abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211119365
Samenvatting 7 oktober tot met 28 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.

Recente frontpage berichten 28 oktober met dank aan @Jippie
Hamas heeft in Moskou onderhandeld over vrijlating gijzelaars
Joodse school Cheider weer open: 'Veiligheid van de leerlingen is verbeterd'
Erdogan: 'het Westen negeert mensenrechtenschendingen in Gaza'

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211119368
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een grootschalige oorlog brengt stabiliteit, inderdaad.
Vooral wat er voor in de plaats komt brengt heel veel stabiliteit.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 oktober 2023 @ 10:06:31 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211119370
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:01 schreef TweedeKlum het volgende:
Het wordt pas echt een teringzooi daar als de olie op is.

Quote van Sheikh Rashid van Dubai.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211119375
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vooral wat er voor in de plaats komt brengt heel veel stabiliteit.
Ohja?
pi_211119376
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 09:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Zeker. Net zoals 'de Israëliërs' dat deden.
Onzin. Het enige plan dat de Israëliërs hebben afgewezen is een vredesvoorstel van Saudi-Arabië. De Palestijnen hebben elke tweestatenoplossing afgewezen: van het VN-verdelingsplan uit 1947 tot en met het voorstel van Olmert uit 2008.
pi_211119380
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ohja?
zeker weten. dat is in het verleden al vaak genoeg aangetoond. Laatst gebeurde dat nog.
  zondag 29 oktober 2023 @ 10:08:14 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_211119385
Palestinian Red Crescent: We received threats from the Israeli army to immediately evacuate Al-Quds Hospital in the Gaza Strip

https://israelpalestine.l(...)eceived-threats-from
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_211119390
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Onzin. Het enige plan dat de Israëliërs hebben afgewezen is een vredesvoorstel van Saudi-Arabië. De Palestijnen hebben elke tweestatenoplossing afgewezen: van het VN-verdelingsplan uit 1947 tot en met het voorstel van Olmert uit 2008.
ja en bij elke oorlog daarna zijn de grandioos de pan in gehakt.
pi_211119397
quote:

[..]
Israël maakt, net als Hamas, al jaren geen serieus werk van wat voor een oplossing dan ook.
pi_211119402
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:09 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Israël maakt, net als Hamas, al jaren geen serieus werk van wat voor een oplossing dan ook.
klopt, op een gegeven moment geef je het op....
Als al je handrijkingen worden afgehakt waarna je de ander de pan in hakt daarna dan is het een keer over.
pi_211119417
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt, op een gegeven moment geef je het op....
Als al je handrijkingen worden afgehakt waarna je de ander de pan in hakt daarna dan is het een keer over.
Doel je op de Palestijnen of de Israeli?
pi_211119419
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een grootschalige oorlog brengt stabiliteit, inderdaad.
Op de lange termijn wel.
pi_211119423
quote:

[..]
Lieverd. Rabin is vermoord door een rechtse Israeli. Daarna zijn er systematisch nederzettingen uitgebouwd die verboden waren volgens de Oslo-akkoorden.
pi_211119424
Uitstekend dit, dat zouden meer landen moeten doen.

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211119427
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Op de lange termijn wel.
Schattig
pi_211119430
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is voor mij niet te volgen dat er zo goed als nul demonstraties/protestacties tegen Hamas zijn.
of mis ik iets? Hebben ze daar net als Rusland een soort consequentie aan verbonden aan tegendemonstraties.
Goede vraag, wel veel Hamas-apologeten. En daarnaast werden er in diverse Europese steden waaronder Berlijn lekkernijen zoals baklava uitgedeeld op de dag dat Hamas aan het moorden was.
pi_211119432
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:12 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Doel je op de Palestijnen of de Israeli?
je mag herin lezen wat jouw onderbuik zegt. Iets anders doe je toch niet.
pi_211119440
quote:
14s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
Uitstekend dit, dat zouden meer landen moeten doen.

[ twitter ]
Ok wow.
pi_211119443
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Lieverd. Rabin is vermoord door een rechtse Israeli. Daarna zijn er systematisch nederzettingen uitgebouwd die verboden waren volgens de Oslo-akkoorden.
Tricky Netanyahu: I Deceived the US to Destroy Oslo Accords.

pi_211119451
quote:

[..]
De laatste jaren niet, maar de concrete voorstellen uit het verleden zijn door de Palestijnen afgewezen.
pi_211119452
quote:

[..]
Israël heeft meermaals allerlei concessies willen doen. Dit is altijd afgeslagen door de Palestijnen omdat daar het idee wordt omarmd dat Israël gewoon geen bestaansrecht heeft en dus al het gebied toebehoort aan de Palestijnen. Het enige wat rest is barbaars en bruut terrorisme. Met zulke mensen kun je niet praten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211119455
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je mag herin lezen wat jouw onderbuik zegt. Iets anders doe je toch niet.
Je constatering gaat simpelweg voor beide partijen even goed op.
  zondag 29 oktober 2023 @ 10:16:25 #23
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211119464
quote:
11s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:14 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ok wow.
dit
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211119480
quote:

[..]
Het is nogal lastig onderhandelen met een partij die je bestaan wil uitwissen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_211119494
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 10:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Lieverd. Arafat heeft de Camp David akkoorden afgewezen, 7 jaar na de moord op Rabin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')