Za | donderdag 9 november 2023 @ 18:05 |
Vrijdag 8 december gaat op de meeste wegen in Amsterdam de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur. Daar bereiden we de stad nu alvast op voor. We passen wegbelijning aan en plaatsen ongeveer 4.400 borden. Maandag 2 oktober plaatsten we de eerste borden op de toekomstige 30-kilometerwegen, waar u nu nog 50 mag rijden. Op de borden zit tijdelijk een sticker met de boodschap ‘8 december hier 30km/u’. De sticker wordt in de nacht van donderdag 7 december op vrijdag 8 december verwijderd. Op deze wegen geldt dan een nieuwe maximumsnelheid. Even wennen Een andere maximumsnelheid is natuurlijk even wennen. Zeker voor mensen die dagelijks achter het stuur zitten. Maar in onze stad houden we graag rekening met elkaar. Veiliger en stiller Door wat langzamer te rijden, draagt u eraan bij dat iedereen zich veilig en onbezorgd kan verplaatsen in onze stad. U heeft als bestuurder namelijk een breder blikveld en kunt sneller reageren bij onverwachte situaties. Bij 30 kilometer per uur is de remweg 2 keer zo kort (13 meter) als bij 50 kilometer per uur (27 meter). Bij een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur verwachten we daarom 20 tot 30 procent minder ernstige ongelukken. De kans dat een voetganger een ongeluk overleeft bij deze snelheid, is 95 procent. Daarnaast denken we dat het lawaai van het verkeer zal halveren. De stad wordt stiller, en het buiten zijn prettiger. Waar rijdt u straks 30 kilometer per uur? Vanaf 8 december rijden we op 80 procent van de wegen in Amsterdam maximaal 30 kilometer per uur. Hoe hard u waar mag rijden, staat bij elke straat duidelijk aangegeven met de bekende verkeersborden. Wilt u weten waar u maximaal 30 moet rijden vanaf 8 december? Kijk op amsterdam.nl/30km voor meer informatie en de kaart. https://www.amsterdam.nl/(...)mheden-30-kilometer/ Kaart: ![]() https://www.amsterdam.nl/30-km-u-in-de-stad/ Dit kan toch alleen maar een puinhoop worden, als een slak van A naar B? Alles dat gaat stroken, boetes en gedoe. [ Bericht 2% gewijzigd door Za op 09-11-2023 18:13:37 ] | |
Magister_Artium | donderdag 9 november 2023 @ 18:08 |
Alsof je ergens in Amsterdam harder kan rijden dan 30, met al die files. Zelfs op de A10 lukt het je nauwelijks. | |
Karina | donderdag 9 november 2023 @ 18:09 |
Nou bij mij in de buurt rijden ze 80 waar je nu 50 mag, dus ik vind het prima, levensgevaarlijk om zo hard te rijden in een woonwijk. | |
RamboDirk | donderdag 9 november 2023 @ 18:10 |
Fijn dat dit pas na pakjesavond ingaat, dan kan de nonbinaire bij1 regenboog Piet gewoon op tijd zijn pakjes afleveren. | |
thedeedster | donderdag 9 november 2023 @ 18:10 |
Moet je die scooters en e-bikes eens zien. Ze passeren me alsof ik stil sta. Benieuwd of ze die lui ook intensiever gaan controleren. | |
Za | donderdag 9 november 2023 @ 18:10 |
Ja dat kan echt wel. Gisteren heeft iemand mij voorgedaan hoe het gaat zijn straks een bepaalde route, echt bizar hoor. | |
PzKpfw | donderdag 9 november 2023 @ 18:10 |
![]() | |
tjoptjop | donderdag 9 november 2023 @ 18:13 |
Opzich geen probleem mits de weginrichting ook maar aangepast is, met wat uitzonderingen voor echt de doorvoerwegen. Lagere snelheid hoeft overigens niet te betekenen dat het perse trager gaat. Gemiddelde snelheid over je traject is sowieso véél lager dan 30, laat staan 50. Maar in Amsterdam zal het wel weer waardeloos geïmplementeerd worden ![]() | |
Magister_Artium | donderdag 9 november 2023 @ 18:16 |
Een pluspunt: de politie kan nu mooi de trouwstoeten aan de kant zetten, alleen al wegens te hard rijden. | |
Tourniquet | donderdag 9 november 2023 @ 18:25 |
Hier is STA voor bedacht. STA / Amsterdam #76 - Het is stil in Amsterdam | |
ReplaR | donderdag 9 november 2023 @ 18:27 |
Is dit niet ontzettend storend voor de hulpdiensten met spoed? | |
Za | donderdag 9 november 2023 @ 18:31 |
Dit geldt uiteraard niet voor hulpdiensten. Noch voor kangoeroes of struisvogels. | |
Janneke141 | donderdag 9 november 2023 @ 18:33 |
Dat is niet helemaal waar. Hulpdiensten mogen verkeersregels overtreden als er spoed is, maar ook dan moeten ze zich veilig door het verkeer begeven. Daarvoor mag het snelheidsverschil met de andere auto's op de weg dus niet te groot zijn. En als die langzamer rijden, dan moeten ambulances dus ook langzamer. Maar goed, we hebben het hier over een stad waar de verkeersregelaars ambulances ook lieten omrijden toen er een door de gemeenteraad bedacht hek op de Weesperstraat werd gezet. Dus dan kan dit er ook wel bij. | |
maily | donderdag 9 november 2023 @ 23:03 |
| |
Pisces29 | donderdag 9 november 2023 @ 23:19 |
Dat wordt een feestje. Wel begrijpelijk. | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 00:04 |
Goede zaak. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 november 2023 @ 00:27 |
Laat er nu net vandaag een brief van 25 wethouders naar de minister gegaan zijn over exact dat probleem. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 november 2023 @ 00:27 |
Eens. En even terzijde, 30 kunnen rijden in Amsterdam is sowieso al zeldzaam ![]() | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 00:50 |
Straten ja, op die S wegen ![]() Autotje pesten, niet meer niet minder. | |
Alov | vrijdag 10 november 2023 @ 01:02 |
Ben blij dat autotjes gepest worden, anders zou het helemaal bumper aan bumper staan. | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 01:11 |
Juist omdat je gepest wordt met 30 ga je nog meer bumper aan bumper staan. Let naar op, je gevoel van drukte gaatomhoog straks. | |
Ivo1985 | vrijdag 10 november 2023 @ 07:18 |
Niks nieuws toch? Hier binnen het dorp is alleen het stuk wat onderdeel is van de doorgaande provinciale weg 50km/u, al de rest 30km/u. | |
CarbonC | vrijdag 10 november 2023 @ 07:20 |
Een stratenkaart maken met MS Paint ![]() | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 08:36 |
Propaganda achtige manier geschreven. 'Voor u' 'Gaan we' Gaat prachtig worden, de bende die het oplevert. | |
xpompompomx | vrijdag 10 november 2023 @ 08:37 |
Poeh, wat errug. | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 08:50 |
Dat doen alleen aso's. Hopelijk worden die hard aangepakt. | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 08:53 |
Ik weet inmiddels vrij goed waar ik wanneer met de auto kan komen op zo'n manier dat ik niet stil kom te staan, maar ik kan inderdaad zelden harder dan 30 km/uur rijden. | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 08:53 |
Ja? Dat het voor je gevoel drukker wordt is aso? | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 08:55 |
Wat aso is, is dat je zo egoïstisch bent dat je hard wilt rijden en dit als pesten ziet. En er is geen enkele noodzaak om bumper aan bumper te rijden. Houd gewoon afstand, geef anderen de ruimte en houd rekening met voetgangers, fietsers en omwonenden. Het is zo makkelijk. | |
Leandra | vrijdag 10 november 2023 @ 08:57 |
Hoezo "bende die het oplevert"? In de meeste straten in dat kaartje zou 30 sowieso een prima snelheid zijn omdat het geen doorgaande wegen zijn, en de straten die wel doorgaande wegen zijn binnen de ring en aangepast worden naar 30 kunnen het prima hebben, het maakt op de Lairessestraat echt niet uit of je er maar 30 mag rijden en op de straten er omheen is 30 sowieso de meest logische snelheid. | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 08:59 |
Bovendien is een automobilist niet het centrum van het universum. De stad moet ook leefbaar zijn voor de mensen die er wonen. Op sommige plekken kun je misschien wel harder rijden, maar is dat asociaal en onveilig. Mijn eigen straat is daar een voorbeeld van. Goddank krijgen we binnenkort drempels. | |
mschol | vrijdag 10 november 2023 @ 09:00 |
dus dan gaan zein december 80 waar ze 30 mogen? | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 09:06 |
50 hard ![]() Je snapt er geen moer van. Het is niet bumperkleven, het is bumper aan bumper omdat er tegelijkertijd meer autos op ds weg gaan zijn. En begrijp me niet verkeerd, in straten en woonerven is 30 prima. Gaat om de grotere wegen, de hoofdwegen zeg maar, waar het nergens op slaat. | |
Red_85 | vrijdag 10 november 2023 @ 09:08 |
Waarom is het dan wel het favoriete pest object van GL/d66? | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 09:08 |
Ik zie bijvoorbeeld een weg in Amsterdam-Noord waar je best harder zou kunnen rijden maar dat straks niet meer mag. Dat gaat een zegen zijn voor de omwonenden. Bovendien is er een gevaarlijke bocht waar regelmatig ongelukken gebeuren. Ik rijd er zelf altijd al voorzichtig, maar veel anderen doen dat niet. En ja, 50 is onder bepaalde omstandigheden hard. Op de dijk waar ik woon, wordt ook regelmatig 80 gereden terwijl je 30 mag. Ik snap werkelijk niet wat er omgaat in de mensen die een snelheidslimiet als een straf zien. Die wonen toch zelf ook op een plek waar ze enige rust willen hebben? Die hebben toch ook kinderen van wie ze willen dat die veilig zijn? [ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-11-2023 09:14:02 ] | |
Leandra | vrijdag 10 november 2023 @ 09:10 |
Straten waar voornamelijk mensen wonen en winkelen bedoel je? Goh... laat het gros van Amsterdam waar deze snelheidsbeperking wordt ingevoerd daar nou uit bestaan... | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 09:12 |
Hier in de buurt is recentelijk een belangrijke verkeersader geasfalteerd. Die weg is daardoor een week afgesloten geweest. Ik kon er gewoon langsfietsen en was gechoqueerd door het verschil. Wat een rust en ruimte! Let wel: ik ben zelf als automobilist afhankelijk van die weg, maar ineens begreep ik beter wat een impact al dat verkeer heeft op onze leefomgeving. Als overheid heb je nu eenmaal belangen te balanceren. Ik ben geen GL/D66-stemmer, maar ik kan hun standpunt ten aanzien van auto's in veel gevallen wel begrijpen. Dit is zo'n geval. | |
Karina | vrijdag 10 november 2023 @ 09:17 |
Ik vermoed van wel ja ![]() | |
Pisces29 | vrijdag 10 november 2023 @ 09:19 |
Eens wel. Daarbij: (hartje) Amsterdam gaan wonen en dan moeite hebben met drukte en verkeer. Tja. (Wat niet wil zeggen dat ik hard rijden in de binnenstad oké vind. Ik rijd zelf zeer rustig als er veel kinderen, fietsers en wandelaars zijn. Maar ultieme rust verwachten in de stad vind ik wel raar.) | |
Claudia_x | vrijdag 10 november 2023 @ 09:23 |
Ik heb in de korte tijd dat ik in Amsterdam-Noord woonde mijn omgeving drukker en drukker zien worden. Dat geldt voor meer mensen, dus je argument "je gaat op een drukke plek wonen en gaat dan klagen over drukte" gaat vaak niet op. En al zou dat wel het geval zijn, dan hoef je niet veroordeeld te zijn tot een drukke leefomgeving omdat die nu eenmaal druk was. Dat iets ooit het geval was, betekent namelijk niet dat het ook zo moet blijven. Da's een bekende drogreden. Je laatste zin is ook een drogreden, want het gaat hier niet om "ultieme rust willen". Je vertekent hiermee het standpunt van de ander. | |
Pisces29 | vrijdag 10 november 2023 @ 09:30 |
Amsterdam Noord. De plek waar wordt gebouwd en gebouwd. En dan weet je niet dat het drukker gaat worden? Tja, niet mee eens. Er zijn verschillen tussen platteland, kleine gemeentes en een grote stad. Maar je hebt ook mensen op Schiphol die absolute stilte willen. Nonsens als je het mij vraagt. Overigens wat een grote vloek in Amsterdam is, men steekt klakkeloos overal over. Je kan je lol op als automobilist om weer vol op je rem te moeten trappen, zelfs als je onder de toegestane snelheid rijdt. Verder vind ik het allemaal best. Ik rij netjes wat aangegeven staat. Maar grotere wegen zachter rijden (het aanpassen dus) hoeft voor mij niet. | |
Pisces29 | vrijdag 10 november 2023 @ 09:31 |
Dat is wel degelijk een goeie aanpassing, ja. ![]() | |
mschol | vrijdag 10 november 2023 @ 09:54 |
ze zouden lanceerheuveltjes en slaloms moeten aanleggen, stopt het vanzelf | |
Cherni | vrijdag 10 november 2023 @ 10:17 |
Vallen trams daar ook onder in Amsterdam? | |
Za | zaterdag 1 juni 2024 @ 18:08 |
In Amsterdam staan vanaf vandaag flitspalen die de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur moeten gaan handhaven. Het is voor het eerst dat daarvoor flitspalen worden gebruikt. Het gaat om een proef. https://www.nu.nl/binnenl(...)lometer-per-uur.html | |
Bofjijff | zaterdag 1 juni 2024 @ 18:10 |
ja dat krijg je als iedereen de nieuwe regel aan de laars lapt. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zaterdag 1 juni 2024 @ 18:24 |
Vijf jaar geleden besloot de gemeente Amsterdam om de snorscooter in de ban te doen. Je mocht met je snorscooter voortaan niet meer op het fietspad maar je moest op de rijbaan tussen het autoverkeer, en je moest een helm dragen. Het had dus geen zin meer om een snorscooter te hebben, en ze hebben toen ook bedacht dat je bij een aantal tweewielerzaken, die daarvoor toestemming hadden van de RDW, je snorscooter goedkoop kon ombouwen tot bromscooter. Maar nu heb je er dus niets meer aan dat je toen je snorscooter tot bromscooter hebt laten ombouwen, want nu mag je alsnog maar 30 km/h rijden. |