abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 november 2023 @ 07:47:56 #1
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_211187130
Ik ben afgelopen september in Budapest geweest en ik vond het een superleuke stad. Veel te zien, veel te doen (al was helaas de kabelbaan dicht wegens onderhoud), goed openbaar vervoer met ook nog een behoorlijke geschiedenis met bijvoorbeeld de oude metrolijn M1. Ook waren er sporen van het communisme te vinden in Budapest, met onder andere het Mememto Park en het Sovjet-herdenkingsmunoment in het centrum. Ook de Ballonvlucht in Varosliget was erg leuk.

Praag is wel een alternatief voor Budapest maar veel toeristischer en Westerser (bovendien ben ik al een dagdeel naar Praag geweest), dus ik ben even aan het rondkijken. Ik zou wel een keer naar zowel Moskou als Sint-Petersburg willen, maar dat is nu wel erg veel gedoe met omvliegen en het verbod om daar buitenlandse nieuwsites zoals de NOS en RTL Nieuws te lezen. Wordt nu afgeraden om een Smartphone mee te nemen naar Rusland. Bovendien is er geen mogelijkheid om te kunnen pinnen in Rusland, dus alle betalingen moeten contant gedaan worden, inclusief de betaling van de hotelovernachtingen.

Nu ben ik dus op zoek naar een goed alternatief voor Praag en Budapest.

De vereisten:
-Het overnachten, eten en activiteiten moet niet al te duur zijn.
-Er moet in de stad genoeg dingen te zien en te doen zijn.
-Er moeten mogelijkheden zijn voor uitstapjes. In bijvoorbeeld Polen was het wel lastig omdat je daar voor de Intercity tussen Poznan en Wroclaw moest reserveren en er geen tickets meer beschikbaar waren toen ik vanuit Poznan een dagtrip naar Wroclaw wou maken. In de omgeving van Poznan waren op Gniezno na niet echt veel interessante plaatsen in de omgeving.
-Pluspunt is als in de stad een hoop geschiedenis te vinden is.
-In de stad moet goed openbaar vervoer aanwezig zijn en het liefste in combinatie van bus, tram en metro. Openbaar vervoer te water is een pluspunt.
-Treinenspotten is mijn hobby dus op het station moeten er genoeg treinen te vinden zijn. Het liefste zie ik getrokken treinen en geen moderne treinstellen.
-De stad en het land moeten uiteraard veilig zijn.

Alle suggesties hoor ik graag.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_211187148
Alternatieven weet ik niet want anders.

Maar Belgrado en Krakau zijn zeker wel de moeite waard. Warschau is ook tof.
blablablabla
  zaterdag 4 november 2023 @ 08:12:20 #3
405562 Erno-BE
pi_211187244
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 07:52 schreef Elan het volgende:
Alternatieven weet ik niet want anders.

Maar Belgrado en Krakau zijn zeker wel de moeite waard. Warschau is ook tof.
Is er in Warschau wel genoeg te doen voor drie volledige dagen daar? De treinreis naar Warschau is behoorlijk lang namelijk. Zijn er nog leuke dagtrips vanuit Warschau mogelijk, ik kan op Wikivoyage weinig vinden?

Naar Krakau gaat er om 10:52 een trein vanuit Berlin. Vanuit Nederland is het niet mogelijk om al in 10:30 in Berlin te zijn, dus er moet dus een extra overnachting extra bijkomen (mogelijk in Hannover of anders in Wolfsburg). Geen idee of het de moeite waard is om dan helemaal naar Krakau te treinen met een tussenstop in Hannover.

Belgrado zou wel de moeite waard zijn als straks over enkele jaren de HSL Belgrado-Budapest klaar is en je binnen 4 uur vanuit Budapest en binnen 7 a 8 uur vanuit Wenen kan treinen naar Belgrado.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_211188083
Zagreb. Prachtige stad met veel historie. Heel veel te doen, heel betaalbaar en heerlijk eten en drinken. Voldoet aan al je eisen.
Ljubljana idem.
Alius aliud dicit
  zaterdag 4 november 2023 @ 10:28:17 #5
405562 Erno-BE
pi_211188180
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 10:17 schreef Mrmime het volgende:
Zagreb. Prachtige stad met veel historie. Heel veel te doen, heel betaalbaar en heerlijk eten en drinken. Voldoet aan al je eisen.
Ljubljana idem.
Ik zat ook wel eens naar naar Ljubljana en Zagreb te kijken. Je kunt dan met de nachttrein vanaf Stuttgart of anders een tussenstop in Rosenheim en omgeving inplannen, zodat je overdag over de schitterende Tauernbahn kan sporen. Alleen heb ik het gevoel dat het openbaar vervoer in zowel Slovenië als Kroatië echt ontzettend slecht is. Treinen en bussen rijden zeer infrequent en Ljubljana heeft al helemaal geen trams (Zagreb wel). Ik zou wel rond de kerst even kijken of het de moeite waard is om met een tussenstop in Rosenheim naar Ljubljana te sporen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_211188946
Openbaar vervoer in Zagreb is echt uitstekend. Vooral de trams inderdaad. In de grote steden is het openbaar vervoer in Kroatië prima.

Van Slovenië weet ik het minder goed.
Alius aliud dicit
pi_211191617
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:12 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Is er in Warschau wel genoeg te doen voor drie volledige dagen daar?
Nee, Krakow al helemaal niet.
Beide echt typisch Oost-Europees. Grauw dus.
Dagje is nog wel leuk, maar dat is het ook wel.
pi_211191674
Tallinn is ook een aanrader!
  zaterdag 4 november 2023 @ 17:58:23 #9
405562 Erno-BE
pi_211192301
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:30 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, Krakow al helemaal niet.
Beide echt typisch Oost-Europees. Grauw dus.
Dagje is nog wel leuk, maar dat is het ook wel.
Dat jij geen fan bent van Midden- en Oost-Europa weten we inmiddels al, maar wat voor steden zou jij als alternatief zien voor Praag en Budapest?
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 4 november 2023 @ 18:00:15 #10
405562 Erno-BE
pi_211192315
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 16:40 schreef Ylaesias het volgende:
Tallinn is ook een aanrader!
Alleen jammer dat het openbaar vervoer in Estland echt compleet ruk is. Alleen maar moderne oranje Stadler-treinen. Daar ga ik niet voor vliegen. Stad zou opzich heel erg mooi zijn, maar de treinen in Estland zijn gewoon ruk.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_211192823
Sofia
pi_211193011
Oud Istanbul _O_
pi_211193329
Vilnius en dan naar het KGB museum _O_
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:12:59 #14
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_211195411
Wanneer de sfeer van Budapest je aanstaat, en je Praag, net als ik veel toeristischer vind, dan zijn er niet echt veel alternatieven. Bratislava en Brno zijn veel kleiner, Leipzig heeft wel weer veel grandeur. En meer zou ik op een redelijke treinreis afstand van Nederland niet weten.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_211195564
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:58 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Dat jij geen fan bent van Midden- en Oost-Europa weten we inmiddels al, maar wat voor steden zou jij als alternatief zien voor Praag en Budapest?
Ligt er aan wat voor steden, maar nee niet de grauwe steden.
Die zijn ook absoluut niet te vergelijken met een Praag of Budapest.
En ik antwoorde op je vraag over Warsaw dus ja.

Wrm alternatief? Hoezo moet iets een alternatief zijn?
Je zoekt gwn een leuke stad, niet een alternatief.

Leuke steden?
Barcelona. London. Dublin. Rome. Tallinn.
pi_211195595
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:00 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Alleen jammer dat het openbaar vervoer in Estland echt compleet ruk is. Alleen maar moderne oranje Stadler-treinen. Daar ga ik niet voor vliegen. Stad zou opzich heel erg mooi zijn, maar de treinen in Estland zijn gewoon ruk.
OV in Estland is prima hoor.
Als je naar de grotere plekken gaat althans.

Ze noemen het daar wortels die treinen, dus mooi zijn de treinen niet maar het werkt wel goed.

Heb je verder ook niet mee te maken als je in Tallinn bent. Buiten op het station loeren.
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:30:38 #17
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211195696
Boekarest.
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:38:08 #18
405562 Erno-BE
pi_211195812
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ligt er aan wat voor steden, maar nee niet de grauwe steden.
Die zijn ook absoluut niet te vergelijken met een Praag of Budapest.
En ik antwoorde op je vraag over Warsaw dus ja.

Wrm alternatief? Hoezo moet iets een alternatief zijn?
Je zoekt gwn een leuke stad, niet een alternatief.

Leuke steden?
Barcelona. London. Dublin. Rome. Tallinn.
Probleem met de West-Europese steden vind ik of te toeristisch (Barcelona, Rome) of te duur (Londen, Dublin) en Tallinn/Estland is zo'n beetje het saaiste land van Europa om treinen te spotten (op de landen zonder spoorvervoer zoals Vaticaan, San Marino, Cyprus, Malta, Andorra en IJsland na dan), dan heeft zelfs Monaco of Liechtenstein meer te bieden. Sinds corona zijn alle treindiensten tussen de Baltische Staten en Rusland opgeheven en in Estland rijdt enkel nog maar de Stadler Flirt rond. Letland en Litouwen hebben een veel diverser wagenpark met ook nog deels oud Sovjet-materieel.

Volgens mij is het meeste oud Sovjet-materieel wat eerder tussen de Baltische Staten en Rusland reed verhuist naar Kazachstan, maar om nou naar Kazachstan te reizen vind ik ook al zo wat.

Ben al op heel veel plekken in Duitsland geweest, waaronder bijvoorbeeld Leipzig, Dresden, Erfurt en (Ost-)Berlin en ik wil ook wel eens een keer naar een andere bestemming dan enkel Duitsland.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 4 november 2023 @ 21:44:40 #19
405562 Erno-BE
pi_211195929
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:12 schreef buzz1291 het volgende:
Wanneer de sfeer van Budapest je aanstaat, en je Praag, net als ik veel toeristischer vind, dan zijn er niet echt veel alternatieven. Bratislava en Brno zijn veel kleiner, Leipzig heeft wel weer veel grandeur. En meer zou ik op een redelijke treinreis afstand van Nederland niet weten.
Hier was ik wel een beetje bang voor. Brno, Bratislava, Kosice, Olomouc, maar ook zoals hier al in dit topic genoemd Ljubljana, Zagreb, maar ook Riga en Vilnius zijn geen miljoenensteden en al helemaal geen grote steden als je het vergelijkt met Praag en Budapest. Dan is ook de sfeer anders en het openbaar vervoer een stuk minder uitgebreid.

Je hebt wel miljoenensteden als Boekarest, Sofia, Belgrado en Tbilisi, maar de vraag is of daar wel voldoende te zien en te doen is voor drie volle dagen. Deze steden zijn niet heel toeristisch namelijk. Belgrado heeft ook geen metro en Tbilisi heeft geen tram. Anders is het een beetje zonde om naar dit soort steden te vliegen.

Daarom wil ik ook graag een keer naar Moskou en Sint-Petersburg, maar alle sancties tegen Rusland maken het reizen naar Moskou en Sint-Petersburg niet makkelijker op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 05-11-2023 06:27:41 ]
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 5 november 2023 @ 00:52:49 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211197976
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 21:44 schreef Erno-BE het volgende:
Je hebt wel miljoenensteden als Boekarest, Sofia, Belgrado en Tbilisi, maar de vraag is of daar wel voldoende te zien is voor drie volle dagen
In Boekarest is zeker genoeg te zien voor 3 dagen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 november 2023 @ 01:01:10 #21
426493 crew  PippenScottie
pi_211198032
Is Wenen geen optie?

Niet de goedkoopste stad, maar een stedentrip is ook een beetje hoe duur je het zelf wil maken. Er is in elk gevak meer dan genoeg historie, uitstekend ov en een groots station voor al je spotbehoeftes
My friends all drive horses
pi_211199489
quote:

[..]
Hier was ik wel een beetje bang voor. Brno, Bratislava, Kosice, Olomouc, maar ook zoals hier al in dit topic genoemd Ljubljana, Zagreb, maar ook Riga en Vilnius zijn geen miljoenensteden en al helemaal geen grote steden als je het vergelijkt met Praag en Budapest. Dan is ook de sfeer anders en het openbaar vervoer een stuk minder uitgebreid.

Je hebt wel miljoenensteden als Boekarest, Sofia, Belgrado en Tbilisi, maar de vraag is of daar wel voldoende te zien en te doen is voor drie volle dagen. Deze steden zijn niet heel toeristisch namelijk. Belgrado heeft ook geen metro en Tbilisi heeft geen tram. Anders is het een beetje zonde om naar dit soort steden te vliegen.

Daarom wil ik ook graag een keer naar Moskou en Sint-Petersburg, maar alle sancties tegen Rusland maken het reizen naar Moskou en Sint-Petersburg niet makkelijker op.
Ah het al oude erno wil naar Rusland toe trollen verhaal

GC / Versoepelen sancties Rusland
  zondag 5 november 2023 @ 11:26:20 #23
405562 Erno-BE
pi_211199835
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 01:01 schreef PippenScottie het volgende:
Is Wenen geen optie?

Niet de goedkoopste stad, maar een stedentrip is ook een beetje hoe duur je het zelf wil maken. Er is in elk gevak meer dan genoeg historie, uitstekend ov en een groots station voor al je spotbehoeftes
Ik ben wel in september in Wenen geweest, in combinatie met Budapest en de sfeer in Wenen is totaal anders ten opzichte van Budapest. Veel pracht en praal, veel bling bling en veel statische gebouwen. Hoewel ik niet alles in Wenen gezien hebt, heb ik niet direct de behoefte om volgend jaar opnieuw naar Wenen te gaan. Pluspunten in Wenen zijn wel de taal en de veel betere infrastructuur ten opzichte van Budapest.

Wat natuurlijk jammer is, is dat als je in zo'n mooie stad als Budapest bent geweest er nog maar weinig bestemmingen zijn die Budapest kunnen overtreffen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_211207345
Toen je begon over treinspotten dacht ik gelijk aan Brno. Veel oude treinen, en zowel elektrische als diesel locs. Debstad vond ik zelf een goede sfeer hebben, maar een dag ben je er wel doorheen. Als meerdere stops, tussen kleinere steden, wil doen zou je de R trein Rozmberk kunnen nemen naar Ceske Budejovice en Pilsen l, deze trein wisselt van dieselloc naar elektrische lok en heeft oude rijstellen met compartiementen en te openen ramen. Vanuit Pilsen kun je eventueel naar Munchen treinen.

Boekarest is ook een goede, drie dagen lukt is goed te vullen. Brasov ben ik zelf niet geweest, maar houdt je denk ik ook drie dagrn bezig.
  maandag 6 november 2023 @ 08:33:52 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211209403
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 21:46 schreef jealgu het volgende:
Boekarest is ook een goede, drie dagen lukt is goed te vullen. Brasov ben ik zelf niet geweest, maar houdt je denk ik ook drie dagrn bezig.
En je kunt het ook nog combineren met een trip naar Cluj-Napoca, of een dagtocht langs kastelen in Transylvanië.
Maar okee, ts wil niet naar Roemenië geloof ik :P
  maandag 6 november 2023 @ 21:17:52 #26
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_211216821
quote:

[..]

Als het niet alleen Oost Europa hoeft te zijn, wat overigens wel mijn voorkeur is voor een stedentrip, dan zijn Stockholm en Kopenhagen ook leuke alternatieven. Een hele verrassende trip was ooit een fly-drive naar Shannon en overnachten in Ennis met bezoek aan Galway, Limerick en de cliffs of Mohair. Voor die laatste trip was drie dagen eigenlijk een beetje kort.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 8 november 2023 @ 17:00:19 #27
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_211235375
Ga naar Krakau, is top. Veel te doen in de regio ook. Je kunt er voor kiezen om er per vliegmachine naartoe te reizen, daar een paar dagen door te brengen (dag of 3/4), en dan via Katowice, Wroclaw, Berlijn terug te treinen naar huis. Ja reist dan door Silezië, een drukbevolkt en geschiedenisrijk stuk van Polen, waar ook voor je spoorhobby veel te doen is. Je kunt van de ene trein/station naar de ander hoppen. Maak je geen zorgen over reserveringen, is niet nodig.

Boekarest ben je in anderhalve dag doorheen, Zagreb is een caféstad waar je helemaal naar de mavo kunt gaan aan het bier, Laibach is mooi maar saai en van Warschau krijg ik altijd jeuk aan m'n klauwen. Het beste alternatief wat je verder nog zou hebben is Lviv en Kyiv, maar er schijnen dingen gaande te zijn in Ukraine.
Yea, she's on crack.
  Moderator donderdag 9 november 2023 @ 14:21:04 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211243443
Ik gooi nog Gdánsk in de mix O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211243677
Krakau, Warschau, Gdansk, Belgrado en zodra de Russische fascisten opgedonderd zijn uiteraard Kyiv en Lviv. Zagreb vond ik niet veel, Ljubljana is erg leuk maar klein. Sarajevo is ook de moeite waard maar daar rijden nauwelijks treinen, dus dat schiet ook niet op. Sofia is wel ok, Boekarest idem dito, maar in Roemenië zou ik liever naar Brasov of Sibiu gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2023 14:50:51 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 15:13:33 #30
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211243859
Belgrado vond ik persoonlijk dan weer weinig aan, zou dan liever Novi Sad aanraden als je naar Servië wil.
Maargoed, zoveel mensen, zoveel wensen.
pi_211254885
Dat er kebab verkrijgbaar is is dit keer geen vereiste meer? :')
  vrijdag 10 november 2023 @ 21:09:59 #32
405562 Erno-BE
pi_211257261
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 17:51 schreef Halcon het volgende:
Dat er kebab verkrijgbaar is is dit keer geen vereiste meer? :')
Het was voor het eerst dat ik zo'n lange tijd naar het voormalig Oostblok zou gaan en het was een beetje koudwatervrees en ik vreesde dat ik aan allerlei vreemde Hongaarse gerechten moest proberen, maar ik heb absoluut geen spijt gehad van een stedentrip Budapest. De lange reis was het echt waard en ik vond Wien wel een beetje saai (veel bling, bling, chique gedoe en statige gebouwen). En Budapest heeft genoeg aanbod van allerlei buitenlandse keukens.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 14:50 schreef J.B. het volgende:
Krakau, Warschau, Gdansk, Belgrado en zodra de Russische fascisten opgedonderd zijn uiteraard Kyiv en Lviv. Zagreb vond ik niet veel, Ljubljana is erg leuk maar klein. Sarajevo is ook de moeite waard maar daar rijden nauwelijks treinen, dus dat schiet ook niet op. Sofia is wel ok, Boekarest idem dito, maar in Roemenië zou ik liever naar Brasov of Sibiu gaan.
Toch maar gaan kijken naar de Poolse steden, maar is er voor Warszawa wel genoeg te doen voor drie volle dagen, vanwege de lange treinreis? En voor Krakow moet er onderweg een extra overnachting gepland worden, omdat ik de directe trein Berlin-Krakow die om 10:52 vertrekt niet kan halen. Gdansk zou gecombineerd kunnen worden met Kaliningrad, maar de busreis tussen Gdansk en Kaliningrad is ook 3,5 uur, waarschijnlijk vanwege de grenscontroles die een uur duren.

Ja, als de Russen uit Oekraďne weg zijn, dan zou je toch ook weer naar Moskva of Sint-Petersburg kunnen. Moskva en Sint-Petersburg lijken mij een stuk spectulairder dan Lviv of Kiev.

Beograd wordt een optie als de HSL Budapest-Beograd open is. Budapest-Beograd is dan 4 uur met de trein en Wien-Beograd is dan 8 uur met de trein.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_211297506
Spanje of Portugal zijn heel anders dan Oostblok, maar ik vind bijvoorbeeld de volgende steden wel aan je voorwaarden voldoen:
Porto, Madrid, Bilbao, Valencia, Barcelona. Upd: Ik lees net dat je Barcelona toeristisch vindt. Mijn persoonlijke mening is dat het in het laagseizoen reuze meevalt en het voordeel van grote steden is dat je niet per se in de topdrukte hoeft te begeven. Bilbao is een stuk rustiger en lijkt mij wellicht ook interessanter qua tu-tu, boten en ander vervoer.

De treinen in de Balkan zijn niet om naar huis over te schrijven, al lijkt Servië wat progressie te boeken.

Lviv icm Krakau zou ik zelf wel een top combinatie vinden, helaas voor mij vooralsnog niet weggelegd.

[ Bericht 13% gewijzigd door exelletor op 14-11-2023 20:52:50 ]
  zaterdag 18 november 2023 @ 17:24:57 #34
405562 Erno-BE
pi_211336632
Ik denk toch dat ik aanstaande mei/juni naar Krakau ga met de trein. Tussenstops met overnachtingen in Görlitz en Zielena Gora. Krakau lijkt mij toch het beste alternatief voor Praag en Budapest ondanks het ontbreken van de metro.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator woensdag 22 november 2023 @ 19:10:30 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211384001
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 10:28 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ik zat ook wel eens naar naar Ljubljana en Zagreb te kijken. Je kunt dan met de nachttrein vanaf Stuttgart of anders een tussenstop in Rosenheim en omgeving inplannen, zodat je overdag over de schitterende Tauernbahn kan sporen. Alleen heb ik het gevoel dat het openbaar vervoer in zowel Slovenië als Kroatië echt ontzettend slecht is. Treinen en bussen rijden zeer infrequent en Ljubljana heeft al helemaal geen trams (Zagreb wel). Ik zou wel rond de kerst even kijken of het de moeite waard is om met een tussenstop in Rosenheim naar Ljubljana te sporen.
Vanaf Frankfurt a/M is er ook een dagtrein naar Zagreb :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 juni 2024 @ 08:59:21 #36
405562 Erno-BE
pi_213900008
Ik ben net terug uit Krakau, wel een leuke stad, tussenstop gemaakt in Breslau, wat ook wel een leuke stad was, maar vergeleken met Praag en Budapest is Krakau echt wel een heel stuk minder. Je moet in Krakau echt dingen gaan doen, ben wel naar de zoutmijnen geweest wat wel prachtig was en helaas had ik maandag pech met het weer en het feit dat bijna alles qua musea en binnenattracties op maandag dicht zit. Viel mij ook op dat Krakau qua architectuur ook veel grijzer was dan Budapest. En ik miste een metro of Stadtbahn.

Dus voor iedereen die twijfelt tussen Praag, Krakau en Budapest. Wat mij betreft is het Budapest >>>>> Praag (met name vanwege drukte) >>>>> Krakau.

Heb mij nu wel beseft dat er eigenlijk geen goede alternatieven zijn voor Praag en Budapest.

Nu zit ik wel met een luxeprobleem. Aantal bezochte bestemmingen groeit, to-do-list wordt kleiner. Alleen staat London nog op de to-do-list, alleen door het verplichte paspoort ben ik er nog nooit geweest.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:01:46 #37
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213900031
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 08:59 schreef Erno-BE het volgende:
Ik ben net terug uit Krakau, wel een leuke stad, tussenstop gemaakt in Breslau, wat ook wel een leuke stad was, maar vergeleken met Praag en Budapest is Krakau echt wel een heel stuk minder. Je moet in Krakau echt dingen gaan doen, ben wel naar de zoutmijnen geweest wat wel prachtig was en helaas had ik maandag pech met het weer en het feit dat bijna alles qua musea en binnenattracties op maandag dicht zit. Viel mij ook op dat Krakau qua architectuur ook veel grijzer was dan Budapest. En ik miste een metro of Stadtbahn.

Dus voor iedereen die twijfelt tussen Praag, Krakau en Budapest. Wat mij betreft is het Budapest >>>>> Praag (met name vanwege drukte) >>>>> Krakau.

Heb mij nu wel beseft dat er eigenlijk geen goede alternatieven zijn voor Praag en Budapest.

Nu zit ik wel met een luxeprobleem. Aantal bezochte bestemmingen groeit, to-do-list wordt kleiner. Alleen staat London nog op de to-do-list, alleen door het verplichte paspoort ben ik er nog nooit geweest.
De wereld is groot, je verzint wel weer iets (Europa is ook groot trouwens, je wil kennelijk niet naar gebieden waar je een paspoort voor nodig hebt?)
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:04:39 #38
405562 Erno-BE
pi_213900049
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:01 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
De wereld is groot, je verzint wel weer iets (Europa is ook groot trouwens, je wil kennelijk niet naar gebieden waar je een paspoort voor nodig hebt?)
Mijn ID-kaart verloopt medio december, dus ik moet dan toch een paspoort aanvragen, is slechts ¤ 8 meer ten opzichte van een ID-kaart.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:06:48 #39
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213900062
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Mijn ID-kaart verloopt medio december, dus ik moet dan toch een paspoort aanvragen, is slechts ¤ 8 meer ten opzichte van een ID-kaart.
Dan houdt toch niets je meer tegen.
Veel reisplezier alvast.
pi_213902474
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Londen is wel echt de moeite waard. Anders dan een Praag of Boedapest, maar het blijft mijn favoriete stad. Flink duurder, maar je moet er imo wel een keer geweest zijn. Gewoon doen zodra je je paspoort hebt. Ben er nu 7 keer geweest (sinds 2014); 8e keer is al gepland, en vervelen ons nooit, altijd wat nieuws te zien. En dan gaan we elke keer een volle week ook nog. Goede treinverbindingen ook voor dagtripjes in de UK. Je kan ook de trein pakken naar Edinburgh, is maar vier uurtjes.
pi_213902528
Sowieso is Engeland een geweldig land om naartoe te gaan, ik houd van de Britten O+
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 14 juni 2024 @ 17:36:36 #42
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_213906748
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
Sowieso is Engeland een geweldig land om naartoe te gaan, ik houd van de Britten O+
Ik had een Engelse ex, dus ik ben bevooroordeeld... Wel geweldig weekend gehad bij haar oma in Bristol, echt zo´n arbeiderswijkje en ´s avonds naar de bingo _O- Kan me niet echt herinneren hoe we toen weer thuis zijn gekomen, de Guiness vloeide rijkelijk B:)B
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_213925382
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 08:59 schreef Erno-BE het volgende:

Krakau al voor gewaarschuwd.
Lijkt op sommige plekken leuk en wordt gek genoeg door sommigen opgehemeld, maar snap totaal niet waarom

Budapest en Praag zo veel mooier.

Europa kent vooral zuidelijk veel mooie steden om te bezoeken.
Alles rond de middelandse zee. Maar ook de Baltische Staten bv, die 3 hoofdsteden worden vaak vergeten.

Met paspoort gaat het sws makkelijker.
London wil je zeker wel eens zien. Kun je je een week prima vermaken, dan heb je het wel gezien maar is prachtig eens heen te gaan. Een echte must see.
  zondag 16 juni 2024 @ 08:13:01 #44
405562 Erno-BE
pi_213928331
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 22:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Krakau al voor gewaarschuwd.
Lijkt op sommige plekken leuk en wordt gek genoeg door sommigen opgehemeld, maar snap totaal niet waarom

Budapest en Praag zo veel mooier.

Europa kent vooral zuidelijk veel mooie steden om te bezoeken.
Alles rond de middelandse zee. Maar ook de Baltische Staten bv, die 3 hoofdsteden worden vaak vergeten.

Met paspoort gaat het sws makkelijker.
London wil je zeker wel eens zien. Kun je je een week prima vermaken, dan heb je het wel gezien maar is prachtig eens heen te gaan. Een echte must see.
Ik mag niet vliegen van mijn ouders en Hans Brusselmans. En welke steden in Spanje zijn niet overvol met toeristen, zoals Barcelona en hebben redelijk goed openbaar vervoer? Madrid? Bilbao?

Ik denk dat ik volgend jaar naar Bratislava ga. Wil graag een keer de nachttrein Feldkirch-Wien uitproberen (die is vrij goedkoop) en vanuit Bratislava kun je ook een dagtrip naar Győr doen en eventueel ook naar Brno.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator zondag 16 juni 2024 @ 12:24:22 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213930591
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 08:13 schreef Erno-BE het volgende:

[..]Hans Brusselmans.
Geen idee wie dat was, maar dacht al aan Timmerfrans :P Wel grappig nalv van het SP filmpje zegt hij
"Kom eens met ideeën, in plaats van met modder naar mij te gooien."

Ik moest lachen - wat doet ie nu zelf :P
  zondag 16 juni 2024 @ 12:32:31 #46
405562 Erno-BE
pi_213930647
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Geen idee wie dat was, maar dacht al aan Timmerfrans :P Wel grappig nalv van het SP filmpje zegt hij
"Kom eens met ideeën, in plaats van met modder naar mij te gooien."

Ik moest lachen - wat doet ie nu zelf :P
Mijn collega's hebben het altijd over Hans Brusselmans die alles wat leuk is verbiedt en mijn familie heeft het over de Kabouter of de Smurf.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator zondag 16 juni 2024 @ 12:34:34 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213930672
On topic, eerder dit jaar was ik in Budapest en ving daar een gesprek op tussen een tweetal dat verschillende steden langs de Donau bezocht en hun gids. Bratislava was eigenlijk niet de moeite waard volgens die gids. In elk geval minder dan Wien en Budapest
  zondag 16 juni 2024 @ 12:44:56 #48
405562 Erno-BE
pi_213930745
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:34 schreef derLudolf het volgende:
On topic, eerder dit jaar was ik in Budapest en ving daar een gesprek op tussen een tweetal dat verschillende steden langs de Donau bezocht en hun gids. Bratislava was eigenlijk niet de moeite waard volgens die gids. In elk geval minder dan Wien en Budapest
Vanuit Bratislava ben je zo in Wien :). Uurtje met de trein.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_213931746
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:34 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben er eerder deze maand geweest. Dagtripje vanuit Wenen. Verwachtte er niet heel veel van vanwege soortgelijke comments die ik online tegen kwam, maar we hebben een hele leuke dag gehad, meer te zien dan ik dacht. Er is alleen niet zoveel te doen als in een Wenen, dus wel blij dat we maar een dagje hadden. Twee daagjes hadden we misschien nog wel kunnen vullen, maar dan heb je het ook wel gezien. De moeite waard vonden we het in ieder geval wel - echt mooie plekjes. En lekker rustig omdat het niet zo toeristisch is, heerlijk.
  Moderator zondag 16 juni 2024 @ 13:50:57 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213931793
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:44 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Vanuit Bratislava ben je zo in Wien :). Uurtje met de trein.
En Gyor is ook niet zo ver vanuit Wien.
Misschien kun je dan beter daar blijven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')