abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211406843
Hoi FOKers,

Ik woon in een hoekwoning, met een vrij lange woonkamer. Nu is het opgevallen dat we relatief niet heel veel licht binnenkrijgen, aangezien er enkel ramen aan voor en achterkant (tuin) aanwezig zijn. Een goede oplossing zou kunnen zijn om een extra raam te maken.

Ik was dus de mogelijkheden aan het verkennen om een extra raam te laten creeren aan de zijkant van het huis, waardoor extra daglicht de woonkamer binnen zou kunnen vallen.

Ik heb twee foto's van enig zins vergelijkbare hoekwoningen toegevoegd ter illustratie.

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Nu mijn vragen:

1. Kan dit uberhaupt? Ik ben we er van bewust dat ik een draagmuur moet doorbreken, maar wat googlen lijkt te suggereren dat dit in principe zou moeten kunnen.
2. Ik ben me er van bewust dat je hiervoor toestemming van gemeente nodig hebt. Zou er een reden zijn dat ze dit zouden afwijzen? Het eventuele toekomstige raam zou uitkijken op zijgevel van hoekwoning aan de andere kant van rustige straat.
3. Wat zou een prijs zijn die anno 2023 realistisch is voor materiaal + arbeidsuren? Ik zou dit werk volledig willen uitbesteden.
  vrijdag 24 november 2023 @ 09:24:18 #2
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_211406956
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 09:07 schreef ulq het volgende:

1. Kan dit uberhaupt? Ik ben we er van bewust dat ik een draagmuur moet doorbreken, maar wat googlen lijkt te suggereren dat dit in principe zou moeten kunnen.
Waarom niet? Dit moet geen enkel probleem zijn.
quote:
2. Ik ben me er van bewust dat je hiervoor toestemming van gemeente nodig hebt. Zou er een reden zijn dat ze dit zouden afwijzen? Het eventuele toekomstige raam zou uitkijken op zijgevel van hoekwoning aan de andere kant van rustige straat.
Ja, maar dat is van zoveel zaken afhankelijk. Eerste stap wat je zou moeten doen is met de gemeente gaan praten, of er überhaupt iets mogelijk is.
quote:
3. Wat zou een prijs zijn die anno 2023 realistisch is voor materiaal + arbeidsuren? Ik zou dit werk volledig willen uitbesteden.
Zo lang je niet weet wat je wil/mag, is hier niets over te zeggen.
pi_211408087
Kijk even op de website van omgevingsloket. Kan je gelijk zien of je een vergunning moet aanvragen of niet, zoals ik het nu inschat ben ik bijna zeker van wel.

Hou er dan rekening mee dat er wat kosten bijkomen. Zo moet je leges betalen en vaak willen ze ook bouwtekeningen zien waardoor je ook een professional hiervoor moet inschakelen. Zo zit je makkelijk tegen de 500-1000 euro aan kosten voordat er ook maar iets gedaan is.
  vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:20 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211408570
Je kan ook vooroverleg aanvragen bij de gemeente. Dien je een schets in met wat je wil + wat uitleg. Kijkt er een ambtenaar naar die je vervolgens verteld of het gewoon zonder vergunning mag, vergunningplichtig is of dat het een gevalletje "ain't gonna happen" is. Kosten van een vooroverleg zijn meen ik een euro of 100-150.

Omgevingsloket geeft overigens geen zekerheid maar wat het waarschijnlijk is. Vooroverleg weet je wel zeker van waar je aan toe bent.
pi_211408612
Je gaat iets doen in een draagmuur, dus moet er een vergunning komen.

Verder maakt het uit of aan de zijkant eigen grond tot 2 meter, vanaf 2 meter, openbare grond of van grond van de buren is.

Bij foto 1 ligt de muur op de erfgrens met de buren en die buren moeten toestemming geven en dat moet je vastleggen bij de notaris als erfdienstbaarheid om problemen in de toekomst te voorkomen. Als buur in dit geval zou ik zeker geen toestemming geven.
Bij foto 2 verwacht ik geen enkel probleem.
pi_211408849
1. Ja.
2. Neuh.
3. Ligt er aan over wat voor raam we het hebben... hout/aluminium/kunststof? Wat voor afmeting? Zitten er te openen delen in? Schatting ergens tussen € 3.000 en € 6.000.
pi_211409006
Als het te dicht bij de erfgrens zit en je hebt het alleen nodig voor het licht, dan kan je nog matglas overwegen.
  vrijdag 24 november 2023 @ 12:34:12 #8
36431 bleiblei
pi_211409411
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 11:27 schreef Geborenin1971 het volgende:
Je gaat iets doen in een draagmuur, dus moet er een vergunning komen.
Dat is dus ook geen garantie. Hier is dat in bepaalde gevallen niet nodig. En bepaalde gevallen zijn dus incl. constructieve wijzigingen.
pi_211409945
quote:
Verder maakt het uit of aan de zijkant eigen grond tot 2 meter, vanaf 2 meter, openbare grond of van grond van de buren is.
In mijn geval ligt de hoekwoning een rustige autoweg met een stoep. Het toekomstige raam zou dus grenzen aan stoep, vervolgens rustige autoweg en dan tot slot, ongeveer 8 meter verder, de zijgevel van hoekwoning aan andere kant van de weg. In principe dus geen 2 meter tot openbare weg, aangezien het raam hier direct aan de openbare stoep ligt.

quote:
Als buur in dit geval zou ik zeker geen toestemming geven.
Waarom niet?
pi_211411531
quote:
Waarom niet?
Omdat ik zo'n zijtuin zou gebruiken en daar nu (of in de toekomst) een tuinset/zandbak/speeltoestel zou willen kunnen neerzetten. Zonder dat ik het gevoel heb bekeken te worden.
Mocht bij aankoop van een huis een raam zo zitten, dan komt er een schutting voor te staan. Of een mooie groene haag om de muur wat uit zicht te houden.
pi_211413682
Als het zo is al in het eerste plaatje dan kan je er vanuit gaan dat je buurman bezwaar gaat indienen als hij doorheeft dat je er een vergunning voor hebt aangevraagd. Niet iedereen leest namelijk de vergunningaanvragen, dus wellicht heb je geluk.

Ik zou zonder enige twijfel bezwaar indienen als ik daar zou wonen. Dat is voor mij een nobrainer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 24 november 2023 @ 19:39:36 #12
36431 bleiblei
pi_211413705
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 19:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als het zo is al in het eerste plaatje dan kan je er vanuit gaan dat je buurman bezwaar gaat indienen als hij doorheeft dat je er een vergunning voor hebt aangevraagd. Niet iedereen leest namelijk de vergunningaanvragen, dus wellicht heb je geluk.

Ik zou zonder enige twijfel bezwaar indienen als ik daar zou wonen. Dat is voor mij een nobrainer.
Gast, TS heeft al aangegeven dat het niet zo is zoals in het eerste plaatje...
pi_211413758
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 19:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gast, TS heeft al aangegeven dat het niet zo is zoals in het eerste plaatje...
waar dan?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211414743
Hier een foto die lijkt op mijn situatie:
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Oftewel, twee hoekwoningen naast elkaar, met daartussen een openbare weg. Enige verschil is dat de weg in mijn situatie nog wat breder is, en er een stoep aan beide kanten naast zit.

In zo'n situatie hoef ik niet ook nog toestemming van de buren neem ik aan? Aangezien er ruim 7 meter tussen beide woningen zit?
  Public Relations / Redactie Film zaterdag 25 november 2023 @ 13:12:39 #15
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_211420046
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:54 schreef ulq het volgende:
Hier een foto die lijkt op mijn situatie:
[ afbeelding ]

Oftewel, twee hoekwoningen naast elkaar, met daartussen een openbare weg. Enige verschil is dat de weg in mijn situatie nog wat breder is, en er een stoep aan beide kanten naast zit.

In zo'n situatie hoef ik niet ook nog toestemming van de buren neem ik aan? Aangezien er ruim 7 meter tussen beide woningen zit?
Vergunningsplichtig of niet: geef het vooraf altijd even aan bij de buren.
pi_211421803
Leuk als je buren ooit ook een raam willen; kijk je zo bij elkaar de woonkamer in.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211421961
Een beetje bangmakerij, maar een reëel scenario. Als je een vergunning moet aanvragen, dan zal er mogelijk een ecologische quickscan worden gevraagd, uit deze quickscan volgt dan dat er niet uit te sluiten valt dat er vleermuizen in de muur wonen. Gezien de aard van de werkzaamheden/verbouwing, speelt de aanwezigheid van Huismus en Gierzwaluw een ondergeschikte rol. Ik kan het op basis van deze fotos natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar in principe wordt dan vervolgonderzoek naar vleermuizen aangeraden.

Afhankelijk van het onderzoek (tussen april en oktober in verschillende rondes), en dus de aan of afwezigheid van vleermuizen, 30÷ kans denk ik, moet je misschien een ontheffing aanvragen voor de voorgenomen werkzaamheden.

Onderdeel van deze ontheffing is dat er vervangende voorzieningen moeten komen, in ieder geval tijdelijk, welke in de actieve tijd van vleermuizen moeten hangen (de zomer na het onderzoek, doorgaans), of aannemelijk moeten worden gemaakt dat vleermuizen niet verstoord worden door de plaatsing van het raam (zou kunnen, afhankelijk van precieze situatie en maand van plaatsing van het raam).

Edit;

Kortom, als je een ecologische quickscan moet laten doen, niet over beginnen zelf, dan kost het je waarschijnlijk 5000 euro extra + het duurt één tot twee jaar voordat je kunt beginnen

[ Bericht 4% gewijzigd door Hatseflats22 op 25-11-2023 15:58:07 ]
pi_211422017
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:54 schreef ulq het volgende:
in principe komen je buren te weten wat je wilt als je een vergunning aanvraagt en zij de lokale vergunningaanvragen zelf bekijken elke maand. Doen je buren dit niet zelf dan hebben ze pech, dan hadden ze dit maar moeten doen.

De vraag is of je dit wilt... want ze zullen je dit niet in dank afnemen als ze problemen hebben met dit raam, omdat nagenoeg niemand elke maand de vergunningsaanvragen bekijkt.
Vroeger stonden die in de krant en die kreeg je elke week en dan lazen veel het wel. Nu moet je zelf op een website kijken elke keer als je dit wilt weten. Tenminste zo gaat het bij de gemeentes die ik ken.
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 18:36:33 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211423826
Op de vraag daar waar het werkelijk over gaat; is wat de kosten zouden zijn voor zo'n wijziging krijgt TS geen antwoord. Heb het omgevingsloket voor mijn eigen gemeente eens ingevoerd wat er staat bij "Nieuw kozijn plaatsen of bestaand kozijn of gevelpaneel veranderen" en dan kom ik tot de conclusie dat dit bij een openbaar grenzend deel van de omgeving sowieso vergunningsplichtig is.

quote:
U hebt de check gedaan voor Nieuw kozijn plaatsen of bestaand kozijn of gevelpaneel veranderen. De uitkomst hiervan is: Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig, tenzij er voor de locatie waar u wilt bouwen geen welstandseisen gelden.

De welstandeisen kunt u vinden in de Welstandsnota van de gemeente. Neem bij twijfel contact op met de gemeente voor meer informatie.

U hebt aangegeven dat er sloopafval ontstaat bij uitvoering van de werkzaamheden. Doorloop de check Slopen en/of asbest verwijderen om te controleren of u omgevingsvergunningplichtig bent. Deze check staat al klaar bij Checken.
pi_211429563
Hou er ook rekening mee dat het raam inclusief kozijn 30 minuten brandwerend moet worden, afhankelijk van de afstand tot de erfgrens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop