Tientallen Palestijnse militanten trokken zaterdagmorgen de streng beveiligde grens met Israël over, waarna op tal van plaatsen in Israël grondgevechten uitbraken. Het Israëlische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Israël trekken.
Er wordt geschat dat minstens 300 Israëliërs zijn omgekomen en meer dan 1590 burgers gewond zijn geraakt. In de Gazastrook werden zeker 313 Palestijnen gedood en raakten 1990 mensen gewond na tegenaanvallen van het Israëlische leger. Zowel Hamas als de Israëlische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Israëlische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn geïnfiltreerd. Bewoners van de omgeving rond de Gazastrook zijn uit voorzorg opgeroepen thuis te blijven. Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er zaterdag wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beëindigen."
Update 13.00 uur: De Hezbollah heeft afgelopen nacht vanuit Libanon beschietingen uitgevoerd op Israël. In een verklaring vanochtend zei Hezbollah dat het drie Israëlische posities in het Shebaa Farms-gebied, dat zij als bezet Libanees grondgebied beschouwt, heeft aangevallen met artilleriegranaten en geleide raketten. “Op weg naar de bevrijding van wat er overblijft van ons bezette Libanese land en in solidariteit met het zegevierende Palestijnse verzet”, schrijft de groep. Israël heeft daarop vandaag het zuiden van Libanon onder vuur genomen.
Het Israëlische leger zegt honderden leden van de militante islamistische Hamas te hebben gedood, vannacht is het ze gelukt om op verschillende locaties zo'n 50 gijzelaars te bevrijden.
In Egypte heeft een politieagent twee Israëlische toeristen en een Egyptenaar doodgeschoten. De agent is gearresteerd.
Al Jazeera meldt dat Abu Obeida, woordvoerder van de Al-Qassam Brigade, heeft de bevolking opnieuw opgeroepen om "zich aan te sluiten bij de strijd". In de ochtend staken talloze strijders uit de Gazastrook opnieuw de grens met Israël over. Verwacht wordt dat in verschillende steden de gevechten opnieuw zullen oplaaien.
SPOILER: Update 1.00 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
Extra beveiliging voor Joodse gebouwen in Nederland
"Nederland erkent volledig het recht het recht om zichzelf verdedigen." Die boodschap herhaalde demissionair premier Rutte na een bijeenkomst met de vicepremiers en andere betrokken ministers om de situatie in Israël en de Palestijnse gebieden te bespreken. Rutte zei dat heel Nederland geschokt is en de Joodse gemeenschap in het bijzonder. "Daar leven veel zorgen en angst."
Rutte stelde "extra alert" te zijn op de beveiliging van Joodse gebouwen, zoals scholen en synagoges. Hoe die alertheid eruitziet, zei Rutte niet. "We moeten de mensen niet wijzer maken dan ze zijn." Joodse gebouwen in Nederland worden overigens al langer beveiligd.
Even om uit de wereld te helpen dat dat festival ook maar gewoon een gelukje was voor Hamas om dat aan te treffen:
quote:
We drove towards the main road, where we saw many cars standing in what looked like a traffic jam, at the end there were policemen and soldiers forming a roadblock and blocking the road.
This was not a police checkpoint, these were terrorists impersonators.
They waited until there were a lot of people standing in traffic then pulled out a machine-gun and started spraying the cars with bullets, at least 300 dead.
[..] Lief piano deuntje onder een oproep 2 miljoen mensen te vermoorden.
Religie
I will bless them who bless you and curse them who curse you ofzo
Het is verder een rare secte, die Israël meer lief hebben dan hun eigen Messiah. En dan krijg je dit soort tafarelen. Niet om het goed te praten verder maar om de mensen hier van een stukje context te voorzien
Meest ironische van dit alles? De joden haten hun intens! In elke onderzoek staat de evangelische gemeenschap op nr 1. Ze haten nog meer dan de moslims
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Wat een rare tweet, natuurlijk is het niet de schuld van Links in Israël. Zij hebben zelfs op alle mogelijke manieren geprobeerd compromissen te sluiten met de Palestijnen en nog altijd zijn er Israëliërs die dit willen (zij het steeds minder). Ik zie wat dat betreft geregeld de meest opmerkelijke dingen voorbijkomen op Facebook.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op maandag 9 oktober 2023 11:00 schreef theunderdog het volgende: Ik wil echt graag een keer een real life debat doen met een extreme zionist en een extreme pro-Palestijn.
Zij beide: je moet een kant kiezen !!!
Ik: Hahaha, nee.
Al besproken
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op maandag 9 oktober 2023 10:38 schreef HowardRoark het volgende: [..] Je hebt mijn post blijkbaar niet goed gelezen, probeer het nog maar eens. Want wat je er nu van maakt, staat er niet.
Ah oké
quote:
Je hebt helaas alleen aan progressief linkse kant individuen wiens morele kompas dusdanig defect is en schijnbaar een zwak hebben voor een volk dat terrorisme uitvoert, romantiseert en toejuicht.
Over welk volk heb jij het: Palestijnen of terroristen? Is dat één volk? Ik zie bijvoorbeeld geen geweld op bijvoorbeeld de West Bank en daar lopen Israëli en Arabieren door elkaar heen. Er zijn daar niet voor niks honderden checkpoints
Dus wat doet een deel van progressief links volgens jou? Moet ik jou iets gaan verwijten over iets wat een deel van rechts misschien zou kunnen vinden?
Even om uit de wereld te helpen dat dat festival ook maar gewoon een gelukje was voor Hamas om dat aan te treffen: [..]
Ik blijf van mening dat dat festival helemaal niet op de planning stond, maar omdat er bij zo'n rave keiharde muziek uit de speakers knalt die je kilometers wijd in de omtrek kan horen, heeft het de aandacht van Hamas getrokken.
Radical islam is the snake in the grass. Moderate islam is the grass that hides the snake.
Laat je niet misleiden door mijn username, ben gewoon Orthodox christen.
Lijkt me dat ze Gaza weer compleet onder controle willen hebben?
Zou lovenswaardig zijn als ze een corridor open laten voor alle Palestijnen die het gebied willen verlaten, diegenen die willen blijven geven daarmee aan te willen vechten.
Radical islam is the snake in the grass. Moderate islam is the grass that hides the snake.
Zijn er eigenlijk al Palestijnse organisaties die zich uitgesproken hebben tegen deze pogrom? En die oproepen om de terroristen op te pakken en te vervolgen?
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Het wist vooral te leiden tot talloze consessies van Israëlische kant, die uiteindelijk nooit genoeg bleken te zijn. Dat krijg je als het doel geen tweestatenoplossing is, maar 'Free Palestine From the River to the Sea'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio