Open brief van saakashvili aan pashinyan
quote:
Mijn boodschap aan Nikol Pashinyan, premier van Armeni
Dit is de eerste keer dat ik mij tot u richt en dit in het openbaar doe, omdat ik mij grote zorgen maak over het lot van onze regio en Armeni. Gebaseerd op mijn ervaring met de communicatie met Rusland en met Poetin, die mij onlangs op de GOS-top praktisch de schuld gaf van de ineenstorting van deze organisatie, wil ik u wat advies geven. U bent aan de macht gekomen als gevolg van volksopstanden, d.w.z. in de terminologie van Poetin: een kleurenrevolutie, en geloof me, hoe je hem ook bevrucht, trouw zweert, hij zou je nooit vergeven en zal je ook niet vergeven. Bovendien, na uw recente verklaringen, politieke stappen en vooral de ratificatie van het Statuut van Rome – hij is uw bloedvijand en zal hij u omverwerpen met alle mogelijkheden die hem ter beschikking staan – interne onrust, aanmoediging van militaire actie. Het zal je economisch wurgen en het hele arsenaal aan hybride oorlogsvoering gebruiken.
Je moet niet vergeten dat je heel weinig tijd hebt. Nadat u aan de macht kwam, kon of hebt u geen fundamentele hervormingen doorgevoerd, dus uw huidige staatsapparaat is in werkelijkheid de vijfde colonne van het Kremlin. U bent laat met de Europese integratie.
Hoe moeilijk het ook voor u is, de laatste gebeurtenissen rond Armeni geven onze regio een nieuwe kans. Na enige tijd kunnen we leven als drie Baltische landen – met open grenzen, een heel systeem van logistieke, financile en energiehubs creren, waarbij we de voordelen van elk van onze drie gebruiken. Maar hiervoor moet je je haasten en elke aarzeling weggooien, all-in gaan. Eis de onmiddellijke terugtrekking van de Russische militaire basis, trek u terug uit het GOS, de CSTO, de douane-unie en dien een aanvraag in bij de Europese Unie en de NAVO.
In 2013 vlogen we samen met de voorzitter van de Europese Commissie, Barroso, naar Jerevan, in een tevergeefse poging om uw voorganger ervan te overtuigen zich niet aan te sluiten bij een aantal van deze organisaties onder auspicin van Moskou.
En ten slotte moet u openlijk een vredesverdrag met Azerbeidzjan afkondigen en onmiddellijk ondertekenen en daarmee de weg vrijmaken voor fundamentele veranderingen in het binnenlandse en buitenlandse beleid van Armeni.
Het zal u aan persoonlijke moed en politieke moed niet ontbreken, en ik hoop dat u niet zult toestaan dat Poetin u vernietigt en tegelijkertijd uw land vernietigt en onze regio volledig ondermijnt.
Het gevaar waarmee wij allemaal worden geconfronteerd, is zeer reel en vereist onmiddellijke actie. Ik hoop dat je deze keer niet zult aarzelen.
Veel geluk voor u en succes voor het Armeense volk.
M. Saakasjvili
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri