abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 november 2023 @ 10:39:13 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211210274
Wij wonen in een oud vrijstaand huis. De thermostaat zit beneden en heel regelmatig werken wij alleen boven.

Er zijn 2 problemen:
1. Beneden is eerder warm dan boven, waardoor de verwarming uit gaat en het boven niet warm genoeg is.
2. Beneden wordt tijdens (een groot deel van) de dag voor niets verwarmd.

Ik zie 2 oplossingen:
1. Radiatoren beneden dichtdraaien als we thuiswerken, maar dat is én veel gedoe én we hebben ook nog een convectorput die je niet zo makkelijk dichtzet.
2. Slimme radiatorknoppen kopen.

Over punt 2 ben ik benieuwd of hier mensen zijn die zoiets hebben (van Tado bijvoorbeeld). Het kost honderden euro's, maar het voelt ook of je dat wel redelijk snel terug kunt verdienen. Heeft iemand dat wel eens berekend voor zichzelf? Ik snap dat het nogal wat variabelen heeft, maar gewoon voor het idee: is zo'n slimme radiatorknop een goede investering of is het een leuke gadget?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  Moderator maandag 6 november 2023 @ 10:47:29 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211210341
Het lost het issue op wat jij hebt zónder dat je elke keer naar boven/beneden moet lopen. Dus je koopt het voor het gemak, niet om het terug te verdienen, áls je het terug verdient is dat leuk, maar als dat niet zo is heb je nog steeds het gemak er van.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 6 november 2023 @ 10:50:54 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211210371
Overigens moet je dan nu wel al thermostaatkranen hebben op je radiatoren, want als het simpele aan/uit draaiknoppen zijn ben je er niet met alleen Tado kopen en dan wordt het nog een stuk duurder.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211210395
Slimme thermostaten in de ruimte waar de ruimtethermostaat hangt gaat niet optimaal werken en wat CoolGuy zegt, je moet wel al thermostaatkranen hebben.

En al heb je een thermostaatkraan, als de CV-ketel niet aanspringt omdat het al warm genoeg is dan doet zo'n ding ook niets.

Wat meer nut heeft is de verwarming waterzijdig inregelen zodat je beneden wat minder afgifte hebt en boven wat meer. Een grotere radiator (eventueel direct een LTV versie, zoals Jaga met DBH) in de ruimte waar je thuiswerkt kan ook een oplossing zijn.

Je kan ook de verdiepingen opsplitten in zones met een eigen ruimtethermostaat en eigen warmtevraag. Dat vergt wel wat aanpassingen maar dan stook de CV gewoon als er vraag is, boven of beneden.

Ik zou eerst naar de optie "waterzijdig inregelen" kijken.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-11-2023 10:58:40 ]
pi_211210716
Neem een wireless thermostaat... :) Staat nergens dat die vast moet zitten op de muur... Zolang je binnen het bereik blijft kun je met dat ding zitten waar je maar wil.

Klittenband 3M plakstrip wanneer je ergens anders wil hangen op hoogte.
pi_211210742
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:32 schreef Watuntrik het volgende:
Neem een wireless thermostaat... :) Staat nergens dat die vast moet zitten op de muur... Zolang je binnen het bereik blijft kun je met dat ding zitten waar je maar wil.

Klittenband 3M plakstrip wanneer je ergens anders wil hangen op hoogte.
Dat kan natuurllijk

Maar als de boel niet goed is ingeregeld en je de thermostaat boven hangt, wordt het boven waar je zit mss 21 graden en beneden 25 graden.

Als je verwarming goed is ingeregeld (en de afgifte ook in balans is) dan zou je overal de gewenste temperaturen moeten kunnen halen.
  maandag 6 november 2023 @ 11:41:53 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211210817
Even los van de kranen op je verwarmingen, weet ik niet of je het eruit haalt. Maar, tussen 2021 en 2022 zijn we van Nest naar Tado gegaan zodat ook de verwarmingen boven ingesteld konden worden.

Daarnaast is de zolder geïsoleerd en heb ik met dank aan Tado verbruik strakker in kunnen regelen. En dat scheelde 200m3 gas op jaarbasis. Maar dat is dus niet aan Tado alleen te danken.
pi_211210841
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:41 schreef bleiblei het volgende:
Even los van de kranen op je verwarmingen, weet ik niet of je het eruit haalt. Maar, tussen 2021 en 2022 zijn we van Nest naar Tado gegaan zodat ook de verwarmingen boven ingesteld konden worden.

Daarnaast is de zolder geïsoleerd en heb ik met dank aan Tado verbruik strakker in kunnen regelen. En dat scheelde 200m3 gas op jaarbasis.
Dat helpt natuurlijk als het boven voldoende warm wordt, dus je kan er de verwarming mee beperken op momenten dat je geen behoefte hebt aan die warmte.

Je kan boven 100 thermostaatkranen monteren, als de CV-ketel niet aanspringt omdat het beneden al warm genoeg is dan wordt het boven niet warm.
  maandag 6 november 2023 @ 11:45:13 #9
36431 bleiblei
pi_211210868
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat helpt natuurlijk als het boven voldoende warm wordt, dus je kan er de verwarming mee beperken op momenten dat je geen behoefte hebt aan die warmte.

Je kan boven 100 thermostaatkranen monteren, als de CV-ketel niet aanspringt omdat het beneden al warm genoeg is dan wordt het boven niet warm.
Dat is dus het voordeel van Tado. Je installeert x thermostaten die elk individueel de cv ketel aan/uit kunnen zetten :) .
Dus als de thermostaat in de woonkamer kamer zegt "ok" en 1 thermostaat in een slaapkamer zegt "nok", dan blijven alle verwarmingen dicht op die ene kamer na, en gaat de ketel opwarmen.

Werkt niet ideaal trouwens met vloerverwarming zo er zonekleppen. Maar in ons geval gaat dat nog best goed.
pi_211210896
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 11:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is dus het voordeel van Tado. Je installeert x thermostaten die elk individueel de cv ketel aan/uit kunnen zetten :) .
Dus als de thermostaat in de woonkamer kamer zegt "ok" en 1 thermostaat in een slaapkamer zegt "nok", dan blijven alle verwarmingen dicht op die ene kamer na, en gaat de ketel opwarmen.

Werkt niet ideaal trouwens met vloerverwarming zo er zonekleppen. Maar in ons geval gaat dat nog best goed.
Ok, dat is wel een goed punt van je. Dat wist ik niet van Tado.

Zo leer je iedere dag weer wat bij.
  maandag 6 november 2023 @ 11:48:32 #11
36431 bleiblei
pi_211210910
Je zou daarom denken dat je meer gaat verbruiken. Echter, door de instellingsmogelijkheden, zet je overdag boven alle verwarmingen automatisch dicht en alleen sochtends & savonds vlak voor slapen ff open. Hierdoor heb je wel comfort, hoef je nergens aan te denken en geen onnodig verbruik overdag.
  maandag 6 november 2023 @ 11:52:37 #12
36431 bleiblei
pi_211210964
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, dat is wel een goed punt van je. Dat wist ik niet van Tado.

Zo leer je iedere dag weer wat bij.
Het is echt een mooi systeem :Y . Ben er vele malen tevredener over dan de Nest die we daarvoor hadden.
  maandag 6 november 2023 @ 12:09:13 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211211189
Zelf ook vrijwel exact dezelfde situatie opgelost met Tado, en inderdaad alleen het gebruiksgemak was het al waard. Over de terugverdientijd valt niets zinnigs te zeggen zonder je huidige energieverbruik en contract te weten. Voor mezelf heb ik er niet eens naar gekeken.

Enige nadeel aan Tado, en dat zal voor ieder systeem gelden, is dat het op batterijen werkt. Laatst een keer gehad dat hier geen melding over was gekomen, de thermostaat was gewoon uitgevallen. Maar op die ene misser na ben ik ook erg tevreden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 6 november 2023 @ 12:15:51 #14
36431 bleiblei
pi_211211256
quote:
14s.gif Op maandag 6 november 2023 12:09 schreef De_Hertog het volgende:
Zelf ook vrijwel exact dezelfde situatie opgelost met Tado, en inderdaad alleen het gebruiksgemak was het al waard. Over de terugverdientijd valt niets zinnigs te zeggen zonder je huidige energieverbruik en contract te weten. Voor mezelf heb ik er niet eens naar gekeken.

Enige nadeel aan Tado, en dat zal voor ieder systeem gelden, is dat het op batterijen werkt. Laatst een keer gehad dat hier geen melding over was gekomen, de thermostaat was gewoon uitgevallen. Maar op die ene misser na ben ik ook erg tevreden.
Voordeel is wel dat de thermostaat dan de kraan dicht draait ipv. Vol open zet. Wordt het wat koud van, maar meer ook niet :D . (Maar goed punt, hier moet ik ook van zo een ding de batterijen vervangen, ga ik gelijk doen :@ ).
  maandag 6 november 2023 @ 13:21:54 #15
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211211829
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 11:41 schreef bleiblei het volgende:

Daarnaast is de zolder geïsoleerd en heb ik met dank aan Tado verbruik strakker in kunnen regelen. En dat scheelde 200m3 gas op jaarbasis. Maar dat is dus niet aan Tado alleen te danken.
Cool! Bedankt voor je ervaring. Ik snap dat er nogal wat factoren zijn die de terugverdientijd bepalen, maar ik wil het toch overwegen (al was het maar vanwege het gebruiksgemak).

Ik ben niet echt onhandig en durf echt wel e.e.a. open te schroeven, maar ik ben geen electra-expert, laat staan een cv-expert. Is zo'n thermostaat zelf vervangen te doen, of heb ik een electricien nodig voor zoiets?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_211212091
Of gewoon een beetje experimenteren. Als ik thuis werk, draai ik in de woonkamer alles dicht behalve de convectorput. Als ik de verwarming dan op 17 graden heb staan, is het in mijn werkkamer aangenaam.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 6 november 2023 @ 14:03:12 #17
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_211212183
Enigzins lompe oplossing, maar wel simpel te realiseren: boven een grotere radiator :s)
pi_211212241
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan natuurllijk

Maar als de boel niet goed is ingeregeld en je de thermostaat boven hangt, wordt het boven waar je zit mss 21 graden en beneden 25 graden.

Als je verwarming goed is ingeregeld (en de afgifte ook in balans is) dan zou je overal de gewenste temperaturen moeten kunnen halen.
Indien je geen zin hebt om aan knoppen te draaien wordt dat wel het probleem... Met boven zitten kun je beneden de boel ook dicht zetten.. Voor niets gaat de zon op... :)
  maandag 6 november 2023 @ 14:21:20 #19
36431 bleiblei
pi_211212349
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 13:21 schreef JeOma het volgende:

[..]
Cool! Bedankt voor je ervaring. Ik snap dat er nogal wat factoren zijn die de terugverdientijd bepalen, maar ik wil het toch overwegen (al was het maar vanwege het gebruiksgemak).

Ik ben niet echt onhandig en durf echt wel e.e.a. open te schroeven, maar ik ben geen electra-expert, laat staan een cv-expert. Is zo'n thermostaat zelf vervangen te doen, of heb ik een electricien nodig voor zoiets?
Neejoh, kan je prima zelf.
Het is stellen van die dingen is meer werk en gedoe dan het monteren van het spul. Alleen aan de cv ketel kant is het ff een gevogel met de draadjes van de ontvanger. Maar er zit gewoon een handleiding bij. Ff een foto maken van de oude situatie. Krijg je het niet aan de gang, schroef je je huidige thermostaat er weer aan en bel je een installatiebedrijf. (Of post je je vragen op fok!)
pi_211212719
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 11:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan heb je wel grote kans dat je cv gaat pendelen, oftewel continu aan- en afslaan omdat de terugvoertemperatuur te hoog is. Dat is niet goed voor de levensduur van de ketel en zorgt ook voor relatief meer verbruik.
Lage delta T (verschil temperatuur afvoer en aanvoer) dus naast het pendelen nog minder efficiënt.

Wel meestal alsnog minder verbruik dan meer radiatoren opendraaien, maar dat is wel iets om af te wegen.

In dat geval is het in ieder geval vaakraadzaam om het vermogen van de ketel een stuk te verlagen. Maar dat is het trouwens sowieso voor heel veel mensen omdat een heel groot gedeelte van de huizen eigenlijk een veel te zware ketel heeft.
  maandag 6 november 2023 @ 15:16:25 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211212826
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 13:21 schreef JeOma het volgende:

[..]

De thermostaat zelf vervangen is vrij simpel (ik kon het ook :P). Maar zoals al eerder gezegd, als je nog geen thermostaatkranen aan je radiatoren hebt is dat wel een hoop meer werk (en kosten). Hier een overzicht van Tado, maar ook dit zal voor andere merken hetzelfde zijn: https://cdn.brandfolder.i(...)Guide_NL_V12-min.pdf
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_211213861
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 15:01 schreef Viezig het volgende:

[..]
Dan heb je wel grote kans dat je cv gaat pendelen, oftewel continu aan- en afslaan omdat de terugvoertemperatuur te hoog is. Dat is niet goed voor de levensduur van de ketel en zorgt ook voor relatief meer verbruik.
Lage delta T (verschil temperatuur afvoer en aanvoer) dus naast het pendelen nog minder efficiënt.

Wel meestal alsnog minder verbruik dan meer radiatoren opendraaien, maar dat is wel iets om af te wegen.

In dat geval is het in ieder geval vaakraadzaam om het vermogen van de ketel een stuk te verlagen. Maar dat is het trouwens sowieso voor heel veel mensen omdat een heel groot gedeelte van de huizen eigenlijk een veel te zware ketel heeft.
Klopt, voor verwarmen heb je ongeveer (verbruik in m3 x 8) / 1.650 = kW aan vermogen nodig.
Dus de meeste ketels kunnen wel op 20 of 30% vermogen draaien en alsnog de boel makkelijk warm krijgen.
  maandag 6 november 2023 @ 17:58:58 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211214082
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, voor verwarmen heb je ongeveer (verbruik in m3 x 8) / 1.650 = kW aan vermogen nodig.
Dus de meeste ketels kunnen wel op 20 of 30% vermogen draaien en alsnog de boel makkelijk warm krijgen.
Vraagje: ik zou uitkomen op 9kw op basis van voorgaande jaren (voor isoleren vloer en dak). In de handleiding van mn ketel staan een x aantal vermogens. Welke moet je dan aanhouden? Of zal dat weinig uitmaken omdat het allemaal rond de 30kw is? En je met instellen op (ik noem maar wat) 12kw ook al bespaart?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211214178
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 17:58 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Vraagje: ik zou uitkomen op 9kw op basis van voorgaande jaren (voor isoleren vloer en dak). In de handleiding van mn ketel staan een x aantal vermogens. Welke moet je dan aanhouden? Of zal dat weinig uitmaken omdat het allemaal rond de 30kw is? En je met instellen op (ik noem maar wat) 12kw ook al bespaart?
Wat bedoel je precies met dat in de handleiding een x aantal vermogens staat? Dat er één handleiding is gemaakt voor verschillende ketels van hetzelfde type maar verschillende maximale vermogens (dat is bij mij het geval)?
In principe kan je hem heel laag instellen en als ke het niet goed warm krijgt telkens een stapje omhoog doen. Mocht het eens heel erg vriezen dan is dat misschien wel nodig.

De monteur doet dat liever niet, want veel mensen komen niet aan hun ketel en als het dan een keer een horrorwinter wordt dan krijgen ze klachten dat de ketel niet goed werkt.

Bij mij werkt het met percentages en ik heb hem ingesteld op minimaal 25% (lager kan niet, en is eigenlijk nog te veel) en maximaal 30% en nooit problemen gehad. Als het een keer -20 wordt zal ik hem waarschijnlijk omhoog moeten gooien.
  maandag 6 november 2023 @ 19:37:08 #25
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211215187
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:10 schreef Viezig het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies met dat in de handleiding een x aantal vermogens staat? Dat er één handleiding is gemaakt voor verschillende ketels van hetzelfde type maar verschillende maximale vermogens (dat is bij mij het geval)?
In principe kan je hem heel laag instellen en als ke het niet goed warm krijgt telkens een stapje omhoog doen. Mocht het eens heel erg vriezen dan is dat misschien wel nodig.

De monteur doet dat liever niet, want veel mensen komen niet aan hun ketel en als het dan een keer een horrorwinter wordt dan krijgen ze klachten dat de ketel niet goed werkt.

Bij mij werkt het met percentages en ik heb hem ingesteld op minimaal 25% (lager kan niet, en is eigenlijk nog te veel) en maximaal 30% en nooit problemen gehad. Als het een keer -20 wordt zal ik hem waarschijnlijk omhoog moeten gooien.
Een nominaal vermogen van 5,9-29,5kW
Cv bedrijf (80-60C) van 23,6kW
Nominale warmte afgifte van 30kW
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')