https://www.gelderlander.(...)r-starters~a738f3b5/quote:Vermogen van huishoudens door het dak door hoge woningprijzen: ‘Goed nieuws voor bezitters, niet voor starters’
Nederlanders zijn in een jaar tijd een heel stuk rijker geworden. Het doorsnee vermogen is sinds 2012 niet zo hard gestegen, blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag publiceert. Inmiddels telt ons land meer dan 900.000 huishoudens met een vermogen van vijf ton tot een miljoen, en nog eens 400.000 huishoudens met meer dan een miljoen. Ook die aantallen zijn fors gestegen.
Zo gooide Rob het roer om en werd succesvol ondernemer
Begin 2022 bedroeg het netto vermogen van een doorsnee huishouden 135.100 euro — bijna een halve ton meer dan een jaar eerder. Het vermogen wordt berekend door alle schulden van de waarde van de bezittingen af te trekken. ,,De stijging komt vooral door de gestegen huizenprijzen’’, vertelt Peter Hein van Mulligen van het CBS. ,,De eigen woning is een groot deel van je vermogen, het is dus niet gek dat we dat terugzien in de resultaten.’’
De cijfers zijn dus bijna twee jaar oud, maar zeer waarschijnlijk is het doorsnee vermogen daarna alleen maar verder gegroeid: in 2022 stegen de huizenprijzen in recordtempo, en in 2023 is er wel een daling, maar die blijft beperkt tot nog geen vijf procent.
Bijna zes op de tien huishoudens had in 2022 een eigen woning. Volgens Van Mulligen is het duidelijk dat veel Nederlanders hebben geprofiteerd van de gestegen woningprijzen. ,,Voor de starters is dat natuurlijk geen goed nieuws, maar voor de bezitters is het een plezier.’’ Ongeveer de helft van de huishoudens had in 2022 een hypotheekschuld, dit is ook gelijk de grootste schuldenpost.
De prijs voor de gemeente met het hoogste vermogen gaat naar Bloemendaal met een doorsnee vermogen van 663.300 euro. Zij staan al jaren aan kop. Er zijn nog vier andere gemeenten uit Noord-Holland die de top tien meest vermogend hebben gehaald. ,,De WOZ-waarde is daar heel hoog en daar staan de duurste huizen’’, aldus Van Mulligen. ,,De mensen die daar wonen hebben een hoog inkomen of zijn gepensioneerde ondernemers die veel geld hebben verdiend. Ze clusteren samen in die gemeentes.’’
Huishoudens met het laagste doorsnee vermogen bevinden zich vooral in de grote steden. Rotterdam staat aan kop als minst vermogend met een doorsnee van 11.800 euro. ,,Leeuwarden, Groningen en Heerlen scoren ook laag. In die grote steden staan vooral sociale huurwoningen en er wonen veel jongeren. Die groep heeft nog weinig vermogen kunnen opbouwen door bijvoorbeeld een grote studieschuld.’’
Vermogensongelijkheid omlaag
Sinds 2015 neemt het vermogensverschil ieder jaar af, ook dat komt door de gestegen huizenprijzen. ,,Als de huizenprijzen zouden dalen, dan merken de rijkste mensen daar weinig van. De woning is namelijk maar een klein deel van hun vermogen. Voor de gemiddelde Nederland is de eigen woning natuurlijk het grootste bezit. Door de gestegen huizenprijzen is er dus minder verschil gekomen in de vermogensongelijkheid.’’
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:30 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)r-starters~a738f3b5/
Dit is dan nog begin 2022. De roepers 'ja maar het is papieren winst!!' ' en jaa ik moet nu meer WOZ-belasting betalen!!' zullen zich weldra weer melden hier maar je ziet dat de ongelijkheid tussen modale huiseigenaren en modale/arme niet-huiseigenaren bijbelse vormen aanneemt. 50 duizend euro, dat is serieus 10 jaar sparen voor een modaal gezin als je veel geluk hebt.
En wat doet de regering? De leennormen nog verder versoepelen om de prijzen nog verder op te blazen. De reden voor de wooncrisis staat in het artikel: 6 op de 10 huishoudens is al huiseigenaar. Politiek zelfmoord om de 'papieren' winst van deze groep met 50k per jaar aan te pakken door bijvoorbeeld strengere leennormen.
Disclaimer: ik heb een huis en heb alle financile belang bij hogere prijzen.
Je kan er een berg belasting mee terug krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?
Je kan het nu niet eten, maar ooit wel.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Vertel mij, als huiseigenaar met flinke papieren overwaarde, dan even wat ik concreet met dit fictieve bedrag kan?
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Je kan er een berg belasting mee terug krijgen.
Iets wat huurders niet kunnen. Terwijl de huurprijs wel mee omhoog gegaan is met de maandlasten van woningeigenaars.
Ooit wel? Ik hoef niet te verhuizen hoor.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:46 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je kan het nu niet eten, maar ooit wel.
De revolutie zou uitbreken als de overheid 100% zou gaan heffen over de overwaarde die dus blijkbaar 'een papieren, fictieve winst is waar je niets aan hebt'.
Biedt mij dan alsjeblieft jouw huis aan voor een prijs waartegen ik geld kan laten rollen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:42 schreef Elan het volgende:
Nederlanders moeten eens kappen met als imbecielen honderdduizenden euro's oppotten. Sparen voor een tegenslag of verbouwing nuttig maar ons gedrag neukt de hele economie.
Geld moet rollen .
Wat een verschrikkelijke onzin, tering!quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:50 schreef RetepV het volgende:
[..]
Biedt mij dan alsjeblieft jouw huis aan voor een prijs waartegen ik geld kan laten rollen.
Al die opgepotte euro's zijn mogelijk gemaakt door de belastingvoordelen die huiseigenaren hebben.
Geef die euro's bijvoorbeeld eens uit door je huis voor een lage prijs te verkopen, zonder winst, of zelfs met wat verlies. Want dat jij winst op de verkoop van je huis wil zien, is exact dat gedrag wat de economie verneukt.
Dank je dat je de vinger op de zere plek legde.
Overigens: als je je huis voor 50.000 euro minder dan de 'marktwaarde' verkoopt, heb je geen 50.000 euro 'verlies'. Je hebt dan 50.000 euro 'minder winst'.
Dat laatste lijkt me wel fair ja, zo werkt de belasting van vermogen nou eenmaal.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:49 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ooit wel? Ik hoef niet te verhuizen hoor.
En wanneer is die ooit volgens jou dan?
En wat als de "winst" minder hoog is dan verwacht krijg ik dan geld terug?
Dat is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.
(Sociale) huurders krijgen huurtoeslag en wonen ongeveer gratis.
Het is een stuk hoger dan de 0 euro die huurders terug krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Welke berg belasting krijg ik terug dan? Je bedoeld de hra? Ja dat is echt een enorm bedrag bij een rente van 1,6% op een hypotheek van 225k.
Ik noemde geen sociale huurders. Geen appels met peren vergelijken. Ik noemde huurders die in een huurhuis moeten zitten omdat er geen betaalbare koophuizen op de markt zijn. Gewone mensen dus, die best een huis zouden kunnen kopen als er aanbod was tegen een realistische prijs.quote:(Sociale) huurders krijgen huurtoeslag en wonen ongeveer gratis.
Gaat de huurprijs niet omhoog door vraag en (ontoereikende) aanbod?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Iets wat huurders niet kunnen. Terwijl de huurprijs wel mee omhoog gegaan is met de maandlasten van woningeigenaars.
Erfbelasting is natuurlijk ook gewoon BS bedacht door de overheid.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:53 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me wel fair ja, zo werkt de belasting van vermogen nou eenmaal.
Laten we dus 100% heffen over de overwaarde die blijkbaar niet bestaat. En blijkbaar bestaat dat 'ooit' ook niet dus de erfbelasting voor woningen ook op 100%.
Ik neem aan dat vrijwel niemand daar bezwaar tegen heeft, daar men verzekerd dat het echt, echt een fictie is die overwaarde.
Jup, je hebt er niet zoveel aan omdat de waarde in het huis zit, dat komt pas vrij als je het zou gaan verkopen en dan gaat huren of een andere goedkopere koopwoning ervoor terug neemt.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Helemaal niets. Je hebt wel mensen die er om een of andere reden trots op zijn, maar dat is een andere kwestie.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Gratis ja kom even uit je bubbel zegquote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Een flink pak huurders krijgt ook weer huurtoeslag. Ik krijg niet maandelijks geld toegestopt van de overheid voor mijn huis. Daarnaast moet ik het onderhoud zelf bekostigen, moet ik me voor schade verzekeren en zijn alle verduurzamingen ook voor eigen rekening.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het is een stuk hoger dan de 0 euro die huurders terug krijgen.
Je hebt er inderdaad alleen wat aan als je het kunt omzetten in geld. Dus als je van koop naar huur gaat of kleiner gaat wonen / buitenland.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Helemaal niets. Je hebt wel mensen die er om een of andere reden trots op zijn, maar dat is een andere kwestie.
Ah, ik moet uit mijn bubbel komen maar de idioterie dat een huiseigenaar met fictieve overwaarde belast moet worden etc is wel normaal?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:59 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gratis ja kom even uit je bubbel zeg
De gemeente die door de opgepompte WOZ waarde eens flink kan cashen op jouw fictief vermogenquote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Is toch wel een goede investering. Heb ik ook. Niewubouw woning was in een jaar tijd fictief een ton gestegen. Hoppa. En zo doen de echt stinkend rijken dit ook.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Hoe is een gestegen huiswaarde oppotten?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:42 schreef Elan het volgende:
Nederlanders moeten eens kappen met als imbecielen honderdduizenden euro's oppotten. Sparen voor een tegenslag of verbouwing nuttig maar ons gedrag neukt de hele economie.
Geld moet rollen .
Waarom ben ik bevoorrecht? Ik zit nu in mijn 2e koophuis en beide huizen heb ik op mijn inkomen alleen gekocht.*quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:56 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het is een stuk hoger dan de 0 euro die huurders terug krijgen.
[..]
Ik noemde geen sociale huurders. Geen appels met peren vergelijken. Ik noemde huurders die in een huurhuis moeten zitten omdat er geen betaalbare koophuizen op de markt zijn. Gewone mensen dus, die best een huis zouden kunnen kopen als er aanbod was tegen een realistische prijs.
Vertel mij bijvoorbeeld eens waar ik nog een koophuis van 120m2 met een tuintje kan kopen voor 225k. Hier in de buurt (centraal Nederland, omgeving Utrecht/Amersfoort) in ieder geval niet. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik dan met zo'n 400k aan moet komen. En hier is het ook nog niet eens ZO ontzettend duur.
Het gaat mij er niet om dat huiseigenaren slapend rijk an-sich worden. Het gaat mij er om dat ze slapend rijk worden omdat andere mensen geen huis kunnen kopen, tenzij tegen een belachelijk hoge prijs, of het huis in Tietjerksteradeel ligt.
Ik doe niet aanvallend tegen je vanwege je geld en je vermogen, die gun ik je hoor. Maar ik doe wel aanvallend omdat je je niet kan verplaatsen in mensen die niet zo veel geluk als jij hebben.
Ik mag hopen dat je je jezelf een gelukkig mens voelt, want je bent bevoorrecht.![]()
Je hebt er wel degelijk wat aan. Want omdat je al een hypotheek had (en hopelijk niet als wanbetaler te boek staat) krijg je de hypotheek voor dat nieuwe vergelijkbare of grotere huis vele malen makkelijker dan een starter. Ook is het makkelijker om een iets hogere hypotheek te krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je naar een vergelijkbaar huis gaat of een groter, dan heb je er inderdaad geen kut aan.
Gemeentelijke lasten zullen alleen maar stijgen met een hogere WOZ waarde.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Tja waar is dat niet. Huurders in de vrije sector betalen dat toch ook.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De gemeente die door de opgepompte WOZ waarde eens flink kan cashen op jouw fictief vermogen
Huur jij of heb je een koopwoning.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:14 schreef RetepV het volgende:
[..]
Je hebt er wel degelijk wat aan. Want omdat je al een hypotheek had (en hopelijk niet als wanbetaler te boek staat) krijg je de hypotheek voor dat nieuwe vergelijkbare of grotere huis vele malen makkelijker dan een starter. Ook is het makkelijker om een iets hogere hypotheek te krijgen.
Zo werkt kapitalisme. Mensen die al vermogen hebben krijgen vele malen makkelijker meer geld los van instanties dan mensen die nog geen vermogen hebben.
Stel dat jij en ik beide exact even veel verdienen. Maar jij woont in een huis waar je een hypotheek van 300k voor hebt. Terwijl ik een starter ben en geen hypotheek heb. En stel dat wij beide een huis van 375K willen kopen. En even vooropgesteld dat we beide genoeg verdienen om de rente + aflossing van die hypotheek van 375K makkelijk te kunnen betalen.
Dan krijg jij met wat gepraat die hypotheek van 375K wel.
Terwijl ik als starter eerst minstens 40K aan spaargeld moet ophoesten. En dan ook nog hemel en aarde moet bewegen om de hypotheekverstrekker te overtuigen dat ik de rente + aflossing de komende minstens 10 jaar netjes op tijd zal kunnen betalen.
Jouw huis en jouw huidige hypotheek zijn een free ticket voor een volgende hypotheek. En dat is veel meer waard dan jij en veel anderen schijnen te denken.
Ik huur.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:21 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Huur jij of heb je een koopwoning.
Nee.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:19 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Tja waar is dat niet. Huurders in de vrije sector betalen dat toch ook.
Waarom heb je dan 'belang' bij een hoge prijs?quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:30 schreef Confetti het volgende:
Disclaimer: ik heb een huis en heb alle financile belang bij hogere prijzen.
Nou ja, wij hebben nog steeds sociale huurders in de portefeuille die nog geen 300 euro per maand betalen. En als je daar dan de jaarlijkse indexering op los laat, gaat dat echt maar heel erg langzaam omhoog.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik huur.
En ik ben op een bepaalde manier bevoorrecht hoor. Ik ben een scheefhuurder. Ik verdien veel te veel voor de huur die ik betaal.
Maar mijn probleem is dan weer dat ik 'vast' zit. Ik zit in een relatief klein huurhuis en betaal relatief weinig huur.
Als ik een koophuis koop, dan zal die groter moeten zijn dan mijn huidige huis en betere voorzieningen moeten hebben. Anders heeft het geen zin om te verhuizen.
Maar, even afgezien van dat er bijna niks aangeboden wordt, is de huizenprijs op dit moment zo hoog, dat ik als starter geen groter huis kan krijgen. Hooguit maar hetzelfde of zelfs kleiner. Maar ik zou wel meer gaan betalen! Sja, alleen een domme sukkel gooit zijn geld zo weg.
Dus mijn situatie heeft voordelen en nadelen. Ik betaal (nog steeds) niet echt veel en kan dus sparen. Maar aan de andere kant kan ik geen huis kopen omdat ik daar alleen maar slechter van zou worden.
Dus... Wat iemand al eerder zei: de woningbouwvereniging is de enige die er baat bij heeft. Langzaam maar zeker verhogen ze mijn huurprijs en langzaam maar zeker stelen ze mijn spaargeld. Gefaciliteerd door onze fijne overheid met hun 12-jarige reeks van 'goede ideen'.
En waar gaat al dat geld heen, dat mijn woningbouwvereniging van mij steelt? Ik zou het niet weten. Mijn huis wordt slechter, en de service van de woningbouwvereniging is al helemaal om te huilen. Bouwen doen ze ook al lang niet meer.
Ik neem dus aan dat ze vooral aan het feesten zijn van mijn geld.
Sociale huur enkel voor mensen onder modaal en wachtrij van 10-20 jaar.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Een kennis van mij woonde in zo'n appartementje. 55 M2 met berging. 2 kamer en energieprestatie E. Enkelglas in slaapkamer. Scheve vloer. Kale huur 445. En met subsidie inderdaad iets van 275 Euro p/m.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, wij hebben nog steeds sociale huurders in de portefeuille die nog geen 300 euro per maand betalen. En als je daar dan de jaarlijkse indexering op los laat, gaat dat echt maar heel erg langzaam omhoog.
Dan zullen dat wel uitkeringsgerechtigden zijn en zal de woonruimte nooit al te ruim zijn.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, wij hebben nog steeds sociale huurders in de portefeuille die nog geen 300 euro per maand betalen. En als je daar dan de jaarlijkse indexering op los laat, gaat dat echt maar heel erg langzaam omhoog.
Ja, dat kan inderdaad. Veel van dergelijke woningen worden echt decennialang bewoond tegen deze lage prijzen. En zo lang deze mensen daar willen blijven wonen, mogen ze dat gelukkig. Dat recht hebben ze. Zoals degene waarop ik reageerde. Zeker als ze scheefwonen, is het wel een beetje wrang om een wijzend vingertje naar een ander te wijzen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:04 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Een kennis van mij woonde in zo'n appartementje. 55 M2 met berging. 2 kamer en energieprestatie E. Enkelglas in slaapkamer. Scheve vloer. Kale huur 445. En met subsidie inderdaad iets van 275 Euro p/m.
Deze werd opgeknapt en door de "sociale" verhuurder verkocht voor 220.000. Zo haal je die gestage stijging wel makkelijk in.
Mensen moeten minder consumeren. Is beter voor de wereld.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:42 schreef Elan het volgende:
Geld moet rollen .
Hmm.. dat zou best kunnen dan ja. Dat wist ik niet. Ben niet zo thuis in de hypotheken. Heb namelijk geen hypotheek op dit huis genomen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:14 schreef RetepV het volgende:
[..]
Je hebt er wel degelijk wat aan. Want omdat je al een hypotheek had (en hopelijk niet als wanbetaler te boek staat) krijg je de hypotheek voor dat nieuwe vergelijkbare of grotere huis vele malen makkelijker dan een starter. Ook is het makkelijker om een iets hogere hypotheek te krijgen.
Zo werkt kapitalisme. Mensen die al vermogen hebben krijgen vele malen makkelijker meer geld los van instanties dan mensen die nog geen vermogen hebben.
Stel dat jij en ik beide exact even veel verdienen. Maar jij woont in een huis waar je een hypotheek van 300k voor hebt. Terwijl ik een starter ben en geen hypotheek heb. En stel dat wij beide een huis van 375K willen kopen. En even vooropgesteld dat we beide genoeg verdienen om de rente + aflossing van die hypotheek van 375K makkelijk te kunnen betalen.
Terwijl ik als starter eerst minstens 40K aan spaargeld moet ophoesten. En dan ook nog hemel en aarde moet bewegen om de hypotheekverstrekker te overtuigen dat ik de rente + aflossing de komende minstens 10 jaar netjes op tijd zal kunnen betalen.
Jouw huis en jouw huidige hypotheek zijn een free ticket voor een volgende hypotheek. En dat is veel meer waard dan jij en veel anderen schijnen te denken.
Een berg belasting terug krijgen met fictieve overwaarde, van vertel ons maar welke hypotheek we tijdens de looptijd kunnen verhogen om deze fictieve overwaarde te kunnen gebruiken om meer rente te mogen betalen en iets meer van de belasting terug te krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het is erg lastig voor ts om een artikeltje te kopieren en een gezocht topic te starten.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Goh, bovenstaande wist ik nog helemaal niet joh.
Bedankt!
Je snapt blijkbaar niet dat mensen met 2 salarissen amper een huis kunnen kopen nu.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:14 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Waarom ben ik bevoorrecht? Ik zit nu in mijn 2e koophuis en beide huizen heb ik op mijn inkomen alleen gekocht.*
Eerst als korporaal bij de landmacht en nu werk ik bij de politie. Ik heb absoluut geen topinkomen, verre van. Ik heb wel vanalles gelaten en veel tijd besteed aan zelf klussen en ben nog steeds veel tijd en geld kwijt met klussen en verduurzamen.
Ook iets wat vaak vergeten word. Is in je huurhuis de cv kapot? Word wel gefixt.
Bij een koophuis mag je hier zelf voor opdraaien.
Echt waar, geluk... Ga toch fietsen.
Ik heb ooit een discussie gehad met een familielid die vond dat in kwa werk maar geluk had. Vaste contracten, bevorderingen etc.
Dat had hij nou nooit! Hij zat telkens zonder werk en kwam niet vooruit.
Dat hij altijd te laat kwam, soms gewoon weg bleef en een hekel had aan hard werken... Tsja dat zag hij niet in.
Geluk... Voor een beperkte groep zal het echt geluk zijn. Voor de meeste mensen is een eigen huis gewoon hard werken en noodzakelijk.
*Voor de volledigheid, ik heb nu geen 2 huizen 😂
Dit jaar is mijn huur met 80 euro omhoog gegaan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een bullshitquote:Op vrijdag 3 november 2023 14:14 schreef RetepV het volgende:
[..]
Waar huur je voor dan per maand?quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:20 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dit jaar is mijn huur met 80 euro omhoog gegaan.
Hij heeft nog nooit een hypotheek afgesloten joh. Laat hem in die waan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:23 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat een bullshitEr zijn gewoon standaard regels & wetgeving waaraan hypotheekverstekkers moeten voldoen.
"met wat gepraat"
Het is meer hoe kapitalisme werkt. Mensen die meer geld of vermogen hebben krijgen proportioneel meer voordelen. Dat gaat exponentieel.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hmm.. dat zou best kunnen dan ja. Dat wist ik niet. Ben niet zo thuis in de hypotheken. Heb namelijk geen hypotheek op dit huis genomen.
Jij denkt werkelijk dat je “kortingen” krijgt met een credit card die je zelf niet 3x zo hard terugbetaald? Zeker in de VS, waar het verdienmodel voor credit cards op de torenhoge rente zit, betaal je gewoon zelf voor die kortingen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het is meer hoe kapitalisme werkt. Mensen die meer geld of vermogen hebben krijgen proportioneel meer voordelen. Dat gaat exponentieel.
Stel je voor, jij hebt een gewone credit card, maar er zijn mensen met een platinum of nog veel betere card.
Jij krijgt nergens voordeeltjes, anders dan dat je aankopen kan doen zonder dat je geld hebt, en je die gespreid terug kan betalen. Gewoon, basic, waar een credit card voor is.
Iemand met een platinum card krijgt overal korting en voordeeltjes. Zijn uitgaven zijn waarschijnlijk hoger, maar de kortingen lopen in de duizenden euro's. Van die kortingen alleen al, kunnen ze een extra personeelslid inhuren. EN... Kortingen zijn onbelast, h, vergeet dat niet. Het is geld dat je krijgt, zonder dat iemand er ook maar 1 cent belasting over betaalt. Sterker nog, de winkel die jou die kortingen geeft mag ze aftrekken van de omzet waardoor ze ook minder omzetbelasting hoeven te betalen.
Maar hoe krijg je zo'n platinum card, zodat je ook van al die voordelen kan profiteren? Nou... Daar moet je dus eerst veel geld voor uitgeven op je gewone kaart, en natuurlijk netjes op tijd gespreid terugbetalen.
Dus een platinum card, en al die kortingen, krijg je pas als je al rijk bent.
Des te rijker je bent, des te proportioneel meer voordelen je hebt.
Anyway, volgens mij ben ik nu wel heel erg afgedaald.
Kijk die films van Professor Reich eens. Die man is professor, maar ook politicus. Hij is ook een voormalige Secretary Of Labor van de VS (onder Bill Clinton).
https://www.youtube.com/p(...)aIPzKQibBDbx2m_Rfsit
Kijk die films niet om verontwaardigd te zijn over 'het systeem', maar kijk ze om te begrijpen hoe het werkt. En ook een beetje om eens te zien hoe bevoorrecht je eigenlijk wel of niet bent.
Ok: en bedenk dat het vooral over de VS gaat, en dat we het in Nederland altijd anders hebben geprobeerd te doen (behalve dan in de laatste 12 ofzo jaar).
Hij heeft nog nooit een creditcard gekregen joh. Laat hem in die waan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat je “kortingen” krijgt met een credit card die je zelf niet 3x zo hard terugbetaald? Zeker in de VS, waar het verdienmodel voor credit cards op de torenhoge rente zit, betaal je gewoon zelf voor die kortingen.
Kapitalisme is geen filantropische instelling h, als je als vermogend persoon meer kan lenen is het vooral omdat je meer onderpand beschikbaar kan stellen.
Zo zitten wij ook. 8 jaar geleden een behoorlijk verwaarloosd huis gekocht, met een grote tuin. 8 jaar lang niet op vakantie geweest, elke cent in de woning gestoken. Zit nu 2,5 ton overwaarde op. Die is er niet met niks doen bij gekomen! We hebben hier een slaapkamer en badkamer met inloopdouche beneden, dus hoeven niet weg. Maar voor hetzelfde geld vinden we geen bungalow met grote tuin. Dus, hier staat straks de bovenverdieping leeg, logeerkamers en badkamer met bad.quote:Op vrijdag 3 november 2023 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
De huizenmarkt zit niet voor niets op slot. Mensen kunnen bijna niet doorstromen van appartement (huur), naar koophuis en verder. Daarom heeft de starter ook maar slechts een zeer kleine kans een woning te bemachtigen. Dat je als huiseigenaar dus "slapend rijk" wordt is complete onzin.
Wij zouden ons huis nu ook voor het dubbele kunnen verkopen tov de koopprijs 5 jaar geleden, maar wat krijg ik daar voor terug?
Ik denk dat inmiddels 7 op de 10 mensen zo denkt: ik blijf zitten waar ik zit. Ergens (fatsoenlijk) kunnen wonen met je gezin wordt steeds meer een luxe in plaats van een "normaal" gegeven zoals enkele decennia geleden.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo zitten wij ook. 8 jaar geleden een behoorlijk verwaarloosd huis gekocht, met een grote tuin. 8 jaar lang niet op vakantie geweest, elke cent in de woning gestoken. Zit nu 2,5 ton overwaarde op. Die is er niet met niks doen bij gekomen! We hebben hier een slaapkamer en badkamer met inloopdouche beneden, dus hoeven niet weg. Maar voor hetzelfde geld vinden we geen bungalow met grote tuin. Dus, hier staat straks de bovenverdieping leeg, logeerkamers en badkamer met bad.
Het zij zo.
quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo zitten wij ook. 8 jaar geleden een behoorlijk verwaarloosd huis gekocht, met een grote tuin. 8 jaar lang niet op vakantie geweest, elke cent in de woning gestoken. Zit nu 2,5 ton overwaarde op. Die is er niet met niks doen bij gekomen! We hebben hier een slaapkamer en badkamer met inloopdouche beneden, dus hoeven niet weg. Maar voor hetzelfde geld vinden we geen bungalow met grote tuin. Dus, hier staat straks de bovenverdieping leeg, logeerkamers en badkamer met bad.
Het zij zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, zo denken wij ook. Met een jaar of 10 kijken we wel weer, met een beetje mazzel vinden we een mooi appartement op een leuke plek en vreten we de waarde van het huis op. Want tegen die tijd zal het er ook wel karig voor staan met ons pensioen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat inmiddels 7 op de 10 mensen zo denkt: ik blijf zitten waar ik zit.
Hmm, daar gaat dit topic o.a. over ja. En doorstromen zou 'de normale' gang van zaken moeten zijn. Maar juist daardoor zit de huizenmarkt volledig op slot.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef RamboDirk het volgende:
Gaan mensen hier nu serieus lopen janken dat ze niet kunnen doorverhuizen naar een andere koopwoning?
over 1st world problems gesproken
Ben je niet bang door de spreidingswet dat de overheid zonder pardon een woning van jou kan onteigenen als je twee of meer huizen bezit?quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:58 schreef Scorpie het volgende:
Ik ga niet meer verhuizen, ik zoek alleen nog een vakantiehuis voor erbij, maar qua rendement is dat allemaal prut. Mijn tweede huis is een rijtjeshuis die makkelijk te verhuren is, maar met vakantiehuisjes is het toch aardig seizoensgebonden.
Dat heeft niet zo veel met zin hebben te maken, dat heeft met financin te maken. Als die man verhuist gaat hij fors meer betalen, wat vaak niet op te brengen is.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:58 schreef Refragmental het volgende:
En zo zijn er nog meer woningen in de straat waar bejaarden wonen die totaal geen zin hebben om te vertrekken en voor een habbekrats een volledig huis huren waar eigenlijk een gezin in hoort te wonen.
En vrijwel iedereen die datzelfde had kunnen realiseren hd dat ook gedaan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:58 schreef Scorpie het volgende:
Ik ga niet meer verhuizen, ik zoek alleen nog een vakantiehuis voor erbij, maar qua rendement is dat allemaal prut. Mijn tweede huis is een rijtjeshuis die makkelijk te verhuren is, maar met vakantiehuisjes is het toch aardig seizoensgebonden.
Volgens mij kun je gewoon doorstromen hoor maar blijkbaar heeft niet iedereen de portemonnee daarvoorquote:Op vrijdag 3 november 2023 15:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hmm, daar gaat dit topic o.a. over ja. En doorstromen zou 'de normale' gang van zaken moeten zijn. Maar juist daardoor zit de huizenmarkt volledig op slot.
Och. Veel ouderen wonen alleen in een afbetaalde eengezinswoning.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zij zo.
Financieel kunnen heel veel mensen dat niet nee. Of omdat ze alleen zijn en dus niet voldoende inkomen hebben of niet het startkapitaal bij elkaar krijgen voor de aankoop / verbouwing. Want het zijn veelal opknappers die je redelijk gunstig voor 250-300k kunt kopen nog. En daar moet je dan een ton in stoppen om het op te knappen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Volgens mij kun je gewoon doorstromen hoor maar blijkbaar heeft niet iedereen de portemonnee daarvoor
Maar eerder in dit topic waren het vooral de mensen die overdreven spaarden die dat vooral niet moesten doen, en vervolgens is het weer een argument dat mensen het geld niet hebben om iets te doen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Financieel kunnen heel veel mensen dat niet nee. Of omdat ze alleen zijn en dus niet voldoende inkomen hebben of niet het startkapitaal bij elkaar krijgen voor de aankoop / verbouwing. Want het zijn veelal opknappers die je redelijk gunstig voor 250-300k kunt kopen nog. En daar moet je dan een ton in stoppen om het op te knappen.
Ik zou heel graag willen doorstromen naar een huis in een betere buurt (ipv de halve achterbuurt waar we nu wonen), is alleen onbetaalbaar geworden.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef RamboDirk het volgende:
Gaan mensen hier nu serieus lopen janken dat ze niet kunnen doorverhuizen naar een andere koopwoning?
over 1st world problems gesproken
Dat hoor je mij niet zeggenquote:Op vrijdag 3 november 2023 14:09 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ah, ik moet uit mijn bubbel komen maar de idioterie dat een huiseigenaar met fictieve overwaarde belast moet worden etc is wel normaal?
Ze mogen het proberen maar ik wil wel eens zien hoe ze dat voor een rechter volhouden.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:00 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Ben je niet bang door de spreidingswet dat de overheid zonder pardon een woning van jou kan onteigenen als je twee of meer huizen bezit?
https://nieuwrechts.nl/91(...)vesting-asielzoekers
Je begint nu weer over starters, dat is een groep apart.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Financieel kunnen heel veel mensen dat niet nee. Of omdat ze alleen zijn en dus niet voldoende inkomen hebben of niet het startkapitaal bij elkaar krijgen voor de aankoop / verbouwing. Want het zijn veelal opknappers die je redelijk gunstig voor 250-300k kunt kopen nog. En daar moet je dan een ton in stoppen om het op te knappen.
Voor starters is het een feit dat ze slechts een zeer klein percentage (soms slechts 1% van het aanbod) kunnen kiezen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar eerder in dit topic waren het vooral de mensen die overdreven spaarden die dat vooral niet moesten doen, en vervolgens is het weer een argument dat mensen het geld niet hebben om iets te doen.
Hij kan voor hetzelfde geld makkelijk in een appartementje wonen waar ie nog maar een kwart van de plek inneemt als wat ie nu doet. Het heeft 100% te maken met zin.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat heeft niet zo veel met zin hebben te maken, dat heeft met financin te maken. Als die man verhuist gaat hij fors meer betalen, wat vaak niet op te brengen is.
Je weet toch wie dat geld ophoest?quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:06 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik zou heel graag willen doorstromen naar een huis in een betere buurt (ipv de halve achterbuurt waar we nu wonen), is alleen onbetaalbaar geworden.
Dat terwijl m'n vrouw en ik beiden vrij goed verdienen. 10-20 jaar geleden hadden we met dit inkomen in de 3x zo groot huis kunnen wonen in een veel betere buurt. Nu kunnen we niet weg hier om plaats te maken voor starters. Zit volledig op slot.
Grappig is wel dat huizen onbetaalbaar zijn geworden, maar de helft hier in de straat is wel sociale huur waar mensen voor maximaal de helft van mijn hypotheekkosten in exact hetzelfde huis kunnen wonen, waar om de zoveel tijd weer een woning wordt gevuld met migranten die niet werken. Hoe de fuck wordt dat betaald???
Oke maar dan hebben we het over doorverhuizen naar een betere buurt / groter huis / meer mogelijkheden etc?quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:07 schreef RamboDirk het volgende:
Mijn punt ging over huizenbezitters (mensen hier) die graag zouden willen doorverhuizen en janken dat dat niet lukt. Dan heb je blijkbaar niet genoeg centjes. Dan moet je niet janken dat doorverhuizen geen optie is.
Weet je wat appartementen tegenwoordig doen in de krappe markt?quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:08 schreef Refragmental het volgende:
Hij kan voor hetzelfde geld makkelijk in een appartementje wonen
En die 1% van dat aanbod kun je ook niet kopen als je geen geld achter de hand hebt. En als je dan iets hebt kunnen kopen, dan heb je weer geld nodig om het te maken zoals je het wil, en daarna voor onderhoud, en voor dit, en voor dat, en je wil ook nog dingen die niets met het huis op zich te maken hebben maar voor andere zaken, en en en.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor starters is het een feit dat ze slechts een zeer klein percentage (soms slechts 1% van het aanbod) kunnen kiezen.
Nee omdat mensen dus blijkbaar geen centjes genoeg hebben. Alsof het een recht isquote:Op vrijdag 3 november 2023 16:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oke maar dan hebben we het over doorverhuizen naar een betere buurt / groter huis / meer mogelijkheden etc?
Ook dat is vaak geen gegeven meer.
Wij hebben een platinum visa kaart gehad en mijn man was maar een doodgewone ambtenaar (nu met pensioen).quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Stel je voor, jij hebt een gewone credit card, maar er zijn mensen met een platinum of nog veel betere card.
Jij krijgt nergens voordeeltjes, anders dan dat je aankopen kan doen zonder dat je geld hebt, en je die gespreid terug kan betalen. Gewoon, basic, waar een credit card voor is.
Iemand met een platinum card krijgt overal korting en voordeeltjes. Zijn uitgaven zijn waarschijnlijk hoger, maar de kortingen lopen in de duizenden euro's. Van die kortingen alleen al, kunnen ze een extra personeelslid inhuren. EN... Kortingen zijn onbelast, h, vergeet dat niet. Het is geld dat je krijgt, zonder dat iemand er ook maar 1 cent belasting over betaalt. Sterker nog, de winkel die jou die kortingen geeft mag ze aftrekken van de omzet waardoor ze ook minder omzetbelasting hoeven te betalen.
Maar hoe krijg je zo'n platinum card, zodat je ook van al die voordelen kan profiteren? Nou... Daar moet je dus eerst veel geld voor uitgeven op je gewone kaart, en natuurlijk netjes op tijd gespreid terugbetalen.
Dus een platinum card, en al die kortingen, krijg je pas als je al rijk bent.
Des te rijker je bent, des te proportioneel meer voordelen je hebt.
Als ik wil doorstromen naar een huis in een buurt die 1 trede beter is dan de buurt waar ik nu woon, dan is mijn hypotheek opeens 2-3x zo duur. En ik betaal al 1000 per maand om in een halve achterbuurt te wonen, en nee het is geen groot huis. Kleiner dat dit kun je een gezinswoning haast niet meer maken. (1 "grote" slaapkamer, waar nog net een 2persoon bed in kan en een kledingkast, 2 kleine kinder slaapkamers, en een badkamer van nog geen 4 vierkante meter)quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Volgens mij kun je gewoon doorstromen hoor maar blijkbaar heeft niet iedereen de portemonnee daarvoor
Ik werk, dus ja. ik weet dat ik indirect ook een hoop van mijn buren bekostig.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet toch wie dat geld ophoest?
Dat is marktwerking. Moet je zorgen dat je meer centen krijgt. Genoeg mensen die nog wel een beter huis binnen hengelen en gewoon doorverhuizen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:18 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Als ik wil doorstromen naar een huis in een buurt die 1 trede beter is dan de buurt waar ik nu woon, dan is mijn hypotheek opeens 2-3x zo duur. En ik betaal al 1000 per maand om in een halve achterbuurt te wonen, en nee het is geen groot huis. Kleiner dat dit kun je een gezinswoning haast niet meer maken. (1 "grote" slaapkamer, waar nog net een 2persoon bed in kan en een kledingkast, 2 kleine kinder slaapkamers, en een badkamer van nog geen 4 vierkante meter)
Dit is toch niet te doen?
Hij hoeft niet te kopen he... zijn woningbouwcorporatie moet em verplaatsen naar daarvoor bestemde appartementen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Weet je wat appartementen tegenwoordig doen in de krappe markt?
Zo oud ben ik nog niet. Dat duurt nog 7 jaar.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Och. Veel ouderen wonen alleen in een afbetaalde eengezinswoning.
Waar moeten die heen?
En ik zou ze ook niet slapend rijk willen noemen. Ze leven gewoon van een klein pensioentje.
Ook van huur > huur ga je dan fors meer betalen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:21 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Hij hoeft niet te kopen he... zijn woningbouwcorporatie moet em verplaatsen naar daarvoor bestemde appartementen.
quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dat is marktwerking. Moet je zorgen dat je meer centen krijgt. Genoeg mensen die nog wel een beter huis binnen hengelen en gewoon doorverhuizen.
Een dak boven je hoofd is een recht, een mooie koopwoning niet. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
lol, er is geen marktwerking. De overheid doet er alles aan om de boel krap te houden en de echte rijkeren profiteren daar ontzettend van door de boel op te kopen en te verhuren voor een veel te hoge prijs.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dat is marktwerking. Moet je zorgen dat je meer centen krijgt. Genoeg mensen die nog wel een beter huis binnen hengelen en gewoon doorverhuizen.
Een dak boven je hoofd is een recht, een mooie koopwoning niet. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
In dezelfde context kunnen we ook starters plaatsen, dan verdien je blijkbaar niet genoeg centjes?quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:07 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je begint nu weer over starters, dat is een groep apart.
Mijn punt ging over huizenbezitters (mensen hier) die graag zouden willen doorverhuizen en janken dat dat niet lukt. Dan heb je blijkbaar niet genoeg centjes. Dan moet je niet janken dat doorverhuizen geen optie is.
quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo oud ben ik nog niet. Dat duurt nog 7 jaar.
Tja de aanleun en bejaardenhuizen zijn grotendeels weg, dat speelt ook mee. Ouderen worden geacht steeds langer zelfstandig te blijven wonen. Trapliften hebben nog nooit zoveel business gezien.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:27 schreef capricia het volgende:
Maar ik zie het wel om mij heen. Mensen die nog maar 1 verdieping gebruiken van hun gezinswoning.
Voor woningaanpassingen kun je de gemeente vragen. Die helpen je langer thuis te blijven wonen. In je eentje. In een eengezinswoning. Want andere opties zijn er niet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja de aanleun en bejaardenhuizen zijn grotendeels weg, dat speelt ook mee. Ouderen worden geacht steeds langer zelfstandig te blijven wonen. Trapliften hebben nog nooit zoveel business gezien.
Omgekeerde wereld gewoon.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor woningaanpassingen kun je de gemeente vragen. Die helpen je langer thuis te blijven wonen. In je eentje. In een eengezinswoning. Want andere opties zijn er niet.
Zo heeft mijn moeder iemand van de gemeente die haar tuin twee keer per jaar doet. Zelf betaalt ze daar een kleine bijdrage voor.
Er is wel marktwerking, blijkbaar niet in jouw voordeel. Waarom wordt marktwerking altijd een vies woord wanneer het niet in mensen hun voordeel werkt?quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:25 schreef Refragmental het volgende:
[..]
lol, er is geen marktwerking. De overheid doet er alles aan om de boel krap te houden en de echte rijkeren profiteren daar ontzettend van door de boel op te kopen en te verhuren voor een veel te hoge prijs.
Deze schaarste is kunstmatig en in stand gehouden door wanbeleid of zelfs corruptie.
Iedereen die 2 of meer huizen bezit mogen ze wat mij betreft kapot belasten.
Dat is waar.quote:Op vrijdag 3 november 2023 16:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In dezelfde context kunnen we ook starters plaatsen, dan verdien je blijkbaar niet genoeg centjes?
Alsof een huurder of huiseigenaar schuldig is aan deze hele situatie, wat een onzin.
Echt ik heb nog nooit zoveel onterechte quatsch gelezen als hier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |