abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 september 2023 @ 23:11:58 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210791626
Ongeveer 10 jaar geleden is deze fobie ontstaan bij mij, uit het niets, zonder echte aanleiding. Een presentatie op school waarin je moest uitleggen waarom je voor deze opleiding gekozen had. Een verhaal had ik niet, ik vond het gewoon een toffe opleiding zonder dat ik daar veel woorden aan kon geven. Ik had verwacht dat ik wel een verhaal kon improviseren met wat standaard bla bla. Daarentegen klapte ik dicht, werd rood, en kwam er maar lastig uit.

Dat gebeurt je, en dat laat je achter je. Echter is deze emotie bij mij blijven hangen en is het nooit meer weggegaan, het steekt vooral de kop op bij momenten dat ik moet presteren (presentaties, verbale worstelingen, of tegenover iemand zit in gesprek). Ik word langzaam zenuwachtig en begin mijn complete hoofd op te warmen totdat deze knalrood wordt. Het vreemde is, is dat ik mij niet zenuwachtig hoef te voelen want ik ben verbaal redelijk assertief, kan kwinkslagen uitdelen. Maar toch, maar toch, ik kan mij toch zenuwachtig maken, en laat ik nou gezegend zijn met een huid met weinig pigment maar wél een erg goede doorbloeding.. Ik heb (hoewel afbeeldingen op internet elkaar tegenspreken, en de ene dermatoloog weer iets anders zegt) een lichte vorm van Rosacea (geen ontstekingen) maar meer een rode gloed op de wangen. Valt niet op zolang ik ontspannen ben.

Anyway: ik wil het nu eens gaan aanpakken. Maar veel vormen van therapie/behandeling heb ik geen ervaring mee maar kosten wel geld. Geld is overigens geen probleem, maar het moet wel bijdragen aan een oplossing, en soms klinken dingen vaag en abstract...

Hoe is jullie ervaringen met angsttherapieën/emdr/hypnose bij het aanpakken van fobieën? Op internet is veel te vinden.
Ik heb geen voorkeur voor medicatie, deze geven bijwerkingen en deze zal je (als het al werkt) tot sint juttemis moeten slikken. De ultieme mogelijkheid is natuurlijk een bloosoperatie (Thoracale sympathectomie), maar dit geeft ook risico's. En bovendien moet ik dan ook andere mensen inlichten over deze operatie, en laat ik daar nou geen zin in hebben :')

Hopelijk hebben jullie tips voor mij (en voor andere lezers) hoe ik dit het beste kan aanpakken :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_210791658
Ga naar de huisarts
Praat met de POH (gratis, POH is ook gewoon ggz maar dan laagdrempeliger)
Eventueel een Doorverwijzing GGZ (hiervoor zorgt de POH/huisarts) voor bv EMDR

Het begin van ieder traject, houd rekening met een wachttijd voor de POH en daarna eventueel GGZ

Kost je enkel je eigen risico van je zorgverzekering

Ga niet lopen kloten met zelf hulp of alternatieve zooi die je bergen beloven maar dalen brengen

[ Bericht 28% gewijzigd door SnodeSnuiter op 29-09-2023 23:22:44 ]
pi_210793465
Het klinkt voor mij als meer iets voor cognitieve gedragstherapie (CGT). Dat richt zich op het rationaliseren van een irrationele angst. Je geeft aan dat je goed kunt spreken in het openbaar en geeft geen blijk van gebrek aan intelligentie. Dan zou CGT goed kunnen helpen met inzichtelijk maken waar de angst vandaan komt, wat de functie is en hoe het tegen te gaan.
pi_210796853
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 23:11 schreef phpmystyle het volgende:
Ongeveer 10 jaar geleden is deze fobie ontstaan bij mij, uit het niets, zonder echte aanleiding. Een presentatie op school waarin je moest uitleggen waarom je voor deze opleiding gekozen had. Een verhaal had ik niet, ik vond het gewoon een toffe opleiding zonder dat ik daar veel woorden aan kon geven. Ik had verwacht dat ik wel een verhaal kon improviseren met wat standaard bla bla. Daarentegen klapte ik dicht, werd rood, en kwam er maar lastig uit.

Dat gebeurt je, en dat laat je achter je. Echter is deze emotie bij mij blijven hangen en is het nooit meer weggegaan, het steekt vooral de kop op bij momenten dat ik moet presteren (presentaties, verbale worstelingen, of tegenover iemand zit in gesprek). Ik word langzaam zenuwachtig en begin mijn complete hoofd op te warmen totdat deze knalrood wordt. Het vreemde is, is dat ik mij niet zenuwachtig hoef te voelen want ik ben verbaal redelijk assertief, kan kwinkslagen uitdelen. Maar toch, maar toch, ik kan mij toch zenuwachtig maken, en laat ik nou gezegend zijn met een huid met weinig pigment maar wél een erg goede doorbloeding.. Ik heb (hoewel afbeeldingen op internet elkaar tegenspreken, en de ene dermatoloog weer iets anders zegt) een lichte vorm van Rosacea (geen ontstekingen) maar meer een rode gloed op de wangen. Valt niet op zolang ik ontspannen ben.

Anyway: ik wil het nu eens gaan aanpakken. Maar veel vormen van therapie/behandeling heb ik geen ervaring mee maar kosten wel geld. Geld is overigens geen probleem, maar het moet wel bijdragen aan een oplossing, en soms klinken dingen vaag en abstract...

Hoe is jullie ervaringen met angsttherapieën/emdr/hypnose bij het aanpakken van fobieën? Op internet is veel te vinden.
Ik heb geen voorkeur voor medicatie, deze geven bijwerkingen en deze zal je (als het al werkt) tot sint juttemis moeten slikken. De ultieme mogelijkheid is natuurlijk een bloosoperatie (Thoracale sympathectomie), maar dit geeft ook risico's. En bovendien moet ik dan ook andere mensen inlichten over deze operatie, en laat ik daar nou geen zin in hebben :')

Hopelijk hebben jullie tips voor mij (en voor andere lezers) hoe ik dit het beste kan aanpakken :)
Dat hier behandeling voor nodig is lijkt mij de grootste bullshit die er is.
Je lijkt me gewoon iemand die niet van publiekelijke aandacht houd en er ook niet mee overweg kan. Niks mis mee als dat gewoon je karakter is. Mensen die hun eigen stem graag horen zijn er toch al te veel.
Als dit je hindert in je loopbaan zou ik gewoon kenbaar maken dat je het liefst achter de schermen blijft of desnoods iets anders zoekt waar je die last niet hebt.
Ik vind het in ieder geval gelul om dit een psychologische aandoening of iets dergelijks te noemen.
Mij hoeven ze ook niet op een podium of voor een vol zaaltje te zetten en meer met mij.
pi_210796903
Oh, en als je een remedie tegen blozen zoekt, niet wat beter helpt dan koud water. Mischien voor je aan bepaalde zaken begint lekker je gezicht nat maken op het toilet.
  maandag 2 oktober 2023 @ 15:35:02 #6
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_210814288
Ik had ook zoiets, vroeger op school, kreeg last van mijn ademhaling tijdens spreken voor een groep en ben toen op toneel gegaan. 2 voorstellingen meegespeeld en volledig 'genezen'.
To BG or not to BG!
pi_210814309
gewoon heel veel gaan roken, zodat alle kleur van je gelaat verdwijnt :7
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')