelukkig. Mijn ouders laat ik niet oppassen (vanwege omstandigheden) en mijn zwager en schoonzusje hebben straks zelf al vier kinderen tussen de 4,5 en de 0 en hebben daar al de grootste moeite mee, no way dat peuter daar dan ook nog heengaat. :')
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')