abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210653786
Etapa 20: Manzanares El Real - Guadarrama, 208 km

Eens even kijken, gebeurde er gisteren eigenlijk niets? Nee, niet echt. Vroeg op de dag reden er vier vluchters weg en die waren meteen kansloos. Dat groepje viel prima te controleren voor Alpecin. De ploeg maakte er een halszaak van om de vluchters in te rekenen voor de tussensprint, zodat Groves wat punten zou kunnen pakken voor de groene trui. Dit lukte best aardig, en bleek uiteindelijk niet onbelangrijk te zijn. Een simpele tocht over de Meseta, er gebeurde niets, iedereen wist dat het een sprint zou worden. De voorbereiding op de sprint verliep lange tijd vlekkeloos, maar op een kilometer of twee van het eind ging het dan toch weer mis. Een of andere lul van Alpecin vond het nodig om achterom te kijken. Hij wilde graag weten of Groves nog in z'n wiel zat. Dat leverde op dat hij in aanraking kwam met een renner van EF, waarna hij keihard op z'n bek ging. Miraculeus genoeg ging Groves niet onderuit, hij sprong op een of andere manier van zijn fiets af en liep voorbij de valpartij. Enkele andere renners hadden niet zoveel geluk, zo lagen er wat jongens van DSM bij. Jongens die een paar minuten later juichend in beeld kwamen, want ze kregen te horen dat hun ploeggenoot Alberto Dainese de rit had gewonnen. In de voorbereiding op de sprint zagen we vooral Ineos op kop rijden, in de laatste kilometer werd Filippo Ganna naar voren gebracht. Het was een makkelijke sprint, rechtdoor, en dus deed Ganna weer eens mee. Hij ging vrij vroeg aan en dat bleek net te vroeg te zijn, hij werd helemaal aan het eind overruled door Dainese, die op die manier weer een rit wint in een grote ronde. Je hebt het idee dat hij niet zo goed is, maar hij staat nu al op drie ritzeges in grote rondes. Marijn van den Berg, drukker met het uitdelen van schouderduwtjes dan met daadwerkelijk sprinten, werd derde. Van Molano was geen sprake, van Groves ook niet. Die loopt een heleboel punten mis met het oog op de groene trui, met dank aan zijn ploeggenoot. Ik kan simpelweg niet begrijpen dat je het op dat moment een goed idee vindt om om te kijken. Natuurlijk, je wil weten of je sprinter je volgt, maar waarom kijk je om als je aan zulke hoge snelheid in een vol peloton aan het koersen bent? Er rijden mensen om je heen, als die hun traject veranderen kun je daar alleen maar op reageren als je vooruit kijkt. In het kader van de veiligheid meen ik bloedserieus dat je renners die achterom kijken en daardoor een valpartij veroorzaken zou moeten schorsen. Als we het verbieden om op de buis af te dalen of om met je armen te steunen op het stuur dan moeten we het toch ook wel kunnen verbieden om in de sprint achter je te kijken? Levensgevaarlijk, veel gevaarlijker dan een aantal dingen die wel verboden zijn. Maar goed, wellicht ligt dit aan mij, ik heb niet het idee dat het heel serieus wordt genomen als ik zeg dat je mensen die achterom kijken moet schorsen, maar, nouja, kijk maar naar zo'n renner van Alpecin vandaag, het had toch een hoop narigheid voorkomen.

Goed, na deze vlakke floprit met een flopsprint en een flopwinnaar gaan we door met de laatste serieuze rit van de Vuelta, de langste rit van allemaal. We gaan een heuvelrit afwerken in de Sierra de Guadarrama. Een rit die het perfecte terrein biedt voor een onvervalste ambush. Gaan we zoveel geluk hebben? We verdienen het wel.




De laatste serieuze rit van deze Ronde van Spanje gaat van start in Manzanares El Real, een plaats waar nog nooit eerder een rit van start ging in de Vuelta. Wel in een andere ronde, de ook al verdwenen koers Vuelta Ciclista Comunidad de Madrid kende hier in 2018 een vertrek en een aankomst tijdens dezelfde rit. Een rit die uiteindelijk werd gewonnen door dopingzondaar Edgar Pinto, voor deze in deze Vuelta aanwezige Jonathan Caicedo en nog een dopingzondaar, Xuban Errazkin. Iconische top 10, zo werd dopingzondaar Jaime Rosón 5e, terwijl Gustavo Cesar Veloso ook vooraan te vinden was. Tijdens dit soort kleinere Spaanse koersen durfden de Portugese ploegen hun straaljagers meestal wel aan te slingeren, mooi was die tijd. Manzanares El Real is een plaats in de provincie en regio Madrid waar ongeveer 9200 mensen wonen, tijdens de Vuelta van 2019 reden we al eens door dit stadje en toen viel vooral het lokale kasteel op. El Castillo Nuevo de los Mendoza is een kasteel uit de 15e eeuw, het is een kasteel enorm goed bewaard is gebleven. Je kunt het bezoeken, het doet tegenwoordig dienst als museum. Het kasteel, in de vorm van een paleis, is gelegen op een heuveltje en boven op dat heuveltje heb je een mooi uitzicht over het Embalse de Santillana, een stuwmeer dat ook wel het stuwmeer van Manzanares el Real wordt genoemd. Er stromen meerdere riviertjes uit in dit stuwmeer, waaronder de Manzanares. Het stuwmeer ligt in een gebied met een hoge ecologische waarde, omgeven door een bos van essen- en eikenbomen. Wat de fauna betreft leven hier een groot aantal watervogels en roofvogels, evenals een grote kolonie witte ooievaars. Manzanares el Real ligt aan de voet van de Sierra de Guadarrama, dit gebergte is erg populair bij wielertoeristen en Unipublic. De Vuelta komt hier haast ieder jaar langs op de voorlaatste dag, vooral dankzij de nabijheid van Madrid. Vanuit Manzanares kijken we uit op karakteristieke bergtop El Yelmo, één brok roze graniet. El Yelmo maakt onderdeel uit van La Pedriza, dat dan weer onderdeel uitmaakt van de Sierra de Guadarrama. La Pedriza is een gebied op de zuidelijke flanken van de Sierra de Guadarrama, van grote geologische waarde en schilderachtig, waar veel sport wordt beoefend. Het gebied is te betreden vanaf Manzanares el Real en behoort tot de grootste granieten bergketens van Europa en er zijn vele toppen, rotswanden, stromen en weiden te vinden. Mensen komen hier graag langs om de rotsen te beklimmen, of om simpelweg een stukje te wandelen. Verder is er niet heel veel te beleven in Manzanares el Real, in het stadje komen we uiteraard nog een kerk tegen, er is in de buurt van het imponerende kasteel ook nog een kasteelruïne te vinden, terwijl er op de rotsen boven de stad op een idyllische locatie ook nog een kapelletje is te vinden. De Ermita de Nuestra Señora de Peña Sacra is geen schoonheid, maar het uitzicht in de buurt van de kapel is des te mooier. Het blijft toch bovenal een plaats om doorheen te fietsen op weg naar de Sierra de Guadarrama, daar gaan we maar eens mee beginnen.




Na de neutralisatie gaan de renners buiten Manzanares el Real van start op een brede weg, een weg waar ze in de Vuelta van 2019 ook al eens overheen zijn gereden. De weg is de eerste twee kilometer breed, recht en vlak. Of nouja, zo goed als vlak, het gaat eigenlijk meteen een beetje vals plat omhoog. Na het rechte begin volgt er een stevige bocht naar rechts, waarna de renners door het dorpje El Boalo gaan rijden. Hier komen ze wat flauwe bochten en een paar rotondes tegen, waarna we meteen officieel mogen gaan klimmen. Er komen vandaag tien gecategoriseerde beklimmingen bij, en dan nog wat hupjes die niet erkend worden. De hele dag op en af, te beginnen met de Collado del Portazgo. Deze eerste klim van de dag is er eentje van de derde categorie, richting het overbekende Navacerrada gaat het 10,8 kilometer omhoog aan 3,4% gemiddeld. Dat klinkt niet heel indrukwekkend, maar we zijn aan het einde van de derde week en tegen die tijd is alles lastig. Het is de langste rit van allemaal, het gaat de hele dag op en af en na twee kilometer beginnen we al aan de eerste klim, zelfs als de percentages wat lager liggen kun je hier het hele peloton aan barrels rijden. Ik weet niet of er ploegen gaan zijn met ambities, dat lijkt me gezien de ontwikkelingen van de afgelopen weken eigenlijk niet, maar dit is wel een parcours waar je veel mee kan. Vooral een keer hard naar beneden rijden en dan meteen een volgende klimmetje opknallen, dat zou lollig zijn. Maar goed, we beginnen dus met de Collado del Portazgo, abusievelijk ook wel eens de Portzago genoemd. Tussen de huizen van El Boalo door loopt de brede weg een kilometer aan 4% omhoog, daarna gaat het een kilometer aan 3% omhoog buiten het dorp. Nadien loopt de weg twee kilometer rechtdoor omhoog aan 5,5%. Dat zie je amper, maar dit zijn toch alvast wat serieuzere percentages. In de volgende kilometer wordt het dan weer vals plat, waarna de renners het dorpje Mataelpino bereiken. Vermoord de Pino, ongezellig. Na een paar bochten in dit dorp wordt het vlak, waarna de weg zelfs een kilometer rechtdoor omlaag zal lopen. Na deze kilometer waarin het vals plat omlaag gaat begint het tweede deel van de klim, we komen onderweg een paar flauwe bochten tegen, waarna we bij een rotonde in de buurt van Becerril de la Sierra rechtsaf gaan slaan. In Becerril de la Sierra eindigde de 18e rit van de Vuelta van 2019, dat was weer zo'n rit waarin we de hele dag door de Sierra de Guadarrama reden. Die rit werd gewonnen door Sergio Higuita, die een groot deel van de dag in z'n eentje op kop reed. Tijdens die rit reden we door Manzanares el Real, via Mataelpino omhoog naar de Puerto de Navacerrada. Nu hoeven de renners niet helemaal omhoog naar de Puerto de Navacerrada, maar ze volgen wel dezelfde weg tot in het dorp Navacerrada. Na de rotonde loopt de weg een kilometer omhoog aan 2%, waarna er een kilometer aan 5% volgt. Door een groene omgeving rijden we rechtdoor omhoog over een brede en bijzonder goede weg. Na een kilometer aan 3% volgt er nog eentje aan 4% en nadat we in Navacerrada op een rotonde botsen gaat het in de laatste kilometer van de klim nog eventjes aan 6,5% omhoog naar de top van de Collado del Portazgo.




Na 13 kilometer bereiken we de top van deze klim. We zijn zo gewend om op de top rechtsaf te slaan, verder omhoog naar de top van de Puerto de Navacerrada, maar we rijden nu een keer rechtdoor. Vorig jaar zat de Puerto de Navacerrada nog in het parcours, maar vandaag slaan we alle langere beklimmingen over en blijven we in het lagere gedeelte van de Sierra de Guadarrama, waar allemaal korte klimmetjes gaan volgen. Geen Morcuera, Navafria of Cotos, nee, we houden het bij een aantal onbekende heuveltjes. Voorbij de top van deze klim volgt er een afdaling van negen kilometer richting Guadarrama, de finishplaats van vandaag. Na 22 kilometer gaan we daar al eens voor het eerst passeren, je kunt flink afsnijden vandaag. De weg omlaag richting Guadarrama was vorig jaar nog de weg omhoog naar de top van de Puerto de Navacerrada. In het begin loopt deze brede weg twee kilometer omlaag aan 6%, maar vervolgens gaat het vals plat verder omlaag richting Guadarrama. In het begin van deze afdaling komen we enkele bochten tegen die de moeite van het noteren waard zijn, al denk ik dat het door de combinatie van de brede weg en de lage dalingspercentages absoluut geen probleem mag zijn. Na een paar kilometer komen we uit in Los Molinos en hier liggen twee rotondes, buiten dit dorpje gaat het doodleuk rechtdoor verder vals plat omlaag richting Guadarrama, een plaats waar ik over een kilometer of 185 nog veel meer over ga vertellen. Eenmaal in Guadarrama komen we liefst vijf rotondes tegen. Bij de derde zouden we rechtsaf kunnen slaan, dan zien we in de verte de finish liggen. Doen we niet, we gaan bij alle vijf de rotondes rechtdoor en daarna rijden we buiten Guadarrama verder naar San Lorenzo de El Escorial, waar we gaan beginnen aan een aantal lussen waar ik nu al hoofdpijn van krijg. In Guadarrama komen we een aantal vluchtheuvels en een hoop paaltjes tegen, maar buiten de bebouwde kom wordt de weg weer breed en recht. In de laatste kilometers van de rit gaan we in tegengestelde richting over deze weg rijden, maar dat is voor later. Nu rijden we voorbij de afslag richting de finish acht kilometer over dezelfde weg tot in San Lorenzo de El Escorial. We komen nog een paar rotondes tegen, maar daarna gaat het echt een tijdje volledig rechtdoor. Net buiten Guadarrama volgt er een kort klimmetje van een halve kilometer, waarna het vooral een tijdje vals plat omlaag gaat. We merken hier over het algemeen vrij weinig van, we kunnen het net zo goed gewoon vlak noemen. Tussen de bomen door rijden we rechtdoor naar San Lorenzo de El Escorial, de stad van Carlos Verona. Die niet aanwezig is in de Vuelta omdat hij gaat vertrekken bij Movistar, leuke rubriek. Na een aantal vlakke kilometers bereiken we de stad waar in de finale van de rit de laatste klim van de dag gaat volgen, een klim waar we nu omheen gaan fietsen. We laten de stad eigenlijk links liggen, via een brede weg met een aantal rotondes rijden we om El Escorial heen. Op weg naar de voet van de volgende klim noteer ik dat we een stuk of vijf rotondes en wat bochten gaan tegenkomen in een kilometer of vijf. Het blijft voorlopig vlak, terwijl we continu om brede rotondes heen aan het fietsen zijn. Na heel veel rotondes loopt de brede weg buiten El Escorial zeven kilometer aan 5% omhoog naar de top van de Puerto de la Cruz Verde. De klim richting het groene kruis komt in de finale voor als afdaling, maar nu gaat het dus zeven kilometer omhoog aan 5%. De klim van de derde categorie begint met een tweetal kilometers waarin de brede weg vals plat omhoog loopt, daarna gaat het eigenlijk vrij gelijkmatig aan 5% omhoog. We volgen een snelweg omhoog, dwars door een bijzonder groene omgeving. Veel bomen hier, terwijl de weg zo nu en dan een flauwe bocht kent. Verder richting de top komen we in wat meer open terrein terecht, hier wordt de klim vrij mooi. De weg loopt redelijk rechtdoor, terwijl we zowel links als rechts fraaie bergen zien liggen. Vlak voor de top komen we dan wel weer een heuse haarspeldbocht tegen, in deze omgeving gaat het ook een tijdje aan 6 à 7% omhoog, maar veel lastiger dan dat wordt deze klim niet. Het is een mooie klim, maar door de brede weg en de gelijkmatige stijging is het natuurlijk vrij lastig om hier oorlog te maken. Al zou ik het graag willen zien.




Na 43 kilometer komen we uit bij een rotonde, hier vinden we de top van de Puerto de la Cruz Verde. Op de top ligt ook een restaurant, met de treffende naam Restaurante Puerto de la Cruz Verde. We gaan vandaag nog een keer of vier passeren op dit punt, dit gaat echt lekker onoverzichtelijk worden. Voorbij de Puerto de la Cruz rijden we bij de rotonde rechtdoor en daarna dalen we negen kilometer af richting Robledo de Chavela. Deze afdaling komt vandaag drie (!) keer voorbij, let maar eens even goed op dus. Een afdaling in twee delen, zo mogen we dat wel omschrijven. De eerste vijf kilometer van deze afdaling rijden de renners behoorlijk rechtdoor over een brede en keurige weg. Heel steil gaat het niet omlaag, het gaat continu een beetje vals plat omlaag met zelfs een knikje omhoog tussendoor. We komen wel enkele bochten tegen, maar deze lopen behoorlijk goed. Ik zie hier eigenlijk geen enkel probleem, dit eerste deel moet voor iedereen prima te doen zijn. We rijden een aantal kilometer door een prima omgeving, met een mooie blik op een groene vallei aan de linkerkant van de weg. Na een aantal kilometer in dalende lijn komen we uit bij het serieuze deel van de afdaling, we bereiken La Estación en de weg om deze plaats heen is een stuk bochtiger. We komen zelfs enkele scherpe bochten tegen, en een haarspeldbocht. De weg loopt ook wat steviger omlaag, in de laatste drie kilometer van de klim gaat het zelfs aan 6% omlaag. Dit deel is dus nog enigszins lastig, al blijft de weg breed en goed. En we kunnen de afdaling een paar keer verkennen, tijdens de tweede en derde passage mogen we hier al helemaal geen problemen meer verwachten. Kort samengevat, het eerste deel van de afdaling is in het voordeel van de ajrokogels van het peloton, het tweede deel is iets technischer maar alsnog niet overdreven technisch. Beneden bereiken de renners Robledo de Chavela, waar de passage wel even vervelend is. We duiken hier schuin linksaf een smaller straatje in, meteen daarna komen we een kleine chicane tegen en dan rijden we even verder door de smalle straat. Na een lopende bocht naar rechts komen we dan weer uit op een kruispunt waar het schuin naar rechts gaat. Op zich prima te doen, alleen even opletten voor de vluchtheuvels alhier. Na deze bocht komen de renners op een bredere weg terecht die ze gaan volgen tot in Valdemaqueda. Na de tocht door het centrum van Robledo de Chavela volgen we 8,5 kilometer dezelfde weg, een brede weg die een kilometer of vier vrij bochtig gaat zijn. Na over een paar drempels gereden te zijn verlaten we Robledo de Chavela en komen we terecht in de bossen, waar de weg overwegend vals plat omlaag loopt. Een paar van de bochten die we tegenkomen zijn nog vrij scherp ook, ondanks het feit dat het hier maar vals plat omlaag gaat is dit wel terrein waar de renners scherp moeten zijn. Aan het eind van het stuk in dalende lijn slaan de renners rechtsaf over een brug, de weg is hier tijdelijk wat smaller. Aan de andere kant van de brug gaat het ineens omhoog, een kort onaangekondigd klimmetje. Het gaat een kilometer aan 7% omhoog, dat mag toch even genoteerd worden. Na dit klimmetje, toch best pittig, rijden we Valdemaqueda binnen. Hier loopt de weg dan weer een kilometer vals plat omlaag, zo goed als rechtdoor. We komen wel even een aantal meter over wat steentjes te rijden in het centrum van het dorp, maar we komen snel weer op het asfalt terecht en dan loopt de weg na een paar flauwe bochten opnieuw omhoog. Het blijft nu bij een kilometer aan 4%, net iets minder boeiend. Na dit stuk veredeld vals plat omhoog over een mooie, brede en rechte weg door een bos verlaten we tijdelijk de regio Madrid en fietsen we heel even Castilië en León binnen, waar na het stukje omhoog een klein stukje in dalende lijn volgt richting de voet van de volgende klim. Op een paar flauwe bochten na gaat het rechtdoor omlaag tot we na 61,8 kilometer voor de eerste keer de voet van de klim naar La Escondida bereiken.



De renners slaan schuin rechtsaf de Camino Forestal a las Navas del Marques, ze komen terecht op een bosweg en deze weg is een stuk smaller. Geen doorgaande weg, hier komen doorgaans alleen mensen die zich bezighouden met bosbouw. Over de klim kan ik verder betrekkelijk kort zijn, het gaat negen kilometer omhoog aan 4,1% gemiddeld naar La Escondida. De weg voert door een prachtig natuurgebied, waar heel veel mooie bomen te zien zijn, met tussendoor zo nu en dan ook een grasveld. De weg is wat smaller dan we de rest van de dag hebben gezien, maar alsnog breed genoeg. Het is een mooie klim, puur kijkend naar de omgeving, kijkend naar de percentages valt het tegen. Een loper van jewelste, het gaat eigenlijk continu aan 4% omhoog, met tussendoor een wat vlakkere fase waarin het aan 2% zal stijgen en dan ter compensatie nog even een 'steile' kilometer aan 5%. De omgeving is schitterend, na een tijd komen we wat meer in een donker bos terecht, maar qua percentages houdt het niet over. De renners fietsen eigenlijk continu door een soort park, het oogt hier wel redelijk geordend en aangeharkt. In het park komen we wat bochten tegen, maar er valt verder weinig te zeggen over deze klim. Na 71 kilometer rijden de renners over een wildrooster, daarna slaan ze rechtsaf en dan bereiken ze de top van de klim. Later komen we nog eens terug op deze klim van de derde categorie, waar het lastig lijkt om renners onder druk te zetten. Als we op de top linksaf slaan rijden we naar het dorpje Las Navas del Marqués, waar een kicken kasteel te vinden is, maar we slaan juist rechtsaf en dan rijden de renners vier kilometer omlaag over een brede en rechte weg. Het gaat een tijdje aan 6% omlaag, maar het gaat ook een tijd vals plat omlaag. Omdat het vooral rechtdoor omlaag gaat over die brede weg stelt deze afdaling helemaal niets voor, dit is te doen met je ogen dicht en je handen van het stuur. Na een tijd rijden we de regio Madrid weer binnen, hier komen we een enorm lange bocht naar rechts tegen, die continu goed blijft lopen. Daarna buigt de weg dan weer heel langzaam af naar links, terwijl het ineens omhoog gaat. Als ik zeg dat het een halve kilometer omhoog zal gaan aan 5% zit ik wel redelijk in de buurt van de waarheid, even een kort knikje tussendoor, om nog maar te onderstrepen dat we vandaag weinig vlakke kilometers tegenkomen. Na deze korte onderbreking loopt de weg nog eens anderhalve kilometer verder omlaag. Het blijft breed, het gaat niet heel steil naar beneden en de bochten zijn flauw, terwijl het uitzicht ineens weer leuk is. We verlaten een bos en zien ineens allemaal bergen in de verte, geinig. Na deze afdaling volgt meteen een nieuwe klim, een ongecategoriseerde. Via een bijzonder hoge brug rijden we over de Rio Cofio en daarna loopt de weg 2,3 kilometer aan 5,4% omhoog naar het dorpje La Paradilla. De klim begint op een imponerende manier, we rijden tussen twee rotswanden door. Na een tijdje verdwijnen die rotswanden uit beeld en dan wordt het weer ouderwets groen. Weer een klim waar verder vrij weinig over te vertellen valt, behalve dat die 2,3 kilometer aan 5,4% volgens andere bronnen zelfs een overschatting is. 39x28altimetrias houdt het op een eerste kilometer aan 5,4% en daarna een tweede kilometer aan 4%, hmm, ja, dat valt niet mee. Na een aantal meter aan 5,8% komen we vervolgens boven in La Paradilla, waar we een blauw gebouwtje zien. Hier slaan de renners linksaf een andere weg in, de volgende twee beklimmingen van het lokale rondje komen er snel aan.





Na de bocht naar links in La Paradilla volgt er een korte maar krachtige afdaling. De weg loopt anderhalve kilometer omlaag aan 10%, intens. De weg is wel breed en behoorlijk goed, maar we komen een keer een scherpe bocht naar rechts tegen met meteen daarna een steile en scherpe bocht naar links, met na die bochtencombinatie eigenlijk nog eens drie bochten naar links, steeds minder scherp. Kort, maar toch even opletten. Beneden rijden we over een brug en voorbij die brug loopt de weg uiteraard meteen weer omhoog. We gaan vijf kilometer aan 5,6% klimmen naar Santa María de la Alameda. De Alto de Santa María de la Alameda is een beklimming van de derde categorie, het is weer niet bijzonder steil maar het mag inmiddels duidelijk zijn dat er hier geen vlakke meter te vinden is. Het gaat omhoog, omlaag, meteen weer omhoog, meteen weer omlaag en dat blijft maar doorgaan. In de eerste kilometer van de klim rijden we door een plaatsje dat ook al La Estación heet, enige variatie in de namen was wenselijk geweest. In La Estación loopt de weg omhoog aan 5,8%, met zelfs een stukje aan 8%. Ook in de tweede kilometer van de klim, buiten het dorp, gaat het nog steeds omhoog aan 5,8%. Lekker bochtige passage in La Estación, maar ook buiten het dorp blijft de weg lekker bochtig. En de percentages zijn enigszins acceptabel, al boezemen ze nog steeds weinig angst in. De brede weg loopt in de derde kilometer aan 5,2% omhoog, waarna het in de resterende twee kilometer tot de top weer aan 5,8% omhoog zal gaan. Een paar stroken aan 6%, maar lastiger dan dat wordt deze egale klim ook weer niet. Wel weer een klim door een mooie omgeving, maar de brede wegen en de lage percentages beginnen wat op de zenuwen te werken. Al ben ik nog steeds van mening dat je hier mooie dingen kunt doen, bijvoorbeeld als we na 87 kilometer de top van deze klim van derde categorie bereiken. Na de klim volgt er een korte afdaling van net iets minder dan drie kilometer, we bereikein de buurt van Santa María de la Alameda een kruispunt waar we naar links zouden kunnen gaan om verder omhoog te klimmen naar dat dorp, maar we gaan juist rechtdoor en dan duikt de weg meteen omlaag. Deze afdaling is kort, maar toch een beetje krachtig. Het gaat vrij stabiel aan 6% omlaag, eerst een tijdje behoorlijk rechtdoor. Daarna komen we een scherpe bocht naar rechts tegen, waarna het weer een tijdje wat rechter is. Als we bijna beneden zijn zien we aan de overkant een berg liggen met om die berg heen een weg die omhoog loopt. Precies daar moeten we natuurlijk naartoe. Voorbij dit mooie beeld volgen er nog een paar flauwe bochten, dan rijden we over een brug en na zo'n brug weet je altijd hoe laat het is, de weg loopt weer omhoog. Het laatste klimmetje van de lokale ronde begint. Het gaat 5,1 kilometer aan 4,8% omhoog naar de Alto de Robledondo, het is weer van dat. Al verschillen de bronnen wel van mening, zowat alle andere sites houden het op vier kilometer aan 6%. Toch een ander verhaal, al is het nog steeds geen klim van de buitencategorie. Maar goed, denk even met me mee: je maakt tempo op de vorige klim, je knalt als een gek die korte afdaling omlaag en je vlamt het eerste deel van de klim naar Robledondo omhoog. Zitten er dan ondanks de lage percentages veel mensen in je wiel? Ik denk het niet. Geen moment respijt, en met een achterstand beginnen na zo'n afdaling is vaak funest. Dus ja, als de renners zin hebben kan het hier alsnog, ondanks die lage percentages. De man van 39x28altimetrias gaat een beetje in het midden zitten, hij houdt het op 4,25 kilometer aan 5,5% en een eerste kilometer die niet al te lastig is. Beginnen aan 3%, daarna naar 6%, waardoor je uitkomt op 4,5%, om dan vervolgens in de tweede kilometer wel een strook aan 9% tegen te komen. De steilste strook van deze klim, vervolgens gaat het vrij stabiel aan 6% omhoog naar de top. De brede weg slingert mooi omhoog door een groene omgeving, waarna we een kilometer voor de top het dorpje Robledondo bereiken. In Rododendron komen we een paar drempels tegen, even later bereiken we na nog een stuk aan 6% de top. De top wordt alleen aangegeven middels een streep op de weg, ik heb zomaar het vermoeden dat hier wel eens eerder een koers is gepasseerd. De top van de Alto de Robledondo bereiken de renners na 94 kilometer, de eerste grote lokale ronde zit er bijna op.


(alleen de eerste vijf kilometer van deze klim)



Na de Alto de Robledondo volgt er een afdaling in drie delen. Eerst dalen we de Alto de Robledondo af richting de Puerto de La Paradilla. Het gaat een kilometer vrij stevig omlaag, we dalen af een een procent of zes, komen enkele bochten tegen en daarna kent de brede weg vlak voor we de Puerto de La Paradilla bereiken een stevige haarspeldbocht. We komen uit op een kruispunt vol vluchtheuvels, geflankeerd door een muur vol graffiti. Hier gaat het schuin naar links, waarna de renners anderhalve kilometer gaan afdalen richting de Puerto de La Cruz Verde. Na een kleine versmalling wordt de weg weer breed, terwijl het aan 6,6% omlaag gaat. We komen twee flauwe bochten naar rechts tegen, in de tweede flauwe bocht naar rechts rijden de renners langs de Mirador Ángel Nieto. Ángel Nieto was een Spaans motorcoureur. Hij werd in het seizoen 1969 de eerste Spaanse wereldkampioen in de wegrace. Hij werd 13 (de bijgelovige Nieto sprak altijd van 12 + 1) keer wereldkampioen: 6 x in de 50cc-klasse en 7 x in de 125cc-klasse. Toen hij in 1986 afscheid nam van de professionele motorsport had hij negentig GP-overwinningen op zijn naam. Op 26 juli 2017 werd Nieto rijdend op een quad door een auto aangereden. Hij werd met hersentrauma naar het ziekenhuis overgebracht, waar hij ruim een week later aan zijn verwondingen overleed. Nieto werd geboren in Zamora, maar groeide op in de wijk Vallecas in Madrid. Helemaal een local is hij niet, maar na zijn overlijden vond men het in deze omgeving wel nodig om hem te eren. Sinds september 2018 is het uitkijkpunt net boven de Puerto de La Cruz Verde vernoemd naar Nieto. We zien er een kunstwerk, grote letters die A. Nieto afbeelden, met daarnaast de getallen 12+1. De Puerto de La Cruz Verde is zeer geliefd onder fietsers, maar het is ook een populaire route voor motorrijders. Die kunnen bij dit uitzichtpunt even pauzeren om een van de bekendste Spaanse coureurs ooit te eren, en meteen te genieten van de mooi plaatjes. Voorbij deze ode aan Nieto en het uitzichtpunt komen de renners nog een bocht naar rechts tegen met meteen daarna een bocht naar links, waarna ze de rotonde op de top van de Puerto de La Cruz Verde bereiken. Ze rijden langs het restaurant en slaan ditmaal rechtsaf, waarna de hele ronde van voren begint. Even resumeren: eerst dalen we negen kilometer af richting Robledo de Chavela, dit wordt de tweede keer, dadelijk volgt er nog een derde afdaling. Simpel begin, bijna beneden in La Estación en Robledo de Chavela wordt het iets technischer. Smallere passage met wat bochten in Robledo de Chavela, waarna we 8,5 kilometer over dezelfde weg fietsen richting de voet van de klim naar La Escondida. De helft van deze route werken we in dalende lijn af, daarna volgen er twee korte knikjes omhoog, voor we rechtsaf slaan richting het aangeharkte bos, waar het negen kilometer aan 4% omhoog gaat naar La Escondida. Na de tweede keer deze klim slaan we weer rechtsaf, bereiken we een bredere weg die zonder veel problemen een viertal kilometer omlaag loopt, waarna er een kort knikje omhoog volgt en dan een nieuw stukje in dalende lijn richting de brug over de Rio Cofio. Blijkbaar een van de gevaarlijkste bruggen van Spanje, als het hier hard waait kukelen de vrachtwagens zo de afgrond in. Voorbij deze brug gaat het 2,3 kilometer aan 5,4% omhoog, maar het zou ook iets minder kunnen zijn. We komen dan uit in La Paradilla, waar we na een bocht naar links eventjes steil afdalen, om vervolgens aan een nieuw tweeluik van beklimmingen te gaan beginnen. Het gaat eerst vijf kilometer aan 5,6% omhoog richting Santa Maria de la Alameda, dan gaat het drie kilometer omlaag, met op één lastige bocht na vrij weinig obstakels, waarna het klimmetje van een dikke vier kilometer aan ongeveer 6% volgt richting Robledondo. In 30 kilometer tijd komen we een vierluik aan klimmetjes tegen, dat zou ondanks die lage percentages toch enige schade moeten veroorzaken. De tweede keer dat we de top van de Alto de Robledondo bereiken hebben we 147 kilometer afgewerkt, het is nog 60 kilometer fietsen tot de finish nu. Twee rondjes gehad met vier klimmetjes, we gaan nu toewerken naar een nieuw stukje parcours.



Na twee volledige rondjes, waarin we zes officiële klimmetjes en dan nog twee officieuze klimmetjes zijn tegengekomen, dalen we weer eens af richting de Puerto de La Cruz Verde. Een afdalinkje dat ook weinig voorstelt. We bereiken voor de derde keer de rotonde op de top van deze klim, waarna we opnieuw rechtsaf slaan om wederom af te dalen richting Robledo de Chavela. Deze afdaling kunnen de renners inmiddels dromen, als je toch behoefte hebt aan meer duiding raad ik je aan om even een paar pagina's terug te bladeren, ik heb het in eerste instantie allemaal uitvoerig beschreven. Het is een vrij eenvoudige afdaling, al komen we als we bijna beneden zijn in La Estación wel enkele scherpere bochten tegen. We rijden langs de nieuwe woonwijk La Suiza Española af, Zwitsers Spanje. Geen idee waar die naam op gebaseerd is, behalve dat de wegen hier ook breed zijn en behoorlijk goed. We noteren een paar haarspeldachtige bochten in deze omgeving, dan nog wat andere stevige bochten en dan betreden we rechtdoor Robledo de Chavela, waar we gewend zijn dat we rechtdoor blijven fietsen tot in het centrum, waar dan een schuine bocht naar links volgt. Nu volgt er voor we dat punt bereiken een zeer scherpe bocht naar links, we wijken af van het lokale rondje en we gaan aan een nieuw rondje beginnen. Direct na deze stevige bocht naar links loopt de weg opnieuw omhoog, we komen weer geen vlakke meter tegen. De renners beginnen aan een ongecategoriseerd klimmetje en dit klimmetje is toch echt de moeite waard. De komende 2,6 kilometer loopt de weg aan 7% omhoog, voila. Het is weer een brede weg, dat is toch wel een nadeel aan deze rit, maar nu komen we eindelijk wat hogere percentages tegen. We noteren zelfs een stukje aan 8%, moet niet gekker worden. Buiten Robledo de Chavela slingert de brede weg door een bos omhoog, in principe gaat het continu aan 7% omhoog. De top van dit klimmetje dat door de organisatie geenszins wordt erkend bereiken we na 162 kilometer, we dalen vervolgens vijf kilometer af richting Fresnedillas de la Oliva. De afdaling begint met een met een stevige bocht naar rechts, terwijl we op de top een mooi uitzicht hebben over de omgeving. Minder bomen aan deze kant van de berg, een weidse blik is het gevolg. Het decor is mooi en de renners kunnen daar ook wel redelijk van genieten, want de afdaling is niet heel lastig. De eerste kilometer is nog het lastigste, we komen een aantal scherpere bochten tegen en het gaat aan 7% omlaag, maar daarna dalen we de rest van de tijd wat meer op een vals platte manier af, met tussendoor zelfs twee korte knikjes omhoog. De weg is weer eens breed en voorzien van goed asfalt, de meeste bochten die we tegenkomen zijn daardoor perfect te nemen. Al gaat het ook een paar keer gewoon een tijd rechtdoor. Nee, ook hier komt er wederom niemand in de penarie. Vlak voor we Fresnedillas de la Oliva bereiken komen we nog een paar bochtjes van betekenis tegen, daarna moeten we in dit dorpje zelf vooral opletten voor de drempels. In het centrumpje slaan we rechtsaf, waarna we op weg gaan naar de volgende klim van de dag, maar niet voordat ik nog een paar dingen heb verteld over Fresnedillas en de omgeving. Fresnedillas is een dorp dat een beetje leegloopt, een kunstenares heeft de taak op zich genomen om de verlaten huizen te versieren met schilderingen. Die schilderingen beelden de mensen af die er woonden en de oude ambachten die in het dorp werden uitgeoefend. Er is een route die je langs alle schilderingen brengt, daarom kan het dus de moeite zijn om naar Fresnedillas de la Oliva te trekken, al is het dorp vooral om een andere reden bekend. In het gebied ten zuiden van dit dorpje en Robledo de Chavela komen we het Complejo de Comunicaciones de Espacio Profundo de Madrid tegen, ook wel het Deep Space Communications Complex. In samenwerking met de NASA en de ESA kwam de Spaanse ruimtevaartorganisatie op het idee om in de sierra hier een antenne neer te pleuren. In de gemeente Fresnedillas de la Oliva werd die antenne geplaatst, maar later verplaatst naar Robledo de Chavale. Daar staan thans zes antennes, met het idee dat er in de toekomst nog meer antennes gaan komen. Sinds 1964 zijn ze hier bezig en in die jaren draaide het vooral om het Apollo-programma. De eerste foto van de aarde gezien vanaf de maan werd op 23 augustus 1966 verzonden vanuit de Lunar Orbiter I naar de MDSCC in Robledo de Chavela, aldus Wikipedia. Kunnen ze hier toch maar mooi in hun zak steken. Een van de antennes van het station (een 26 meter lange met de bijnaam de Dino) diende, samen met de rest van de antennes van het Deep Space Network, als ondersteuning voor de vlucht van Apollo 11 in 1969, en de rest van de Apollo-missies. “Zonder de vitale communicatie tussen Apollo 11 en het station Robledo de Chavela in Madrid zou onze landing op de maan niet mogelijk zijn geweest”, aldus Neil Armstrong. Destijds was de antenne slechts 26 meter lang en bevond hij zich op het station Fresnedillas de la Oliva. Later werd het stukje bij beetje verplaatst naar Robledo de Chavela, vanuit deze locatie werden er ook andere missies gevolgd, zoals de landing van een sonde op Mars en dan noemt Wikipedia nog een heleboel dingen op, kortom, ik heb het vermoeden dat de antennes tijdens de etappes wel een keer in beeld gaan komen, ook al bevinden ze zich in feite vrij ver van Robledo de Chavela en Fresnedillas de la Oliva.




Na de bocht naar links in het centrum van Fresnedillas de la Oliva kruipt de weg een halve kilometer omhoog aan 6%, weer zo'n onaangekondigd hupje. Via een paar bochten slingeren we omhoog in Fresnedillas, bij het verlaten van het dorp loopt de weg dan weer anderhalve kilometer vals plat omlaag. Het gaat vooral rechtdoor, de weg is weer eens breed en het asfalt onberispelijk. We komen één bochtje tegen dat enigszins de moeite is, maar het stelt weer eens weinig voor. Na dit korte afdalinkje beginnen de renners officieus aan de Puerto de La Cruz Verde. Volgens de organisatie is deze klim 7,2 kilometer lang en gaat het gemiddeld aan 3,9%, maar in totaal loopt het de komende 11,7 kilometer aan 3,4% omhoog. Ze tellen het eerste stuk van 4,5 kilometer niet mee, terwijl we dit stuk nochtans beginnen met anderhalve kilometer aan 4%. Na dit eerste stukje omhoog loopt de weg een halve kilometer rechtdoor omlaag, waarna we vier kilometer vals plat gaan klimmen richting Zarzalejo. De renners volgen een brede weg die vooral rechtdoor loopt in een tamelijk groene omgeving, maar tussen alle bomen en het gras door komen we ook een boel zwerfkeien tegen. Tussen alle stenen door loopt de weg steevast omhoog aan 2%, veel spannender kunnen we het niet maken. Na een tijd bereiken we het einde van de weg, de renners slaan linksaf en via een viaduct rijden ze vervolgens Zarzalejo binnen. Althans, een buitenwijk van Zarzalejo. De wijk La Estación, weer een estación. Hier ligt wel daadwerkelijk een treinstation, dat moet dan maar helpen bij het verklaren van de naam. Eenmaal in La Estación begint de klim volgens de organisatie echt. We gaan opnieuw naar La Cruz Verde, weer van een andere kant. We hebben dadelijk vier zijdes van die klim gezien tijdens dezelfde rit, dat moet toch wel een record zijn. De weg buiten La Estación loopt nog eventjes vals plat omhoog, voor de klim daadwerkelijk op een klim begint te lijken. Door de bossen rijden we over een brede weg anderhalve kilometer omhoog aan 4%, waarna we het historische centrum van Zarzalejo bereiken na de lastigste halve kilometer van de klim. We komen een paar haarspeldbochten tegen en voorbij die bochten gaat het tijdelijk omhoog aan 8%, met zelfs een piek tot 11%. We rijden vervolgens Zarzalejo binnen en hier komen we in het centrumpje een paar bochtjes tegen, ook rijden we een aantal meter over steentjes. Het is hier ook even een halve kilometer zo goed als vlak, waarna het buiten het dorp even aan 5% omhoog gaat, met daarna een tweede halve kilometer aan 8%. Zonder pieken tot 11% ditmaal, maar het groene kruis is toch niet zomaar een lullig klimmetje. We komen weer in een fraai bos terecht en in dit bos loopt de weg nog een kilometer omhoog aan 5,5%, waarna we na een vals platte kilometer de top gaan bereiken. Voor de vierde keer vandaag komen we uit op dezelfde rotonde, het is onvoorstelbaar. Nu wel voor het laatst, na precies 181 kilometer zijn we boven op deze klim van de derde categorie. We slaan rechtsaf en dan laten we La Cruz Verde definitief achter ons, maar niet voordat we nog wat hebben verteld over het mijnverleden van deze regio. Een paar meter van de haven van Cruz Verde bevonden zich enkele magnesietmijnen die sinds 1940 werden geëxploiteerd. Zowel ondergronds als bovengronds. Het zijn een aantal interessante mijnen, gelegen aan beide zijden van de haven van La Cruz Verde, op de helling tegenover El Escorial. Er was een enorme dagbouwmijn , die begin jaren 90 volledig werd gerestaureerd en afgedekt. Enkele dorpjes in de omgeving, zoals Robledo de Chavela, waren ook echte mijndorpjes. Tegenwoordig doen ze er niets meer mee, behalve dan dat ze blijkbaar een festival organiseren dat het mijnverleden van de regio als thema heeft. Vlak voor we de top van de Puerto de La Cruz Verde van deze kant passeren rijden we langs het Teatro La Vieja Mina. Een oude mijn, omgebouwd tot theater. Toch een creatieve manier om de boel om te bouwen. Bij de bouw van het klooster van San Lorenzo de El Escorial, waar we zometeen naartoe gaan, hebben ze stenen gebruikt die hier, op de flanken van deze berg, zijn opgegraven, zo! En dan is er ook nog een lokale mythe dat hier op de berg de Vrouw van het Groene Kruis verschijnt, de geest van een vrouw die hier ooit door een auto-ongeluk is overleden. Verhalen genoeg, we schrijven er vandaag een paar wielerverhalen bij. Al is het niet voor het eerst dat we La Cruz Verde verkennen, in de Vuelta van 2010 kwam de klim voor onderweg naar Bola del Mundo, waar Eze Mosquera zou winnen, terwijl we hier in 2000 dan weer passeerden onderweg naar Alto de Abantos, een weg die tegenwoordig helaas niet meer begaanbaar is.





Op 27 kilometer van de finish bereiken we de top van de voorlaatste klim van de dag. Bij de rotonde gaat het naar rechts en na die bocht volgt er een afdaling van een kleine acht kilometer richting El Escorial. We dalen af over een weg waar we in het begin van de rit nog over omhoog zijn gereden, het gaat de komende kilometer gemiddeld aan 5% omlaag over een enorm brede weg. Direct in het begin van de afdaling komen de renners na een bocht naar links kort achter elkaar twee brede haarspeldbochten tegen, na dit enigszins pittige begin komen ze nog een keer een stevige bocht naar links met meteen daarna een flinke naar rechts tegen, maar het feit dat de weg hier zo breed is gaat wel helpen. En natuurlijk het feit dat het ook niet echt steil omlaag gaat, al bij al is het weer een makkelijke afdaling. Vooral omdat de weg na het bochtige begin steeds rechter wordt, in principe komen de renners na de eerste twee kilometer van de afdaling geen enkele bocht van betekenis meer tegen. De laatste paar kilometer van de afdaling moet je zelfs flink bijtrappen, anders kom je amper beneden. Na acht kilometer in dalende lijn bereiken we El Escorial, waar de renners een aantal rotondes tegenkomen. We moeten nog twee kilometer overbruggen tot de voet van de laatste klim van de dag, bij de eerste rotonde die we tegenkomen slaan we linksaf. De weg loopt nog wat verder vals plat omlaag, maar nu is het eigenlijk gewoon zo goed als vlak. We rijden rechtdoor de volgende rotonde tegemoet, ook hier slaan we linksaf en dan rijden we El Escorial binnen. Na deze bocht naar links loopt de weg meteen omhoog, een aantal meter later begint officieel de laatste klim van de dag. We gaan 4,6 kilometer aan 6,6% klimmen naar de top van de Alto de San Lorenzo de El Escorial. Of net iets meer dan vijf kilometer als je een kleine kilometer aan 3% meeneemt in je overwegingen. Dat doet de organisatie niet, zij laten de klim net iets later beginnen, zodat het gemiddelde wat indrukwekkender lijkt. We komen na de rotonde via een wegversmalling op een mooie weg terecht, een brede laan die is voorzien van wat bomen. Hier gaat het dus een tijdje aan drie procent omhoog, voor de organisatie de klim laat beginnen op het moment dat er aan 3,5% geklommen wordt. We rijden een tijd rechtdoor, waarna de klim gaat beginnen op het moment dat we door een tunnelbak rijden. De eerste hoge percentages komen er nu aan, het gaat een halve kilometer omhoog aan 6% terwijl we even een aantal meter over een weg vol steentjes rijden. Een voorproefje op wat later nog gaat komen, de renners komen snel weer uit op het asfalt. Maar even later bereiken ze het Real Monasterio de San Lorenzo del Escorial en langs het klooster zijn de steentjes weer terug, terwijl het een halve kilometer omhoog gaat aan 8,5%. In de omgeving van het klooster volgt op de steentjes de tussensprint van de dag, na 193 kilometer. Geweldige locatie gekozen, wel. Voorbij het klooster slaan de renners rechtsaf, ze rijden langs een rotonde af en komen weer op het asfalt terecht, waar het een halve kilometer rechtdoor zal gaan aan slechts 3%. Aan het eind van deze weg slaan we ineens scherp linksaf een smalle weg in, de Calle Cañada Nueva. Deze straat is smal, er liggen steentjes en het gaat 700 meter omhoog aan 11%. Sterker nog, in het begin gaat het zelfs 500 meter omhoog aan 13,5%, met pieken boven de 20%. Rechtdoor omhoog, een muur van jewelste. Die zag je niet aankomen, he? Niet de hele straat is voorzien van steentjes, we komen tussendoor ook wat strookjes asfalt tegen, maar lastig is het hoe dan ook. Na de muur van 700 meter slaan de renners linksaf, het is nu even een aantal meter vlak. Sterker nog, het loopt zelfs een aantal meter omlaag, maar als we even verderop rechtsaf slaan beginnen we aan de laatste anderhalve kilometer van de klim. Het gaat een kilometer omhoog aan 7%, terwijl we via een smalle weg San Lorenzo de El Escorial verlaten. Vlak voor de top komen we in een bos een paar smalle haarspeldbochten tegen, hier wordt het nog even lekker steil. We bereiken de villawijk van San Lorenzo de El Escorial, het is hier goed vertoeven op de berg. Na een haarspeldbocht naar rechts en een laatste halve kilometer aan 5% bereiken de renners na 195,6 kilometer de top van de Alto de San Lorenzo de El Escorial, op de top volgt tevens de bonussprint. Nog 12,2 kilometer fietsen tot de finish.






De klim van de derde categorie is eigenlijk maar een halve klim. Op de top bereiken we een kruispunt, waar we in het verleden best vaak naar links zijn gegaan. De weg naar links brengt ons verder omhoog naar de Alto de Abantos, een klim die in het verleden regelmatig voorkwam in de Vuelta. Roberto Laiseka won op de top van deze klim in de Vuelta van 1999, Roberto Heras won op de top van de klim in 2000, Heras won in 2003 een klimtijdrit met aankomst op de klim en Samuel Sanchez was in 2007 de laatste die wist te winnen op de Abantos. Hij zal voorlopig ook de laatste blijven, want de weg is in de loop der jaren onbegaanbaar geworden en de lokale politici lijken voorlopig niet van plan de klim opnieuw te asfalteren. Je hebt tegenwoordig een mountainbike nodig om boven te komen, best bijzonder voor een weg die een dikke 15 jaar geleden nog voorkwam in de koers. Geen Abantos dus, we stoppen halverwege klim, in feite. De Alto de San Lorenzo de El Escorial voert door San Lorenzo de El Escorial, een plaats waar we ontzettend veel over kunnen vertellen. Dat Carlos Verona uit deze stad afkomstig is heb ik al verteld, maar we bevinden ons om een andere reden op heilige grond. Het fenomeen Oier Lazkano werd dit jaar Spaans kampioen in San Lorenzo de El Escorial. Het Spaanse kampioenschap werd verreden op een parcours dat best te vergelijken is met het parcours van vandaag, al kiezen we nu wel steeds voor andere klimmetjes. De aankomst van het Spaanse NK volgde voor het klooster van San Lorenzo de El Escorial, daar wist Oier na een imponerende solo net aan de opstomende Juan Ayuso af te houden. In San Lorenzo de El Escorial ging ook de beslissende rit van de Vuelta van 2015 van start, een traumatische rit voor ONS. De dag dat Tom Dumoulin ten onder ging, gesloopt door Astana. Zijn ondergang begon hier, in San Lorenzo de El Escorial. In de stad kwam in de Vuelta van 2011 een etappe aan, die etappe werd gewonnen door Joaquim Rodriguez. Een rit die we best kunnen vergelijken met de rit van nu, zo kwamen toen ook de klimmetjes naar Santa Maria de Alameda en Robledondo voorbij, waarna Rodriguez op de hellende aankomst in de stad de tegenstand uit het wiel kletste, zoals altijd in die jaren. De muur van de Calle Cañada Nueva kwam toen ook voorbij, dat levert wel echt beelden op. Voor we aan de klim begonnen reden we door El Escorial, daar komt Jesus Manzano dan weer vandaan, de man die Operacion Puerto in gang heeft gezet. Althans, dat zegt de ene bron, volgens een andere bron komt hij dan weer uit Huelva, helemaal in het zuiden, maar afijn. Alberto Leon komt in ieder geval wel uit San Lorenzo de El Escorial, een voormalig mountainbiker die in 2011 zelfmoord pleegde wegens betrokkenheid bij een dopingschandaal, en een scheiding. San Lorenzo de El Escorial is vooral bekend vanwege het Escorial, het immense abdijcomplex van Filips II van Spanje. Het is een kasteel, een abdij en een koninklijk mausoleum in één geworden en UNESCO werelderfgoed. Ook de Vallei van de Gevallenen bevindt zich op het grondgebied van de gemeente, een buitengewoon onsympathieke locatie. Op een van de bergpaden in de omgeving bevindt zich het Cruz de Rubens. Vanop die locatie zou Pieter Paul Rubens een schilderij gemaakt hebben dat een zicht op het klooster van San Lorenzo de El Escorial toont. Maar goed, het draait hier dus vooral om het Escorial. We fietsen daar tijdens de klim langs, sterker nog, langs dit immense complex ligt de tussensprint. Het Escorial is een vierhoekig complex van 206 bij 161 meter, op een eenzaam bergachtig terrein. Het voldeed aan alle noodzakelijke voorwaarden voor Filips' streng religieuze opvatting van het koningschap: een centrale binnenplaats beheerst door een kerk met een koepel, aan de ene kant geflankeerd door een klooster en aan de andere kant door een seminarie en koninklijke vertrekken. Het complex is 13 hectare groot met meer dan 16 binnenpleinen, 16 kilometer gangen en 86 trapzalen, 4000 kamers, 1200 deuren en 2675 ramen. Ze zijn in een gebouw gegoten naar het model van het rooster waarop de heilige Laurentius geroosterd werd. De muren zijn uit graniet uit de Sierra de Guadarrama opgetrokken. De ornamenten lijken niet Spaans. Door de relatief korte bouwtijd kent het complex een grote eenheid van stijl. Filips II liet het Escorial bouwen als laatste rustplaats voor zijn vader Karel V, tevens als plek waar hij zich kon terugtrekken en in gemeenschap van geestelijken gebed voor zijn eeuwige rust kon beoefenen. Enzovoorts, het complex zal uitgebreid in beeld worden gebracht, uiteraard.




Na deze verhandeling over San Lorenzo de El Escorial kunnen we door met de finale van de rit. Nog net iets meer dan 12 kilometer te gaan, als er renners zijn die een dappere poging hebben gedaan om weg te rijden op die steile rotstrook midden in de stad is dit wat ze na de top van de klim nog moeten zien te overleven. Ten eerste een afdaling van 4,5 kilometer richting de woonwijk Felipe II. We beginnen de afdaling met een passage over een wildrooster, daarna duikt de smalle weg vrij stevig omlaag. De renners komen vrij snel een scherpe bocht naar links tegen met daarna meteen een stevige naar rechts, maar als ze die bochten hebben overleefd loopt de weg eigenlijk gewoon twee kilometer behoorlijk rechtdoor. Wel wat bochten onderweg, maar geen gevaarlijk spul. Een paar korte bochtjes, terwijl we na een tijd weer een prachtig uitzicht krijgen aangeboden. Het gevaarlijke spul volgt pas helemaal aan het eind van de afdaling, in de laatste kilometer gaat het omlaag aan 8% terwijl we de ene na de andere bocht tegenkomen. Door een bos dalen de renners af over een weg waar je normaal niet mag rijden, vandaar dat het karretje van Google er ook niet is geweest. Het weggetje wekt in ieder geval de indruk heel smal, bochtig en steil te zijn, de laatste kilometer wordt het dus even afzien. Het asfalt ziet er nog wel redelijk uit, voor het lagere deel van de klim hebben ze blijkbaar een potje met geld gevonden. Na een passage langs het Insect Park en een picknickterrein slaan de renners op 7,7 kilometer van de finish linksaf, ze bereiken een bredere weg en die weg gaan ze volgen tot in de finishplaats. Het is de weg waar we in het begin van de rit ook al overheen zijn gefietst, uiteraard weer in tegengestelde richting. Geen volledig vlakke weg, het glooit een beetje. Een paar stukjes omhoog en omlaag, maar grosso modo is het een vlakke en rechte weg. Dat is in het nadeel van de vluchters, als je op de laatste klim bent weggereden moet je in de afdaling wel een mooie voorsprong bij elkaar fietsen, anders zien ze je continu rijden. De weg richting Guadarrama verdient verder weinig omschrijving, door de bossen rijden we over een soortement snelweg de finishplaats tegemoet. Het gaat een keer twee kilometer omhoog aan liefst 1,5%, meer kan ik daar niet van maken. Op drie kilometer van de finish komen we een wegsplitsing tegen, de snelweg is hier even een paar meter minder breed. Daarna komen we op 2,5 kilometer van de finish een rotonde tegen, deze rotonde zou ik langs de linkerkant nemen. Daarna loopt de weg even merkbaar een paar meter omlaag, rechtdoor. Het wordt snel weer vlak, waarna we op een rechte manier verder zullen fietsen over de brede weg tot op 1,5 kilometer van de finish. Op dat punt komen we een nieuwe rotonde tegen, waar we rechtdoor gaan. We rijden rechtdoor de slotkilometer binnen, in deze slotkilometer gaan we nog twee rotondes tegenkomen. De eerste op 700 meter van het eind, we moeten hier rechtdoor en komen dan terecht in een straat waar normaal een middenberm te vinden is. Op 400 meter van de finish komen de renners uit bij de volgende rotonde, de laatste van de dag. Hier volgt een bocht naar links en na deze bocht naar links loopt de weg rechtdoor vals plat omhoog richting de meet. In de laatste kilometer komen we 12 meter hoger uit, dat stelt niet heel veel voor. Direct na de bocht naar links gaat het even een paar meter aan 3,5% omhoog, maar het vlakt al vrij snel weer volledig af, waarna we de weg heel flauwtjes zien afbuigen naar rechts, om vervolgens voorbij de Plaza Mayor de finish van de laatste serieuze rit van deze Vuelta te bereiken.



Voor het eerst in de geschiedenis van de Vuelta eindigt er een rit in Guadarrama, een plaats met bijna 17.000 inwoners in de regio Madrid. In de loop der jaren is de Vuelta vaak door Guadarrama gekomen, maar stoppen deden we hier nog nooit. Terwijl Guadarrama nota bene de thuishaven was van een van de grote Spaanse klassiekers. Liefst 65 jaar lang organiseerden ze hier de Clásica de los Puertos, een wedstrijd waarin meerdere bergen van de Sierra de Guadarrama werden verkend. Tijdens een koers van 146 kilometer reden de renners na de start in Guadarrama over de Alto de La Serranilla, de Alto del León , de Alto de Los Ángeles de San Rafael en de Puerto de Navacerrada om vervolgens ook weer te eindigen in Guadarrama. De wedstrijd werd gewonnen door talloze iconen van het Spaanse wielrennen, ik noem een Julian Berrendero, een Jose Antonio Momeñe, een Federico Bahamontes, een Angel Arroyo, een Vicente Belda, een Pedro Delgado, een Miguel Indurain, een Manolo Beltran en een Paco Mancebo. De laatste paar edities van de koers werden opvallend vaak door buitenlanders gewonnen. Van de 65 edities werden er 60 gewonnen door Spaanse renners, maar vanaf 2000 ging het een beetje mis voor de Spanjaarden. Botero kwam ineens winnen, net als Menchov in 2003. Nadat Levi Leipheimer de koers won in 2008 hielden ze het voor gezien, daar viel geen eer meer aan te behalen. De Clásica de los Puertos ging net als veel koersen in Spanje kopje onder in de tijd van de kredietcrisis en de jaren na Operacion Puerto. De stad Guadarrama werd ooit gesticht door de Arabieren, die de stad vernoemden naar de rivier die door de stad liep. De naam voor de rivier bedachten ze ook zelf, wad-al-ramla. Dit zou Arabisch moeten zijn voor rivier van zand en als je wad-al-ramla maar genoeg verbasterd kom je vanzelf uit op Guadarrama. De hele bergketen hier is ook weer vernoemd naar Guadarrama, we gooien er even een klein stukje Sierra de Guadarrama in: De Sierra de Guadarrama is een bergketen die ongeveer de helft beslaat van het Castiliaans Scheidingsgebergte. Het gebergte ligt tussen de Sierra de Gredos in de provincie Ávila en de Sierra de Ayllón in de provincie Guadalajara. De keten strekt zich uit in zuidwest-noordoostelijke richting tot in de provincie Madrid in het zuiden en tot aan de provincies Ávila en Segovia in het noorden. De keten is gemiddeld genomen ongeveer 80 km lang en de hoogste top, Peñalara, is 2430 m hoog. De begroeiing op deze bergketen kenmerkt zich door een overvloed aan grove dennenbossen. Op de lagere gedeelten vinden we eiken- en steeneikbossen. De toppen worden gedomineerd door weiden met her en der struiken. In deze bergketen is een verscheidenheid aan zoogdieren te vinden en een grote verscheidenheid aan watervogels. Ook vliegen er roofvogels als de Spaanse keizerarend en de monniksgier rond. Op de uitlopers van deze bergketen zijn, vooral richting Madrid, dichtbevolkte gebieden. Er lopen door het gebied verschillende wegen en spoorwegen. Ook is er een hoog ontwikkelde toeristische sector die een grote verscheidenheid aan bergsporten biedt. Door dit gebruik is de natuurlijke omgeving van het berggebied in gevaar gekomen. Daarom werd hier op 25 juni 2013 het vijftiende nationale park van Spanje (en het op drie na grootste) opgericht, het nationaal park Sierra de Guadarrama (Spaans: Parque Nacional de la Sierra de Guadarrama). In het nationaal park wordt 30 000 ha natuur beschermd op de zuidoostelijke flank van de Sierra de Guadarrama. Zo kan ie wel weer. In het stadje Guadarrama is verder opvallend weinig te doen, terwijl de plek nochtans op een strategische positie ligt in het gebergte. Je moet door Guadarrama heen als je vanuit Castilië en León wil komen en naar Madrid wil gaan, min of meer. Daarom werd hier tijdens de Spaanse Burgeroorlog flink gevochten, maar veel meer wapenfeiten zijn er niet. Ik vind de lokale Plaza Mayor wel prima, maar veel meer hoogtepunten zijn er niet. Guadarrama stond blijkbaar ooit vol met tuberculose-sanatoria, tegenwoordig is het vooral een plaats waar mensen uit Madrid een tweede huis hebben. Die mensen verlaten graag de stad om hier te lopen, te fietsen of te watdanooken in de Sierra de Guadarrama. Boven de stad ligt ook nog een stuwmeer, rond dit stuwmeer wordt jaarlijks een triatlon georganiseerd.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 16 september 2023 @ 17:13:48 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210653787
Kuss moet een beetje huilen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_210653790
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Wienerschnitzels op 16-09-2023 17:14:35 ]
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:14:02 #4
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210653791
Hier wordt met onze kloten gespeeld.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210653796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:13 schreef H.Vviv het volgende:
Prima foto gaat dat opleveren voor Jumbo.
Plugge komt spuitend klaar nu.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 16 september 2023 @ 17:14:36 #6
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_210653801
Dit wordt een fotootje voor in de supermarkt.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_210653806
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:14 schreef Koffieplanter het volgende:
Hier wordt met onze kloten gespeeld.
Vooral met de kloten van Vinjego.
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:15:00 #8
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210653808
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:14 schreef D_A het volgende:
Dit wordt een fotootje voor in de supermarkt.
De rode tompoezen worden as we speak gebakken.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210653815
Hij is woest voor de verandering.
pi_210653820
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:14 schreef Felagund het volgende:

[..]
Plugge komt spuitend klaar nu.
Gaat de Guardia Civil niet leuk vinden.
pi_210653823
Waar is Bimba
pi_210653824
Dat gezicht van Remco _O-
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:16:11 #13
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_210653827
Hey Geraint wat vind je van deze NEDERLANDER??
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_210653830
Geen 92 jarige pa Kuss in een rolstoel?
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:16:26 #15
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_210653832
HONT
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_210653836
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:16 schreef Dutch_view het volgende:
Geen 92 jarige pa Kuss in een rolstoel?
Ik zit er ook op te wachten.
pi_210653839
Daar is de hont O+
pi_210653842
Lelijke wenkbrauwen heeft die wijf van Kuss. Zou vreemdgaan.
U MAD?
pi_210653849
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:15 schreef TommyL0204 het volgende:
Dat gezicht van Remco _O-
Gif waardig?
pi_210653850
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:16 schreef Mani89 het volgende:
Hey Geraint wat vind je van deze NEDERLANDER??
Ja schaamteloos was dat weer.
pi_210653855
Never again.
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:18:12 #22
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210653870
Papa Dolph heeft het niet gehaald
pi_210653876
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:18 schreef Van_Poppel het volgende:
Papa Dolph heeft het niet gehaald
Dit kun je dubbel opvatten.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_210653882
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:17 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Gif waardig?
Ach . Het is een boze Remco. Daar zijn al genoeg fotos van :s)
pi_210653885
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:18 schreef Van_Poppel het volgende:
Papa Dolph heeft het niet gehaald
Ze waren de zuurstoftanks vergeten.
pi_210653892
Autorij man schijnt het niet zo goed te doen vandaag, dus geen Sp Ma Va He Ja, daarvoor moet ie toch alle races in het jaar blijven winnen anders vinden we het niet bijzonder
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_210653894
Dan heb je met Mathieu 1 van de beste eendagsrenners en met Fabio en Groenewegen (en Kooij) 3 topsprinters en is good old Poels de enige Nederlander met een rit in een grote ronde dit jaar :o (en nog 2x ook)
pi_210653898
Pelayo in een contactjaar. Ik had PCS eigenlijk niet eens hoeven te openen.
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:21:05 #29
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210653902
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:20 schreef wimderon het volgende:
Pelayo in een contactjaar. Ik had PCS eigenlijk niet eens hoeven te openen.
Maar Pelayo heeft al getekend.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210653905
Het is Kuss van harte gegund, veel meer dan die andere twee maar voor de sport toch een verlies als degene die de sterkste was niet wint.
pi_210653920
Nogmaals deze:

https://www.ad.nl/wielren(...)oog-winnen~a2118b01/


hier maak ik toch uit op dat hij hem wel gewonnen heeft in 2011
Mja
pi_210653922
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:21 schreef DIJK het volgende:
Het is Kuss van harte gegund, veel meer dan die andere twee maar voor de sport toch een verlies als degene die de sterkste was niet wint.
Wie was de sterkste dan?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_210653925
Reelie happie.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_210653935
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:23 schreef Felagund het volgende:

[..]
Wie was de sterkste dan?
Een van die andere twee
pi_210653940
Kuss mag een kaars branden voor de inzinking van Evenepoel
pi_210653941
als Poels ook in de Giro een rit wint heeft hij in drie opeenvolgende ronden een rit gewonnen
zal niet heel vaak gebeurd zijn?
Mja
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:24:39 #37
318352 Raap
Maakt dingen mee
pi_210653946
Als Evenpoel geen inzinking had gehad dan had hij gewonnen

Renaat
leuk
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:24:42 #38
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210653947
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef Dutch_view het volgende:
Kuss mag een kaars branden voor de inzinking van Evenepoel
Dit klopt volledig.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210653949
Woutje kende gewoon de finish goed, erg slim gedaan.
pi_210653951
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef TAmaru het volgende:
als Poels ook in de Giro een rit wint heeft hij in drie opeenvolgende ronden een rit gewonnen
zal niet heel vaak gebeurd zijn?
Bennati deed dat wel eens, dacht ik
pi_210653953
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef Raap het volgende:
Als Evenpoel geen inzinking had gehad dan had hij gewonnen

Renaat
Dat zegt hij toch niet echt? Dat kan niet
pi_210653955
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:25 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Bennati deed dat wel eens, dacht ik
Merckx, bij dit soort vragen is het antwoord standaard Merckx.
pi_210653961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef TAmaru het volgende:
als Poels ook in de Giro een rit wint heeft hij in drie opeenvolgende ronden een rit gewonnen
zal niet heel vaak gebeurd zijn?
Froome denk ik, die won ook de drie eindklassementen op een rij
The owls are not what they seem
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:27:38 #45
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210653974
Dumoulin ook (2015, 2016)
pi_210653984
quote:
Op de UCI website staat hij nochtans steeds als tweede in de etappe.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_210653986
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Merckx, bij dit soort vragen is het antwoord standaard Merckx.

edit: antwoord is niet Merckx :o
In die tijd waren Giro en Vuelta ook wel eens gelijk, dacht ik
pi_210653991
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Merckx, bij dit soort vragen is het antwoord standaard Merckx.
Precies.
1972/1973.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210654003
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:27 schreef Van_Poppel het volgende:
Dumoulin ook (2015, 2106)
Zoon van de zoon van de zoon van?
:o *O* w/
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_210654005
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:28 schreef Felagund het volgende:

[..]
Op de UCI website staat hij nochtans steeds als tweede in de etappe.
vreemd
ik kan het officiële bericht van de UCI ook niet vinden hierover
Mja
pi_210654034
Plugge zonder mondmasker voor Cristophe Vandegoor :M
pi_210654058
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:28 schreef Marcoss het volgende:

[..]
In die tijd waren Giro en Vuelta ook wel eens gelijk, dacht ik
De Vuelta ging destijds vooraf aan de Giro.

Merckx reed en won de Giro en Tour van 1972; dat was niet eens meer zo bijzonder. Uiteraard won hij daarbij etappes.

In 1973 reed hij - voor het eerst, denk ik - de Vuelta in het voorjaar. Hij won, en hij won (uiteraard) etappes.
Daarna nog even de Giro winnen (plus de rest van het 'uiteraard' verhaal).

4x op rij.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210654106
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:34 schreef Toby56 het volgende:

[..]
De Vuelta ging destijds vooraf aan de Giro.

Merckx reed en won de Giro en Tour van 1972; dat was niet eens meer zo bijzonder. Uiteraard won hij daarbij etappes.

In 1973 reed hij - voor het eerst, denk ik - de Vuelta in het voorjaar. Hij won, en hij won (uiteraard) etappes.
Daarna nog even de Giro winnen (plus de rest van het 'uiteraard' verhaal).

4x op rij.

In 1971 dan ook de Tour nog toch?


Maar in 1972 reed hij de Vuelta natuurlijk niet.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_210654112
#woutnaardegiro
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_210654130
wel jammer dat Merckx altijd die statistieken vervuilt met zijn dominantie uit vervlogen tijden maar misschien ook wel een mooi ijkpunt om mee te vergelijken
Mja
pi_210654147
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef Raap het volgende:
Als Evenpoel geen inzinking had gehad dan had hij gewonnen

Renaat
Heeft Renaat dat serieus gezegd?
Dan is Renaat rijp voor het gesticht.
pi_210654148
Mads Pedersen trouwens ook nog met Vueita vorig jaar en Giro/Tour dit jaar
pi_210654162
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:41 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Heeft Renaat dat serieus gezegd?
Dan is Renaat rijp voor het gesticht.
Welnee.
We kunnen Renaat gerust nog een handje helpen.
Zonder die inzinking wint Remco ALLE klassementen.
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:44:04 #59
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_210654173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:20 schreef Marcoss het volgende:
Dan heb je met Mathieu 1 van de beste eendagsrenners en met Fabio en Groenewegen (en Kooij) 3 topsprinters en is good old Poels de enige Nederlander met een rit in een grote ronde dit jaar :o (en nog 2x ook)
Scherp. Nu zijn Groenewegen en Jakobsen ook alleen maar in de Tour gestart en Kooij zelfs nergens. En Jakobsen ging daar al vroeg op zijn bek, dus het is wel verklaarbaar.

Poels heeft wel low-key het op 1 beste jaar uit zijn carrière ineens, zo eigenlijk in zijn nadagen.
pi_210654174
Roglic haha.

Is OOK nog eens blij om te zien dat anderen 'zijn' stokje kunnen overnemen.

Mooie reactie.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210654187
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:24 schreef Raap het volgende:
Als Evenpoel geen inzinking had gehad dan had hij gewonnen

Renaat
Uiteindelijk valt het gewoon tegen wat die heeft laten zien na de eerste inzinking. Van de 5 etappes waarin die wou meedoen voor de overwinning wint die er 2, terwijl die ook nog 2 rustdagen heeft gepakt.
pi_210654236
Wout zag Remco op het stuur kloppen en wist dat hij gewonnen had :D
  zaterdag 16 september 2023 @ 17:51:18 #63
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210654260
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:45 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Uiteindelijk valt het gewoon tegen wat die heeft laten zien na de eerste inzinking. Van de 5 etappes waarin die wou meedoen voor de overwinning wint die er 2, terwijl die ook nog 2 rustdagen heeft gepakt.
Ik hoop vooral voor hem dat ze de oorzaak van die ene offday kunnen verklaren. Anders ben je voor eeuwig kwetsbaar in een grote ronde.
pi_210654270
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:51 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik hoop vooral voor hem dat ze de oorzaak van die ene offday kunnen verklaren. Anders ben je voor eeuwig kwetsbaar in een grote ronde.
Lefevere geeft het WK de “schuld”

[ Bericht 0% gewijzigd door Marcoss op 16-09-2023 17:59:00 ]
pi_210654872
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Lefevere geeft het WK de “schuld”
Hij deed week ervoor ook nog een mega verkenningsrit voor de vuelta, was ook al zo bizar.
pi_210654989
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Lefevere geeft het WK de “schuld”
Wel een feit dat hij LBL voor de Giro en CSS + WK Tijdrijden voor de Vuelta wil winnen, wat toch een stevige belasting is. Niet dat hij door bv. WK tijdrijden te schrappen de off-day niet zou gehad hebben, vermoed ik. Zal waarschijnlijk voor een rustiger schema opteren volgend jaar, piekje naar LBL en dan stil tot de Tour of zo.
  zaterdag 16 september 2023 @ 19:04:53 #67
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210655010
Hij is ook op hoogtestage geweest voor een paar dagen in aanloop naar de Vuelta. Ik heb niet de indruk dat de effecten daarvan groot zijn. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat het nadelig werkt.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator zaterdag 16 september 2023 @ 19:06:41 #68
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_210655022
quote:
"Of ik een verkeerde briefing heb gehad? Neen, Veloviewer (een app om alle routes te verkennen) zei dat het oplopend was, maar dat klopte niet. Ik was gewoon verrast."
Toch raar om het laatste stuk niet even met Streetview te bekijken? Direct na de bocht liep de weg op, maar daarna werd het vlak, dat kon je met het blote oog waarnemen.

quote:
Enkele dagen geleden sprak Evenepoel over "een gebrekkige voorbereiding". Wat bedoelt hij daarmee? "Het reizen, van de ene koers naar de andere verkenning en hoogtestage... Ik ben bijna niet thuis geweest."

"Vorig jaar was het helemaal anders. Dat was veel meer ontspannen. Nu was het meer chaotisch."

En Evenepoel heeft geleerd in deze Vuelta, zeker van Jumbo-Visma. "Die mannen hebben een volledig uitgetekend schema als voorbereiding gehad. Ze hebben bijna niet gekoerst en zijn minutieus aan het werk gegaan. Daar moeten we uit leren. Al viel er bij mij maar één dag tegen, de rest was supergoed."
Goed verhaal.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zaterdag 16 september 2023 @ 19:07:50 #69
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_210655033
Overigens ook wel jammer dat de een kleine piemel hebbende Vlasov de guitige Cian nog voorbij is gegaan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_210655103
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Overigens ook wel jammer dat de een kleine piemel hebbende Vlasov de guitige Cian nog voorbij is gegaan.
Zo'n rit als vandaag is ook echt niks voor kleine Cian. Wordt dan lekker genaaid door Vlasov en z'n matties in de ploeg.
  zaterdag 16 september 2023 @ 19:17:23 #71
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_210655146
Cras die net buiten de top 10 valt is uiteindelijk toch wel heel erg on brand. Fenomeen.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_210655170
Oumi had zich vast al verheugd op een zegegebaar. ;(
pi_210655203
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:17 schreef Mani89 het volgende:
Cras die net buiten de top 10 valt is uiteindelijk toch wel heel erg on brand. Fenomeen.
Ook genieten dat Christian Rodriguez nog 2 plaatsen verliest, ondanks het feit dat er toch 1 Arkea 1 minuut op kop reed vandaag _O-

En Steff Crass heeft natuurlijk pech, 20 jaar geleden zou hij de nieuwe Kurt Van de Wouwer/Kevin Seeldraeyers/Wim Van Huffel geweest zijn en bejubeld worden in Vlaanderen. Nu kan alleen Jonas Creteur hem naar waarde schatten.
  Moderator zaterdag 16 september 2023 @ 19:27:06 #74
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_210655253
quote:
Roglic geniet en reflecteert: 'Mooi te zien dat Jonas en nu Sepp mijn rol overnemen' - https://nos.nl/l/2490701
Check deze video. Ik geloof er eigenlijk geen zak van.
  zaterdag 16 september 2023 @ 19:32:08 #75
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_210655298
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:44 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Scherp. Nu zijn Groenewegen en Jakobsen ook alleen maar in de Tour gestart en Kooij zelfs nergens. En Jakobsen ging daar al vroeg op zijn bek, dus het is wel verklaarbaar.

Poels heeft wel low-key het op 1 beste jaar uit zijn carrière ineens, zo eigenlijk in zijn nadagen.
Poels >> Mollema had ik niet verwacht :D
  zaterdag 16 september 2023 @ 19:32:38 #76
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210655302
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:27 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Check deze video. Ik geloof er eigenlijk geen zak van.
Als een boer met kiespijn. Enerzijds terecht, aangezien hij zich van de drie hiervoor het meest op heeft voorbereid en gewoon vastgeketend zat, anderzijds onterecht daar hij van iedereen het meest te danken heeft aan de Jumbo dominantie.

Zonder al zijn vrienden is hij alvast een Giro, een Vuelta, een Parijs tegen Nice en Dauphine armer. Daarnaast was hij vermoedelijk ook gewoon minder dan Vingegaard, dus ook bij het recht van de sterkste zou hij niet gewonnen hebben. Het enige verschil is dan dat hij ervoor heeft kunnen rijden en in ieder geval strijdend ten onder zou gaan.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210655595
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:27 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Check deze video. Ik geloof er eigenlijk geen zak van.
Daar doelde ik eerder op.
Ik kan mij met zo'n reactie prima vermaken.

Of hij het echt meent?
God only knows... en Primoz himself.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210655644
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:32 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Daarnaast was hij vermoedelijk ook gewoon minder dan Vingegaard, dus ook bij het recht van de sterkste zou hij niet gewonnen hebben. Het enige verschil is dan dat hij ervoor heeft kunnen rijden en in ieder geval strijdend ten onder zou gaan.
Dat laatste.
Na het "go boys go!" op de Angliru is de sportieve strijdbijl begraven, en dat kostte de wielerfan nog 2 mogelijke dagen met strijd.

Maar dit is waar JV bewust voor kiest. Erover praten en dan 1 plan trekken. Eenheid.
Plugge verwees voor de NOS nog naar Vlasov en Uijtdebroeks. Uit zijn woorden was te merken dat wie voor zoiets kiest uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken (naar zijn mening).
Er is iets voor te zeggen, maar als kijker wil je soms wat meer spektakel.
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:24:28 #79
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_210655715
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:17 schreef Mani89 het volgende:
Cras die net buiten de top 10 valt is uiteindelijk toch wel heel erg on brand. Fenomeen.
Maxime Monfort heeft een waardig opvolger!
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:25:36 #80
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_210655722
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:32 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Poels >> Mollema had ik niet verwacht :D
Mollema is echt ineens helemaal op. Jammer, altijd een van mijn favorieten geweest. Geen idee wat die komende jaren nog gaat doen met zijn nog heel lang durende contract.
pi_210655751
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Overigens ook wel jammer dat de een kleine piemel hebbende Vlasov de guitige Cian nog voorbij is gegaan.
Misschien trekt dit de Belgische regering over de streep om alsnog F16's aan Oekraïne te leveren.
pi_210655767
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:27 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Check deze video. Ik geloof er eigenlijk geen zak van.
Ik zie hier geen renner staan die lacht als een boer met kiespijn. Hij lijkt oprecht blij.
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:35:22 #83
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210655796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Hij is ook op hoogtestage geweest voor een paar dagen in aanloop naar de Vuelta. Ik heb niet de indruk dat de effecten daarvan groot zijn. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat het nadelig werkt.
Effecten van een hoogtestage werken inderdaad pas na 14 dagen of iets dergelijks. _O-
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:39:46 #84
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210655839
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:27 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Check deze video. Ik geloof er eigenlijk geen zak van.
Dat lachje op 11 seconden. :D
  Moderator zaterdag 16 september 2023 @ 20:45:56 #85
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_210655916
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:32 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ik zie hier geen renner staan die lacht als een boer met kiespijn. Hij lijkt oprecht blij.
Ik heb Roglic nog nooit eerder zo zien lachen bij zijn eigen overwinningen.
pi_210656496
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:40 schreef TAmaru het volgende:
wel jammer dat Merckx altijd die statistieken vervuilt met zijn dominantie uit vervlogen tijden maar misschien ook wel een mooi ijkpunt om mee te vergelijken
Als de wereldoorlogen er niet waren geweest, dan hadden we er misschien een paar meer gehad, zoals Philippe Thys, Gino Bartali en Fausto Coppi.

Maar ook zonder dat was Merckx natuurlijk uitzonderlijk.
Ik vind niet dat hij de statistieken vervuilt, maar ik vind wel dat veel latere renners zijn 'vervuild' met veel te snelle "dit is de nieuwe Merckx" verwachtingen. Zeker als zo'n jonge renner er zelf in gaat geloven, en meent dat ieder verlies een enorme smet op zijn conduitestaat is. Vooral bij onze zuiderburen is dat menigmaal een loden last gebleken.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210657187
Winst van dit geheel is waarschijnlijk dat Kuss nu nog liever in een knechtrol gaat kruipen voor komende jaren. Een betere superknecht ga je nooit meer vinden.
pi_210657215
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Effecten van een hoogtestage werken inderdaad pas na 14 dagen of iets dergelijks. _O-
Zeg dat tegen Jumbo dat steevast vliegt zodra ze van hoogte afkomen.
  Moderator zaterdag 16 september 2023 @ 22:44:37 #90
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_210657319
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:37 schreef wimderon het volgende:

[..]
Zeg dat tegen Jumbo dat steevast vliegt zodra ze van hoogte afkomen.
Oei, insinueer je nu iets?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 16 september 2023 @ 23:24:22 #91
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210657766
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:37 schreef wimderon het volgende:

[..]
Zeg dat tegen Jumbo dat steevast vliegt zodra ze van hoogte afkomen.
Oh ik bedoel dat effecten na een 14 dagen lange hoogtestage pas effect hebben. Niet 14 dagen na een hoogtestage.

Dus een weekje op hoogte werkt niet.
pi_210658471
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:24 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Oh ik bedoel dat effecten na een 14 dagen lange hoogtestage pas effect hebben. Niet 14 dagen na een hoogtestage.

Dus een weekje op hoogte werkt niet.
Ik geloof je graag, maar waarom doen zelfs de allerprofessioneelste ploegen dan geplande hoogtestages van kortere duur?
pi_210658721
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230916_97472629
quote:
Godverdomme, everyday you come for me
En dan een zachte stuurklop om het af te maken. Classic Remco
  zondag 17 september 2023 @ 07:59:24 #94
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210658738
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 01:51 schreef wimderon het volgende:

[..]
Ik geloof je graag, maar waarom doen zelfs de allerprofessioneelste ploegen dan geplande hoogtestages van kortere duur?
Dat kan dan wellicht een trainingskamp zijn omdat ze dat een plek vinden waar de fijn kunnen trainen, maar veel effecten van hoogte zullen ze niet krijgen lijkt me?

Maar goed. Niet alles in het wielrennen heeft wetenschappelijke meerwaarde (denk aan de massage). :P
pi_210658906
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 07:48 schreef TommyL0204 het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230916_97472629
[..]
En dan een zachte stuurklop om het af te maken. Classic Remco
Toch is het raar.
Hij kent de regels niet?

Nummer 2 is al sinds mensenheugenis 'de sjaak' volgens mij.

Ooit werd Merckx 3e in een Touretappe (1977). De sprint om de 2e plaats liet-ie lopen.
De eerste 2 moesten verplicht plassen en werden positief bevonden. Maar Merckx kon de etappewinst niet krijgen, omdat hij als nr. 3 niet had geplast. Hij bood zich alsnog vrijwillig aan, maar er waren uiteraard al enkele dagen verlopen, dus dat was zinloos. De etappe ging de geschiedenis in met "geen winnaar".
Had het lot hem die dag aangewezen (of had hij gesprint en 2e geworden) en had hij een negatieve plas ingeleverd, dan had Cavendish sowieso nog een jaartje door gemoeten.

Merckx.
Al die verdomde statistieken waarin die gozer voorkomt.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_210659456
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Lefevere geeft het WK de “schuld”
Ik denk dat de mentale druk van papa Patrick een van de grootste oorzaken is.
Remco zal bij mama Agnes wel eens aan de keukentafel iets gezegd hebben, wat bij andere ploegen zoals TJV beter of anders gaat dan bij SQS.
En zijn vader projecteert zijn eigen mislukte carrière teveel op zijn zoon, en doet in de pers domme onnodige uitspraken, die Remco zelf helemaal niet voor ogen had.
pi_210660267
Erg mooi voor Wout. Zo vaak al dichtbij geweest, vooral in de Vuelta, toch moest er een keer van komen. Lekkere aanzet ook in de bocht _O_
pi_210664308
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zucht.
:W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')