er zijn genoeg arme mensen die heel graag miljardairs en miljonairs een handje willen helpen op fok. Gewoon een sprookje verkondigen en veel plebs geloven het ook nog....quote:Op maandag 18 september 2023 15:25 schreef Moederenkind het volgende:
Waar baseer je dat op?? Aandeelhouders en werkgevers proberen zoveel mogelijk mensen te brainwashen en het lukt ze aardig goed.
Ik sta er ook van te kijken 😳quote:Op maandag 18 september 2023 18:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er zijn genoeg arme mensen die heel graag miljardairs en miljonairs een handje willen helpen op fok. Gewoon een sprookje verkondigen en veel plebs geloven het ook nog....![]()
Wat is je punt precies? Minimumlonen wordt per maand, week en dag gehanteerd op https://www.rijksoverheid(...)gen-minimumloon-2023quote:
Hoezo is ‘nivellering op z’n plek’? Is dat dat iedereen armlastig moet worden en pas dan is het goed?quote:Op maandag 18 september 2023 23:29 schreef zatoichi het volgende:
Nou ja, een beetje nivellering is ook wel op zijn plek. Ja boodschappen zijn wellicht 10% gestegen, maar 10% van je boodschappen is nog niet 10% van je salaris.
En hoe meer je verdiend, ďes te groter dat verschil.
Kortom de lage salarissen 10% en de hogere salarissen minder?
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in België lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.quote:Op maandag 18 september 2023 14:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo werk het inderdaad. Inflatie is redelijk onder controle op dit moment dus totaal geen reden om nu weer als een gek alle lonen te verhogen met 10% of meer. Daarmee jaag je alleen de prijzen verder omhoog.
Waarom precies? En gebeurt dat niet al door het progressieve karakter van de inkomstenbelasting?quote:Op maandag 18 september 2023 23:29 schreef zatoichi het volgende:
Nou ja, een beetje nivellering is ook wel op zijn plek. Ja boodschappen zijn wellicht 10% gestegen, maar 10% van je boodschappen is nog niet 10% van je salaris.
Dit is al verwerkt in de verschillende IB-tarieven.quote:En hoe meer je verdiend, ďes te groter dat verschil.
Zoiets als https://www.unie.nl/jouw-(...)sultaat-cao-2023-204:quote:Kortom de lage salarissen 10% en de hogere salarissen minder?
quote:Structurele loonverhoging
Per 1 oktober 2023 7% met een bodem van ¤ 5.000,- bruto. Het omslagpunt ligt dus bij een jaarsalaris van ongeveer ¤ 71.428,57 bruto. Met een lager salaris krijg je er op jaarbasis ¤ 5.000,- bij. Met een hoger salaris vindt er een structurele verhoging plaats met 7%.
Daar hebben ze geen antwoord op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in België lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.
Die is er wel maar een stuk kleiner dan sommige denken en vanwege de prijselasticiteit ook dempend na een tijdje.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:19 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Daar hebben ze geen antwoord op.
Ze herkauwen slechts dezelfde punten over een loonprijsspiraal (die er niet is) en negeren alle feiten en data die dat tegenspreekt
Ik dacht zeker dat dat de insteek was.quote:Op maandag 18 september 2023 19:48 schreef baskick het volgende:
[..]
Wat is je punt precies? Minimumlonen wordt per maand, week en dag gehanteerd op https://www.rijksoverheid(...)gen-minimumloon-2023
Je had toch niet verwacht dat het van ~11 naar 16 per uur zou stijgen?
My bad:quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:58 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Ik dacht zeker dat dat de insteek was.
Dus het uurloon zal met 40 cent stijgen? lol
Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)bf677f944a&auth_rd=1quote:Dat is vooral gunstig voor lagere inkomens. FNV wil het minimumloon verhogen naar 16 euro per uur en de apc opnieuw inbrengen bij onderhandelingen over een nieuwe cao.
Omdat, als ik even naar mezelf kijk, dat verschil echt niet oplost:quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom precies? En gebeurt dat niet al door het progressieve karakter van de inkomstenbelasting?
[..]
Dit is al verwerkt in de verschillende IB-tarieven.
[..]
Zoiets als https://www.unie.nl/jouw-(...)sultaat-cao-2023-204:
[..]
In het laatste geval wordt de verhoging extra belast via de inkomstenbelasting?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Omdat, als ik even naar mezelf kijk, dat verschil echt niet oplost:
Fictief heeft iemand die 2500 euro verdiend in mijn sector met twee keer een verhoging van 10% in totaal netto (dus die twee keer gecombineerd) er 287 euro bijgekregen.
Iemand zoals ik die twee verhogingen geleden 5000 per maand verdiende (fictief bedrag voor het rekenen), er in die twee keer netto 477 euro bijgekregen.
Dat is een verschil van 190 euro netto in verhoging! Die kloof wordt steeds groter tussen arm en rijk, en daarom vind ik een flat-10-percent gewoon niet op zijn plaats. En dan zit hier het door de werkgever voor het grote deels opbouw aan pensioen nog niet eens bij.
Wellicht maakt het voor de argumentatie uit ik in de zorg-sector werk en we het over verpleegkundigen vs. kantoorpersoneel hebben...
Daarom toch ook vaker minimum verhogingen voor de lagere salarisschalen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Fictief heeft iemand die 2500 euro verdiend in mijn sector met twee keer een verhoging van 10% in totaal netto (dus die twee keer gecombineerd) er 287 euro bijgekregen.
Iemand zoals ik die twee verhogingen geleden 5000 per maand verdiende (fictief bedrag voor het rekenen), er in die twee keer netto 477 euro bijgekregen.
Dat is een verschil van 190 euro netto in verhoging! Die kloof wordt steeds groter tussen arm en rijk, en daarom vind ik een flat-10-percent gewoon niet op zijn plaats. En dan zit hier het door de werkgever voor het grote deels opbouw aan pensioen nog niet eens bij.
Wellicht maakt het voor de argumentatie uit ik in de zorg-sector werk en we het over verpleegkundigen vs. kantoorpersoneel hebben...
Bij een fulltime dienstverband praat je dan dus over een loonsverhoging van ¤ 865,- bruto per maand. Wat mij betreft echt een bizarre eis als je nadenkt over de gevolgen hiervan. Je moet als bedrijf namelijk je complete loonhuis gaan aanpassen (lees ophogen) als dat ingevoerd wordt. Daarnaast zijn ook veel premies die werkgevers afdragen gebaseerd op de hoogte van de lonen. Onrealistische eis wat mij betreft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:58 schreef baskick het volgende:
My bad:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)bf677f944a&auth_rd=1
Dit is anders dan de OP
Misschien makkelijk praten - want (ook) aan de 'goede' kant van de kloof - en als advocaat van de duivel: waarom is die kloof een probleem dat (nog verder) opgelost moet worden? Rekenvoorbeeld #2 gaat er bruto én netto het meest op vooruit, maar #1 gaat er óók op vooruit. Nummer 2 betaalt (veel) meer belasting (niet alleen IB, maar de kans op box 3 is ook groter).quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als je dat doorvoert, kun je dat inderdaad niet alleen bij de onderste schaal doen, want die gaat het schaalmaximum van de volgende schaal benaderen (of zelfs overstijgen), enz.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bij een fulltime dienstverband praat je dan dus over een loonsverhoging van ¤ 865,- bruto per maand. Wat mij betreft echt een bizarre eis als je nadenkt over de gevolgen hiervan. Je moet als bedrijf namelijk je complete loonhuis gaan aanpassen (lees ophogen) als dat ingevoerd wordt. Daarnaast zijn ook veel premies die werkgevers afdragen gebaseerd op de hoogte van de lonen. Onrealistische eis wat mij betreft.
Edit onzin: De inflatie in België is helemaal niet lager, zelfs meer dan een 1% hoger dan hier:quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Leg dan maar eens uit waarom de inflatie in België lager is dan hier terwijl daar de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |