https://www.nu.nl/economi(...)nt-van-het-jaar.htmlquote:Veel banken en andere geldverstrekkers hebben hun hypotheekrentes afgelopen week opgeschroefd. Daardoor staan veel rentes op het tot nu toe hoogste punt van het jaar.
Wie de rente van een hypotheek met NHG-garantie twintig jaar wil vastzetten, komt gemiddeld uit op 4,57 procent. Dat is 0,08 procentpunt meer dan vorige week en het hoogste punt sinds afgelopen najaar. Ook als je de rente tien of dertig jaar vastzet, betaal je nu meer dan in de eerste negen maanden van dit jaar. Dat melden Van Bruggen Adviesgroep en de Hypotheekshop maandag.
De oorzaak van de stijging is dat rentes op langlopende leningen omhoog zijn gegaan. Geldverstrekkers kijken naar deze rentes om te bepalen of ze de hypotheektarieven voor huizenkopers gaan verhogen of verlagen.
Vrijwel alle verstrekkers verhoogden hun tarieven afgelopen week. Sommige deden dat zelfs in het weekend, wat ongebruikelijk is. De meeste verhogingen waren niet zo groot (tot 0,15 procentpunt). Al waren er ook stijgingen tot 0,35 procentpunt.
Rentes stegen vorig jaar hard
Hypotheekrentes waren lange tijd ongekend laag: rond de 1 tot 1,5 procent. In de eerste helft van vorig jaar liepen ze razendsnel op. Dit kwam door de inflatie en de verwachte renteverhogingen van de Europese Centrale Bank (ECB). In het najaar stegen de hypotheekrentes nog wat verder.
Daardoor konden huizenkopers minder lenen en dus ook minder bieden. Daardoor daalden de huizenprijzen bijna een jaar lang. Inmiddels zitten ze weer in de lift.
De variabele rente is deze week eveneens op het hoogste punt van dit jaar beland. Dat is minder verrassend, aangezien deze rente al langere tijd omhooggaat. In een jaar tijd steeg de variabele rente van 2,4 naar 5,2 procent. Daarmee komt het hoogste punt van de afgelopen twintig jaar in beeld: 5,83 procent in 2008.
True, maar dit was 'vroeger' niet heel raar. Mijn eerste hypotheek was ook met 5,05% rente in 2008. En daarna crashte de hele handel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:37 schreef Scorpie het volgende:
Dit is wel een beetje de nekslag voor de nieuwbouwhuizenmarkt, die huizen worden nu onbetaalbaar door a) duur materiaal, b) duur personeel en c) een hypotheekrente die je maandlasten laat exploderen.
We zijn gewend geraakt aan de lage rente...dan is 5% ineens veel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True, maar dit was 'vroeger' niet heel raar. Mijn eerste hypotheek was ook met 5,05% rente in 2008. En daarna crashte de hele handel.
Ja, dat is correct. Die zullen hun rente opnieuw vast moeten zetten en dat is vervelend als die dan ineens een stuk hoger is dan wat je gewend was. Dat is dan ook de afweging die je maakt op het moment dat je een hypotheek neemt. Voor hoe lang zet je die vast? Korter is meestal lager, maar ja, dan moet je hem binnen afzienbare tijd weer opnieuw vastzetten.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:30 schreef Selenophilia het volgende:
Dit geldt toch ook voor mensen die nu aan hun einde van 10 of 20 jaar vaste rente zitten?
Je moet die shit dan ook snel aflossen als je hoge rentedelen hebtquote:Op maandag 2 oktober 2023 15:30 schreef Selenophilia het volgende:
Dit geldt toch ook voor mensen die nu aan hun einde van 10 of 20 jaar vaste rente zitten?
Neuh, gewoon je rente lang vastzetten. Tegen de tijd dat die afloopt heeft de inflatie ervoor gezorgd dat je restschuld dan naar verhouding peanuts is.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:34 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Je moet die shit dan ook snel aflossen als je hoge rentedelen hebt
Ja, maar ik kon niet zo ver in de toekomst kijken toendertijd.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:47 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Neuh, gewoon je rente lang vastzetten. Tegen de tijd dat die afloopt heeft de inflatie ervoor gezorgd dat je restschuld dan naar verhouding peanuts is.
In Engeland bieden sommige banken inmiddels al interest only hypotheken aan. Veel mensen kunnen niet meer betalen vanwege de hoge rente.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:46 schreef Seeburg54 het volgende:
In 2027 loopt mijn renteperiode af. Ik los zoveel mogelijk af, het duurt nog even, maar ik zie de bui al hangen.
Je kunt er gewoon een berekening op loslaten. Als het goed is heb je ook 10 jaar annuïtair afgelost en kun je een renteverhoging tot een bepaalt percentage uberhaupt al opvangen bij verlenging.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:46 schreef Seeburg54 het volgende:
In 2027 loopt mijn renteperiode af. Ik los zoveel mogelijk af, het duurt nog even, maar ik zie de bui al hangen.
ik heb het godzijdank op 1 komma nogwat voor 30 jaar gezet begin 2018 ofzo, ik dacht toen dat het niet lager meer zou worden, dat werd het nog wel, even, maar goed...quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:46 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat is toch heerlijk. Ik wou dat ik dat had gedaan.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:02 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
ik heb het godzijdank op 1 komma nogwat voor 30 jaar gezet begin 2018 ofzo, ik dacht toen dat het niet lager meer zou worden, dat werd het nog wel, even, maar goed...
Ja klopt. Maar hier geen dikke hypotheek meer. En ik heb nog wat jaren om af te lossen, het bedrag dat er nog staat in 2027 zal niet hoog meer zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je kunt er gewoon een berekening op loslaten. Als het goed is heb je ook 10 jaar annuïtair afgelost en kun je een renteverhoging tot een bepaalt percentage uberhaupt al opvangen bij verlenging.
Leuk, maar bij enorme tekorten bij vitale goederen is de prijselasticiteit nogal laag. Zonder extra huizen blijven die prijzen gewoon zoals ze zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:00 schreef Confetti het volgende:
Prima ontwikkeling. De lucht moet uit de markt.
Willen we weer iets normalere prijzen moet er huiseigenarenbloed door de straten stromen. Er is geen andere manier.
ja het was nog wel een ding hoor, ik zat boven de toenmalige NHG grens, dus mijn adviseur zei, doe gewoon 5 jaar, en dan bij herfinancieren zou de kans groot zijn dat mijn hypotheek wel binnen NHG viel. Toch maar niet gedaan, en ja dus geen NHG, het zal welquote:Op maandag 2 oktober 2023 16:03 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat is toch heerlijk. Ik wou dat ik dat had gedaan.
Ik weet alleen dat ik na een bezoek aan een hypotheek adviseur altijd denk: Wat heeft die lul me nou eigenlijk allemaal verteld.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:13 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
ja het was nog wel een ding hoor, ik zat boven de toenmalige NHG grens, dus mijn adviseur zei, doe gewoon 5 jaar, en dan bij herfinancieren zou de kans groot zijn dat mijn hypotheek wel binnen NHG viel. Toch maar niet gedaan, en ja dus geen NHG, het zal welanders had ik nu moeten herafsluiten en dan was de schade aanzienlijk geweest. PLus, ik denk dat met taxatie ik alsnog boven de NHG grens zou vallen... dit dat
Kan zijn dat dit verhaal niet helemaal klopt, maar zo herinner ik het me
Het tekort loopt verder op tot en met 2025 en blijft aanhouden tot en met 2035 is de prognose.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Leuk, maar bij enorme tekorten bij vitale goederen is de prijselasticiteit nogal laag. Zonder extra huizen blijven die prijzen gewoon zoals ze zijn.
Ja idd, als je kijkt naar mijn (verbijsterend rijke) bouquet van talenten is wezenloos voor me uitstaren terwijl levensveranderende informatie tevergeefs wordt gedeeld me mij wel het juweel...quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet alleen dat ik na een bezoek aan een hypotheek adviseur altijd denk: Wat heeft die lul me nou eigenlijk allemaal verteld.![]()
Ik haat dat soort gesprekken, het gaat me meestal allemaal te snel en kom altijd met koppijn thuis.
Ja, ik heb dat ook gedaan. Dat heb ik op mijn vorige huis (2017) óók gedaan, en daar heb ik uiteindelijk maar 4 jaar gewoond, dus heb ik daar teveel betaald, want ik had de rente toen ook voor een stuk korter vast kunnen zetten, dan was het tarief lager geweest, maar goed, ik wist toen nog niet dat we daar maar 4 jaar zouden wonen, en ik speel over het algemeen op safe.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:02 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:,6
[..]
ik heb het godzijdank op 1 komma nogwat voor 30 jaar gezet begin 2018 ofzo, ik dacht toen dat het niet lager meer zou worden, dat werd het nog wel, even, maar goed...
Ja dat is het punt, ik kocht dit huis met het idee dat ik er horizontaal uitgaquote:Op maandag 2 oktober 2023 16:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik heb dat ook gedaan. Dat heb ik op mijn vorige huis (2017) óók gedaan, en daar heb ik uiteindelijk maar 4 jaar gewoond, dus heb ik daar teveel betaald, want ik had de rente toen ook voor een stuk korter vast kunnen zetten, dan was het tarief lager geweest, maar goed, ik wist toen nog niet dat we daar maar 4 jaar zouden wonen, en ik speel over het algemeen op safe.
Ik had toen 30 jaar @:2,6%, en dat was al laag voor mij, want ik kwam van 5,05% af. Sinds 2021 heb ik 30 jaar @:1,7%.
Idem dito hier.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:46 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat is zuur dan, maar ja je weet inderdaad dat het kan gebeuren.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is correct. Die zullen hun rente opnieuw vast moeten zetten en dat is vervelend als die dan ineens een stuk hoger is dan wat je gewend was. Dat is dan ook de afweging die je maakt op het moment dat je een hypotheek neemt. Voor hoe lang zet je die vast? Korter is meestal lager, maar ja, dan moet je hem binnen afzienbare tijd weer opnieuw vastzetten.
Is geen issue natuurlijk als dat dan dezelfde rente is of zelfs lager, want dan heb je een voordeel tov hem langer vastzetten, want dan kun je dat voordeel niet benutten. Maar als dan op dat moment de rente heel hoog is (in verhouding), ja, dan is het geen voordeel maar een nadeel.
Ja, het was ook een bewuste keuze, maar het is in principe altijd een gok he. Het kan lager worden, en dan heb je de pech dat je lagere lasten misloopt, maar het kan ook hoger worden, en dan heb je de pech dat je (veel?) meer per maand moet gaan betalen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Dat is zuur dan, maar ja je weet inderdaad dat het kan gebeuren.
Ik denk niet dat je snapt hoe dit niet gaat helpen de huizenprijzen omlaag te krijgenquote:Op maandag 2 oktober 2023 16:00 schreef Confetti het volgende:
Willen we weer iets normalere prijzen moet er huiseigenarenbloed door de straten stromen. Er is geen andere manier.
De lucht gaat hiermee niet uit de markt. Mensen met lage rente blijven zitten waar nu zitten en de nieuwbouw gaat nog meer stagneren. Daardoor loopt het tekort steeds meer omdat de bevolking jaarlijks groeit door migratie.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:00 schreef Confetti het volgende:
Jawel, maar hij roept dit soort dingen altijd want wrok jegens huiseigenaren en/of het gevoel hebben zelf de boot gemist te hebben. Het doet er dan verder niet toe of het ergens op slaat, als dat onderbuikje maar kan roeptoeteren.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De lucht gaat hiermee niet uit de markt. Mensen met lage rente blijven zitten waar nu zitten en de nieuwbouw gaat nog meer stagneren. Daardoor loopt het tekort steeds meer omdat de bevolking jaarlijks groeit door migratie.
Stel dat de rente nog op 1.5% stond. Wat denk je dat de prijzen dan hadden gedaan het afgelopen jaar? Antwoord lijkt me duidelijk. Met een hoge rente kan er minder worden geleend en liggen de lasten hoger. Nu zijn de prijzen gestabiliseerd, als de rente nog verder stijgt dalen de prijzen omdat er altijd wel mensen moeten verhuizen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De lucht gaat hiermee niet uit de markt. Mensen met lage rente blijven zitten waar nu zitten en de nieuwbouw gaat nog meer stagneren. Daardoor loopt het tekort steeds meer omdat de bevolking jaarlijks groeit door migratie.
Die drie mensen die “moeten” verhuizen gaan de prijzen natuurlijk niet over de gehele linie doen dalen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:51 schreef Confetti het volgende:
[..]
Stel dat de rente nog op 1.5% stond. Wat denk je dat de prijzen dan hadden gedaan het afgelopen jaar? Antwoord lijkt me duidelijk. Met een hoge rente kan er minder worden geleend en liggen de lasten hoger. Nu zijn de prijzen gestabiliseerd, als de rente nog verder stijgt dalen de prijzen omdat er altijd wel mensen moeten verhuizen.
Het is basale economie.
Ik had altijd het gevoel dat toen de rente op 1 of 2 procent stond, dat het veel harder omhoog dan omlaag kon. Want zoveel was er niet meer om omlaag te gaan.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het was ook een bewuste keuze, maar het is in principe altijd een gok he. Het kan lager worden, en dan heb je de pech dat je lagere lasten misloopt, maar het kan ook hoger worden, en dan heb je de pech dat je (veel?) meer per maand moet gaan betalen.
Ik had in mijn eerste huis ook 30 jaar, en daar heb ik 9 jaar gewoond, Dus ik doe dat altijd, want ik vind de mogelijk lagere kosten bij het opnieuw vast moeten zetten minder belangrijk dan de kans op hogere kosten. De keerzijde van die keuze is inderdaad dat áls je dan minder lang dan het X aantal jaar waarvoor je hebt afgesloten ergens woont, je dús dan teveel betaald hebt.
Een eenzijdige belichting van basale economie waarbij je vraag en aanbod en schaarste maar buiten beschouwing laat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:51 schreef Confetti het volgende:
[..]
Stel dat de rente nog op 1.5% stond. Wat denk je dat de prijzen dan hadden gedaan het afgelopen jaar? Antwoord lijkt me duidelijk. Met een hoge rente kan er minder worden geleend en liggen de lasten hoger. Nu zijn de prijzen gestabiliseerd, als de rente nog verder stijgt dalen de prijzen omdat er altijd wel mensen moeten verhuizen.
Het is basale economie.
Ik 20 jaar op 1,62(op 225k, eind 2019). 30 jaar kon ik helaas niet krijgen op mijn salaris.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:02 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
is 30 jaar afhankelijk van je salaris?quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:14 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik 20 jaar op 1,62(op 225k, eind 2019). 30 jaar kon ik helaas niet krijgen op mijn salaris.
Ik ben blij dat ik lekker eigenwijs geweest ben en hiervoor gekozen heb. Tegen de tijd dat ik moet herfinancieren is er niet meer zoveel over en ik verdien nu alweer veel meer dan in 2019.
Ja. Ik kon max 10 jaar vastzetten met mijn salaris en hypotheekaanvraag. Omdat langer vastzetten ene hogere rente is, en je dus minder kan lenen. Althans, zo herinner ik mij het.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:34 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
is 30 jaar afhankelijk van je salaris?wat idioot
Dat is niet zonder reden, want anders gaat het verhaaltje dat ie wil vertellen niet op. Het heeft niets te maken met feitelijk naar de situatie kijken, maar gewoon roepen naar wat hem het beste uitkomt. En dan kom je dus in deze situatie:quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een eenzijdige belichting van basale economie waarbij je vraag en aanbod en schaarste maar buiten beschouwing laat.
Want het maakt niet uit of het waar is, als er maar geroepen mag worden wat het onderbuikje zegt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die drie mensen die “moeten” verhuizen gaan de prijzen natuurlijk niet over de gehele linie doen dalen.
Basale economie. Overigens hebben wij deze discussie al 10 jaar met elkaar, en iedere keer is die “enorme daling” die mensen zoals jij verwachten een stuk kleiner, duurt een stuk korter en zorgt voor nog meer frustratie omdat de “afwachters” wederom achter het net vissen.
Ja dat klopt, ik had de hoogste rente destijds, maar dat was zo belachelijk dicht bij 1% dat ik echt de overtuiging had dat het niet lager kon, en zoals gezegd, dat kon het wel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:56 schreef damsco het volgende:
[..]
Ja. Ik kon max 10 jaar vastzetten met mijn salaris en hypotheekaanvraag. Omdat langer vastzetten ene hogere rente is, en je dus minder kan lenen. Althans, zo herinner ik mij het.
Jij bent een échte echte.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:05 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ja dat klopt, ik had de hoogste rente destijds, maar dat was zo belachelijk dicht bij 1% dat ik echt de overtuiging had dat het niet lager kon, en zoals gezegd, dat kon het wel.
Maar voor je jaloers bent op me, ik had een appartement waar ik echt vanaf moest in 2016/2017, stond al te koop sinds 2011. We kregen een kind en dat paste niet, dus uiteindelijk met echt 30 duizend verlies verkocht (gekocht in 2005) en ik zag laatst dat die gast er een anderhalf jaar later 180 duizend winst op heeft gemaakt (rotterdam blijdorp, 1 slaapkamer appartement, gekocht voor 110 plus verbouwen hypotheek van 125, verkocht voor 90 en die gast verkoopt het voor 280godtievstering stierenkl vogelzoeker alles die boi
)
Jonguh deze incarnatie is nummer 100 duizend miljard hier op dat kut FOK!quote:
Ja ehhh, geen idee wat je andere account(s) dan is/waren, en heb ik ook niks mee te maken trouwens, maar daaruit maakte ik wel op dat je niet 'nieuw' bent nee.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:09 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Jonguh deze incarnatie is nummer 100 duizend miljard hier op dat kut FOK!
Haha en straks 5+ procent rente op huizen (lees: veredelde rijtjeswoningen) die meer dan 500.000 euro hebben gekostquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)nt-van-het-jaar.html
Niet echt geweldig nieuws voor mensen die nu een huis kopen, maar goed, dat het weer een keer naar boven zou gaan was wel te verwachten na de afgelopen jaren.
De rente word hoger naarmate je de vaste periode verlengt. Bij 30jaar werd het dus zo duur dat het volgens dex regeltjes niet kon op mijn salaris van toen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:34 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
is 30 jaar afhankelijk van je salaris?wat idioot
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |