abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:15:06 #1
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_210685607
Voorspel hier het weer van oktober 2023 (gemeten in de Bilt)

Naar aanleiding van een ooit populair topic in WKN (wat toen nog De Elementen (DE) genoemd werd) open ik dit topic. Het betreffende topic is deze. Hier voorspelden we elke week het weer voor zondag.

Het voorspellen van het weer is altijd een uitdagende taak geweest voor meteorologen. Hoewel er enorme vooruitgang is geboekt in de afgelopen decennia, blijft het voorspellen van het weer op lange termijn nog steeds een complexe opgave. In dit topic gaan we een poging wagen om het weer te voorspellen voor de komende maand.
De uiteindelijke eindgegevens haal ik van deze site

Het weer in oktober

Oktober is vaak een echte herfstmaand met regen en wind. Vooral in de kustprovincies kan het flink regenen. Toch kan het soms ook nog fraai najaarsweer zijn met temperaturen van 20 graden en meer, maar ook de eerste nachten met vorst kondigen zich aan. In dit artikel lees je wat normaal weer is in oktober en welke extremen er mogelijk zijn.

Gemiddeld komt de temperatuur in oktober in De Bilt in ons huidige klimaat uit op 10,9 graden. In de steeds langer wordende nachten is het gemiddeld 7,1 graden en overdag is het 14,8 graden. Gebruikelijk stijgt het kwik op twee dagen nog naar 20 graden en meer en op gemiddeld één nacht komt het tot vorst met temperaturen beneden nul graden. Zomerse dagen (met maxima van 25 graden of meer) en dagen met matige vorst (minima beneden -5 graden) kunnen sporadisch voorkomen, maar normaal is het niet.

De eerste vorst kondigt zich aan
Dat het in oktober ook koud kan zijn laat 2003 zien. In zowel Nieuw-Beerta als in Eelde daalde de temperatuur op veertien dagen tot beneden het vriespunt. Meetpunt Twenthe noteerde op elf dagen vorst en de laagste oktobertemperatuur werd op dit meetpunt genoteerd. Op 24 oktober 2003 daalde de temperatuur in Twenthe naar -8,5 graden. Aan de grond vroor het zelfs streng met -11,9 graden.

In De Bilt daalde de temperatuur op 28 oktober 1931 naar -8,5 graden. Op het inmiddels opgeheven weerstation Winterswijk werd het ook -8,5 graden. Verder noteerde Gemert -8,4, Wijster -8,3 en Warnsveld -8,2 graden. Op 26 oktober 1922 daalde het kwik in De Bilt naar -7,6 graden. In Slijk werd het toen -7,9 graden.

Op 30 oktober 1940 werd de enige ijsdag van oktober genoteerd. In Maastricht werd het maximaal -0,2 graden. Negen jaar later, op 30 oktober 1949 daalde de temperatuur op hetzelfde station naar +0,2 graden. De laagste maximumtemperatuur in De Bilt was op 30 oktober 1922. Het werd op het hoofdstation maximaal 2,1 graden.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Het is de bedoeling om het volgende te voorspellen:

De vraag over tropische dagen heb ik eruit gehaald. Persoonlijk denk ik niet dat er ijsdagen gaan voor komen in oktober, die voeg ik toe in november.

quote:
1 De hoogste temperatuur (graden C):
2 De laagste temperatuur (graden C):
3 Hoeveelheid Neerslag (mm):
4 Zon (uren):
5 Gemiddelde Windsnelheid (m/s):
6 Aantal warme dagen:
7 Aantal zomerse dagen:
8 Aantal vorstdagen (aantal dagen waarbij de temperatuur onder nul is geweest):
Iedereen kan meedoen, dus succes *O*
De deadline om mee te doen is zondag 3 september 2023 om 23.59 :) Aanpassen kan dus ook tot deze datum en tijdstip...

Eventuele fouten, verbeteringen etc kunnen hier gemeld worden :)
94257 - 478969
--Stemmingswisselingen--
Ignore that...
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:24:36 #2
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_210685709
Is er trouwens ook belangstelling voor een wekelijkse voorspelling, zoals we in het begin deden?

Een maand duurt wel lang. :D
94257 - 478969
--Stemmingswisselingen--
Ignore that...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')