abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210640161

Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.

Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.

Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:

Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden

pi_210640195
@Vln
Ik heb in 3 dagen 3 uur bijgeplust op 5:35 roostertijd. Dat is meer dan 50%... Stelletje mafketels. En dan nog zeggen dat het volgende week drukker wordt omdat ze binnen een achterstand hebben. Gezegend blij dat ik vrij ben.

Ja dat is heel mooi iets nu, dat vrij zijn :) 50% absurd gewoon, er wordt ook helemaal geen rekening met de mensen hun eigen tijd/neven tijd gehouden.
Waar is de Or ik lees er niets over,ook geen enkele vakbond ,dat het niet niet goed gaat.
Momenteel kunnen ze er nog bovenop springen, met kerst zitten we in St Juttemis :)
Heb het idee dat veel mensen een luchtbed en gasstelletje in het depot moeten plaatsen, met de uitloop die er heerst.
pi_210643200
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 23:50 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ik ben niet echt opgeleid, gezien ik niet eens de havo afgerond heb (alleen voor Nederlands gezakt in de coronaperiode). Ik ben 20 jaar en ik heb autisme, waardoor ik het ook heel lastig vind om iets anders te zoeken. Ik werk al ruim 5 jaar als postbezorger en heb het eigenlijk altijd met plezier gedaan, maar sinds Logisch Bezorgen is het echt niet meer leuk. Ik ben dus altijd postbezorger geweest en heb nog nooit iets anders gedaan en weet dus eigenlijk niet beter, dus daarom vind ik het ook lastig om te bedenken wat voor iets anders ik zou willen.
Dat probleem ken ik. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar (ooit begonnen als zaterdagpostbode), en afgezien van een kort uitstapje naar de telemarketing (wat op z'n zachtst gezegd geen succes was), heb ik nooit iets anders gedaan dan dit. Ondanks al het gereorganiseer (en de belachelijk slechte betaling) vind ik het wel nog steeds heel fijn dat je, binnen de grenzen, wel je eigen tijd kan indelen, en niet constant op je vingers wordt gekeken door leidinggevenden. Ik kan om 10 uur beginnen als ik wil, maar als ik om 13.00 uur pas begin is dat ook geen punt. En mijn TL is gelukkig een heel relaxte man. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg nagedacht over ander werk, ook omdat dit werk ver beneden mijn opleidingsniveau is. Maar ik zou echt niet weten wat ik anders zou moeten doen. Iets op een kantoor zou niks voor mij zijn, heel de dag achter zo'n beeldscherm, en al helemaal niet fulltime.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_210646843
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 15:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat probleem ken ik. Ik doe dit werk al meer dan 25 jaar (ooit begonnen als zaterdagpostbode), en afgezien van een kort uitstapje naar de telemarketing (wat op z'n zachtst gezegd geen succes was), heb ik nooit iets anders gedaan dan dit. Ondanks al het gereorganiseer (en de belachelijk slechte betaling) vind ik het wel nog steeds heel fijn dat je, binnen de grenzen, wel je eigen tijd kan indelen, en niet constant op je vingers wordt gekeken door leidinggevenden. Ik kan om 10 uur beginnen als ik wil, maar als ik om 13.00 uur pas begin is dat ook geen punt. En mijn TL is gelukkig een heel relaxte man. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg nagedacht over ander werk, ook omdat dit werk ver beneden mijn opleidingsniveau is. Maar ik zou echt niet weten wat ik anders zou moeten doen. Iets op een kantoor zou niks voor mij zijn, heel de dag achter zo'n beeldscherm, en al helemaal niet fulltime.
vertel even wat je beleeft,iedere dag :) de vrijheid is wel een postief punt,maar de centen een drama,zeker als je een gezin als hoofdverdiener moet onderhouden.
pi_210647093
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 21:28 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
vertel even wat je beleeft,iedere dag :) de vrijheid is wel een postief punt,maar de centen een drama,zeker als je een gezin als hoofdverdiener moet onderhouden.
Gelukkig heb ik geen gezin en leef ik behoorlijk zuinig, zodat ik het dankzij huur- en zorgtoeslag prima red financieel.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_210650994
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 21:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Gelukkig heb ik geen gezin en leef ik behoorlijk zuinig, zodat ik het dankzij huur- en zorgtoeslag prima red financieel.
ja dat bedoel ik niet, de poststroom met 3/4 zakken per wijk of iets meer, etc..Over de toeslagen nog even,ik lees erover(steeds meer) dat ze dat willen gaan afschaffen dan is het hek helemaal van de dam,dan moet je wel een normale baan gaan uitvoeren.
Zelf heb ik niks met toeslagen daar wil ik niets van weten.Maar de laagst betaalden zijn daar ook grotendeels van afhankelijk.
pi_210654330
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 12:46 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja dat bedoel ik niet, de poststroom met 3/4 zakken per wijk of iets meer, etc..Over de toeslagen nog even,ik lees erover(steeds meer) dat ze dat willen gaan afschaffen dan is het hek helemaal van de dam,dan moet je wel een normale baan gaan uitvoeren.
Zelf heb ik niks met toeslagen daar wil ik niets van weten.Maar de laagst betaalden zijn daar ook grotendeels van afhankelijk.
Ja, dat driebundelsysteem is waardeloos.Het kost een hoop extra tijd. Maar daar hebben we een plusknop voor.

De overheid wil al jaren van de toeslagen af, maar dat gaat niet lukken. Ze wilden bijv. de kinderopvangtoeslag afschaffen en vervolgens de opvang gratis maken. Maar dat bleek niet haalbaar, want dan gaan nog meer mensen hun kinderen naar de opvang brengen, terwijl ze daar nu al mensen tekort komen.

Huurtoeslag wilden ze ook afschaffen, of op z'n minst sterk vereenvoudigen, maar die plannen zouden zo nadelig uitpakken dat ze onder grote maatschappelijke druk weer in de ijskast zijn gezet.

Hetzelfde gebeurde jaren geleden toen ze de zorgtoeslag wilden afschaffen, en dit vervangen door een inkomensafhankelijke zorgpremie.

Een van de opties die nu op tafel ligt is geloof ik om de toeslagen af te schaffen maar tegelijkertijd de uitkeringen te verhogen en het minimumloon op te trekken naar EUR 16 per uur. Dat zou in mijn geval een maandelijkse loonstijging opleveren die (bruto in elk geval) gelijk staat aan wat ik nu aan toeslagen ontvang. Maar dan leg je dus de rekening voor het afschaffen van de toeslagen volledig bij de werkgevers neer. En vergeet niet dat een dergelijke maatregel een opdrijvend effect zal hebben op ALLE lonen. Want stel je voor dat je nu EUR 18 per uur krijgt (50% boven het minimum) en ineens gaan de laagstbetaalden binnen jouw bedrijf naar EUR 16 per uur. Dan wil jij natuurlijk minimaal EUR 24 per uur krijgen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kramerica-Industries op 16-09-2023 18:09:34 ]
pi_210655008
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:57 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ja, dat driebundelsysteem is waardeloos.Het kost een hoop extra tijd. Maar daar hebben we een plusknop voor.

De overheid wil al jaren van de toeslagen af, maar dat gaat niet lukken. Ze wilden bijv. de kinderopvangtoeslag afschaffen en vervolgens de opvang gratis maken. Maar dat bleek niet haalbaar, want dan gaan nog meer mensen hun kinderen naar de opvang brengen, terwijl ze daar nu al mensen tekort komen.

Huurtoeslag wilden ze ook afschaffen, of op z'n minst sterk vereenvoudigen, maar die plannen zouden zo nadelig uitpakken dat ze onder grote maatschappelijke druk weer in de ijskast zijn gezet.

Hetzelfde gebeurde jaren geleden toen ze de zorgtoeslag wilden afschaffen, en dit vervangen door een inkomensafhankelijke zorgpremie.

Een van de opties die nu op tafel ligt is geloof ik om de toeslagen af te schaffen maar tegelijkertijd de uitkeringen te verhogen en het minimumloon op te trekken naar EUR 16 per uur. Dat zou in mijn geval een maandelijkse loonstijging opleveren die (bruto in elk geval) gelijk staat aan wat ik nu aan toeslagen ontvang. Maar dan leg je dus de rekening voor het afschaffen van de toeslagen volledig bij de werkgevers neer. En vergeet niet dat een dergelijke maatregel een opdrijvend effect zal hebben op ALLE lonen. Want stel je voor dat je nu EUR 18 per uur krijgt (50% boven het minimum) en ineens gaan de laagstbetaalden binnen jouw bedrijf naar EUR 16 per uur. Dan wil jij natuurlijk minimaal EUR 24 per uur krijgen.
Heb het idee dat ze landelijk een vermogen kwijt zijn aan al het extra werk,ik maak er steeds een ouderwetse 1 bundel van, dat werkt prima,en wat het nu is mag naar het land der fabelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 16-09-2023 20:45:02 ]
pi_210682315
Als je een retour doet naar een webshop en dit afgeeft bij een PostNL punt. Dan krijg je een bewijsje mee. Maar naast de label met met het adres die je er zelf op hebt geplakt, plakt de medewerker zelf nog een wit stickertje op het pakket naast de verzendlabel. Wat voor info staat daar allemaal op? Ik ben gewoon even benieuwd en moet dit weten.
pi_210685700
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:51 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Als je een retour doet naar een webshop en dit afgeeft bij een PostNL punt. Dan krijg je een bewijsje mee. Maar naast de label met met het adres die je er zelf op hebt geplakt, plakt de medewerker zelf nog een wit stickertje op het pakket naast de verzendlabel. Wat voor info staat daar allemaal op? Ik ben gewoon even benieuwd en moet dit weten.
Zoiets vraag ik altijd bij het postnl.punt zelf. Die kunnen dat heel goed uitleggen.
pi_210690026
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 15:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Erg herkenbaar. De vrijheid is inderdaad ook erg fijn. Ik denk inmiddels ook niet dat heel de dag achter een computer zitten iets voor mij is. Dit is ook zeker niet wat ik voor ogen had. Het was alleen als bijbaantje bedoeld zolang ik nog op school zat, maar alles is toch net anders gelopen.

Ik heb het er ook nog met een collega over gehad. Die is er net als mij ook helemaal klaar mee en is het ook met mij eens. Zij zit ook te overwegen om te stoppen, maar weet ook niet goed wat ze dan zou willen gaan doen.
pi_210690146
Eigenlijk zou iedereen er massaal mee moeten stoppen, waardeloze werkgever
pi_210691804
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:55 schreef wbwb het volgende:

[..]
Erg herkenbaar. De vrijheid is inderdaad ook erg fijn. Ik denk inmiddels ook niet dat heel de dag achter een computer zitten iets voor mij is. Dit is ook zeker niet wat ik voor ogen had. Het was alleen als bijbaantje bedoeld zolang ik nog op school zat, maar alles is toch net anders gelopen.

Ik heb het er ook nog met een collega over gehad. Die is er net als mij ook helemaal klaar mee en is het ook met mij eens. Zij zit ook te overwegen om te stoppen, maar weet ook niet goed wat ze dan zou willen gaan doen.
De " vrijheid " is inderdaad een heel klein pluspuntje, alhoewel daar ook langzamerhand aan gesleuteld is, zeker met de 3 bundelbezorging(giga uitloop,terwijl je accoord bent gegaan met de org. tijd).Voor de rest zit er geen enkel toekomstperspectief in dit werk, al zit je er 50jaar. Ook je pensioenopbouw is een drama,en dit alles eindigt, met dat er velen vertrekken.(zeker na gisteren met de bekendmaking wat er allemaal in 2024 aan zit te komen.)
pi_210695848
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:51 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Had jouw eigen label al een barcode? Zo nee, dan was dat witte stickertje waarschijnlijk een barcode. Was het een retour naar een antwoordnummer? In sommige gevallen wordt deze rechtstreeks naar het postadres van het bedrijf gestuurd. In dat geval stond op het witte stickertje het nieuwe adres.
pi_210698651
Wat vinden jullie van de titel?
Het begint hier weer aardig rustig te worden.
Zijn er al mensen vertrokken bij depots?,of het van plan?.
pi_210699808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 20:34 schreef ophaling10 het volgende:
Wat vinden jullie van de titel?
Het begint hier weer aardig rustig te worden.
Zijn er al mensen vertrokken bij depots?,of het van plan?.
Ik denk dat ik deze maand nog mijn ontslag ga indienen, dus dan ben ik na volgende maand weg. Dat is dan wel erg vervelend voor mijn collega's, zeker met de SKNJ dadelijk, maar ik moet ook eens aan mezelf denken.
pi_210700327
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 21:44 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ik denk dat ik deze maand nog mijn ontslag ga indienen, dus dan ben ik na volgende maand weg. Dat is dan wel erg vervelend voor mijn collega's, zeker met de SKNJ dadelijk, maar ik moet ook eens aan mezelf denken.
Dat is heel belangrijk,om aan je zelf te denken(en echt niet egoistisch)het grote gevaar van blijven is dat je langzamerhand wordt meegezogen in een neerwaartse spiraal(dit is al een tijd aan de gang),zelf wil ik er ook een eind aan breien,het is mooi geweest.
pi_210702445
quote:
ja weer negatief in het nieuws,het blijft maar door gaan,en heel zielig voor het konijn.
pi_210706490
En ondertussen houdt de bond zich ook bezig met de dingen die er echt toe doen: kozijnen. ^O^
pi_210706852
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 16:41 schreef Rafierafie het volgende:
En ondertussen houdt de bond zich ook bezig met de dingen die er echt toe doen: kozijnen. ^O^
ja dat zag ik gisteren,maar weet je waarom? dan kun je straks weer een raam ingooien :)
pi_210707206
Zo het kabinet verhoogd volgend jaar de minimumlonen naar 13.50 euro. Dat is een lekkere loonsverhoging vast. 1,42 per uur meer. En dan moeten de bonden nog gaan onderhandelen voor de rest van de tredes.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_210707549
hallo mede postbezorgers, kan je het weigeren dat je steeds wordt ingepland op andere depots? Ik heb 2 depots dicht bij huis in de plaats waar ik woon en ik vindt het prima om daar te werken alleen er is ook een ander ongeveer 16min fietsen van mijn huis. aan het begin van de zomervakantie viel ik daar op EIGEN initiatief in omdat ik wel wat wilde bijverdienen. Maar nu wordt ik hier standaard 2-3 dagen ingepland. Persoonlijk vind ik dat niet fijn aangezien ik dan voor even naar de wc, eten en hond uitlaten zo maar 3 kwartier kwijt ben PER KEER! daarnaast zijn de wijken nog verder van mijn huis verwijderd dan het depot

Weten jullie of ik dit kan weigeren of ben ik verplicht om deze diensten te doen?
pi_210707744
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef Petrichorodor het volgende:
hallo mede postbezorgers, kan je het weigeren dat je steeds wordt ingepland op andere depots? Ik heb 2 depots dicht bij huis in de plaats waar ik woon en ik vindt het prima om daar te werken alleen er is ook een ander ongeveer 16min fietsen van mijn huis. aan het begin van de zomervakantie viel ik daar op EIGEN initiatief in omdat ik wel wat wilde bijverdienen. Maar nu wordt ik hier standaard 2-3 dagen ingepland. Persoonlijk vind ik dat niet fijn aangezien ik dan voor even naar de wc, eten en hond uitlaten zo maar 3 kwartier kwijt ben PER KEER! daarnaast zijn de wijken nog verder van mijn huis verwijderd dan het depot

Weten jullie of ik dit kan weigeren of ben ik verplicht om deze diensten te doen?
Is er met jou ooit een vast depot afgesproken? Want ik weet wel dat als je op verzoek van PostNL (dus niet wanneer je zelf op een open loop biedt) op een ander dan je vaste depot moet lopen, en dat depot ligt op meer dan 15 minuten fietsen (enkele reis) vanaf je huis, dat je dan de heen- EN de terugreis mag bijplussen als werktijd.

Mocht je geen vast depot hebben, wat bij sommige algemeen reserves het geval is, dan geldt bovenstaande bij bezorging vanaf ELK depot dat op meer dan een kwartier fietsen van je huis ligt.

Dus mocht je het niet kunnen weigeren, dan kun je in elk geval lekker plussen.
pi_210707815
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Is er met jou ooit een vast depot afgesproken? Want ik weet wel dat als je op verzoek van PostNL (dus niet wanneer je zelf op een open loop biedt) op een ander dan je vaste depot moet lopen, en dat depot ligt op meer dan 15 minuten fietsen (enkele reis) vanaf je huis, dat je dan de heen- EN de terugreis mag bijplussen als werktijd.

Mocht je geen vast depot hebben, wat bij sommige algemeen reserves het geval is, dan geldt bovenstaande bij bezorging vanaf ELK depot dat op meer dan een kwartier fietsen van je huis ligt.

Dus mocht je het niet kunnen weigeren, dan kun je in elk geval lekker plussen.
heel erg bedankt voor je bericht!
Ik weet het niet honderd procent zeker maaar ik weet wel dat ik op het dichtsbijzijnde depot heb gesolliciteerd. Van de terugreis bijplussen weet ik niets van af ( ik dacht bij 20 min heen en 20min terug pas)maar tussen depots plus ik altijd. Het gaat mij vooral om de tijd tijdens het bezorgen, ik loop ongeveer 4,5uur per dag en moet minstens 3x naar huis in die tijd, ik neem aan dat je dat niet mag bijplussen, en daar gaat het mij vooral om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')