abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211109711
https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/600185
quote:
Jaarlijks melden zich honderden kwetsbare tieners bij de genderpoli van het Amsterdam UMC. Deze jongeren hebben recht op de best mogelijke medische zorg. Over wat de beste zorg is, ontstaat steeds meer discussie. Het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur: volgens een groeiende groep genderexperts zou het volgen van het protocol ertoe kunnen leiden dat sommige jongeren onnodig een medisch traject ingaan met ernstige, onomkeerbare gevolgen. Hun kritiek stuit op heftige weerstand van collega's en van transorganisaties. Wat is de wetenschappelijke basis van de Nederlandse genderzorg?
Goede uitzending van Zembla waar nog maar eens duidelijk wordt hoe mager de basis is voor deze vorm van 'zorg'. Vooral opvallend is de constante verwijzingen naar hoe polariserend dit debat zou zijn, wat eigenlijk een beetje vreemd is. Voor andere soorten zorg is dat niet zo. Het feit dat Nederlandse artsen en experts hier alleen anoniem over willen praten zegt nogal wat.

De conclusie is wat mij betreft duidelijk: alles meteen stopzetten. Een nieuw protocol opzetten net als in het VK, waar dit soort medicaties alleen toegediend kunnen worden in een research-project. Mét controlegroep.

(om duidelijk te zijn, dat gaat alleen op voor minderjarigen. Wat volwassenen doen als ze 18 zijn moeten ze verder zelf weten)
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:43:01 #2
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_211109729
Kwetsbare tieners, dit zijn jongens en meisjes die geen idee hebben welke hel ze ingaan. Men zou eens beter moeten screenen wat voor shit kinderen te zien krijgen op social media - vaak worden ze gegroomed om trans te willen worden.
pi_211109745
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:43 schreef Cruzinats het volgende:
dit zijn jongens en meisjes die geen idee hebben welke hel ze ingaan
dat is altijd zo bij deze doelgroep
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211109790
Ligt nou specifiek het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur? Of de gehele transgenderzorg in NL?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211109834
Sowieso artsen die deze behandelingen uitvoeren uit hun ambt zetten lijkt me al een goed begin.
pi_211109855
Als minderjarige mag je niet drinken, niet autorijden, niet stemmen, geen telefoonabonnement afsluiten. Maar je borsten of penis eraf laten snijden is dan weer prima
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_211109881
https://www.transgendernetwerk.nl/nieuws/reactie-op-zembla/

quote:
Reactie Transgender Netwerk op Zembla uitzending

Transgender Netwerk heeft met verbazing de Zembla-uitzending over het Nederlands transgenderprotocol bekeken. Helaas is een groot deel van onze zorgen uit onze brandbrief uitgekomen. Er is geen sprake van een evenwichtige uitzending over de transgenderzorg voor jongeren. Een van de opvallendste zaken: transgender mensen die baat hebben gehad aan puberteitsremmers komen niet aan het woord. En de achtergrond van de critici uit Zweden, Finland en Engeland wordt niet belicht.

,,,
Dat het een eenzijdige uitzending was, werd al snel duidelijk. Eén van de experts die in de uitzending aan het woord komt, is zelfs voor conversietherapie... De brandbrief die Transgender Netwerk geschreven heeft, is het ook waard om te lezen.
pi_211109887
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:09 schreef BillDauterive het volgende:
https://www.transgendernetwerk.nl/nieuws/reactie-op-zembla/
[..]
Dat het een eenzijdige uitzending was, werd al snel duidelijk. Eén van de experts die in de uitzending aan het woord komt, is zelfs voor conversietherapie... De brandbrief die Transgender Netwerk geschreven heeft, is het ook waard om te lezen.
Zeker, als je een lesje wil in hoe activisten de waarheid verdraaien en niet om kunnen gaan met kritiek.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:21:01 #9
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_211109928
quote:
Transgender Netwerk
Heb je de documentaire al gezien? Verder lijkt mij Transgender Netwerk een lobbygroep die zelf niet geheel onbevooroordeeld is.
pi_211109933
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Zeker, als je een lesje wil in hoe activisten de waarheid verdraaien en niet om kunnen gaan met kritiek.
Zembla behoort ook altijd de andere partij te benaderen, maar vaak willen die terecht niet. Maar die kans zouden ze wel gehad moeten hebben.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211109935
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:54 schreef Het_Bokje het volgende:
Ligt nou specifiek het Amsterdamse transgenderprotocol ligt onder vuur? Of de gehele transgenderzorg in NL?
De republiek Amsterdam is op dat gebied volledig doorgeslagen, dus ja, ik vermoed alleen Amsterdam.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211109939
quote:
wat heeft amsterdam met NL te maken?
pi_211109956
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zembla behoort ook altijd de andere partij te benaderen, maar vaak willen die terecht niet. Maar die kans zouden ze wel gehad moeten hebben.
Heb je de documentaire bekeken?
pi_211109960
quote:
Het protocol is in Amsterdam ontwikkeld.
pi_211109968
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Heb je de documentaire bekeken?
ik ga vanavond een poging wagen, mijn reactie was generiek over het programma zembla.

Ze behoren de andere partij de gelegenheid te geven voor commentaar namelijk.
pi_211109978
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ga vanavond een poging wagen, mijn reactie was generiek over het programma zembla.

Ze behoren de andere partij de gelegenheid te geven voor commentaar namelijk.
Dat is in dit geval ook gebeurd.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)-transgenderprotocol
pi_211110032
Een vrouw heeft veel meer voordelen ten opzichte van een man, dus ik snap de mannen wel die dit willen doen. Of ik het goedkeur? Nee.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211110311
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:21 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Heb je de documentaire al gezien? Verder lijkt mij Transgender Netwerk een lobbygroep die zelf niet geheel onbevooroordeeld is.
Ja, zeker. Ik had te doen met de artsen in het AUmc. Ze weten dat ze zorgvuldig zijn, dat ze al jaren hun best doen om trans jongeren gelukkig te maken en dat veruit de meeste jongeren ook gelukkig zijn.

In de reactie van Transvisie, die MoreDakka aanhaalt, lees ik deze zin over Engeland, Zweden en Finland van mevrouw Markesteijn terug: "Ze passen hun eigen adaptatie van het Dutch Protocol toe. En als puberteitsremmers niet op de goede manier worden ingezet, dan kun je inderdaad problemen krijgen. Daar komen ze nu ook achter denk ik."
Dat is zo pijnlijk aan de uitzending van Zembla. Ze vergelijken appels met peren, omdat andere landen er anders mee om gaan.
Nederland geeft puberteitsremmers aan jongeren die al heel lang genderincongruentie ervaren en een stabiele thuissituatie hebben. Daar zijn de resultaten zeer positief.
Engeland, Zweden en Finland geven jongeren met autisme, die pas sindskort afvragen of ze trans zijn, puberteitsremmers. Daar zijn de resultaten anders.

Transgender Netwerk is zeker niet onbevooroordeeld, maar dat is de uitzending van Zembla ook niet.
pi_211110672
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is in dit geval ook gebeurd.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)-transgenderprotocol
Ik heb de uitzending niet gezien, maar de redactie van Zembla staat nou niet echt bekend om eerlijk wederhoor te doen.

Programma zou eigenlijk ook tunnelvisie moeten heten.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_211110845
quote:
Er is geen sprake van een evenwichtige uitzending over de transgenderzorg voor jongeren. Een van de opvallendste zaken: transgender mensen die baat hebben gehad aan puberteitsremmers komen niet aan het woord
Transgenderzorg is helemaal niet voor jongeren, dat is het probleem. Transgenderzorg is een beslissing voor het hele leven. Vervolgens komt dan zo'n jeugdpsychiater doen alsof die deskundig is om pubers, kinderen dus te begeleiden bij onherroepelijke keuzes voor de rest van hun leven, en de behandeling is succesvol als het kind zich beter voelt.

Normaal is dat ook zo, als een depressief kind behandelt en dat gaat zich beter voelen dan is dat succes. Maar kinderen, krampachtig jongeren genoemd om de verantwoordelijkheid van de volwassenen op hen af te schuiven, vinden uiterlijk en in een hokje passen vanwege groepsdynamiek veel belangrijker dan het voor volwassenen blijkt te zijn. Een onzeker, bang en depressieve heteroseksuele puberjongen kan zich ook beter voelen door hem vol te spuiten met testosteron om dikke spierbundels te krijgen. Maar ook dat licht buiten de expertise van een psychiater of psycholoog, dat geldt niet als een succesvolle behandeling en daar mag een integere arts ook niet aan meewerken.

Laat zo'n verward homojoch nou eerst eens lekker verliefd worden of anderzins neuken door de normale hormonale ontwikkeling zijn werk te laten doen, en dan nog maar eens kijken of die zijn geslachtsdelen, seksueel fantastisch functioneren en algehele lichamelijke gezondheid wil inleveren om meer op een echte vrouw te lijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211111464
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:04 schreef Mortaxx het volgende:
Als minderjarige mag je niet drinken, niet autorijden, niet stemmen, geen telefoonabonnement afsluiten. Maar je borsten of penis eraf laten snijden is dan weer prima
Je vergeet tatoeage en piercings zonder goedkeuring van de ouders.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211112169
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 11:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is altijd zo bij deze doelgroep
Klopt. Dat heet "jezelf ontdekken" en in je tienerjaren ben je nog lang niet zo ver dat je echt weet wie je bent.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:12:51 #23
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211112205
Zembla heeft al behoorlijk wat uitglijders gemaakt.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:30:04 #24
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_211113516
Net gekeken. Het is een lastige kwestie. Ik geloof 100% dat er een fuik kan ontstaan als je start met de 'pauze', zeker op jongere leeftijd - een statement die je hebt gemaakt.., is er dan nog een weg terug? Schaamte? Meer onderzoek nodig.
pi_211113972
Ik heb de uitzending gezien, was er speciaal voor gaan zitten. Het verbaasde mij al er verder niet veel over te lezen. Wat mij altijd opvalt, is het aantal kinderen dat hier tegenwoordig voor in de rij zou staan.

Onder de huidige maatschappelijk druk `je mag zijn wie je bent`, gaan ouders wellicht in eerste instantie méé met het kind en gaan akkoord met de puberteitsremmers. Maar vervolgens kan ik mij wel iets voorstellen bij een fuik waar je dan inzit.

Zoals die jongen die wilde stoppen. Ouders worden weggezeg als transfoob, hij moest /onder het mom van ´sociale transitie doormaken´ alvast in vrouwenkleren naar het gesprek komen. Brrrr. Doodeng.

Nederland wilde denk ik weer eens gidsland zijn: groot congres in 2016 blijkbaar, door Maxima geopend etc.
Dus er "moeten" hier wel heel veel gevallen door de molen?
Levenslang medicijngebruik. Wat is het belang van de farmaceutische industrie?

Is eigenlijk bekend hoeveel mensen er nu, anno 2023, zijn van 40, 60, 80 jaar oud die zeggen "was dat in mijn jeugd maar zo makkelijk geweest, dan had ik het zéker gedaan"?
Is dat echt hetzelfde percentage als waar men nu op jonge leeftijd mee aan de slag gaat?
Was bij die 40-plussers echt levenslang sprake van "ondraaglijk psychisch lijden" aan de orde?

Ook ben ik wel benieuwd naar de kosten.
Men schreeuwt moord en brand over de kosten voor de zorg die de pan uit rijzen; een gehoorapparaatje voor een oudere vergoeden is eigenlijk al 'teveel' en 'te duur'.
Maar wat kost dit van puberteit tot levenslang medicijnen etc.?

[ Bericht 0% gewijzigd door Niz op 29-10-2023 09:28:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')