abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211411357
'Europa heeft meest geleden door oorlog Oekraïne, sancties ineffectief’

Bron: BNR Webredactie/ Reuters

De Russische economie zal drie keer zo hard gaan groeien als de Europese. Dat verwacht Amundi, de grootste vermogensbeheerder van Europa en genoteerd op de Amsterdamse beurs Euronext. Investeringsbaas Vincent Mortier van de Franse fondsenmanager stelt daarom dat de sancties tegen Rusland ‘ineffectief’ zijn.

De Russische economie zal drie keer zo hard zal groeien als de Europese. Dat verwacht Amundi, de grootste vermogensbeheerder van Europa en genoteerd op de Amsterdamse beurs Euronext. Investeringsbaas Vincent Mortier van de Franse fondsenmanager stelt daarom ook dat de sancties tegen Rusland ‘ineffectief’ zijn. (Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP) (ANP / Associated Press)
Amundi beheert ongeveer 2.000 miljard dollar aan vermogen en deed de opzienbarende uitspraken tijdens een conferentie in Parijs. Daarbij stelde het dat landen als 'de Verenigde Staten, Europa, Japan, Australië – de grote ontwikkelde landen – niet bij machte zijn om Rusland effectief te sanctioneren'.

Mortier verwacht dat de economie van Rusland in 2024 1,5 procent zal groeien, terwijl de groei in 2025 2 procent zal bedragen. Vergeleken met de de eurozone is de groei fors hoger voor Rusland. In de eurozone worden groeicijfers van 0,5 procent en 1,2 procent verwacht voor de jaren 2024 en 2025. 'We kunnen het betreuren, maar het is de realiteit', stelt Mortier.

Sancties werken wel voor personen
De investeringsbaas stelt dat de sancties wel werken voor specifieke personen wier tegoeden zijn bevroren, maar dat het tot nog toe weinig effect heeft gehad op de import en export van Rusland. 'Grote opkomende economieën onder de BRICS-paraplu (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) en landen als Turkije en Kazachstan profiteerden van de sancties omdat Rusland erin slaagde zijn export weg te halen uit westerse landen', duidt Mortier.

Hij concludeert dat het een 'reality check' is voor het Westen. 'Als we de balans opmaken van de oorlog in Oekraïne: Europa heeft direct en sterk geleden; voor de Verenigde Staten is de impact neutraal. Maar Turkije, Centraal-Azië en Azië meer in het algemeen hebben geprofiteerd.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)sancties-ineffectief

https://jp.reuters.com/ar(...)is-cio-idUKL8N3CO2U2

Het is inderdaad te betreuren, en gezien de sancties geen effect hebben, is het geen tijd te denken aan de Europese economieën en het terugdraaien van deze sancties die in ons nadeel uitpakken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 24-11-2023 16:17:51 ]
pi_211411407
We gaan het komend jaar pas echt merken. Prijsplafond van energie af, nog meer betalen aan de pomp.

Maar goed, het kwaad is geschied.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_211411437
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 15:27 schreef inslagenreuring het volgende:
We gaan het komend jaar pas echt merken. Prijsplafond van energie af, nog meer betalen aan de pomp.

Maar goed, het kwaad is geschied.
Denk het ook.

" de impact voor de Verenigde Staten is neutraal".

Dat is wel opmerkelijk.
pi_211411475
Een vermogensbeheerder die, natuurlijk, geen enkele Russische klant vertegenwoordigd?
pi_211411476
De groei is hoger en aangezien hun economie weinig voorsteld, moeten ze idd nog heel wat groeien, als je het met de economie van europa vergelijkt. :W

Flut artikel.
pi_211411500
China en India profiteren er weer goed van.
pi_211411644
"Vergeleken met de de eurozone is de groei fors hoger voor Rusland. In de eurozone worden groeicijfers van 0,5 procent en 1,2 procent verwacht voor de jaren 2024 en 2025"

Waar komen deze cijfers vandaan?
Als ik de laatste officiële bekendmaking lees dan wordt voor de eurozone een groei van 1,3 procent verwacht in 2024.
pi_211411663
Wanneer ik lees dat de groei FORS hoger is vergeleken met de Eurozone dan denk ik aan meerdere percentages. Vervolgens lees je dat het verschil 0,8% is in 2025 :')

Nog even los van het feit dat Rusland een schijt economie heeft en dus deze percentages lastig te vergelijken zijn met de onze.

Za is weer unbanned -O-.
pi_211411691
Wow!!! Lijkt me echt een superplek om te wonen dat Rusland!!
pi_211411743
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 november 2023 15:24 schreef Za het volgende:
Dat de Russische economie het beter doet bleek onlangs ook uit de roebel die sterk in waarde steeg.
Onzin, de roebel is nog altijd niets waard.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211411764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit dus. Valt mij tegen van BNR hoe dit artikel geschreven, erg suggestief.

Daarnaast is de roebel niet gestegen doordat de economie het zo geweldig doet, maar vanwege forse rente verhogingen van de Russische centrale bank (aldus een eerder artikel van BNR :')).
pi_211411810
Je verwacht het niet.

Plaats hier uw advertentie
  Forum Admin vrijdag 24 november 2023 @ 16:08:36 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211411818
Typisch eenzijdig bnr artikel, al zit er een kern van waarheid in. Europa is zo goed als volledig van Russisch gas af. Dat heeft ook het eea gekost.

Ik ben benieuwd hoe de economie van Rusland er over een jaar of twee uit ziet als deze sancties(of meer) van kracht blijven. Het is nu al niet groter dan dat van de BeNeLux en ze hebben steeds grotere moeite om omwegen te vinden voor bijvoorbeeld semiconductoren, grondstoffen en onderdelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211411908
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:

Die laatste zin is er idd aangeplakt door BNR, de rest is een verbatim van het Reuters artikel.

Ik mag geen teksten aanpassen, maar gezien BNR die zin er bij verzonnen heeft, hanteer ik door die zin weg te laten het exacte Reuters artikel. Dus ik zal het aanpassen.
pi_211411930
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:03 schreef Simmertje het volgende:

[..]
Dit dus. Valt mij tegen van BNR hoe dit artikel geschreven, erg suggestief.

Daarnaast is de roebel niet gestegen doordat de economie het zo geweldig doet, maar vanwege forse rente verhogingen van de Russische centrale bank (aldus een eerder artikel van BNR :')).
ja, als de centrale bank de rente verhoogt worden de nieuwe russische roebels moeilijker te krijgen
dus kan dat een opdrijvend effect hebben tegenover andere valuta die makkerlijker worden uitgeleend/de economie ingepompt

groetjes
pi_211411940
Iedereen met gezond verstand ziet dat dat barbaarse land met een barbaarse bevolking veel meer lijdt dan de gemiddelde European.

We moeten niet verzwakken maar de oorlog tegen Rusland radicaliseren. Meer fabrieken, wapens en sanctie-omzeiling onder de terreurwetgeving aanpakken. Als we hadden gedacht zoals deze meneer in 1941 zag de wereld er heel wat minder plezant uit.
pi_211411941
Volgens mij heeft Oekraïne meer geleden door de oorlog in Oekraïne, maar ik kan het mis hebben
  Forum Admin vrijdag 24 november 2023 @ 16:19:30 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211411942
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:18 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja, als de centrale bank de rente verhoogt worden de nieuwe russische roebels moeilijker te krijgen
dus kan dat een opdrijvend effect hebben tegenover andere valuta die makkerlijker worden uitgeleend/de economie ingepompt

groetjes
Iets met rupees..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211411949
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:19 schreef Buendia het volgende:
Volgens mij heeft Oekraïne meer geleden door de oorlog in Oekraïne, maar ik kan het mis hebben
Oekraïne ligt in Europa, maar ik kan het mis hebben.
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 24 november 2023 @ 16:21:34 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211411961
Wat is dit voor Kremlinpropaganda?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211412004
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:19 schreef Confetti het volgende:
Iedereen met gezond verstand ziet dat dat barbaarse land met een barbaarse bevolking veel meer lijdt dan de gemiddelde European.

We moeten niet verzwakken maar de oorlog tegen Rusland radicaliseren. Meer fabrieken, wapens en sanctie-omzeiling onder de terreurwetgeving aanpakken. Als we hadden gedacht zoals deze meneer in 1941 zag de wereld er heel wat minder plezant uit.
We moeten Rusland geen enkele vinger meer gunnen. Het land zoekt het maar uit met hun bondgenoten in Azië.
pi_211412058
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:21 schreef Harvest89 het volgende:
Wat is dit voor Kremlinpropaganda?
Wanneer Europa direct en sterk heeft geleden onder zelf ingevoerde sancties is dat geen Kremlin propaganda.
pi_211412124
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:34 schreef Za het volgende:

[..]
Wanneer Europa direct en sterk heeft geleden onder zelf ingevoerde sancties is dat geen Kremlin propaganda.
De vraag is in hoeverre dat klopt. En dan nog.. Rusland wil oostelijk Europa terug innemen.
pi_211412160
Overigens was in 2021 de GDP growth van Rusland 5,6% en dat van de Eurozone 5,3%.

Je kan dus hoogstens zeggen dat de sancties aan beide kanten niet zoveel effect hebben gehad. Wat nog maar eens aangeeft dat de gekozen titel van dit artikel en de teksten van Za enorm suggestief zijn. Ik versta toch echt iets anders onder sterk lijden.
pi_211412291
Mooi man, bedrijven die profiteren in tijden van een crisis.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')