Na die 14 dagen worden het er gewoon 90 dagen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:16 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron AD
Hechtenis in beperkingen verlengd,
https://www.rtlnieuws.nl/(...)etpartijen-rotterdam
De definities van psychische ziekten zijn met de jaren flink uitgebreid. Ik denk om meer patienten te creëeren. Met als nadeel dat ze de zorgvraag niet meer aan kunnen. Het is pervers.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is wel prettig als mensen met een psychische aandoening niet bij voorbaat al tegen veel vooroordelen aanlopen, maar idd het verhaaltje dat een psychische aandoening wat betreft functioneren in de maatschappij vergelijkbaar is met een verkoudheid of het hebben van rood haar is behoorlijk bezijden de waarheid..
Neequote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:20 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
De definities van psychische ziekten zijn met de jaren flink uitgebreid. Ik denk om meer patienten te creëeren. Met als nadeel dat ze de zorgvraag niet meer aan kunnen. Het is pervers.
quote:Wat betekent dit drama voor de toekomst?
Maas kan niet zeggen of dit drama het gevolg is van de machteloosheid van de examencommissie om Fouad van de opleiding te sturen. "Ik weet niet wat er bij die student heeft gespeeld en wat voor gedrag hij heeft vertoond." Wel hoopt hij dat deze gebeurtenis de politiek ertoe kan aanzetten om de beslissing om de wet niet te verruimen te heroverwegen.
Dat door en door slecht stuk vuil is overal ongeschikt voor.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:15 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron Rijnmond Nieuws
Fouad mocht geen arts worden
https://www.rijnmond.nl/n(...)ma-moeilijk-weigeren
Maar als de examencommissie zo'n IA-procedure in werking stelt, houdt dat lang niet altijd stand bij de bestuursrechter. Sterker nog, sinds het wettelijk kan, is er maar vier keer een student succesvol van de opleiding Geneeskunde gestuurd. Terwijl naar schatting jaarlijks zo'n twee tot vijf studenten per faculteit rondlopen die zich onprofessioneel gedragen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:15 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron Rijnmond Nieuws
Fouad mocht geen arts worden
https://www.rijnmond.nl/n(...)ma-moeilijk-weigeren
Hoe is dat er een voorbeeld van?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:43 schreef nomina het volgende:
[..]
Maar als de examencommissie zo'n IA-procedure in werking stelt, houdt dat lang niet altijd stand bij de bestuursrechter. Sterker nog, sinds het wettelijk kan, is er maar vier keer een student succesvol van de opleiding Geneeskunde gestuurd. Terwijl naar schatting jaarlijks zo'n twee tot vijf studenten per faculteit rondlopen die zich onprofessioneel gedragen.
Een belangrijke reden hiervoor is, zo legt Maas uit, dat het recht op onderwijs zwaar weegt in Nederland. En de rechter heeft hele strenge regels over welk bewijs de examencommissie moet hebben om te laten zien dat een student geen geschikte arts is. Dat bewijs moet aantonen dat de student alarmerend ongepast gedrag heeft laten zien tegenover patiënten, zoals agressief- of seksueel overschrijdend gedrag.
Ook weer een voorbeeld van de piramide van slechtheid, die al decennia in dit land zich manifesteert.
Het merendeel van de top, politici, zijn slecht en de macht wordt doorgegeven aan de dommen en slechten; ambtenaren, leraren, dokters, rechters etc.
Ja zeg, verwacht je nou van opleidingen dat ze mensen klaar gaan stomen voor eeh... de praktijk?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Hoe is dat er een voorbeeld van?![]()
De opleiding dient zelf beter toetsen in te richten waarop iemand uitvalt die ongeschikt is voor het beroep. Je kunt dus naast theoretische kennis en makkelijk te faken reflectieverslagen daarbij denken aan toetsen van sociale vaardigheden, empathie etc.
Dat vraagt wel meer van de opleiding want dat is een stuk moeilijker te kwantificeren dan het onder de knie hebben van anatomie of statistiek.
Als dat gevolgd is, kan de stap naar de rechter gezet worden, dit lijkt me een prima regeling alleen sluit dit dus nu duidelijk in de praktijk niet op elkaar aan
Nee, er zijn meer incidenten en gevallen. Maar daar vallen geen doden bij. Komt vaker voor dat je lompe horken hebt die wel aan alle wettelijke eisen voldoen, maar niet geschikt zijn voor het vakquote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:26 schreef Akathisia het volgende:
[..]Typisch weer. Er is sprake van één incident en de kortzichtige burger schiet gelijk in de "beperk rechten!"-kramp.
Ja, ik heb ook gelezen dat de veroorzakers daarvan dan voor een tuchtcollege komen. Het is aannemelijk dat er in die gevallen ook sprake was van onnodig (over)lijden, maar desondanks werd imo terecht een overweging gemaakt en geconcludeerd dat het recht op onderwijs zwaarder weegt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:10 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Nee, er zijn meer incidenten en gevallen. Maar daar vallen geen doden bij. Komt vaker voor dat je lompe horken hebt die wel aan alle wettelijke eisen voldoen, maar niet geschikt zijn voor het vak
Dat de slechteriken niet gewoon weggestuurd kunnen worden maar bij rechters, waarvan ook een groot deel walgelijk is, kunnen eisen dat ze door mogen gaan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:47 schreef Molo het volgende:
[..]
De opleiding dient zelf beter toetsen in te richten waarop iemand uitvalt die ongeschikt is voor het beroep. Je kunt dus naast theoretische kennis en makkelijk te faken reflectieverslagen daarbij denken aan toetsen van sociale vaardigheden, empathie etc.
Dat vraagt wel meer van de opleiding want dat is een stuk moeilijker te kwantificeren dan het onder de knie hebben van anatomie of statistiek.
Als dat gevolgd is, kan de stap naar de rechter gezet worden, dit lijkt me een prima regeling alleen sluit dit dus nu duidelijk in de praktijk niet op elkaar aan
Ik snap niets van je betoogquote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:18 schreef nomina het volgende:
[..]
Dat de slechteriken niet gewoon weggestuurd kunnen worden maar bij rechters, waarvan ook een groot deel walgelijk is, kunnen eisen dat ze door mogen gaan.
Met je eens.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Als de kans dat er iets grof fout zit klein is maar de gevolgen enorm kunnen zijn, kan/moet het dus de overweging zijn er een heftiger toets/check op te zetten.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:14 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Met je eens.
Probleem is dat mensen als Fouad zich uitermate goed voor kunnen doen. Vaak draaien die een psychiater of rechter ook nog om de vinger. Die pik je er helaas niet zomaar uit. En juist dit zijn de ergste gevallen.
Mensen als Fouad juist niet, die compenseerde zijn gebrek aan sociale vaardigheden met hard werken/goede cijfers.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:14 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Met je eens.
Probleem is dat mensen als Fouad zich uitermate goed voor kunnen doen. Vaak draaien die een psychiater of rechter ook nog om de vinger. Die pik je er helaas niet zomaar uit. En juist dit zijn de ergste gevallen.
Maar ik vraag me af of hij zo'n gebrek aan sociale vaardigheden had eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:38 schreef loveli het volgende:
[..]
Mensen als Fouad juist niet, die compenseerde zijn gebrek aan sociale vaardigheden met hard werken/goede cijfers.
Weet je hoe het er in de praktijk er daar aan toch gaat?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:46 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Maar ik vraag me af of hij zo'n gebrek aan sociale vaardigheden had eerlijk gezegd.
Hij zal toch heel wat co schappen hebben gelopen. Op basis daar van zou dit dan toch opvallen én actie ondernomen moeten worden.
In de zorg is het normaliter zo geregeld:
- theorie stuk, dat zijn je cijfers
- praktijk stuk, dat is je attitude en hoe je werkt op de werkvloer
is dit niet goed dan kun je volgens mij (ben dan wel geen arts) geen diploma krijgen.
Het is zover ik weet én en én = diploma
Precies.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:55 schreef Molo het volgende:
maar was hij dit overal en hoe is daar naar gehandeld?
Omdat veel geneeskunde ook in het Latijn is, denk ik?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat ik nou niet niet uit dat artikel haal, of er zo'n Iudicium Abeundi (IA) is ingezet in dit geval?
Also, waarom heet dat zo, PRAAT NORMAAL PIK
ik had juist gelezen dat uit die coschappen bleek dat hij geen empathie had (bij het aanleggen van een infuus of catheter), toen-is hij al aangesproken en geadviseerd hulp te zoeken.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:55 schreef Molo het volgende:
[..]
Weet je hoe het er in de praktijk er daar aan toch gaat?
Coschappen doe je en ze geven heus wel aan als je een rare snuiter, engnek of enorme creep bent. Maar vervolgacties liggen bij de universiteit en die kan daar vaak vrij lastig wat mee
Zelf ooit een student begeleid die kneiterautistisch was. Die kon echt niet met mensen omgaan. Super obvious dat die echt niet in de patiëntenzorg moest gaan werken maar maak dat maar eens hard op de toetsingscriteria die er zijn.
Met hem uiteindelijk een prima gesprek kunnen voeren, waarbij de consequenties ervan natuurlijk enorm zijn voor zo iemand. In dit geval stoppen met opleiding, met vertraging en financiële en persoonlijke schade etc als resultaat.
Dat is niet makkelijk en dan hebben wij nog vanuit een opleidingsplaats echt enorm ons best moeten doen, met een meewerkende student.
Fouad was uhmmm, anders... dan wordt het nog weer een stuk moeilijker
Ben wel enorm benieuwd hoe feedback van eerdere coschappen, sociale vakken en interactie met andere mensen was. Hoe was hij daar in die situaties
Thuis was het een pure engnek en een compleet labiele vlerk, maar was hij dit overal en hoe is daar naar gehandeld?
Ja nou en.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat veel geneeskunde ook in het Latijn is, denk ik?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |