abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 september 2023 @ 19:56:34 #1
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_210728158
Gegroet allen :W

Even wat achtergrondinfo:
Mijn vriendin en ik worden onze huurwoning uitgeschopt omdat deze medio '24 tegen de vlakte gaat. :)
Nu hebben wij 2 woningen op de korrel ter vervanging

Woning A: Bouwjaar 2015 en een energie-index van 0,66 (label A)

Woning B: Ouder, maar wel met zonnepanelen en een nieuwe keuken. Deze woning heeft index 1,37 en dus label B.

Voor woning B wordt door de wooncorporatie 100 EUR in de maand minder aan huur gevraagd. Daar staat dan weer wel tegenover dat deze ouder is (bouwjaar onbekend) en, logischerwijs, iets meer energie zal verbruiken.

Ik kan zo niet iets vinden waar een energielabel/index gekoppeld is aan een energieverbruik p/m. Beide woningen zijn ongeveer gelijk qua oppervlakte.

De vraag die wij onszelf stellen is: Zijn we die 100 EUR die we in de maand minder betalen bij woning B, alsnog kwijt aan energielasten? Of is het verschil verwaarloosbaar en zal B uiteindelijk goedkoper zijn?

Mochten jullie nog andere tips hebben dan houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen.

Alvast bedankt! B:)B
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_210728520
Zal niet veel uitmaken in de praktijk. Ligt er ook grotendeels aan hoe jezelf verwarmt.

Zolang het salderen bestaat zullen de zonnepanelen het goedkoopste zijn.

Ga gewoon wonen waar je het beste woont en vergeet het verschil in energiekosten.
pi_210732684
Het energielabel is wel gekoppeld aan een opgavenformulier ingevuld en afgetekend door een bevoegde makelaar, taxateur of zogenaamd expert. Dus dit formulier zou er ter inzage moeten zijn en daaruit kun je opmaken waar de energiewaarde op gebaseerd is.

Dus je zou beiden woningen kunnen vergelijken waar het verschil zit... Oudere cv ketel? Zou al puntje kunnen schelen. Wel of geen spouwisolatie, dakisolatie etc. etc. Dit moeten ze gedocumenteerd hebben anders kun je niet indexeren.

En zo kun je zelf bepalen of het gas of elektra gerelateerd is en waar je op moet letten qua verbruik. Uiteraard gas gerelateerd wat minder stoken...

Blijkbaar kun je nu energielabel van een woning inzien bij de RO
https://www.logius.nl/act(...)zien-op-mijnoverheid

[ Bericht 17% gewijzigd door Watuntrik op 24-09-2023 08:33:00 ]
pi_210735005
hoewel je het niet schrijft haal ik uit de context dat beiden woningen huurwoningen izjn? Zo ja, dan zou ik me niet druk maken of het label A of B is. Zonnepanelen kunnen interessant zijn,en 100 euro in de maand aan lagere hur vind ik wel weer veel als hetgeen je schrijft het enige verschil is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210735016
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 september 2023 20:24 schreef machtpen het volgende:
Zal niet veel uitmaken in de praktijk. Ligt er ook grotendeels aan hoe jezelf verwarmt.

Zolang het salderen bestaat zullen de zonnepanelen het goedkoopste zijn.

Ga gewoon wonen waar je het beste woont en vergeet het verschil in energiekosten.
Als het verschil nou A of G zou zijn dan zou ik het meenemen, maar tussen A en B is bovenstaand het beste advies. Alleen als het beide huurwoningen zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210739493
Die woning met zonnepanelen zou zonder de panelen een C of misschien zelfs D label hebben. De isolatie zal echt merkbaar minder zijn. Zowel in comfort als in gasverbruik dan bij de woning met een A-label (zonder zonnepanelen).

De zonnepanelen zijn een stuk "compensatie" in het totaal energieverbruik op jaarbasis en zolang de salderingsregeling bestaat ook in de energie kosten. Maar de zonnepanelen compenseren niet in het comfort. En als de salderingsregeling over enkele jaren is afgeschaft, compenseren de zonnepanelen ook een stuk minder in de extra energiekosten.

Onder aan de streep zullen de kosten voor de woningen elkaar niet heel veel ontlopen. De woning met label B is waarschijnlijk wat goedkoper zolang de salderingsregeling er is, maar daarna waarschijnlijk niet meer en misschien zelfs iets duurder vanwege de hogere gas kosten voor die woning in de winter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')