Goede uitzending van Zembla waar nog maar eens duidelijk wordt hoe mager de basis is voor deze vorm van 'zorg'. Vooral opvallend is de constante verwijzingen naar hoe polariserend dit debat zou zijn, wat eigenlijk een beetje vreemd is. Voor andere soorten zorg is dat niet zo. Het feit dat Nederlandse artsen en experts hier alleen anoniem over willen praten zegt nogal wat.quote:Jaarlijks melden zich honderden kwetsbare tieners bij de genderpoli van het Amsterdam UMC. Deze jongeren hebben recht op de best mogelijke medische zorg. Over wat de beste zorg is, ontstaat steeds meer discussie. Het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur: volgens een groeiende groep genderexperts zou het volgen van het protocol ertoe kunnen leiden dat sommige jongeren onnodig een medisch traject ingaan met ernstige, onomkeerbare gevolgen. Hun kritiek stuit op heftige weerstand van collega's en van transorganisaties. Wat is de wetenschappelijke basis van de Nederlandse genderzorg?
dat is altijd zo bij deze doelgroepquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:43 schreef Cruzinats het volgende:
dit zijn jongens en meisjes die geen idee hebben welke hel ze ingaan
Dat het een eenzijdige uitzending was, werd al snel duidelijk. Eén van de experts die in de uitzending aan het woord komt, is zelfs voor conversietherapie... De brandbrief die Transgender Netwerk geschreven heeft, is het ook waard om te lezen.quote:Reactie Transgender Netwerk op Zembla uitzending
Transgender Netwerk heeft met verbazing de Zembla-uitzending over het Nederlands transgenderprotocol bekeken. Helaas is een groot deel van onze zorgen uit onze brandbrief uitgekomen. Er is geen sprake van een evenwichtige uitzending over de transgenderzorg voor jongeren. Een van de opvallendste zaken: transgender mensen die baat hebben gehad aan puberteitsremmers komen niet aan het woord. En de achtergrond van de critici uit Zweden, Finland en Engeland wordt niet belicht.
,,,
Zeker, als je een lesje wil in hoe activisten de waarheid verdraaien en niet om kunnen gaan met kritiek.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:09 schreef BillDauterive het volgende:
https://www.transgendernetwerk.nl/nieuws/reactie-op-zembla/
[..]
Dat het een eenzijdige uitzending was, werd al snel duidelijk. Eén van de experts die in de uitzending aan het woord komt, is zelfs voor conversietherapie... De brandbrief die Transgender Netwerk geschreven heeft, is het ook waard om te lezen.
Heb je de documentaire al gezien? Verder lijkt mij Transgender Netwerk een lobbygroep die zelf niet geheel onbevooroordeeld is.quote:
Zembla behoort ook altijd de andere partij te benaderen, maar vaak willen die terecht niet. Maar die kans zouden ze wel gehad moeten hebben.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zeker, als je een lesje wil in hoe activisten de waarheid verdraaien en niet om kunnen gaan met kritiek.
De republiek Amsterdam is op dat gebied volledig doorgeslagen, dus ja, ik vermoed alleen Amsterdam.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:54 schreef Het_Bokje het volgende:
Ligt nou specifiek het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur? Of de gehele transgenderzorg in NL?
wat heeft amsterdam met NL te maken?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:54 schreef Het_Bokje het volgende:
Ligt nou specifiek het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur? Of de gehele transgenderzorg in NL?
Heb je de documentaire bekeken?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zembla behoort ook altijd de andere partij te benaderen, maar vaak willen die terecht niet. Maar die kans zouden ze wel gehad moeten hebben.
Het protocol is in Amsterdam ontwikkeld.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:54 schreef Het_Bokje het volgende:
ik ga vanavond een poging wagen, mijn reactie was generiek over het programma zembla.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heb je de documentaire bekeken?
Dat is in dit geval ook gebeurd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ga vanavond een poging wagen, mijn reactie was generiek over het programma zembla.
Ze behoren de andere partij de gelegenheid te geven voor commentaar namelijk.
Ja, zeker. Ik had te doen met de artsen in het AUmc. Ze weten dat ze zorgvuldig zijn, dat ze al jaren hun best doen om trans jongeren gelukkig te maken en dat veruit de meeste jongeren ook gelukkig zijn.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:21 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Heb je de documentaire al gezien? Verder lijkt mij Transgender Netwerk een lobbygroep die zelf niet geheel onbevooroordeeld is.
Ik heb de uitzending niet gezien, maar de redactie van Zembla staat nou niet echt bekend om eerlijk wederhoor te doen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is in dit geval ook gebeurd.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)-transgenderprotocol
Transgenderzorg is helemaal niet voor jongeren, dat is het probleem. Transgenderzorg is een beslissing voor het hele leven. Vervolgens komt dan zo'n jeugdpsychiater doen alsof die deskundig is om pubers, kinderen dus te begeleiden bij onherroepelijke keuzes voor de rest van hun leven, en de behandeling is succesvol als het kind zich beter voelt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:09 schreef BillDauterive het volgende:
Er is geen sprake van een evenwichtige uitzending over de transgenderzorg voor jongeren. Een van de opvallendste zaken: transgender mensen die baat hebben gehad aan puberteitsremmers komen niet aan het woord
Je vergeet tatoeage en piercings zonder goedkeuring van de ouders.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:04 schreef Mortaxx het volgende:
Als minderjarige mag je niet drinken, niet autorijden, niet stemmen, geen telefoonabonnement afsluiten. Maar je borsten of penis eraf laten snijden is dan weer prima
Klopt. Dat heet "jezelf ontdekken" en in je tienerjaren ben je nog lang niet zo ver dat je echt weet wie je bent.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is altijd zo bij deze doelgroep
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |