abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211214005
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

[ Bericht 7% gewijzigd door Momo op 06-11-2023 18:22:07 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211214028
quote:
12s.gif Op maandag 6 november 2023 17:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee, dat zijn hun ouders die dat zelf hun kinderen hebben aangedaan of konden laten aandoen.
Mijn broek is bij het lezen van jouw post zowaar afgezakt terwijl ik een riem om heb en op een stoel zit.

Erg knap.
pi_211214038
@HowardRoark Ja, ongeveer heel Israel wil dat en Hamas blijft zich tussen de Palestijnse burgers mengen.

Dus die Palestijnse burgers zijn ook het slachtoffer. Dat is een feit en daarvoor hoef je echt geen hekel te hebben aan Palestijnen. Die mensen zijn op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats.

Helaas.
pi_211214068
twitter
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  Overall beste user 2022 maandag 6 november 2023 @ 17:58:00 #5
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_211214071
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:53 schreef Jacy-Jacy het volgende:
@:HowardRoark Ja, ongeveer heel Israel wil dat en Hamas blijft zich tussen de Palestijnse burgers mengen.

Dus die Palestijnse burgers zijn ook het slachtoffer. Dat is een feit en daarvoor hoef je echt geen hekel te hebben aan Palestijnen. Die mensen zijn op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats.

Helaas.
Dan zullen ze vast niet rouwig zijn om het mollen van hamas.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_211214080
mensen draaien echt door

https://9gag.com/gag/ay2wpvV
pi_211214088
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:58 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dan zullen ze vast niet rouwig zijn om het mollen van hamas.
Als je Hamas laat voortbestaan gaan ze ook nog heel veel onschuldige slachtoffers maken.

Dus het is kiezen uit twee kwaden.
pi_211214127
quote:
81s.gif Op maandag 6 november 2023 17:58 schreef bitterbal het volgende:
mensen draaien echt door

Wtf, mooi dat dit in Amerika gebeurd, hopelijk gaat hij een fijne 30 jaar tegemoet in de bak.

Dit is dus waar ik mij het meeste zorgen om maak, die groeiende tweeling in het westen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_211214136
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:03 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Wtf, mooi dat dit in Amerika gebeurd, hopelijk gaat hij een fijne 30 tegemoet in de bak.

Dit is dus waar ik mij het meeste zorgen om maak, die groeiende tweeling in het westen.
lijkt op ontploffen te staan he

ook de haat hier naar elkaar
  maandag 6 november 2023 @ 18:07:46 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211214154
quote:
mensen draaien echt door

Er even vanuit gaand dat het verhaal inderdaad is zoals het er staat: wat is er mis met zo'n idioot dat ie probeert mensen van de weg te rijden om een conflict op een ander continent? Of dat je vlaggen van andere mensen af rukt zoals in het filmpje een paar posts terug.

De enige andere vlag die ik zo tijdens een demonstratie behandeld heb zien worden, is de Koerdische vlag, ironisch gezien tijdens een anti-Israël-protest.
pi_211214165
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:07 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er even vanuit gaand dat het verhaal inderdaad is zoals het er staat: wat is er mis met zo'n idioot dat ie probeert mensen van de weg te rijden om een conflict op een ander continent? Of dat je vlaggen van andere mensen af rukt zoals in het filmpje een paar posts terug.

De enige andere vlag die ik zo tijdens een demonstratie behandeld heb zien worden, is de Koerdische vlag, ironisch gezien tijdens een anti-Israël-protest.
denk pure haat en een gebrek aan intellect. Denk als je je zo gedraagt je echt gewoon zwakzinnig bent
pi_211214171
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:09 schreef bitterbal het volgende:
Denk als je je zo gedraagt je echt gewoon zwakzinnig bent
Dit ja.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211214185
net zoals die posters van de muur halen van die mensen die gegijzeld zijn. Das het probleem denk ik, dat veel mensen zich niet meer kunnen in leven in een ander ook al staat die aan de 'andere' kant.
  maandag 6 november 2023 @ 18:12:20 #14
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211214189
Belgische premier De Croo: Israëlisch optreden in Gaza is ‘niet meer proportioneel’

quote:
De Belgische premier Alexander de Croo heeft kritiek geuit op het Israëlische handelen in de Gazastrook. ‘Als men een gans vluchtelingenkamp platbombardeert met de bedoeling om één terrorist uit te schakelen, dan denk ik niet dat dit nog proportioneel is. Zoiets is een brug te ver,’ aldus De Croo.

De Croo voegt zich met zijn uitspraken bij zijn Ierse ambtsgenoot Leo Varadkar, die zich vrijdag al kritisch uitsprak over de Israëlische bombardementen in de Gazastrook. ‘Wat ik op dit moment zie gebeuren is niet zomaar zelfverdediging. Het doet meer denken aan iets in de richting van wraak’, zei Varadkar.

Beide premiers voegden aan hun uitspraken toe dat hun regeringen het Israëlische recht op zelfverdediging erkennen. De Croo noemt het ‘volkomen logisch’ dat Israël een ‘oplossing’ zoekt voor Hamas. ‘De vraag is op welke manier de oplossing gevonden moet worden’, voegt hij daaraan toe. De Croo roept Israël en Hamas op tot een staakt-het-vuren om een eind te maken aan ‘geweld en duizenden burgerslachtoffers’.
Toch wel moeten glimlachen bij ‘een gans vluchtelingenkamp’
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211214190
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:09 schreef bitterbal het volgende:

[..]
denk pure haat en een gebrek aan intellect. Denk als je je zo gedraagt je echt gewoon zwakzinnig bent
Nee, niet zwakzinnig. Haat en cultuur.
Intolerant voor intolerantie
pi_211214197
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:12 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Nee, niet zwakzinnig. Haat en cultuur.
als je iemand van de weg probeert te rijden vanwege een vlag vind ik je toch echt zwakzinnig.
pi_211214198
quote:
mensen draaien echt door

Ik ga echt niet op 9gag klikken. :D
Heb je misschien een samenvatting!
pi_211214200
En dan zag je ook aan die persoon eindigde _O-
pi_211214206
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:13 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
oh man in auto probeert motorrijder van de weg te rijden omdat die een israelische vlag op zijn motor heeft bevestigd. Maar eindigt met auto onder een vrachtwagen en zit klem _O-

hij heeft de motorrijder trouwens wel geraakt maakt ziet er niet gewond uit voor zover dat te zien is
pi_211214208
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:12 schreef Caland het volgende:
Belgische premier De Croo: Israëlisch optreden in Gaza is ‘niet meer proportioneel’

[..]
Toch wel moeten glimlachen bij ‘een gans vluchtelingenkamp’
De beste man heeft natuurlijk gewoon gelijk.
zie email 27 oktober
pi_211214216
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:13 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Die site bijt niet, het is veilig.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 6 november 2023 @ 18:15:41 #22
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211214222
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:04 schreef bitterbal het volgende:

[..]
lijkt op ontploffen te staan he

ook de haat hier naar elkaar
Het valt volgens mij gelukkig nog wel mee. Eén idioot tot nu toe die de ruiten van een moskee ingooide. Is er één teveel maar het is niet zo dat de horden van Edwin Wagensveld aan de poorten staan.

Extreemrechts houdt zich erg slim koest op dit moment want die weten dat hun punt zichzelf wel verkoopt. Met elke Hamas- jihad- of Talibanvlag heeft Wilders er weer een paar honderd stemmen bij vrees ik.

Zoals Murray het gisteren ook verwoordde: als de politiek niets doet aan mensen die intolerant en gewelddadig zijn, dan doen demense het straks zelf en dan wordt het een stuk lelijker dan als er nu gecontroleerd en wettelijk gekaderd ingegrepen wordt.

In Duitsland worden de eerste stappen nu overwogen. Dat lijkt me een goede zaak. Om het draagvlak te houden voor een multiculturele samenleving zul je het kaf van het koren moeten scheiden en de extremisten echt aan moeten kunnen pakken, zowel de idioten die het schuim op de bek hebben staan bij het zien van een Davidsster en de mensen die willekeurige moslims en moskeeën als doelwit beginnen te zien en hele bevolkingsgroepen willen deporteren.
pi_211214234
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:13 schreef bitterbal het volgende:

[..]
als je iemand van de weg probeert te rijden vanwege een vlag vind ik je toch echt zwakzinnig.
Normaalgesproken wel. Maar ik denk toch echt dat de primaire oorzaak haat is. De meest intelligente mensen liepen die posters met gijzelaars van de muur te rukken. De nazi-top waren intelligente mensen.

Als je dan ook nog een cultuur hebt waar tegenspraak niet wordt geduld.... :{
pi_211214245
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:17 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Normaalgesproken wel. Maar ik denk toch echt dat de primaire oorzaak haat is. De meest intelligente mensen liepen die posters met gijzelaars van de muur te rukken. De nazi-top waren intelligente mensen.

Als je dan ook nog een cultuur hebt waar tegenspraak niet wordt geduld.... :{
misschien :{

Komt haat niet voor uit gebrek aan kennis ?
  maandag 6 november 2023 @ 18:19:35 #25
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211214259
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:57 schreef Tekaschi het volgende:
[ twitter ]
quote:
Largest demonstrations in the history of USA.
Oke man, goed verhaal :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')