Krijg een beetje jeuk van dit. Een zichzelf benoemde autist is ook gewoon een mens die leeft in een samenleving met heel veel mensen. En een autist is geen uitzondering en hoeft daarom ook geen extra handleiding, die behoort tot diezelfde samenleving en gedraagt zich maar eens!quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:15 schreef Bensel het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoe lang zo'n gemoedstoestand kan duren. Het probleem en hoe ik daar mee om ging voor de eerste bom was een situatie die 2 jaar heeft geduurd, gedurende die tijd werkte ik feitelijk naar de 'conclusie' toe. Ik vermoed dat bij hem het niet anders was.Een autist kijkt over het algemeen heel droog, zonder emotie naar de wereld, zeker op de momenten dat de stress hoog is. Dat koelbloedige is omdat al het andere aan emotie weggefilterd wordt. Een autist heeft ook een enorm concentratievermogen, en blijft dus makkelijk 'on track' op zulke momenten. Doen wat je denkt dat je moet doen, feitelijk.
Als het niet gezond is dan betekent het niet automatisch dat hij psychotisch is.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Anders dan geformuleerd, bij zijn volle verstand met vooruit geplande zaken en een duidelijk doel; "Mijn vijanden moeten dood." Ok, heel gepland, wel, maar vind jij dat gezond?
Ben het met je eens dat er toen al ingegrepen had moeten worden. Maar het is ook een lastig parket voor hulpverleners, want hij zal verder erg gesloten geweest zijn. Ik begreep wel dat hij bekend was, dus de combinatie van afwijzing, huisuitzetting en eerdere geschiedenis hadden een alarmbel af moeten laten gaan, ik vermoed echter dat de gegevens nog niet zo ver aan elkaar gekoppeld zijn. als dat al magquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:18 schreef Viv het volgende:
[..]
Jaweléén van zijn buurmannen heeft dat na de zoveelste dierenmishandeling letterlijk tegen een agent gezegd: de volgende keer is het een mens.
Zag die uitzending ook, maar zegt mij niets. Hoeveel afleveringen van De rijdende rechter wil je herhalen?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:18 schreef Viv het volgende:
[..]
Jaweléén van zijn buurmannen heeft dat na de zoveelste dierenmishandeling letterlijk tegen een agent gezegd: het eerstvolgende slachtoffer is een mens.
Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-van-zijn-labiliteit
Mee eens, sorry, enigszins gestoord dan.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het niet gezond is dan betekent het niet automatisch dat hij psychotisch is.
Je kunt ook moorden zonder psychotisch te zijn.
autisme is een spectrum. Er zijn dusdanig autistische mensen dat ze niet zelfstandig kunnen wonen. Er zijn ook autisten die het zelf niet weten, en gewoon meedoen in de maatschappij, die allerlei handigheden hebben ontwikkeld om hun zwakke punten te maskeren en hun sterke punten goed weten te benutten. En alles wat daar tussen zit. En 'normies' hebben hun eigen issues. Feitelijk is niemand echt 'normie' en kan iedereen in een psychose raken.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Krijg een beetje jeuk van dit. Een zichzelf benoemde autist is ook gewoon een mens die leeft in een samenleving met heel veel mensen. En een autist is geen uitzondering en hoeft daarom ook geen extra handleiding, die behoort tot diezelfde samenleving en gedraagt zich maar eens!
Woest word ik van dit soort gemekker! Als normie![]()
![]()
Exact! Je legt hier precies de vinger op de zere plek. Het in hokjes denken van wie nog net wel en wie niet 'normaal' is begint aardig de spuigaten uit te lopen. Duidelijk is dat Fouad van het padje af raakte, maar dan nog. Hij is een uitzondering en ik geloof werkelijk niet dat wie dan ook zijn moorden had kunnen voorkomen, zelfs die klagende buurman niet.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:26 schreef Bensel het volgende:
[..]
autisme is een spectrum. Er zijn dusdanig autistische mensen dat ze niet zelfstandig kunnen wonen. Er zijn ook autisten die het zelf niet weten, en gewoon meedoen in de maatschappij, die allerlei handigheden hebben ontwikkeld om hun zwakke punten te maskeren en hun sterke punten goed weten te benutten. En alles wat daar tussen zit. En 'normies' hebben hun eigen issues. Feitelijk is niemand echt 'normie' en kan iedereen in een psychose raken.
Even nuance in dikgedrukte stuk. Men heeft jou niet dat aangedaan, jij kon er niet normaal mee omgaan en handelde daardoor buiten zinnen. De aanleiding is jouw trigger en jouw coping, niet het gedrag van anderenquote:Op maandag 2 oktober 2023 23:41 schreef Bensel het volgende:
Het lijkt een perfecte storm te zijn geweest van allerlei factoren. Ik hoorde dat hij autistisch zou zijn. Dat kan een hoop verklaren als ik het zo lees. Zijn rechtlijnigheid, onvermogen om met tegenslag om te gaan, frustratie die zich omzet in agressie. Er kan bij autisme 2 dingen gebeuren in hoge stresssituaties (en daar was hier wel sprake van met de dreigende uitzetting, en niet krijgen diploma)
Een autistic shutdown (vluchtgedrag bijv naar een donkere kamer moeten om vervolgens daar te wachten tot er weer ruimte komt of een agressieve reactie (knop om, rood zien, de controle compleet verliezen).
Ik ben zelf autistisch met een relatief hoog IQ. Ik ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan, op een ruwweg dezelfde manier, alleen dan vrij letterlijk op mezelf gericht, Mijn gedachten waren in die tijd erg rechtlijnig. Ook ik had vanwege problemen met mijn executieve functies (brievenbus niet meer leeghalen, zaken niet kunnen regelen die heel simpel lijken) schulden, en een deel van autisme is ook een vatbaarheid voor perfectionisme. En dat brengt een schuldgevoel met zich mee, 'ik moet het zelf kunnen doen' idee. Hulp vragen kwam niet eens in mij op. Ik leefde alleen er mee. Niemand die het wist.
De bom moest eerst barsten, ik heb net op tijd iemand kunnen inlichten.in mijn geval koos ik meer voor de autistic shutdown. Toen er hulp kwam, kon ik enkele dagen niets. Mijn stressniveau was 15 op een schaal van 10, mijn hoofd barstte figuurlijk uit elkaar van alle gedachten, maar was tegelijkertijd leeg. Er was geen ruimte om meer verder te denken.
Enige tijd later moest ik in gesprek met Enexis voor heraansluiting. Dat ging niet als gepland. En dat triggerde bij mij agressie. Ik ben een zachtaardig, geduldig persoon, maar men wist mijn frustratie sterk te verhogen door gewoon totaal niet behulpzaam te zijn. Men wist mij zo ver te pushen dat ik medewerkers volledig de grond in geboord heb met scheldkanonnades, gedreigd heb met allerlei dingen, zo erg dat er politie langs de deur geweest is. (maar ik was niet thuis op dat moment). Dat was mijn aggressie respons. Het was dat ik niet de directe middelen had, maar het had slecht kunnen aflopen (al zou het bij mij meer richitng objecten gaan dan personen).
Doordat ik dit nu meegemaakt heb, en weet wat mijn autisme met mij doet kan ik mijn stressfactoren verlagen en waat ik dankzij therapie nu waar mijn grenzen liggen. Ik zeg niet dat er nooit iets meer zal gebeuren, maar heb de handvatten en ervaring die ik nodig ben om het in de toekomst te voorkomen
Ik begrijp dus wat er gebeurt is. Ik keur het op geen enkele manier goed, en deze man heeft levens verwoest. Ik begrijp echter wel het hoe nu. Is het iets waar de rechter rekening mee moet houden? Daar ben ik niet over uit. Zou hij terug kunnen keren in de maatschappij? enkel na zijn volledige straf en met een hele hoop begeleiding
Dit is zo in en in verdrietig en gruwelijk tegelijkertijd manquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:18 schreef Viv het volgende:
[..]
Jaweléén van zijn buurmannen heeft dat na de zoveelste dierenmishandeling letterlijk tegen een agent gezegd: het eerstvolgende slachtoffer is een mens.
Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-van-zijn-labiliteit
Rotterdam, drugscircuit, hoe moeilijk kan het zijn om iemand te vinden die iemand kent?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:27 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Hoe ie aan een wapen is gekomen is mij ook een raadsel. Ik heb even nagedacht, stel ik zou een vuurwapen willen,
dan weet ik bijvoorbeeld echt niet hoe ik aan eentje moet komen.
Elk normaal functionerend mens kan aan een vuurwapen komen. Zo moeilijk is dat niet.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:27 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Ik heb gewoon zo een gevoel dat deze man iets anders op zijn kerfstok heeft, maar justitie op een of andere manier
het niet wil zeggen. Geen idee wat het kan zijn, misschien iets met drugsdealen of wat anders, iets ergs maar niet iets psychisch denk ik.
Hoe ie aan een wapen is gekomen is mij ook een raadsel. Ik heb even nagedacht, stel ik zou een vuurwapen willen,
dan weet ik bijvoorbeeld echt niet hoe ik aan eentje moet komen. Deze man beweert een autist o.i.d. te zijn, dus nog moeilijker voor hem in dit geval, dan voor iemand die normaal is.
Telegram...quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:15 schreef loveli het volgende:
[..]
Rotterdam, drugscircuit, hoe moeilijk kan het zijn om iemand te vinden die iemand kent?
Ik denk niet dat jij op het goede forum zit.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:27 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Ik heb gewoon zo een gevoel dat deze man iets anders op zijn kerfstok heeft, maar justitie op een of andere manier
het niet wil zeggen.
Jammer van de paywall, best benieuwd naarquote:
Redelijk open deur. Op zich wel goed dat ie het zo beschrijft voor mensen die deze basiskennis over het brein en gedrag nog niet hadden of op de neurodivergentie is fantástisch trein zittenquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 21:38 schreef Woonbootjes het volgende:
Zijn autisten crimineler en gewelddadiger?
Bron Chris Klomp (Journalist)
https://chrisklomp.nl/zijn-autisten-crimineler/
Vind het een helaas maar een matig geschreven stuk. Nogal vooringenomen beschrijving van een complexer geheelquote:
Zeg maar gerust waardeloosquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 21:54 schreef Molo het volgende:
[..]
Vind het een helaas maar een matig geschreven stuk. Nogal vooringenomen beschrijving van een complexer geheel
Tevens dank!
Basiskennis? Je denkt dat dit stuk basiskennis betreft? Dan zul je vast wel in een interessante bubbel verkeren.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 21:49 schreef Molo het volgende:
[..]
Redelijk open deur. Op zich wel goed dat ie het zo beschrijft voor mensen die deze basiskennis over het brein en gedrag nog niet hadden of op de neurodivergentie is fantástisch trein zitten
Ja zou kunnen, kom wel uit de neuro/hersenwereld qua werk en opleidingquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 23:16 schreef ZarB het volgende:
[..]
Basiskennis? Je denkt dat dit stuk basiskennis betreft? Dan zul je vast wel in een interessante bubbel verkeren.
Wat vind je er open deur aan?
Het is wel prettig als mensen met een psychische aandoening niet bij voorbaat al tegen veel vooroordelen aanlopen, maar idd het verhaaltje dat een psychische aandoening wat betreft functioneren in de maatschappij vergelijkbaar is met een verkoudheid of het hebben van rood haar is behoorlijk bezijden de waarheid..quote:Op woensdag 4 oktober 2023 08:14 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja zou kunnen, kom wel uit de neuro/hersenwereld qua werk en opleiding
Wat ik bedoelde was eigenlijk, iedereen weet toch wel dat autisten anders interacteren met andere mensen, hun emoties en bedoelingen en daar zelden een goeie fit in vinden. Aanvoelen en de subtiliteit van emoties en gedrag ervaren en vloeiend mee omgaan naar anderen toe en in zichzelf is vaak een levenslange struggle.
Dat is een ideale grond voor problemen op gebied van omgaan met mensen en daardoor in de problemen komen. Iig vaker door verhoogde kans, dan mensen zonder autisme spectrum problematiek.
De 'neurodivergentie is een persoonskenmerk net als blond haar' wat ik weleens om me heen hoor snap ik ook niet zo goed. Het is een behoorlijk heftige beperking in alles in je dagelijks leven in een samenleving.
Dat daar nare consequenties ook op dit vlak uit kunnen vloeien is daarmee dan ook voor mij iig nogal een open deur in dat stuk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |