abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 april 2024 @ 19:52:13 #226
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213162795
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:48 schreef Lingue het volgende:
Soms kan ik dat witte pluizige monstertje wel achter het behang plakken. En misschien wel iets vaker dan soms O-)

Even een fotootje van het monster, want dan zie je hoe lief en schattig ze ook kan zijn.
[ afbeelding ]

Ik heb voor Kyara al eerder een heilige birmaan gehad. Lief, aanhankelijk, gezellig. Maar kon ook prima alleen zijn maar had ook wel zo haar aandacht nodig. Allemaal niks mis mee.

Kyara is een klein beetje anders. Die kan echt geen seconde alleen zijn... Zodra ik ook maar uit beeld verdwijn dan begint ze al de boel bij elkaar te schreeuwen en is ze mij blijkbaar kwijt. En dat geschreeuw/gemiauw houdt gewoon niet op totdat we weer in dezelfde ruimte zijn. Dodelijk vermoeiend en ik weet ook vooral niet wat ik er tegen kan doen. Ik negeer het. Als ik in een andere ruimte ben roep ik haar ook als ze zo miauwt, maar dat helpt niks. Gaat ze soms alleen maar harder van miauwen.

Daarnaast wil ze niets liever dan aan mij vastgeplakt zitten. Hartstikke gezellig en leuk en lief. En vaak kan dat ook wel. Maar soms ook niet. Dan ben ik gewoon bezig en kan ze niet op schoot. Nou ook dan is het huis soms te klein. Blijven miauwen. Blijven op de tafel springen wat niet mag. Gaat gewoon voor mijn voeten liggen. Onder mijn stoel waardoor ik die niet meer kan verschuiven. Ze gaat naast mijn stoel op de grond zitten en gaat verder miauwen.
Ze is alleen maar tevreden als ze op schoot zit. :? :{

Valt een kat te leren dat ze niet constant moet miauwen als ik in een andere ruimte ben of als ze even niet op schoot kan?

Ik heb haar inmiddels ook al een half jaar van de slaapkamer geweerd want ze piste alles onder ;( Erg ranzig als ze dat op mijn bed doet. :r

Ze heeft er ergens vrede mee gekregen en tegelijk ook niet. Want iedere avond blijft ze proberen de slaapkamer op te komen. Ze springt net zo lang tegen de deurklink tot ze die open heeft. En ik heb inmiddels al mijn kant van de deur moeten barricaderen als ik slaap zodat ze niet binnen kan komen. Ook hier weer, zodra ik ook maar licht slaap merkt ze het op en begint het circus weer van vooraf aan... ;( :{

Help? :? Iemand goede tips om dit gedrag om te draaien?
[edit, je had zelf de foto al gefixt]

Verder weinig tips, behalve dan dat ik denk/hoop dat het toch wel vanzelf beter moet gaan met die verlatingsangst en dat negeren het beste lijkt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_213163362
Is ze alleen? Kan zijn dat ze een maatje mist?
pi_213163416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 20:25 schreef F_r het volgende:
Is ze alleen? Kan zijn dat ze een maatje mist?
Ze is uit de cattery gegaan omdat ze met andere katten ruzie maakte. Dus dat denk ik niet direct. Ze kon het alleen met haar eigen kittens goed vinden. Daar maakte ze geen ruzie mee.

Edit: Ik heb wel eens gedacht aan een 2e kat, maar dat vind ik wel beetje een lastige keuze als het niet matcht.
pi_213163752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 20:29 schreef Lingue het volgende:

[..]
Ze is uit de cattery gegaan omdat ze met andere katten ruzie maakte. Dus dat denk ik niet direct. Ze kon het alleen met haar eigen kittens goed vinden. Daar maakte ze geen ruzie mee.

Edit: Ik heb wel eens gedacht aan een 2e kat, maar dat vind ik wel beetje een lastige keuze als het niet matcht.
Misschien kun je met het asiel overleggen over het terug brengen als het niet matcht? Of misschien is een hond of konijn een optie? Een kennis van mij heeft een kat en een chihuahua achtig pietepeuterig hondje die beide gebruik maken van de kattenbak en het kattenluik _O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213163764
quote:

[..]

Zijn er medisch wel problemen uitgesloten? Ook niks mis met gehoor of zicht?
Omdat je het plassen aangaf lijkt me toch wel ergens iets mis... medisch of anders gedragsmatig?

*edit, ze is wel gesteriliseerd neem ik aan?
pi_213163908
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 20:52 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Misschien kun je met het asiel overleggen over het terug brengen als het niet matcht? Of misschien is een hond of konijn een optie? Een kennis van mij heeft een kat en een chihuahua achtig pietepeuterig hondje die beide gebruik maken van de kattenbak en het kattenluik _O-
Van het asiel is misschien nog een optie idd. Een kat dan. Een chihuahua is niks voor mij ;-).
pi_213163984
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 20:53 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Zijn er medisch wel problemen uitgesloten? Ook niks mis met gehoor of zicht?
Omdat je het plassen aangaf lijkt me toch wel ergens iets mis... medisch of anders gedragsmatig?

*edit, ze is wel gesteriliseerd neem ik aan?
Alles is in orde. Ze is idd gesteriliseerd. Denk wel dat er gedragsverandering in deze vorm is ontstaan na sterilisatie.
Nee, dat plassen op bed dat deed ze heel heel bewust. Net als dat ze af en toe haar tanden in mijn arm zet. Ook hele bewuste acties van haar. Ze bijt niet door. Maar ze bijt wel. Soms wel wat pijnlijk met de tandafdruk zichtbaar in mijn arm.

Bij mijn vriend bijt ze nooit. Plaste ze ook nooit op bed en kwam ze überhaupt niet in de slaapkamer en was dat ook een enkel probleem. Maar ook daar miauwt ze de hele boel bij elkaar.

Met haar ogen is ook niks aan de hand. Want speeltjes daar rent ze als een malle achteraan. Zo een sliert aan een touwtje ziet ze ook gewoon en wordt ze ook blij van. Als ik haar roep kijkt ze gewoon om enzo. Dus hooguit oostindisch doof.

Als het een mens was geweest had ik al het gedrag erg verdacht en bewust gevonden.
pi_213164042
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:52 schreef livelink het volgende:

[..]
[edit, je had zelf de foto al gefixt]

Verder weinig tips, behalve dan dat ik denk/hoop dat het toch wel vanzelf beter moet gaan met die verlatingsangst en dat negeren het beste lijkt.
Negeren doe ik ook zeker. Maar na 30 minuten of langer moet ik voor mijn eigen gemoedsrust soms toch even een boze toon geven. En midden in de nacht als ze de deur open probeert te maken en ze houdt echt niet op (lees >30 min springen en miauwen) kom ik ook even boos uit bed. Dan heeft negeren ook geen zin.
Dan sta ik op. Pak ik haar op en zeg ik dat dit niet leuk is en ik wil slapen. Is ze direct stil en breng ik haar naar zolder.
pi_213164226
quote:

[..]

Het klinkt voor mij of ze toch een maatje mist. Is ze inmiddels gesteriliseerd? Dan kan haar gedrag ook veranderen naar andere katten. En katers zijn vaak makkelijker.

Mijn ouders hadden een Burmees die kon ook niet tegen alleen zijn. Toen zijn vriendje stierf hebben we van arremoe een andere kat in huis genomen hij bleef maar mauwen en zoeken. Sowieso willen Burmezen heel veel aandacht ook van mensen. Van een heilige birmaan ken ik dat eigenlijk niet.
pi_213164526
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 21:19 schreef F_r het volgende:

[..]
Het klinkt voor mij of ze toch een maatje mist. Is ze inmiddels gesteriliseerd? Dan kan haar gedrag ook veranderen naar andere katten. En katers zijn vaak makkelijker.

Mijn ouders hadden een Burmees die kon ook niet tegen alleen zijn. Toen zijn vriendje stierf hebben we van arremoe een andere kat in huis genomen hij bleef maar mauwen en zoeken. Sowieso willen Burmezen heel veel aandacht ook van mensen. Van een heilige birmaan ken ik dat eigenlijk niet.
Ja sommige soorten hebben idd behoefte aan een maatje dichtbij. Ik herken dit gedrag ook totaal niet van mijn vorige kat.

Die was wel erg aanhankelijk maar niet zoals deze. Mijn vorige kat kon ik even knuffelen bij thuiskomst en dan was ze tevreden tot ik erna in de avond op de bank ging zitten. Of bij thuiswerken zat ze op de vensterbank ernaast.

Kyara moet echt tegen mij aan geplakt zitten wil ze rustig zijn/blijven.

Ik ga het eens even laten bezinken de optie van een vriendje erbij. En ook even met de cattery bespreken.
pi_213166171
^^
Ik zou echt de optie "vriendje er bij" voor als laatst bewaren.
Als medisch alles is uitgesloten ook met bloed en urine onderzoek zou ik eerst een gedragsdeskundige er bij halen.
Dit klinkt heel zweverig maar dit kan tot verrassende resultaten leiden, inzichten die je zelf nooit zo bekeken hebt.

Als je er een vriendje bij zet en dit blijkt niet het probleem op te lossen of je kat kan er niet mee overweg dan is er stront aan de knikker en heb je 2 katten vol stress.
pi_213166539
Eens met deadly, ik zou een gedragsdeskundige inschakelen.

(Ik zie helaas dat de veterinaire gedragspoli in het dierenziekenhuis Nieuwegein een patiëntenstop heeft. Maar misschien kun je ze eens mailen of ze nog andere gedragsdeskundigen weten aan te raden.)
pi_213166848
Dankjewel. Ik ga het even meenemen. Dat ik er serieus wat mee moet is voor mij sowieso wel duidelijk.
Ik ga eens nadenken over de genoemde opties. To be continued.
  donderdag 11 april 2024 @ 10:26:50 #239
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213167551
Verlatingsangst bij katten is een serieus ding heb ik inmiddels wel gelezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 18 april 2024 @ 21:21:42 #240
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213253223
Welke kam of borstel gebruiken jullie op je kadden? Ik heb 2 poezen met erg lang haar en heb nu al een paar keer gehad dat ze klitten krijgen onder de oksels en tussen de achterpootjes. Krijg het daar ook bijna niet weg ;(
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 21:57:32 #241
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_213253731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 21:21 schreef Aberkullie het volgende:
Welke kam of borstel gebruiken jullie op je kadden? Ik heb 2 poezen met erg lang haar en heb nu al een paar keer gehad dat ze klitten krijgen onder de oksels en tussen de achterpootjes. Krijg het daar ook bijna niet weg ;(
Ik scheer het op die plekken meestal gewoon weg :@
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 18 april 2024 @ 22:05:46 #242
403820 Aberkullie
pi_213253847
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 21:57 schreef senesta het volgende:

[..]
Ik scheer het op die plekken meestal gewoon weg :@
Ik moet dat denk ik ook maar gaan doen. Ze nemen me het kammen niet in dank af.
Waar scheer je het mee?
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 22:39:15 #243
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_213254289
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 22:05 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik moet dat denk ik ook maar gaan doen. Ze nemen me het kammen niet in dank af.
Waar scheer je het mee?
Ik heb een paar jaar terug een tondeuse aangeschaft die de dierenarts ook gebruikt omdat die klein en stiller is. Ik heb de Aesculap isis/exacta. Hij is vrij prijzig maar voor ons een goede investering, hij werkt echt fijn en de katten. vinden het niet vervelend.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_213254852
Iemand ervaring met dit :

https://vetts.app/?gad_so(...)FpQemSMaAk0YEALw_wcB

Ik maak mij veel zorgen om mijn zeer schuw lief poesje van inmiddels 16 jaar, tot nu toe lijkt ze gezond, eet en poept, maar ze wordt steeds zwakker in gedrag. Ze heeft trauma's van vroegere dierenartsbezoeken en ik hoef alleen al een carrier in haar nabijheid te zetten of ze is al verdwenen.
pi_213255314
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

Ik maak mij veel zorgen om mijn zeer schuw lief poesje van inmiddels 16 jaar, tot nu toe lijkt ze gezond, eet en poept, maar ze wordt steeds zwakker in gedrag. Ze heeft trauma's van vroegere dierenartsbezoeken en ik hoef alleen al een carrier in haar nabijheid te zetten of ze is al verdwenen.
Hier geen ervaring met Vetts.app.
Maar wel ervaring met een schuw trauma katje.

Bij de leeftijd van 16 zou ik haar wel fysiek na laten kijken of haar gedrag niet voortkomt uit een aandoening/ziekte.

Die van mij is ziek geworden en is er nog lang niet.
Foto's mag ik appen, mailen, bellen om zo te blijven overleggen.
Onlangs moest ze door de ziekte geopereerd worden en zelfs na deze ingreep doen we het zo.
Ik moet dan wel heel goed monitoren, geef regelmatig haar "status"door en moet direct handelen bij twijfel.

Pas als de dierenarts (of ik) denk(t) dat ze behandeling daar nodig heeft gaan we er heen.
Tot nu toe werkt dat en blijven de bezoeken zeer beperkt.
Maar niet iedere da gaat zo ver denk ik. Maar je zou er naar kunnen vragen of dit tot de mogelijkheden behoort.

Er zijn ook dierenartsen die aan huis komen. Al is dat volgens mij voor een schuw katje nog een drama.
Maar ik heb er geen ervaring mee.

Het mandje van mijn kat staat tegenwoordig standaard in de woonkamer (daar waar ik haar ook ga "pakken").
Af en toe rammel ik er aan, doe de klep open en dicht. En ik zie een enorme angstige blik me aanstaren. Maar vervolgens doe ik niets met haar. Hopelijk legt ze dan een linkje dat het niet altijd ellende is wat volgt.

Een dag voor de afspraak zet ik alles zo open, dat het mandje geen geluid meer hoeft te maken om haar er in te krijgen. Het liefst wurm ik haar (zo zachtjes mogelijk) in een handdoek, zodat niet die 4 poten compleet gestrekt gaan en ze niet meer door de ingang past. En ik probeer haar zo kalm en liefdevol mogelijk te pakken en vast te houden. Ik doe dat vaak als ze rustig bij me zit. Dan nog slaat de paniek toe, maar blijf kalm tegen haar praten. (van binnen ben ik anders en ik ben bang dat ze dat ook voelt helaas).

Ik doe dit alles ook ruim op tijd. Soms zit ze dan wat langer in de mand, maar die sleep ik dan maar even achter me aan zodat ze mij kan blijven zien. Heb de indruk dat ze dan iets kalmer blijft.
Wat ik wel weet bij haar is dat als ik haast ga krijgen en haar ook nog moet pakken, dat dat meer stressvol is.

Bij thuiskomt laat ik haar helemaal gaan. Het duurt een paar dagen, maar heel langzaam aan gaat ze weer meer haar eigen gangetje.

Maar het blijft lastig en heel sneu dat ze zo vreselijk bang zijn.
  vrijdag 19 april 2024 @ 08:02:03 #246
403820 Aberkullie
pi_213255477
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 22:39 schreef senesta het volgende:

[..]
Ik heb een paar jaar terug een tondeuse aangeschaft die de dierenarts ook gebruikt omdat die klein en stiller is. Ik heb de Aesculap isis/exacta. Hij is vrij prijzig maar voor ons een goede investering, hij werkt echt fijn en de katten. vinden het niet vervelend.
Thanks, ik ga ook zoiets bestellen
pi_213257402
Ik heb voor mijn 3 tal een keer de dierenarts aan huis laten komen voor hun inentingen en jaarlijkse checkup. Dat was achteraf niet zo’n goed idee.
Sinds die tijd vertrouwen ze het niet meer als er bezoek of iemand aan de deur komt. (tenzij het mijn schoonmoeder is, daar maken ze een uitzondering voor want daar krijg je hapjes van)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_213349605
Hi! Mijn ene kat heeft donderdag een gebitsreiniging gehad waarbij ook twee kiesjes getrokken zijn. Omdat er ook in het bot geboord is, heeft hij voor 5 dagen antibiotica meegekregen.

Hij is goed hersteld van de narcose, en hij lijkt ook geen pijn te hebben (krijgt wel ook 5 dagen novacam nog) en eet goed. Hij heeft alleen wel diarree, echt vrij dun ook (niet gewoon zachte drolletjes, maar echt geen drolletjes te onderscheiden). Gelukkig wel maar 1 a 2x per dag, niet veel vaker dan hij normaal gaat (normaal meestal 1x per dag). Ik denk van de antibiotica. Kan ik hier iets aan doen, behalve wat extra water geven door zn eten zodat 'ie niet uitgedroogd raakt? Bij andere kat zou ik even paar dagen fortiflora aan zn eten toevoegen, maar daar zit kip in en daar is hij allergisch voor. Dus dat is geen optie..

Hij heeft al 6 van de 10 doses gehad, dus ik hoop dat zodra hij klaar is het vanzelf weer beter wordt, maar zou fijn zijn als ik hem in de tussentijd beetje kan helpen.
pi_213349619
Komt vast van de antibiotica. Als hij verder gezond is en je bijna door de kuur heen bent de k ik dat hij met extra water prima zal redden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_213352188
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

Geen ervaring mee.
Ik zou dierenarts bezoekjes wel buitenshuis doen en niet een arts naar je huis brengen omdat je kat anders in huis ook angst kan krijgen.

Tegenwoordig zijn er goede opties zoals gabapentine geven vooraf (over natvoer kan maar mijn ervqring is dat ze het bitter vinden. Ik geef het daarom met een pipetje die ik over heb van medicaties maar je kan dat ook bij je dierenarts meevragen.
Er is tegenwoordig ook smakelijke gabapentine, bonqat heet dat, dat is al vloeibaar en zo met pipet te geven.

Je kat raakt hier rustig van, kan ook zo dronken raken dat ze niet meer recht kan lopen maar geen paniek dit komt weer goed, alleen de volgende keer iets minder proberen 😆 ik zou het vooraf thuis een keer uitproberen dan weet je waar je aan toe bent als je echt de deur uit moet met haar.

Als ze 16 is zou ik ook meteen een uitgebreid bloedonderzoek laten afnemen want er kan gerust al wat sluimeren waar je dan nog bij kan ingrijpen met medicatie of aangepast voer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')