abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211244331
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

Intolerant voor intolerantie
pi_211244336
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:57 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik lees hier niemand die aan de kant van terrorisme staat.
Nou ja, wensen dat Palestijnen vrij zijn en dus het IDF het onderspit delft, en het Joodse volk, en de christenen en atheïsten en de antithïsten, en de homo's, lesbi's en weet ik het wat voor smaken van vrijheidsgraden ze in Israël inmiddels kennen, opdat palestina vrij is, tja...

Ik kan je wijzen op het handvest van de ene strijdende partij, Hamas, maar ik denk dat je die wel kent, die is duidelijk.

Kweenie, maar vertel maar...
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211244349
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Afsluiten van water en elektriciteit en beperkt toelaten van hulpgoederen is wel een bewuste actie.
Bewust zeker. Maar je bent natuurlijk niet verplicht je tegenstander te onderhouden of te voorzien van water of elektriciteit.

Stel je voor, een terreurorganisatie slacht je burgers af en ontvoert er een zooi terug naar Gaza. Vervolgens valt de wereld over het feit dat je water en elektriciteit afsluit.

Dat er onschuldige slachtoffers de dupe worden lijkt mij evident. Dat alleen Israel verantwoordelijk daarvoor is uiteraard niet.

Ook hier weer, meten met twee maten.
  donderdag 9 november 2023 @ 16:08:32 #4
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_211244354
Super irritant, ik had een heel bericht getypt maar dit is weg doordat er een nieuw topic is geopend. Zit op m’n mobiel.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_211244372
quote:
13s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Super irritant, ik had een heel bericht getypt maar dit is weg doordat er een nieuw topic is geopend. Zit op m’n mobiel.
Je kan je getypte bericht toch kopiëren en plakken?
pi_211244384
quote:
13s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Maakt niet uit, komt waarschijnlijk toch neer op: 'Ja maar het is toch de schuld van Israel.'

:P
pi_211244391
Rare framing bij NOS, van hun liveblog:
quote:
'Tien Palestijnen gedood bij Israëlische inval Jenin'

Bij een inval van het Israëlische leger in de stad Jenin en het vluchtelingenkamp daarbij op de bezette Westelijke Jordaanoever zijn tien Palestijnen omgekomen. Dat meldt het Palestijnse gezondheidsministerie. Ook zouden er ten minste twintig mensen gewond zijn geraakt.

Het Israëlische leger heeft gemeld dat het antiterroristische invallen uitvoerde in Jenin, maar gaf verder geen details.

Sinds 7 oktober zijn er ten minste 176 Palestijnen gedood op de bezette Westelijke Jordaanoever, aldus het Palestijnse gezondheidsministerie.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-73295745
Het Israelische leger geeft wel details en zegt een groep van 8 terroristen te hebben uitgeschakeld met een UAV en dat er 14 gewonden zijn. https://www.ynet.co.il/news/article/s1o9gxcxa

Waarom laten ze deze informatie achterwege? Luie journalistiek? Expres?
  donderdag 9 november 2023 @ 16:17:58 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211244430
twitter
pi_211244431
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:07 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Bewust zeker. Maar je bent natuurlijk niet verplicht je tegenstander te onderhouden of te voorzien van water of elektriciteit.

Stel je voor, een terreurorganisatie slacht je burgers af en ontvoert er een zooi terug naar Gaza. Vervolgens valt de wereld over het feit dat je water en elektriciteit afsluit.

Dat er onschuldige slachtoffers de dupe worden lijkt mij evident. Dat alleen Israel verantwoordelijk daarvoor is uiteraard niet.

Ook hier weer, meten met twee maten.
Dit dus, het grenst aan krankzinnigheid om te eisen dat Israël ook maar iets levert aan een land waar ze mee in oorlog zijn. Dat dit land afhankelijk is van Israël is iets dat ze hadden moeten bedenken voor 7 okt.

Stel je toch voor dat we Oekraïne zouden aankijken dat de ze geen pannenkoeken meer naar Rusland sturen.

Waanzin, diepe waanzin.

Never bite the hand that feeds weetjewelweetjeniet
  donderdag 9 november 2023 @ 16:18:35 #10
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211244433
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:13 schreef oblo het volgende:
[..]
Het Israelische leger geeft wel details en zegt een groep van 8 terroristen te hebben uitgeschakeld met een UAV en dat er 14 gewonden zijn. https://www.ynet.co.il/news/article/s1o9gxcxa

Goed gevonden, treffend voorbeeld. Lijkt mij duidelijk waar ze wederom de nadruk op willen leggen.
  donderdag 9 november 2023 @ 16:20:39 #11
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211244450
quote:
10s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:18 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Dit dus, het grenst aan krankzinnigheid om te eisen dat Israël ook maar iets levert aan een land waar ze mee in oorlog zijn. Dat dit land afhankelijk is van Israël is iets dat ze hadden moeten bedenken voor 7 okt.

Stel je toch voor dat we Oekraïne zouden aankijken dat de ze geen pannenkoeken meer naar Rusland sturen.

Waanzin, diepe waanzin.

Never bite the hand that feeds weetjewelweetjeniet
Alsof ik afhankelijk ben voor eten van mijn buurman, zijn dochter ontvoer en opsluit in mijn kelder, om vervolgens weer voor de deur te staan voor een lekker warm hapje eten.

Ja, dat is next-level waanzin. :{
  donderdag 9 november 2023 @ 16:20:40 #12
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211244451
Sowieso de krankzinnige cognitieve dissonantie om Israël zowel verantwoordelijk te stellen voor het welzijn van de Palestijnen als de Joden, werkelijk... waar haal je het vandaan.
pi_211244455
Er is gewoon echt niet een dag voorbijgegaan zonder dat een Israëlische overheidswoordvoerder, ambassadeur of media-account disinfo plaatst. Dit is nota bene de woordvoerder van Israël naar de Arabische wereld toe die een video uit Libanon probeert af te doen als propaganda uit Gaza

twitter
pi_211244466
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:13 schreef oblo het volgende:
[..]

Als je de hele dag bezig bent om journalistiek en activisme te balanceren, kunnen belangrijke details wellicht over het hoofd worden gezien. Immers draait het niet om de waarheid, maar om een bepaald narratief.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 9 november 2023 @ 16:22:58 #15
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211244469
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:20 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Alsof ik afhankelijk ben voor eten van mijn buurman, zijn dochter ontvoer en opsluit in mijn kelder, om vervolgens weer voor de deur te staan voor een lekker warm hapje eten.

Ja, dat is next-level waanzin. :{
Ja ik kan dan ook niet anders dan met spottende verontrusting getuige zijn
pi_211244470
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:17 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Heeft hij niks beters te doen? Alsof Nederland zo belangrijk is hierin dat die man naar ons kouwe kikkerlandje moet komen.
pi_211244476
quote:
10s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:20 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Sowieso de krankzinnige cognitieve dissonantie om Israël zowel verantwoordelijk te stellen voor het welzijn van de Palestijnen als de Joden, werkelijk... waar haal je het vandaan.
Geneefse conventies voornamelijk
  donderdag 9 november 2023 @ 16:24:37 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211244481
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:22 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Heeft hij niks beters te doen? Alsof Nederland zo belangrijk is hierin dat die man naar ons kouwe kikkerlandje moet komen.
Zou Rutte niet alvast voorsorteren op die NAVO functie?
  donderdag 9 november 2023 @ 16:25:11 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211244486
quote:

[..]
Beetje lobbyen voor zijn nieuwe functie op kosten van Nederland.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_211244495
quote:

[..]
Het is ook vraag af of je iemand moet uitnodigen die families van terroristen betaald.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211244499
AD stuurt pushbericht dat Rutte Abbas uitnodigt voor bezoek aan Nederland
pi_211244500
oh al oud nieuws :P
pi_211244509
quote:

[..]
Onderdeel van zijn stage periode? :+
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_211244513
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:24 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Geneefse conventies voornamelijk
Deze stellen dat elke strijdende partij in eerste instantie verantwoordelijk is voor hun eigen burgers. Dat zou in dit geval dus betekenen dat Israël verantwoordelijk is voor de Israëlische burgers en Hamas voor de Palestijnse. Opmerkelijk genoeg wordt Israël voor zowel de eerste als de tweede groep verantwoordelijk gehouden, waar Hamas totaal geen verantwoordelijkheid wordt toegedicht. Dit is vreemd en tegenstrijdig met de Geneefse conventies.
pi_211244527
quote:
2s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:04 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Nou ja, wensen dat Palestijnen vrij zijn en dus het IDF het onderspit delft, en het Joodse volk, en de christenen en atheïsten en de antithïsten, en de homo's, lesbi's en weet ik het wat voor smaken van vrijheidsgraden ze in Israël inmiddels kennen, opdat palestina vrij is, tja...

Ik kan je wijzen op het handvest van de ene strijdende partij, Hamas, maar ik denk dat je die wel kent, die is duidelijk.

Kweenie, maar vertel maar...
dus als er iets van sympathie voor een Palestijn is dan er ook sympathie voor Hamas. Dan begrijp ik de schuimbekkende fokkers wel. Het slaat nergens op, maar ik begrijp t nu wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')