In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
@HowardRoark Ja, ongeveer heel Israel wil dat en Hamas blijft zich tussen de Palestijnse burgers mengen.
Dus die Palestijnse burgers zijn ook het slachtoffer. Dat is een feit en daarvoor hoef je echt geen hekel te hebben aan Palestijnen. Die mensen zijn op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats.
Op maandag 6 november 2023 17:53 schreef Jacy-Jacy het volgende: @:HowardRoark Ja, ongeveer heel Israel wil dat en Hamas blijft zich tussen de Palestijnse burgers mengen.
Dus die Palestijnse burgers zijn ook het slachtoffer. Dat is een feit en daarvoor hoef je echt geen hekel te hebben aan Palestijnen. Die mensen zijn op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats.
Helaas.
Dan zullen ze vast niet rouwig zijn om het mollen van hamas.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Er even vanuit gaand dat het verhaal inderdaad is zoals het er staat: wat is er mis met zo'n idioot dat ie probeert mensen van de weg te rijden om een conflict op een ander continent? Of dat je vlaggen van andere mensen af rukt zoals in het filmpje een paar posts terug.
De enige andere vlag die ik zo tijdens een demonstratie behandeld heb zien worden, is de Koerdische vlag, ironisch gezien tijdens een anti-Israël-protest.
[..] Er even vanuit gaand dat het verhaal inderdaad is zoals het er staat: wat is er mis met zo'n idioot dat ie probeert mensen van de weg te rijden om een conflict op een ander continent? Of dat je vlaggen van andere mensen af rukt zoals in het filmpje een paar posts terug.
De enige andere vlag die ik zo tijdens een demonstratie behandeld heb zien worden, is de Koerdische vlag, ironisch gezien tijdens een anti-Israël-protest.
denk pure haat en een gebrek aan intellect. Denk als je je zo gedraagt je echt gewoon zwakzinnig bent
net zoals die posters van de muur halen van die mensen die gegijzeld zijn. Das het probleem denk ik, dat veel mensen zich niet meer kunnen in leven in een ander ook al staat die aan de 'andere' kant.
Belgische premier De Croo: Israëlisch optreden in Gaza is ‘niet meer proportioneel’
quote:
De Belgische premier Alexander de Croo heeft kritiek geuit op het Israëlische handelen in de Gazastrook. ‘Als men een gans vluchtelingenkamp platbombardeert met de bedoeling om één terrorist uit te schakelen, dan denk ik niet dat dit nog proportioneel is. Zoiets is een brug te ver,’ aldus De Croo.
De Croo voegt zich met zijn uitspraken bij zijn Ierse ambtsgenoot Leo Varadkar, die zich vrijdag al kritisch uitsprak over de Israëlische bombardementen in de Gazastrook. ‘Wat ik op dit moment zie gebeuren is niet zomaar zelfverdediging. Het doet meer denken aan iets in de richting van wraak’, zei Varadkar.
Beide premiers voegden aan hun uitspraken toe dat hun regeringen het Israëlische recht op zelfverdediging erkennen. De Croo noemt het ‘volkomen logisch’ dat Israël een ‘oplossing’ zoekt voor Hamas. ‘De vraag is op welke manier de oplossing gevonden moet worden’, voegt hij daaraan toe. De Croo roept Israël en Hamas op tot een staakt-het-vuren om een eind te maken aan ‘geweld en duizenden burgerslachtoffers’.
Toch wel moeten glimlachen bij ‘een gans vluchtelingenkamp’
[..] Ik ga echt niet op 9gag klikken. Heb je misschien een samenvatting!
oh man in auto probeert motorrijder van de weg te rijden omdat die een israelische vlag op zijn motor heeft bevestigd. Maar eindigt met auto onder een vrachtwagen en zit klem
hij heeft de motorrijder trouwens wel geraakt maakt ziet er niet gewond uit voor zover dat te zien is
Het valt volgens mij gelukkig nog wel mee. Eén idioot tot nu toe die de ruiten van een moskee ingooide. Is er één teveel maar het is niet zo dat de horden van Edwin Wagensveld aan de poorten staan.
Extreemrechts houdt zich erg slim koest op dit moment want die weten dat hun punt zichzelf wel verkoopt. Met elke Hamas- jihad- of Talibanvlag heeft Wilders er weer een paar honderd stemmen bij vrees ik.
Zoals Murray het gisteren ook verwoordde: als de politiek niets doet aan mensen die intolerant en gewelddadig zijn, dan doen demense het straks zelf en dan wordt het een stuk lelijker dan als er nu gecontroleerd en wettelijk gekaderd ingegrepen wordt.
In Duitsland worden de eerste stappen nu overwogen. Dat lijkt me een goede zaak. Om het draagvlak te houden voor een multiculturele samenleving zul je het kaf van het koren moeten scheiden en de extremisten echt aan moeten kunnen pakken, zowel de idioten die het schuim op de bek hebben staan bij het zien van een Davidsster en de mensen die willekeurige moslims en moskeeën als doelwit beginnen te zien en hele bevolkingsgroepen willen deporteren.
[..] als je iemand van de weg probeert te rijden vanwege een vlag vind ik je toch echt zwakzinnig.
Normaalgesproken wel. Maar ik denk toch echt dat de primaire oorzaak haat is. De meest intelligente mensen liepen die posters met gijzelaars van de muur te rukken. De nazi-top waren intelligente mensen.
Als je dan ook nog een cultuur hebt waar tegenspraak niet wordt geduld....
[..] Normaalgesproken wel. Maar ik denk toch echt dat de primaire oorzaak haat is. De meest intelligente mensen liepen die posters met gijzelaars van de muur te rukken. De nazi-top waren intelligente mensen.
Als je dan ook nog een cultuur hebt waar tegenspraak niet wordt geduld....