quote:Presidentieel Paleis Turkije 58 keer groter dan het Witte Huis
"Turkey’s Central Bank raises its benchmark rate by 5%, from 25% to 30%. "quote:
Dat is optimistischer dan ik kan opbrengen nu.quote:Op dinsdag 26 september 2023 17:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tenzij de geldontwaarding NU stopt
en dat kan goed
ik zie een omslag en dan is 20% rente enorm veelquote:Op woensdag 27 september 2023 21:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is optimistischer dan ik kan opbrengen nu.
De ₺ is nog altijd niet volledig losgelaten. De afwikkeling van dat spaarprogramma is nog niet serieus afgerond en exporteurs zitten per saldo onder een gedeeltelijke kapitaalcontrole.quote:Op dinsdag 26 september 2023 19:31 schreef koos_vriendloos het volgende:
laatste 3 maanden gaat het gewoon prima met de lira en met de radicaal veranderde economisch beleid zal dat zo doorgaan
Dat is hieruit niet op te maken. Net zomin als je dat uit de gigantische interventies had kunnen opmaken. Echt herstel gaat niet gebeuren met de halve kuur.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zie een omslag en dan is 20% rente enorm veel
[ afbeelding ]
De omslag is weer voorbij vandaag tot nu toe alweer bijna 3% tov de euro verlorenquote:Op woensdag 27 september 2023 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zie een omslag en dan is 20% rente enorm veel
[ afbeelding ]
Dit is een belangrijk punt. In de globalisering en digitalisering kunnen hoogopgeleide mensen die Engels + nog een taal spreken relatief makkelijk overal in de wereld aan een goede baan komen, dus als ze zich ergens niet meer thuis voelen dan gaan ze gewoon ergens anders heen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:23 schreef Richestorags het volgende:
Oftewel die clown vergooit gewoon de toekomst van het land op deze manier. Althans, er is altijd een toekomst, maar een toekomst waarin de seculiere, hoogopgeleide Turk het ook nog ziet zitten
Kijk eens naar wat de Lira doet op de lange termijn tijdens de zomermaanden. Dan zie je meestal een stabilisering of kleine stijging, daarna gaat het weer bergaf. Inflow van toeristenvaluta en landbouw producten export, werkgelegenheid in de toeristenindustrie.quote:Op dinsdag 26 september 2023 19:31 schreef koos_vriendloos het volgende:
laatste 3 maanden gaat het gewoon prima met de lira en met de radicaal veranderde economisch beleid zal dat zo doorgaan
Ik zie geen val, ik zie een stijging.quote:Op dinsdag 26 september 2023 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat tekenen ze nu , dat ze elkaars geldprinter gaan lenen>??
========================================
Het is al weer even geleden dat er hier een discussie was omtrent de ineenstorting van het corrupte Erdogan rijk met zijn megalomane kasteel
Maar ondertussen gaat de ineenstorting van de Lira valuta gewoon door omdat hij net als zijn dikke vriend Maduro gewoon doorgaat met miljarden aan Lira printen en omruilen voor Euro
Vooral het laatste jaar is de val duidelijk
[ afbeelding ]
https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Niet mijn OP
Het aantal Lira dat je voor een euro kunt kopen stijgt niet langer, het is al maanden onder de 30 Lira voor een euroquote:Op zaterdag 30 september 2023 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik zie geen val, ik zie een stijging.
En wat ik niet zie is een legenda, wat de x-as is en wat de y-as/
quote:Euro - Türkische Lira
29,0264 TRY
+0,0001 TRY
±0,00 %
13:29
REALTIME
Oh, dat is het aantal Lira per euro. Dat was mij niet duidelijk. Wat ik hier zie is alleen maar goed. Als je op vakantie daar naar toe gaat, krijg je een bult Lira's voor een euro. Dus is zie de klacht niet zo.quote:Op zaterdag 30 september 2023 17:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het aantal Lira dat je voor een euro kunt kopen stijgt niet langer, het is al maanden onder de 30 Lira voor een euro
[ afbeelding ]
Als je lange termijn kijkt zie je al heel lang dat de lira over de zomermaanden enigszins stabiel is, wellicht zelfs wat stijgt, maar daarna valt ie weer als het effect van de toeristen roebels, euro's en dollars weer wegebt en de landbouw producten verkocht zijn.quote:Op zaterdag 30 september 2023 17:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het aantal Lira dat je voor een euro kunt kopen stijgt niet langer, het is al maanden onder de 30 Lira voor een euro
Met 20% rente is dat een zeer goede belegging
persoonlijk verwacht ik een daling naar 20 Lira voor een euro
Dat is dan wel een zeeer goede belegging
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik denk dat de LIRA weer naar 20 Lira voor een euro gaat, nog in 2023quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je lange termijn kijkt zie je al heel lang dat de lira over de zomermaanden enigszins stabiel is, wellicht zelfs wat stijgt, maar daarna valt ie weer als het effect van de toeristen roebels, euro's en dollars weer wegebt en de landbouw producten verkocht zijn.
Wil je een recept voor kraai?quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat de LIRA weer naar 20 Lira voor een euro gaat, nog in 2023
https://www.middleeasteye(...)nterest-rates-policy
Dezelfde reden dat de Lira al jasaren daalt. Kijk eens naar de lange termijn, je zal zien dat in de zomer de lira vaak even stabiliseert. Veel toeristen met harde valuta en landbouwproducten die geëxporteerd worden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 19:29 schreef BMW1993 het volgende:
Toch weer enkele dagen achtereen waardeverlies voor de Lira.
Iemand enig idee waarom?
[ link | afbeelding ]
Als ie stabiel zo zou blijven dan is het een zeeer fraaie vergoedingquote:Turkse centrale bank grijpt weer hard in met fors opschroeven rente naar 35%
1 uur geledenin FINANCIEEL
ANKARA (ANP) - De Turkse centrale bank heeft het rentetarief in het land verder verhoogd om de torenhoge inflatie in het land aan te pakken.
De rente werd met 5 procentpunt opgeschroefd tot 35 procent.
De rentestap, de vijfde op rij, was conform de verwachting van economen.
In september ging de rente ook al met 5 procentpunt omhoog.
Dan blijft het toch een 35% rendement !!!quote:Op donderdag 26 oktober 2023 18:34 schreef BMW1993 het volgende:
Ik denk zelf dat hij op 30 lira voor een euro blijft staan.
Het is al knap als Turkije deze koers zo zou kunnen voortzetten.
Voor t eind van t jaar zeg je al een tijdje toch?quote:Op donderdag 26 oktober 2023 17:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)roeven-rente-naar-35
De Lira zal en moet weer stabiel worden
[..]
Als ie stabiel zo zou blijven dan is het een zeeer fraaie vergoeding
Ik denk dat ie nu terug naar 20 voor een euro gaat
[ afbeelding ]
zetten we er 1000 lira op ??quote:Op donderdag 26 oktober 2023 18:44 schreef marsan het volgende:
[..]
Voor t eind van t jaar zeg je al een tijdje toch?
Ik denk eerder 35 dan 20 voor t eind van t jaar.
Deal hehequote:Op donderdag 26 oktober 2023 18:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zetten we er 1000 lira op ??
Mss zouden ze t paleis van erdolfje kunnen bestormen ipv de griekse eilanden.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:46 schreef BMW1993 het volgende:
Het is van levensbelang dat de lira enigszins stabiel blijft.
Als straks 1 euro 40 lira waard is, dan zullen miljoenen Turken volgend jaar de Griekse eilanden bestormen met bootjes.. .Dan is de armoede te hoog, en zullen ze allemaal hierheen komen.
Het is te hopen dat Erdogan een rijke geldschieter kan vinden uit het Midden Oosten.
Opvallend dat Egypte een vergelijkbare waardedaling heeft.. Ondanks dat Sisi de rente niet heeft verlaagd zoals Erdogan vroeger deed.
[ link | afbeelding ]
we gaan geen van beiden gelijk krijgen tot dusverquote:
quote:Turkije 2023: in de mondiale top 5 van landbouwproducenten?
In 2023 viert de Turkse Republiek het 100-jarige bestaan en voor dat jaar heeft het land zichzelf ambitieuze doelstellingen gesteld op het terrein van de economie en de landbouw.
Zo wil Turkije in 2023 tot de 10 grootste economieën ter wereld te behoren én een plek veroverd hebben in de mondiale top 5 van landbouwproducenten.
Wereldwijd staat Turkije op de zevende plaats van landbouwproducenten. Landbouw is dan ook een belangrijke en veelbelovende sector. In 2016 werd 7,5% van het Turkse BBP gerealiseerd door landbouw en was de sector goed voor 25% van de werkgelegenheid in Turkije.
quote:Efficiënte transportverbinding
Turkije is in het hart van de Euraziatische goederenstromen en is trait d'union tussen Europa, de Balkan, de landen rond de Zwarte Zee, de Kaukasus, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
En zelfs verder. Turkije verbindt de trans-Europese netwerken met het Midden-Oosten en Azië via pan-Europese corridors, de kortste en een van meest efficiënte transportverbinding langs de Euraziatische route.
Ja ? van 31,8 lira voor een euro naar 31,2 is flink sterker?quote:Op maandag 11 december 2023 00:59 schreef HiZ het volgende:
De lira is de laatste week flink sterker geworden.
Waarom moet ik nu aan "Der Untergang" denken....quote:Op maandag 11 december 2023 00:59 schreef HiZ het volgende:
Als Erogan zich er maar niet mee gaat bemoeien dan gaat ie terug naar 20 , Turkije doet het economisch enorm goed het laatste jaarquote:Op maandag 11 december 2023 08:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja ? van 31,8 lira voor een euro naar 31,2 is flink sterker?
Over de laatste maand gezien is de waarde zelfs nog verder gedaald...
Anders dan de meeste mensen hier wissel ik regelmatig euro's in turkse lira's om. En ja van 31,8 naar 31,2 maakt echt verschil.quote:Op maandag 11 december 2023 08:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja ? van 31,8 lira voor een euro naar 31,2 is flink sterker?
Over de laatste maand gezien is de waarde zelfs nog verder gedaald...
(lol)quote:Op maandag 11 december 2023 00:59 schreef HiZ het volgende:
quote:Op maandag 11 december 2023 10:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Anders dan de meeste mensen hier wissel ik regelmatig euro's in turkse lira's om. En ja van 31,8 naar 31,2 maakt echt verschil.
Overigens kun je op dit moment op een eenmaandsdeposito in Turkije nu 42,5% krijgen. Dat is per maand meer dan je in Nederland per jaar krijgt. Met een lira die in diezelfde periode niet in waarde daalt, is dat een verrassend goede deal. Ondanks de hoge(re) inflatie.
Ja hoor. Maar dan gewoon gelijktrekken. 50 euro en niet in lira.quote:Op zondag 10 december 2023 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we gaan geen van beiden gelijk krijgen tot dusver
zullen we de weddenschap in 2024 continueren?
https://www.agroberichten(...)grologistiek/turkije
[..]
[..]
Daling lijkt mij vooral omdat de TCMB dit als laatste verhoging lijkt te zien.quote:Op donderdag 21 december 2023 14:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Rente weer verhoogd zojuist, en de lira daalt naar een nieuw record.
Toch lees ik in veel Turkse online kranten dat de economie in zijn totaal wel flink groeit, en Erdogan lijkt optimistisch over zijn handelsovereenkomsten met de Golfstaten.quote:Op donderdag 11 januari 2024 02:59 schreef HiZ het volgende:
En vanavond is de grens van ₺33 per euro overschreden.
De vraag is welke informatie over de Turkse economie betrouwbaar is.quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:14 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Toch lees ik in veel Turkse online kranten dat de economie in zijn totaal wel flink groeit, en Erdogan lijkt optimistisch over zijn handelsovereenkomsten met de Golfstaten.
Met een vruchtbaarheidspercentage per vrouw van rondom 1 kind, vrijwel net zo laag als Zuid Europese landen, in de regio Izmir en Istanbul lijkt het mij dat er wel voldoende werk is voor de meeste inwoners?
Ik ben benieuwd of ze ooit uit die spiraal van inflatie komen, opvallend dat bijvoorbeeld een munteenheid als de Iraakse dinar wel veel stabieler blijft, terwijl Irak mij als land niet stabieler lijkt dan Turkije.
Ik zie niet veel anders dan voorheen. Ik zie wel letterlijk schokkende prijsverhogingen in Istanbul. Als in dingen die zelfs in euro in prijs zijn verdubbeld.quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:18 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb wel het idee dat sinds de rente zo hoog staat in ieder geval de daling van de wisselkoers stukken minder snel gaat als voor de verhoging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |