In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes.
[..] Het gaat niet alleen om de steun in materialistische zin, maar ook om de morele steun.
Ik begrijp niet waar dit onderscheid ineens vandaan komt, maar ok. Die steun zou anders kunnen worden als Israel n auto met een Hamas lid opblaast? n auto?
[..] Ik begrijp niet waar dit onderscheid ineens vandaan komt, maar ok. Die steun zou anders kunnen worden als Israel n auto met een Hamas lid opblaast? n auto?
Zucht, weer iemand die niet doorleest en aan het verkeerde filmpje refereert. Vermoeiend.
Wat is de exit strategie is van Israel? Ze hebben meer wapens/materieel/getrainde manschappen, fysiek gaza bezetten is kwestie van tijd.
Hamas uitroeien gaat denk ik niet lukken, ze zullen zich onder de burgers gaan mengen. Gaat Israel dan Gaza permanent bezetten? Dat zorgt alleen maar voor meer sympathie voor Hamas en nieuwe strijders. Hamas zal dan een guerilla strijd voeren waarbij geen winnaars zullen zijn.
De IDF gaat bij de invasie iedere man en jongen bij voorbaat als potentile Hamas-verdachten behandelen, en ik verwacht niet dat ze met rubberen kogels gaan schieten. Ik geloof niet dat de meesten al gevacueerd zijn.
De Hamas-terroristen die expres zijn gebleven om als martelaren sterven staan ook in iedere hoek van Gaza-stad klaar om de IDF aan te vallen, en die kennen de stad uit hun duimpje. De dreiging vanuit de hoek van Hezbollah en Iran belooft ook niets goeds.
Zorgwekkende ontwikkeling.
[ Bericht 14% gewijzigd door Erasmus op 14-10-2023 18:48:52 ]
Op zaterdag 14 oktober 2023 18:48 schreef Erasmus het volgende: De IDF gaat bij de invasie iedere man en jongen bij voorbaat als potentile Hamas-verdachten behandelen, en ik verwacht niet dat ze met rubberen kogels gaan schieten. De dreiging vanuit de hoek van Hezbollah en Iran belooft ook niets goeds. Ik geloof niet dat de meesten al gevacueerd zijn.
De Hamas-terroristen die expres zijn gebleven om als martelaren sterven staan ook in iedere hoek van Gaza-stad klaar om de IDF aan te vallen, en die kennen de stad uit hun duimpje.
Zorgwekkende ontwikkeling.
Verwacht dat ze op alles wat beweegt schieten op het moment dat er vuurgevechten zijn.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Deze is er nog inderdaad, die zat ik gisteren ook te kijken.
Al zou ik niet helemaal zeker zeggen dat alles live is hier. Je zou ook een loop van gisterenavond erop kunnen zetten en mensen hebben het niet door...