In het AD vandaag een interview met Elke Tiel
Nederlandse schreef mee aan Cypriotisch lied songfestival: ‘Europapa is gaaf, maar ik ben voor eigen werk’quote:
Stefania
Dat ze in mei afreist naar Malmö, is indirect te danken aan een eerder songfestivalavontuur. Voor de editie van 2021, die plaatsvond in Ahoy, nam Tiel de vocalen op voor de Grieks-Nederlandse zangeres Stefania, die met Last Dance namens Griekenland gedeeld tiende werd. ,,Tijdens die opnamesessie ontmoette ik Dimitris, die zich overigens afvroeg waar de producer bleef. Toen ik hem vertelde dat ik dat was, reageerde hij heel verbaasd. ‘A girl? A girl?’ Uiteindelijk dwong ik wel zijn respect af. Daarna ben ik twee keer naar Griekenland geweest om liedjes met hem te maken.’’
Een van die liedjes is dus Liar, samen gemaakt achter de piano. Van Kontopoulos kwamen de akkoorden, van Tiel de zanglijnen en teksten. Het mondde uit in een energiek popnummer inclusief een dancebreak. Het lied deed vorig jaar in de versie van een andere artiest al mee aan de Griekse voorronde van het songfestival, maar haalde het net niet. Nu, met Silia Kapsis als vertolker, krijgt het toch een kans op het Eurovisiepodium. ,,Silia had een aantal liedjes waar ze uit kon kiezen en ging voor dat van ons. We hebben via de telefoon en WhatsApp contact over hoe wij het liedje bedoeld hebben.’’
Ze hebben elkaar nog niet in levenden lijve ontmoet; dat zal vermoedelijk in mei gebeuren in Zweden. ,,Als het kan, zou ik wel in zaal willen zitten, dat heet de green room, toch?’’ Cyprus is ingedeeld in de eerste halve finale, op 7 mei. Dan is Liar nog geen rechtstreekse concurrent van Europapa, het lied dat Joost Klein in de tweede halve finale vertolkt. Halen ze beide de finale, dan wordt het anders. ,,Ik ben natuurlijk voor mijn eigen liedje’’, zegt Tiel. ,,Maar ik vind de Nederlandse inzending ook heel gaaf. Knap als je een liedje kunt maken waar iedereen het over heeft, dan is het al bij voorbaat een hit.’’