Ongeveer 10 jaar geleden is deze fobie ontstaan bij mij, uit het niets, zonder echte aanleiding. Een presentatie op school waarin je moest uitleggen waarom je voor deze opleiding gekozen had. Een verhaal had ik niet, ik vond het gewoon een toffe opleiding zonder dat ik daar veel woorden aan kon geven. Ik had verwacht dat ik wel een verhaal kon improviseren met wat standaard bla bla. Daarentegen klapte ik dicht, werd rood, en kwam er maar lastig uit.
Dat gebeurt je, en dat laat je achter je. Echter is deze emotie bij mij blijven hangen en is het nooit meer weggegaan, het steekt vooral de kop op bij momenten dat ik moet presteren (presentaties, verbale worstelingen, of tegenover iemand zit in gesprek). Ik word langzaam zenuwachtig en begin mijn complete hoofd op te warmen totdat deze knalrood wordt. Het vreemde is, is dat ik mij niet zenuwachtig hoef te voelen want ik ben verbaal redelijk assertief, kan kwinkslagen uitdelen. Maar toch, maar toch, ik kan mij toch zenuwachtig maken, en laat ik nou gezegend zijn met een huid met weinig pigment maar wél een erg goede doorbloeding.. Ik heb (hoewel afbeeldingen op internet elkaar tegenspreken, en de ene dermatoloog weer iets anders zegt) een lichte vorm van Rosacea (geen ontstekingen) maar meer een rode gloed op de wangen. Valt niet op zolang ik ontspannen ben.
Anyway: ik wil het nu eens gaan aanpakken. Maar veel vormen van therapie/behandeling heb ik geen ervaring mee maar kosten wel geld. Geld is overigens geen probleem, maar het moet wel bijdragen aan een oplossing, en soms klinken dingen vaag en abstract...
Hoe is jullie ervaringen met angsttherapieën/emdr/hypnose bij het aanpakken van fobieën? Op internet is veel te vinden.
Ik heb geen voorkeur voor medicatie, deze geven bijwerkingen en deze zal je (als het al werkt) tot sint juttemis moeten slikken. De ultieme mogelijkheid is natuurlijk een bloosoperatie (Thoracale sympathectomie), maar dit geeft ook risico's. En bovendien moet ik dan ook andere mensen inlichten over deze operatie, en laat ik daar nou geen zin in hebben

Hopelijk hebben jullie tips voor mij (en voor andere lezers) hoe ik dit het beste kan aanpakken