In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza gebombardeerd, bronnen spreken van 500 doden. Het is onduidelijk wie dit heeft gedaan op dit moment. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd.
Op woensdag 18 oktober 2023 19:26 schreef Nattekat het volgende: [..] Omdat het niet in je straatje past. Ik durf te wedden van jij en al je medestanders pas overstag gaan als Hamas zelf zegt die raket afgeschoten te hebben, want je hebt een kant gekozen.
Ik ben niet pro Hamas tho. Ik blijf het herhalen. Deskundigen weten het niet eens, mom jij met je tweetje. Gisteren werd ik gemaand af te wachten na de eerste emotie, wat ik nu doe. Weer niet goed?
quote:
Op woensdag 18 oktober 2023 19:26 schreef Harvest89 het volgende: [..] ALs je een beetje begrip hebt voor de Palestijnse zaak of je hebt kritiek op Israel ben je blijkbaar een jodenhater. Snap dat dan.
Terwijl ik verdorie nog vaker met joden heb gegeten dan de meesten hier. Ik haat ze niet. Ik heb issues met zionisten.
In de metro van den haag naar Rotterdam allerlei lui met Palestijnse vlag als cape om. Wordt weer gezellig bij de west Kruiskade straks. Allemaal strijders voor onafhankelijk onderzoek naar het incident van gisteren
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
wat zou jij als bewijs accepteren waardoor je een mening krijgt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] Ik ben niet pro Hamas tho. Ik blijf het herhalen. Deskundigen weten het niet eens, mom jij met je tweetje. Gisteren werd ik gemaand af te wachten na de eerste emotie, wat ik nu doe. Weer niet goed? [..] Terwijl ik verdorie nog vaker met joden heb gegeten dan de meesten hier. Ik haat ze niet. Ik heb issues met zionisten.
[..] ALs je een beetje begrip hebt voor de Palestijnse zaak of je hebt kritiek op Israel ben je blijkbaar een jodenhater. Snap dat dan.
Dat is nou het leuke, ik denk dat hier maar heel weinig mensen zijn die geen begrip hebben voor de Palestijnse zaak of niet kritisch zijn op Israël. Als ik zou mogen gokken, zijn dit de drie populairste standpunten hier: - Israël mag binnen het oorlogsrecht doen wat nodig is om Hamas plat te walsen - Israël gaat te ver, maar is niet de aanstichter van het conflict, noch de hoofdverantwoordelijke dat het nog gaande is. - Israël heeft het allemaal zelf uitgelokt, ze zijn in en in slecht richting Palestina, en ze moeten onmiddellijk ophouden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] wat zou jij als bewijs accepteren waardoor je een mening krijgt?
Onafhankelijk onderzoek. Maar dat is een utopie. Met die gaspijp werd ook meteen naar Rusland gewezen, iedereen (jullie) geloofde dat. Nu blijkt vermoedelijk anders.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Onafhankelijk onderzoek. Maar dat is een utopie. Met die gaspijp werd ook meteen naar Rusland gewezen, iedereen (jullie) geloofde dat. Nu blijkt vermoedelijk anders.
wat dan wel?
[..] Onafhankelijk onderzoek. Maar dat is een utopie. Met die gaspijp werd ook meteen naar Rusland gewezen, iedereen (jullie) geloofde dat. Nu blijkt vermoedelijk anders.
En hoeveel duizenden Europeanen zag jij de straat op gaan om Russische ambassade's aan te vallen?
ik lees nergens wat je altijd bewijs accepteert? Je schrijft onafhankelijk onderzoek maar zegt direct dat het een utopie is waardoor je dit afschrijft. Dus wat dan wel? Ik weet dat het een lastige vraag is hoor
[..] Houd toch op man; over de vrouwelijke protesten in Iran HOOR je ze niet, over de voortgaande slavernij in delen van Afrika en het Midden-Oosten evenmin, laat staan dat ze het iets interesseert wanneer er onderdrukking plaatsvindt maar er even géén Westerse boeman te vinden is als 'aanleidende factor.'
Schijten op het Westen, meer is het niet en zal het ook nooit worden.
Jij en je volgers hebben gelijk. Ik ben super hypocriet. Ik vind dat iedereen vrij moet kunnen leven en daarmee negeer ik op elk willekeurig moment of onderwerp de misstanden in de halve wereld. Klopt. Goed punt.
Ik zal overwegen om voortaan van mening te zijn dat iedereen de tyfus mag krijgen. Hier in Nederland en in de rest van de wereld. Weg met die kut Palestijn ook al is die 2 jaar oud. Dat de hele wereld Congo mag volgen, iedereen voor zich. Dat Rusland maar snel stukken grond van ons mag afpakken en wij van anderen, vrijheid is toch maar een illusie