ik denk dat de werkgevers eerst maar eens met een voorstel zelf moeten komen voor het loon. Maar dat zal wel een karige 5% over 2 jaar worden...quote:Op donderdag 19 oktober 2023 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan is het gesprek direct klaar toch?
Dat lijkt mij wat hoogquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 09:41 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
ik denk dat de werkgevers eerst maar eens met een voorstel zelf moeten komen voor het loon. Maar dat zal wel een karige 5% over 2 jaar worden...
Howcanimakethisaboutmequote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
Ga volgend jaar (1 januari 2024) door al die loonsverhogingen al 33 procent meer verdienen dan 1 januari 2022 dus kom maar doorrr
Lonen zijn ook in 22//23 nimmer op macro niveau 10% gestegen, vraag mij af of het zelfs de 5% heeft gehaal.quote:Op maandag 18 september 2023 15:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op dit moment vooral even afwachten, want met wat de FNV wil duurt het allemaal vooral veel langer. De oorzaak van deze ellende ligt in de geldpers en de idioot lage rentestanden van de ECB van de afgelopen jaren, waar we nu weinig meer aan kunnen doen maar waar hopelijk wel van geleerd is voor de toekomst.
En ja, dat zal wat mensen in de problemen brengen. Een deel kan dat oplossen door zelf de tering naar de nering te zetten en een deel zal er ondersteuning bij nodig hebben. Gelukkig voor die groep zijn we daar in Nederland vrij gul mee. Het kan niet anders; ga je komend jaar wéér de lonen met 10+% verhogen, dan heb je over een jaar precies hetzelfde probleem. Die carrousel draait gewoon verder.
Je vergeet er gemakshalve bij te melden dat volgens dit artikel een loon-prijsspiraal in strikte zin niet aan de orde is, maar wel een wisselwerking tussen prijzen en lonen waardoor de inflatie wordt aangewakkerd. Uit de conclusie:quote:Op maandag 18 september 2023 13:59 schreef Moederenkind het volgende:
en voordat de pro-kapitalisme pro-multinational pro-loonslaaf gekkies het topic bestormen met hun loon prijsspiraal gedram... lees dit even:
https://esb.nu/sterke-loo(...)%20de%20prijzen%20in.
kort samengevat: het is niet aan de orde
Lijkt me vooral een betoog om de huidige recordwinsten niet nóg verder te verhogen. De situatie van de jaren zeventig, waarin bedrijven om het hoofd boven water te houden de prijzen wel moesten verhogen, is totaal niet aan de orde.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je vergeet er gemakshalve bij te melden dat volgens dit artikel een loon-prijsspiraal in strikte zin niet aan de orde is, maar wel een wisselwerking tussen prijzen en lonen waardoor de inflatie wordt aangewakkerd. Uit de conclusie:
"Naarmate de werknemers een groter deel van hun inkomensverlies snel gecompenseerd krijgen, en bedrijven deze kostenstijgingen in grotere mate doorberekenen, zal de inflatie langer aanhouden. Vooruitkijkend is het daarom wenselijk dat zowel de arbeidskosten als het winstinkomen zich in de komende jaren beheerst zullen ontwikkelen."
Het is zuur voor jou, maar die laatste zin geeft de werkgevers gewoon gelijk.
Ach rond 2010 hebben ze hetzelfde gedaan. Vier jaar later was het ook weer huilen dat ze geen personeel konden vinden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:04 schreef ArnosL het volgende:
[..]
De reactie van de werkgevers is wel erg makkelijk te pareren. Dit reageren ze:
[..]
Bron: https://www.bouwendnederl(...)bouw-infra-gestart-1
In alles schreeuwt het dat de huidige problematiek tijdelijk is en dat er een enorme bak werk aan komt. Meer dan genoeg redenen om goed voor je personeel te zorgen en ze bij je te houden.
De vraag is of je dan ook daadwerkelijk meer overhoud met al die prijsstijgingen.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
Ga volgend jaar (1 januari 2024) door al die loonsverhogingen al 33 procent meer verdienen dan 1 januari 2022 dus kom maar doorrr
ik heb het vermoeden dat wat vanmijn 8% in euro's overblijft signficiant meer is dan dat van jouw 33%quote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
quote:Op zaterdag 25 november 2023 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb het vermoeden dat wat vanmijn 8% in euro's overblijft signficiant meer is dan dat van jouw 33%
😜quote:
Voor de loonschalen onder modaal is dit een verhoging van meer dan 10% op jaarbasis. Modaal is ongeveer ¤3000 bruto per maand ex vakantietoeslag.quote:Op zaterdag 25 november 2023 10:42 schreef Fredgroes het volgende:
historisch hoog eindbod werkgevers bouw
https://www.bouwendnederl(...)od-cao-bouw-en-infra
Looptijd
Een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 (12 maanden).
Loon
Tijdens de looptijd van de cao worden de lonen twee maal verhoogd:
1-1-2024 3,5% plus 50 euro per maand structureel (part-time naar rato)
1-7-2024 3,5% plus 50 euro per maand structureel (part-time naar rato)
vorige keer was de zeven procent voor anderhalf jaar...
ik kom bij mijn salaris tot 9,5% maar mijn salaris is hoger dan modaal.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor de loonschalen onder modaal is dit een verhoging van meer dan 10% op jaarbasis. Modaal is ongeveer ¤3000 bruto per maand ex vakantietoeslag.
Die ¤50 is op een modaal inkomen dus ~ 1,67% bovenop de procentuele verhoging van 3,5%. Dat maakt de totale verhoging dus afgrond 10,3%.
Bij een bouwplaatsmedewerker die ¤2500 verdient, zit je al op 11%.
75 p/m er bij en 6% vanaf 1 jan.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:15 schreef Pap89 het volgende:
GGI, ben benieuwd zal wel weer zoals altijd tegenvallen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |