Er zijn zover ik weet 3 soorten deeg waarmee vla gebakken wordt. Linzerdeeg, Harde wener en brooddeeg. Slagroom bij de vla is eigenlijk niet Limburgs. De vraag is dus allereerst, hoe was de structuur van de dichte vla het deeg? Was dat brood-achtig (de klassieke vla),
250 gr bloem
5 gr gedroogde gist
½ tl zout
40 gr boter, op kamertemperatuur
30 gr suiker
½ ei
100 ml melk, lauwwarm
of wat harder, Linzerdeeg (Zoeter, geen gist)
350 gram zelfrijzend bakmeel (of gebruik bloem en voeg 1 1/2 theelepel bakpoeder toe)
snufje zout
175 gram (basterd)suiker
1 zakje vanillesuiker
150 gram boter
3 eetlepels melk
1 ei
Nog harder, en minder zoet, harde wener, geen gist, geen bakpoeder
Ingrediënten
100 gr suiker
200 gr boter
300 gr bloem
1/2 ei
snuf zout
Persoonlijk vind ik Linzerdeeg lekkerder dan de klassieke vlaai, bij een kersenvulling (Zure kersen uit een pot, sap en kersen scheiden, wat citroensap erbij, suiker naar smaak en de vloeistof met maizena aan de kook brengen. Dan de kersen er weer bij en af laten koelen) zou ik de bodem blind voor bakken, deeg uitrollen, in de vorm en dan met bakpapier (kreukelen) en droge bonen vullen. 15-20 minuten bij 175 graden bakken, leeghalen, twee keer met eiwit insmeren en nog eens 10-15 minuten droog bakken.
Vulling er in, deeg uitrollen en er op leggen (vulling moet koel zijn voor je het stort), paar gaten erin voor de stoom.
inwrijven met ei en bestrooien met grove suiker.
ca 20 minuten afbakken bij 175 graden.
Het resultaat zit nu ergen tussen een Limburgse Vla en een Amerikaanse Cherry Pie, maar GVD wat is dit lekker.
Toen Twin Peaks voor het eerst op TV liep (bij de BBC) had ik dit recept bedacht en als dessert op de kaart.