In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes.
Er is weinig na 30 jaar op bbs/internet wat me nog schokt, maar de jodenhaat van nu schokt nog flink. Zowel Extreem links als extreem rechts haten de joden en steunen Hamas.
Vroeger zeiden we "Dit nooit weer" Over de concentratiekampen van de 2e wereldoorlog. Maar nu, als ik lees op internet, op Twitter en Reddit, schrik ik van de steun aan Hamas van westerlingen, dezelfde mensen die Hamas graag zou onthoofden.
Op zondag 15 oktober 2023 01:28 schreef Zoddie het volgende: Er is weinig na 30 jaar op bbs/internet wat me nog schokt, maar de jodenhaat van nu schokt nog flink. Zowel Extreem links als extreem rechts haten de joden en steunen Hamas.
Vroeger zeiden we "Dit nooit weer" Over de concentratiekampen van de 2e wereldoorlog. Maar nu, als ik lees op internet, op Twitter en Reddit, schrik ik van de steun aan Hamas van westerlingen, dezelfde mensen die Hamas graag zou onthoofden.
Deze tweet stemde me bijzonder droevig:
twitter
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Op zondag 15 oktober 2023 01:28 schreef Zoddie het volgende: Er is weinig na 30 jaar op bbs/internet wat me nog schokt, maar de jodenhaat van nu schokt nog flink. Zowel Extreem links als extreem rechts haten de joden en steunen Hamas.
Tankies die gaan juichen bij die slachtingen bij de kibboets is ironisch en bizar om te zien.
Groen-links 2de kamerlid Bouchallikht legt 'de schuld' bij Israel en noemt dat 'context'.
quote:
"Deze 'oorlog' is niet plots begonnen, hij is al 75 jaar bezig", schrijft ze. "Juist nu is het moment voor context. Context is namelijk geen ontkenning van de afschuwelijke daden door Hamas afgelopen weekend. Context is het erkennen waar die vandaan komen, namelijk het handelen van de Israëlische regering, ook tegen de zin van vele Israëliërs en joodse mensen in."
Ze treedt gelukkig af.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
Op zondag 15 oktober 2023 01:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende: Groen-links 2de kamerlid Bouchallikht legt 'de schuld' bij Israel en noemt dat 'context'. [..] Ze treedt gelukkig af.
Eindelijk van haar af. Zegen voor het land. Kaf van het schorem scheiden meteen.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
Op zondag 15 oktober 2023 01:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende: Groen-links 2de kamerlid Bouchallikht legt 'de schuld' bij Israel en noemt dat 'context'. [..] Ze treedt gelukkig af.
Dat "wat Hamas deed is afschuwelijk" is er ff tussendoor gepost zodat ze niet antisemitisch genoemd kan worden. Je gaat namelijk niet een massaslachting aangrijpen om Israël de schuld te geven. Dan ben je gewoon een agenda aan het doordrukken.
Veroordeel eerst een week lang die daad en begin dan eens over context.
Leden van de moslimbroederschap horen sowieso niet thuis in de Nederlandse of westerse politiek.
Veroordeel eerst een week lang die daad en begin dan eens over context.
Hoe kom je aan de deze spelregels? Wat een nonsens. Veroordelen en context kan vanaf minuut een al.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Inderdaad. Dat we in Amsterdam mensen vanwege hun veiligheid adviseren niet met een Israëlische vlag over straat te gaan na een demonstratie, dat zegt wel genoeg over de verhoudingen in de wereld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Inderdaad. Dat we in Amsterdam mensen vanwege hun veiligheid adviseren niet met een Israëlische vlag over straat te gaan na een demonstratie, dat zegt wel genoeg over de verhoudingen in de wereld.
Ik vind het feesten en het vlagvertoon van alle Joden en Christenen in de Europese steden om alle gedode Palestijnen ook wel een beetje erg ongepast en beschamend, vind je niet?
[..] Ik vind het feesten en het vlagvertoon van alle Joden en Christenen in de Europese steden om alle gedode Palestijnen ook wel een beetje erg ongepast en beschamend, vind je niet?
[..] Inderdaad. Dat we in Amsterdam mensen vanwege hun veiligheid adviseren niet met een Israëlische vlag over straat te gaan na een demonstratie, dat zegt wel genoeg over de verhoudingen in de wereld.
Ik vond de demonstratie op de Dam juist een voorbeeld dat het ook goed kan gaan. Van wat ik heb meegekregen is er niet echt iets spannends gebeurd.
Vanmiddag komt de echte test, zowel een pro-Palestina als een pro-Israël demo.
Dat is ook wat er mis is, er worden 1400? Joodse burgers gruwelijk afgeslacht en vervolgens staan Truus en Dunya met theedoek op de kop feest te vieren met dat verschrikkelijke hyena-achtige kakelgeluid wat er uit de keel komt.
Enige wat eruit komt is "ja maar hullie", dan ben je gewoon af als mens en mag je de gehaktmolen in.
Degene die de eerste Jood vind die nu in Teheran op straat feest staat te vieren om een gedode en verkrachte Palestijnse baby die krijgt van mij 10 miljoen euro.
[..] Ik vind het feesten en het vlagvertoon van alle Joden en Christenen in de Europese steden om alle gedode Palestijnen ook wel een beetje erg ongepast en beschamend, vind je niet?