Ja m’n volgende woning word echt niet met stadsverwarming.Het zijn gewoon kartelafsprakenquote:Op zaterdag 2 december 2023 13:28 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja ik heb ook verplicht 'koude' levering zodat je kunt "koelen". Maar je hebt het 11 maanden per jaar niet nodig. En als het wel nodig is werkt het niet
Kost 22,80 per maand.
Eens vwb geen enkele marktwerking.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:32 schreef foetre het volgende:
[..]
Ja m’n volgende woning word echt niet met stadsverwarming.Het zijn gewoon kartelafspraken
Hier ook blij dat het onder het prijsplafond blijft. Ik ben nog wel benieuwd wat de verschillende energiebedrijven gaan rekenen. Zelf zit ik bij Vattenfall en daar is de prijs dit jaar lager dan het maximum (¤76,45), dus hopelijk is dat in 2024 ook lager dan het maximum.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat sws.
Maar ik maakte me al zorgen dat het volgend jaar per GJ ergens tussen het prijsplafond en die 92 euro zou zitten.
Ben allang blij dat het onder het huidige prijsplafond blijft.
Onze volledige energierekening is al een paar jaar een stuk lager dan dat bedrag.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:01 schreef foetre het volgende:
[..]
Hier 490 euro per jaar aan vaste kosten.
Met stadsverwarming?quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:01 schreef foetre het volgende:
[..]
Hier 490 euro per jaar aan vaste kosten.
Al naaien die honden in DH ons alsnog wel met hoger belastingen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 21:26 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij
Dynamischgod @:elan
490 vaste kosten , 450 gebruikskosten terwijl de verwarming nooit aan staat.quote:Op zaterdag 2 december 2023 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Met stadsverwarming?
Dus geen afschrijving, nooit een nieuwe ketel hoeven kopen, en 0 onderhoud?
Lijkt me niet zo slecht.
Ik kom aan ¤465,77 aan vaste kosten dit jaar met Stadsverwarming. Vattenfall rekent standaard met een korting en ik heb nog een korting voor bemeterde kookgasaansluiting, wat ik niet meer heb want die gasaansluiting heb ik 2 jaar geleden laten verwijderen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Met stadsverwarming?
Lijkt me niet zo slecht.
Hoe kom je dan aan 450 euro gebruikskosten?quote:Op zaterdag 2 december 2023 21:48 schreef foetre het volgende:
[..]
490 vaste kosten , 450 gebruikskosten terwijl de verwarming nooit aan staat.
Hoop doekoes voor wat restwarmte.
Ja maar dat is een vergelijking met stadswarmte, dat is niet heel eerlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2023 21:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onze volledige energierekening is al een paar jaar een stuk lager dan dat bedrag.
Douchenquote:Op zaterdag 2 december 2023 21:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe kom je dan aan 450 euro gebruikskosten?
Dan douche je dus voor 450 / 365 = ¤ 1.23 per dag. Is dat voor jou alleen of met z'n 2en?quote:
Behalve dan dat iemand vastzitquote:Op zaterdag 2 december 2023 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Met stadsverwarming?
Lijkt me niet zo slecht.
Er zijn opties om belasting armer te stoken. Dat wil men motiveren.quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:42 schreef quo_ het volgende:
M.b.t. ons energieverbruik ben ik goed op de hoogte van kWh's en m3's, maar ik heb me nooit verdiept in tarieven.
Omdat ik bij gedaalde energieprijzen ik nog steeds op een totaal maandbedrag van 400 euro zit heb ik toch maar wat studie gemaakt van wat beide energiemaatschappijen ons voorschotelen.
Ik ben nog nooit overgestapt van leverancier dus het gaat om een 30+ jaren relatie op basis van variabele tarieven.
Kortom een echte "slaper-klant" die naar het schijnt de ideale melkkoe vormt voor een optimaal bedrijfsresultaat.
En dat blijkt. In beide klant portals staat weliswaar een ogenschijnlijk fraai aanbod om in een vast contract te stappen. Maar als je dat "persoonlijke" aanbod toetst op een vergelijkingssite blijkt dat ze je enorm naaien.
Hun tarieven op de vergelijkingslijst liggen 10 tot 20 procent lager maar daarmee komen ze niet eens in de top 15 van laagste tarieven.
Meteen de knoop doorgehakt en gekozen voor een aanbod uit de top 3. Niet de goedkoopste want ik wil niet bij pietje puk energie zitten op het moment dat die op de fles gaat omdat er eens weer blinde paniek uitbreekt op de energiemarkt.
Op basis van de kale gas en elektraprijs zou ik wel eens 1000 euro per jaar goedkoper uit kunnen zijn.
Beter laat dan nooit zo'n switch.
Maar echt schokkend vond ik de constatering dat je aan energiebelasting meer betaalt dan wat gas en elektra kosten.
Een kuub gas voor net geen 60 cent maar er volgend jaar wel dik 70 cent aan belasting op gooien.
Ik gebruik dat gas om op te koken, mee te douchen en om de winter menswaardig mee door te komen.
Eerste levensbehoeften met meer dan 100% belasting.
Totaal van de ratten besnuffeld, ik hoop dat een nieuwe regering dit uitmelken tot acceptabele proporties gaat terug draaien.
Vergeet ketel+ketel onderhoud+gas contract kosten+netbeheerderskosten niet. Dat is ook niet gratisquote:Op zaterdag 2 december 2023 22:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Behalve dan dat iemand vastzitaan concurrentieloze tarieven en daarvoor meer dan de hoofdprijs betaalt.
Het lulllige is dat we ontzettend groen van trots zijn maar financieel daarmee geen reet opschieten omdat men de gebruikstarieven vaststelt op basis van de slechst(e) gemiddelden.
Wij betalen nu netto omgerekend voor elke GJ ~278kWh warmte ¤77 wat omgerekend overeenkomt met ca ¤2,50/m³ voor gasstoken* en zouden dit jaar - zonder plafond - uitzien naar een maandrekening van ca ¤275/mnd alleen voor verwarming.
Het omgerekende tarief voor stadsverwarming (< 37GJ) komt omgerekend uit op ¤1,50/m³. Daardoor zullen we voor 2023 ws uitkomen op een maandlast van ca ¤150. Dat was twee jaar geleden nog iets van ¤110 en wordt ongewijzigd voor 2024, dan ¤275/maand. Tarieven zijn worden wat lager, hoeveel wordt 1/1/24 bekend.
NB: Ouderwets gasstoken is zeg ca 15% minder efficiėnt - vanwege stook/schoorsteenverliezen - dan stadsverwarming dat geheel aan warmte ten goede komt. Zouden we thuis een moderne ketel, laat staan een warmtepomp, hebben met > 105% dan wordt omgerekend de prijs van stadsverwarming ¤3,06/m³.
Ok "we" hebben dan geen gasaansluiting, waardoor we sws elektrische zooi moeten koken en de stadsverwarming aansluiting (incl traag heet water van ca 55°C) is ca ¤520/jaar. Zelf heb ik veel liever gas, ook omdat dit beter kookt & baddert en met een ketel op zolder, die dan daar ook warm houdt.
Dat wordt meestal geroepen door mensen die zelf het geluk hebben in een nieuwe supergoed geiosoleerde woning te zitten.quote:Op zaterdag 2 december 2023 23:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn opties om belasting armer te stoken. Dat wil men motiveren.
Ik noem koken, hygiene en warmte als eerste levensbehoefte. En die worden in de meerderheid van de nederlandse huishouden alle drie met gas gerealiseerdquote:Gas is geen eerste levensbehoefte. Warmte wel.
In dit topic zijn de hardste schreeuwers veelal mensen uit die eerste groep, ook nog eens met een warmtepomp zonnepanelen etc.quote:Op zaterdag 2 december 2023 23:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat wordt meestal geroepen door mensen die zelf het geluk hebben in een nieuwe supergoed geiosoleerde woning te zitten.
Of door lieden die het prima vinden om met de thermostaat op 16 onder een fleecedeken te leven.
[..]
Ik noem koken, hygiene en warmte als eerste levensbehoefte. En die worden in de meerderheid van de nederlandse huishouden alle drie met gas gerealiseerd
Wanneer gas de huiswarmte verzorgt, is dat wel een primaire behoefte.quote:Op zaterdag 2 december 2023 23:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn opties om belasting armer te stoken. Dat wil men motiveren.
Gas is geen eerste levensbehoefte. Warmte wel.
[..]
Vergeet ketel+ketel onderhoud+gas contract kosten+netbeheerderskosten niet. Dat is ook niet gratis
Hoe kom je aan die 520 dan? Dit jaar zijn de vaste kosten (meettarief, huur/onderhoud, vastrecht) voor warm water en verwarming bij elkaar 720 euro, dat gaat volgend jaar naar bijna 800 euro.quote:Op zaterdag 2 december 2023 23:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wanneer gas de huiswarmte verzorgt, is dat wel een primaire behoefte.
Voor het gemak zie ik de kosten voor (net)beheer van stadsverwarming ongeveer als die van/voor een gasaansluiting. Waar je dan over kunt delibereren zijn de kosten van een ketel (zeg ¤4000/15jr) en bijbehorend onderhoud (¤100/j) dat neerkomt op ca ¤400/jaar.
Omgerekend is stadsverwarming ¤520/jaar qua vaste kosten goedkoper dan gas totaal ca ¤900 maar in gebruik (omgerekend plafondtarief) is stadsverwarming met ¤1,80/m³' duurder in gebruik bij ¤1,45/m³. Beid systemen hebben weer inherente voor- en nadelen qua het gebruik & inrichting.
Effectief is "simpeler" stadsverwarming ca 10% all-in duurder dan wat ingewikkelder met gas. Of die prijs met wat het biedt, terecht is vooral wat iemand daarvan ("subjectief") verwacht.
Het netto prijsverschil per kuub wordt met NMDA NietMeerDanAnders rechtgeluld door stadsverwarming te vergelijken met een dure & slecht renderende 70% gasketel). Een beetje als de trein vergelijken met de eigen auto wanneer het doel is om een station te bereiken.
je hebt gelijk.... ik had de eindafrekening van 2022/23 gebruikt en voor dit jaar 2023/24 worden de vaste stadsverwarmingskosten ¤600, het heet water wordt in de afleverset gemixt.quote:Op zondag 3 december 2023 00:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 520 dan? Dit jaar zijn de vaste kosten (meettarief, huur/onderhoud, vastrecht) voor warm water en verwarming bij elkaar 720 euro, dat gaat volgend jaar naar bijna 800 euro.
Wat is een 'afleverset' ? Dus je betaald die 600 euro vaste kosten, dan nog je verbruik in GJ, en dan moet je ook nog betalen voor heet water? Of zit die 'afleverset' in de vaste kosten?quote:Op zondag 3 december 2023 02:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
je hebt gelijk.... ik had de eindafrekening van 2022/23 gebruikt en voor dit jaar 2023/24 worden de vaste stadsverwarmingskosten ¤600, het heet water wordt in de afleverset gemixt.
Alle hardware die nodig is om warmte te ontvangen en af te rekenen.quote:Op woensdag 6 december 2023 18:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat is een 'afleverset' ? Dus je betaald die 600 euro vaste kosten, dan nog je verbruik in GJ, en dan moet je ook nog betalen voor heet water? Of zit die 'afleverset' in de vaste kosten?
Die huur je dus blijkbaar voor 600 euro per jaar?quote:Op woensdag 6 december 2023 19:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alle hardware die nodig is om warmte te ontvangen en af te rekenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |