In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes.
[..] Het leuke van de huidige situatie is dat we helemaal niet weten of wat Isral tot dusver heeft gedaan deze week valide is of niet. Als elke raket is afgeschoten op een militair doel zijn er geen oorlogsmisdrijven gepleegd, dus dan heeft de anti-beweging geen poot om op te staan. Heel erg grijs gebied waar ik niks over durf te zeggen in ieder geval. Ondertussen is er wel meer dan genoeg bewijs dat Hamas oorlogsmisdrijven pleegt, tot terrorisme aan toe, dus die supporters heb ik geen goed woord voor over.
Kennelijk ben je blind voor wat Isral doet. Alleen al het afsluiten van water en voedsel is een oorlogsmisdaad. En dan hebben we het niet gehad over hele wijken met de grond gelijk maken. Of de genocidale retoriek van al die Isralische ministers.
Maar zie jij "meer dan genoeg bewijs" voor wat Hamas doet.
Dat heet dus cognitieve dissonantie.
"De beste verklaring vinden we in de twee manieren waarop de Westerling over rechten denkt. De Westerling ziet zijn eigen rechten als een impenetrabele muur. Geen enkele politieke overweging mag aan zijn rechten komen. Daarentegen, de Westerling switcht naar een andere denkmethode als hij over de rechten van de minderheden in het Westen en de rechten van mensen in bevriende landen denkt. De rechten van allochtonen en van Palestijnen zijn geen muur meer, maar slechts een utopie. De Westerlingen hebben daarover het laatste woord en zij beslissen, democratisch of lobbycratisch, of zij deze rechten zullen respecteren."
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] ja doei he, dit slaat werkelijk helemaal nergens op ook he, ik heb niet eens een idee waar ik moet beginnen bij dit soort wezenloos geraaskal, sorry.
Jawel man. Ik laat het je notabene zien. Alleen je moet ook wel willen weg maneuvreren van jouw start- en standpunt. Anders ga je het inderdaad niet zien. Om kort te gaan: een Hamas vlag zou je als tegengeluid kunnen opvangen, de zekerheid van onderschrijven dat ze voor terreur zijn is een valse zekerheid. Dus laat die marge.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
moet jij weten, ga je niet. als je wel wil gaan moet dat echter geen enkel probleem zijn, zolang je je maar niet als een halve wilde gedraagt, snap je?
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Legitimeren van geweld, hier tijdens demonstraties, of daar in die ellendige put van religieus geweld is nooit een optie, en klaar
Voor velen symboliseert de Isralesche vlag exact dit. Wat dan? Ik laat ook hier die marge.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Bij menig demonstratie in moslimlanden: 'Dood aan Isral', 'Heilige oorlog tegen Joden'. Een flink deel van de Westerse media: 'Ach, ze willen gewoon een tweestatenoplossing'.
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Totaal niet nodig’ Ook Nadia (34) die met haar moeder Hafida is gekomen vinden het ongepast. „Dit is totaal niet nodig”, zegt de Amsterdamse. „Dit is een vredelievende, mooie demonstratie tegen een bloedbad dat in Gaza wordt aangericht. En dan kom je met zoiets.”
Random pro-Palestina demonstrant over de ludieke actie met die vliegtuigjes.
[..] Kennelijk ben je blind voor wat Isral doet. Alleen al het afsluiten van water en voedsel is een oorlogsmisdaad. En dan hebben we het niet gehad over hele wijken met de grond gelijk maken. Of de genocidale retoriek van al die Isralische ministers.
"De beste verklaring vinden we in de twee manieren waarop de Westerling over rechten denkt. De Westerling ziet zijn eigen rechten als een impenetrabele muur. Geen enkele politieke overweging mag aan zijn rechten komen. Daarentegen, de Westerling switcht naar een andere denkmethode als hij over de rechten van de minderheden in het Westen en de rechten van mensen in bevriende landen denkt. De rechten van allochtonen en van Palestijnen zijn geen muur meer, maar slechts een utopie. De Westerlingen hebben daarover het laatste woord en zij beslissen, democratisch of lobbycratisch, of zij deze rechten zullen respecteren."
Gast. In elk fucking topic over Syri zit jij iedereen tot PKK te bestempelen en Turks geweld aan te moedigen en dan kom je mensen de les lezen over bias, Isral en praat je over "de Westerling" terwijl je hier geboren bent en zeg je "geen bounty" te zijn?
Over cognitieve dissonantie gesproken. Mijn hemel.
Op zondag 15 oktober 2023 16:49 schreef HowardRoark het volgende: Bij menig demonstratie in moslimlanden: 'Dood aan Isral', 'Heilige oorlog tegen Joden'. Een flink deel van de Westerse media: 'Ach, ze willen gewoon een tweestatenoplossing'.
[..] Kennelijk ben je blind voor wat Isral doet. Alleen al het afsluiten van water en voedsel is een oorlogsmisdaad. En dan hebben we het niet gehad over hele wijken met de grond gelijk maken. Of de genocidale retoriek van al die Isralische ministers.
Wat fijn dat jij even gaat bepalen voor wat ik allemaal wel en niet heb gezien. Als Isral niet heel die strook op slot gooide en niet talloze gebouwen met de grond had gelijkgemaakt, was ik keihard pro-Isral geweest, maar dat ben ik niet. Jammer h.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[ Bericht 25% gewijzigd door michaelmoore op 15-10-2023 17:03:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Ik vraag me af hoe het gaat met de mensen die zijn gegijzeld en de mensen die achter zijn gebleven in Gaza in het ziekenhuis en omdat ze niet weg konden komen uit noord Gaza.
[..] Random pro-Palestina demonstrant over de ludieke actie met die vliegtuigjes.
wtf, de vliegtuigjes zijn volgens deze mevrouw een provocatie? Hoe krom is die kronkel in haar kop. Maar intussen wel een terroristenorganisatie steunen, waarbij het geen malle moer uitmaakt hoe of wat, zolang ze maar mensen kunnen neerschieten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 15 oktober 2023 16:50 schreef RipCity het volgende: Pff staan ze weer Allah akhbar te schreeuwen in Amsterdam. Schande dat ze weer zoveel ruimte krijgen om mensen te intimideren.
Roep ik ook meer dan 150 keer per dag. Het idee dat het een oorlogskreet zou zijn is niet correct.
[..] Voor velen symboliseert de Isralesche vlag exact dit. Wat dan? Ik laat ook hier die marge.
Oh dus omdat de nationale vlag van een land bij een groep slecht valt, dan moeten we daar allemaal rekening mee houden, maar we moeten ook allemaal rare leuzen door de vingers zien met een "marge".
Volgens mij zit die gewenste marge van jou vooral aan n kant, of niet?
Op zondag 15 oktober 2023 16:50 schreef RipCity het volgende: Pff staan ze weer Allah akhbar te schreeuwen in Amsterdam. Schande dat ze weer zoveel ruimte krijgen om mensen te intimideren.
volkomen achterlijk, en niet slim ook. De massa is getuige.
Ik zeg notabene in die post dat ik die marge laat.
Op zondag 15 oktober 2023 16:56 schreef MissButterflyy het volgende: Ik vraag me af hoe het gaat met de mensen die zijn gegijzeld en de mensen die achter zijn gebleven in Gaza in het ziekenhuis en omdat ze niet weg konden komen uit noord Gaza.
ik ben altijd wel redelijk positief gestemd over de gemiddelde mens.
Maar voor de gegijzelde mensen hoop ik stiekem dat ze omgebracht zijn ipv dat ze al een week beestachtig worden misbruikt/ mishandeld.
[..] Roep ik ook meer dan 150 keer per dag. Het idee dat het een oorlogskreet zou zijn is niet correct.
Het lijkt mij ook niet een oproep om de gegijzelden vrij te laten en een eerste stap naar vrede te zetten. Want die boodschap hoorde je al zoveel vandaag.
En nee, Isral zet die eerste stap ook niet
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
[..] volkomen achterlijk, en niet slim ook. De massa is getuige.
Achterlijk wil ik niet zeggen. Begrijpelijk ok. Onverstandig en niet wijs? Ja. Waarom? Door de beeldvorming. Het leidt af van de zaak waarvoor ze strijden.
Zien we hier op Fok! toch ook, als ik wat zeg wordt er naar alles gekeken i.p.v. naar de inhoud. Ik heb daarom besloten het aantal duidingen op een dag 1 tot 10 te reduceren.
[..] het is wraaak en in wraak is alles geoorloofd
Ik reageer niet op deze absoluut gevaarlijke en vooral compleet geschifte fundamentalist, doe dat ook, dit soort geluid moet je zeker niet quoten. Het is of een troll, dat hoop ik...