abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210747665
https://www.metronieuws.n(...)-vinted-marktplaats/

Belastingdienst gaat verkopers Vinted en Marktplaats controleren: moet je nu belasting betalen over inkomsten

Tweedehands spullen verkopen is steeds makkelijker geworden met de komst van websites als Vinted en Marktplaats. Daar kun je kleding of spullen die je zelf niet meer gebruikt voor een zacht prijsje aanbieden aan anderen. Voorheen kreeg de Belastingdienst maar moeilijk lucht van de activiteiten van verkopers op dat soort sites. Maar dat verandert met de komst van nieuwe regels. En die zouden je als verkoper zomaar kunnen raken.

Websites als Marktplaats en Vinted zijn vanaf januari 2024 verplicht om verkoopinformatie die ze dit jaar al van hun gebruikers hebben verzameld, rechtstreeks door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij moet je denken aan de gemaakte omzet over het afgelopen jaar en het aantal verkochte producten.

De nieuwe regels leiden tot de nodige onrust onder gebruikers. Want wat betekenen ze voor verkopers? Moeten zij nu belasting gaan betalen over de opbrengsten? Metro legt het hieronder uit.

Dit verandert er
Veel mensen verdienen een zakcentje bij met de verkoop van hun oude spullen op internet. Je opbrengsten aangeven bij de Belastingdienst? Bijna niemand die dat doet. Daar komt verandering in.

Alhoewel, in zekere zin verandert er niks voor verkopers. Of je nou een fervent verkoper bent of soms iets op Marktplaats of Vinted zet, je hoeft de inkomsten niet zelf door te geven aan de Belastingdienst. Dat doen de online platformen voor jou.

Belasting betalen over inkomsten uit verkoop? Dit is wanneer dat moet
Of je belasting moet betalen over de inkomsten uit de verkoop op Vinted, Marktplaats of andere verkoopsites, is afhankelijk van de omstandigheden, zegt de Belastingdienst. Als de artikel- en omzetgrens niet wordt gehaald (30 items, 2000 euro aan inkomsten), wordt ook jouw verkoopinformatie niet gedeeld. Kom je daar niet aan, dan hoef jij je sowieso niet druk te maken over de check van de Belastingdienst.

Maar haal je één van die grenzen wel? Dan gaat het er vooral om of je als hobby verkoopt (en dat doe je algemeen tegen een verlies) of dat je het op grotere schaal doet en daadwerkelijk een winst verwacht.
Gaat het om een hobby? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Behalve dat de Belastingdienst jouw gegevens krijgt, verandert er niets. Is dat tweede het geval? Dan ben je volgens de Belastingdienst een ondernemer. Je dient dan over je inkomsten belasting te betalen.

Hobby of onderneming: wie niet zeker weet onder welke categorie hij of zij valt met de verkoopactiviteiten op internet, kan op de website van de Belastingdienst de check doen.

Link check

https://www.belastingdien(...)_hobby_of_ondeneming

Nieuwe regelgeving voor verkoopwebsites
Europese landen liepen de afgelopen jaren miljarden aan btw-inkomsten mis, mede omdat veel verkopers op verkoopsites zich voordoen als particulier en niet als webwinkel. Logisch, want als webwinkel ben je gebonden aan regels en belastingvoorwaarden. En dat heb je niet als particulier.

Om daar wat aan te doen, zijn de regels aangescherpt. Eén daarvan richt zich op verkoopwebsites als Vinted, Marktplaats of Bol.com. De Belastingdienst wil meer inzicht in wie de verkopers zijn op die websites. Daarom moeten de verkoopplatformen sinds dit jaar gegevens van hun gebruikers bijhouden. De richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie (DAC7) wordt dat ook wel genoemd.

De verkoopplatforms moeten een seintje geven aan de Belastingdienst als iemand in één jaar meer dan 30 items of voor meer dan 2000 euro verkoopt. Dan kan er bepaald worden of iemand eigenlijk niet gewoon aangemerkt moet worden als een bedrijf in plaats van particulier.

Ts.
Geweldige land leven we toch samen met de eu.

En dan maar klagen over china
En niet door hebben dat we de zelfde kant heen gaan
pi_210747692
en hoe weet marktplaats wie ik daadwerkelijk ben dan?
pi_210747885
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 12:39 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
en hoe weet marktplaats wie ik daadwerkelijk ben dan?
Vaak met opsturen en betalen via markplaats .

Zal dadelijk wel verplicht worden denk ik.
pi_210747894
Goede zaak.

Zodra een hobby en sporadische tientjesdeals duurzame handel wordt met grotere bedragen mag er controle op wat mij betreft.
  Redactie Frontpage maandag 25 september 2023 @ 13:00:58 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_210747907
Lijkt me prima, mensen die handelen en daarnaast uitkeringen en toeslagen graaien moeten hard aangepakt worden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_210747913
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:00 schreef JeMoeder het volgende:
Lijkt me prima, mensen die handelen en daarnaast uitkeringen en toeslagen graaien moeten hard aangepakt worden.
Ik ben het hier met mijn moeder eens
pi_210747946
Dus ik koop wat in een winkel en nadat ik klaar ben met dat product verkoop ik het op Marktplaats.
Sorry maar daar is toch al alles betaalt wat betaalt moest worden, incl btw etc. Als ik het orginele product van mijn loon heb betaalt dan ook alle sociale lasten en belasting op wat ik had verdiend.
Heeft oom belasting niks mee te maken als ik daarna nog enigszins wat geld terug krijg via Marktplaats oid
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 25 september 2023 @ 13:07:07 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210747970
Bizar, dat mensen die dingen verkopen als handel ineens behandeld gaan worden als mensen die dingen verkopen als handel.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_210747978
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:05 schreef YoopY het volgende:
Dus ik koop wat in een winkel en nadat ik klaar ben met dat product verkoop ik het op Marktplaats.
Sorry maar daar is toch al alles betaalt wat betaalt moest worden, incl btw etc. Als ik het orginele product van mijn loon heb betaalt dan ook alle sociale lasten en belasting op wat ik had verdiend.
Heeft oom belasting niks mee te maken als ik daarna nog enigszins wat geld terug krijg via Marktplaats oid
Heb je de OP gelezen?
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 25 september 2023 @ 13:07:42 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210747979
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:05 schreef YoopY het volgende:
Precies, zoals in de OP gewoon te lezen is hoef je je in zo'n situatie ook geen zorgen te maken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 25 september 2023 @ 13:11:37 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210748021
quote:
11s.gif Op maandag 25 september 2023 13:07 schreef heywoodu het volgende:
Bizar, dat mensen die dingen verkopen als handel ineens behandeld gaan worden als mensen die dingen verkopen als handel.
Daar kan niemand tegen zijn.

Al ben ik niet zo goedgelovig, als er eenmaal mooi automatisch systeem is opgezet volgt er weer een mooie nieuwe belasting.
Handgemaakt
pi_210748065
De grens van 2000 euro snap ik wel, maar 30 items? Waar gaat dat over? Je zal maar 30 keer wat goedkoops verzamelbaars verkopen als een paar munten, postzegelalbum van een paar euro, pinnetjes, etc.

Edit: ah, lees dat het dan slechts is dat de belastingdienst je gegevens krijgt, maar als je het hobbymatig doet alsnog veilig bent.

[ Bericht 26% gewijzigd door SnertMetChoco op 25-09-2023 13:22:17 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210748088
Dus als je straks je auto,motor of visbootje via MP verkoopt en toevallig 30x een pakje stickers hebt verkocht mag je nog ff extra lappen?

Alsof de belastingdruk al niet hoog genoeg is
pi_210748093
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:16 schreef SnertMetChoco het volgende:
De grens van 2000 euro snap ik wel, maar 30 items? Waar gaat dat over? Je zal maar 30 keer wat goedkoops verzamelbaars verkopen als een paar munten, postzegelalbum van een paar euro, pinnetjes, etc.
30 items of 2000 euro is de grens waarbij de belastingdienst een seintje krijgt, of je dan ook daadwerkelijk als belastingplichtig gezien wordt is weer een heel ander verhaal met hele andere voorwaarden: https://www.belastingdien(...)dt_de_btw/ondernemer
pi_210748103
Ik heb mijn Magic The Gathering verzameling via Marktplaats verkocht een paar geleden. Dat was toch al gauw 15.000 euro, willen ze daar dan belasting over gaan heffen? Helaas net voor Covid verkocht, maar ja, ik zag het niet zitten om 2 m3 aan kaarten mee gaan verhuizen naar Portugal.
pi_210748106
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
30 items of 2000 euro is de grens waarbij de belastingdienst een seintje krijgt, of je dan ook daadwerkelijk als belastingplichtig gezien wordt is weer een heel ander verhaal met hele andere voorwaarden: https://www.belastingdien(...)dt_de_btw/ondernemer
Ja, las het net ook (zie mn edit). Thanks voor de verduidelijking.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210748119
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:19 schreef Bouke-p het volgende:
Dus als je straks je auto,motor of visbootje via MP verkoopt en toevallig 30x een pakje stickers hebt verkocht mag je nog ff extra lappen?

Alsof de belastingdruk al niet hoog genoeg is
Ja, want dan zit je al snel over de 2000 euro het als het zo werkt.

Nee, als je 30 items verkoopt OF iets dat duurder is dan 2000 euro krijgt de belastingdienst een seintje.
pi_210748143
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2023 13:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Precies, zoals in de OP gewoon te lezen is hoef je je in zo'n situatie ook geen zorgen te maken.
Ja geen idee, ik vind 2000 euro dann ook niet zijn idioot hoog bedrag voor zaken die ik zelf gekocht heb. Om voor zo'n bedrag voor handelaar te worden aangezien? En dan NOG een keer betalen?
pi_210748166
En hoe weet Marktplaats hoeveel de verkoper binnen haalt? Je stuurt een bericht daar op de site en dan kan je onderling ook gewoon het contact voortzetten buiten Marktplaats.
  maandag 25 september 2023 @ 13:32:45 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210748181
Allemaal om criminaliteit aan te pakken jongens!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 25 september 2023 @ 13:34:04 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210748191
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 13:00 schreef JeMoeder het volgende:
hArD aAnPaKkEn!1einz
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210748240
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 13:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
En hoe weet Marktplaats hoeveel de verkoper binnen haalt? Je stuurt een bericht daar op de site en dan kan je onderling ook gewoon het contact voortzetten buiten Marktplaats.
Dat snap ik ook niet ,want stel je bied 50 euro op een euh......jurk. Hoe weet marktplaats dan dat de bieder is op komen dagen en de jurk daadwerkelijk gekocht heeft?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
pi_210748242
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 12:37 schreef suijkerbuijk het volgende:
En dan maar klagen over china
En niet door hebben dat we de zelfde kant heen gaan
Man, verdiep je eens in China.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiang_internment_camps
pi_210748624
Ik geef altijd aan: 'niet verkocht via marktplaats' als ik een advertentie verwijder.
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 13:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dat weet marktplaats niet. Maar marktplaats kan wel door de belastingdienst of bijv. sociale dienst gevraagd worden de gegevens behorende bij een account aan hen te openbaren. Als jij dan wekelijks een andere fiets te koop aanbiedt of het hele jaar door tientallen stuks kleding te koop hebt staan..

Ach, deden ze vele, vele jaren terug ook al. Toen werden de advertentieblaadjes en advertenties in kranten ook al gemonitord door de belastingdienst.

ZOu me er niet zoveel zorgen om maken; dr is toch een personeelstekort en bovendien zijn er miljoenen mensen actief op marktplaats.
pi_210748723
quote:
Verdiep er zelf eens in .
En niet de propaganda geloven vam onze wereld leiders .
Die zijn net zo min te vertrouwen.

En dat ze moslims onder de duim houden is heel simpel.
Dat heet cultuur beschermen tegen de moskee en gebed oproep.

Niet zo als hier dat onze eigen cultuur voor alles en nog wat weg moet .
Zoals zwart piet .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')