Ik krijg ¤275 als middagvoorzitter (vanaf 14:00 uur). De ochtendvoorzitter krijgt ¤300, de andere stembureauleden ¤225. Vier personen per shift, grotere stembureaus vijf personen. En beide shifts tellen 's avonds, maar alleen op lijstniveau.quote:Op zaterdag 4 november 2023 15:06 schreef FlyingFish het volgende:
Bij ons moet de gehele ochtendshift terug komen om te tellen. Dus we zijn vanaf 20:45 met 10 personen (5 per shift). Apart dat het per gemeente zo varieert hoe ze het invullen.
Hoeveel geld krijgen jullie betaald?
Procedures verschillen nog steeds, gemeenten hebben die vrijheid ook. Met ingang van dit jaar zijn de teugels wel wat aangehaald, met name bij het verpakken en vervoeren van de stembiljetten en het proces-verbaal (na het tellen en ook bij een evt centrale stemopneming).quote:Op zaterdag 4 november 2023 18:20 schreef Cirilico het volgende:
Dat laatste vooral, logisch is niet altijd de praktijk.Ik kan me herinneren dat vroeger procedures verschilden iig. Dat iedereen zijn eigen wiel uitvond op basis van de wetgeving voorschrijft.
Waar sta jij eigenlijk? Wij hebben ook de iPad.
Wow. Dat is een gemeente die niet op de kleintjes let. Ik krijg 100 euro minder als stembureaulid.quote:Op maandag 6 november 2023 21:55 schreef freako het volgende:
[..]
Ik krijg ¤275 als middagvoorzitter (vanaf 14:00 uur). De ochtendvoorzitter krijgt ¤300, de andere stembureauleden ¤225. Vier personen per shift, grotere stembureaus vijf personen. En beide shifts tellen 's avonds, maar alleen op lijstniveau.
Ja, wel mooi die bijna hypothetische situaties. In 14 jaar tijd heb ik dit nog niet meegemaakt.quote:Op zondag 12 november 2023 20:35 schreef PippenScottie het volgende:
Training behaald, 19/20. Ik wist niet wat je moet doen als iemands ID-kaart is gestolen. Dan mag een OV-chipkaart blijkbaar.
Maar het principe is natuurlijk ook dat als je de moeilijke casussen snapt je het met de eenvoudigere ook wel redt.quote:Op zondag 12 november 2023 23:29 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, wel mooi die bijna hypothetische situaties. In 14 jaar tijd heb ik dit nog niet meegemaakt.
Als het de methode is met eerst uitvouwen en even/oneven verdelen en dan in de volgende ronde per partij enz. dan kan ik je vertellen dat het heel goed werkt zelfs. Fouten zijn zeldzaam, hooguit een derde keer het aantal per partij tellen. Het gaat rustig maar gestaag en je hoeft niet rond te lopen.quote:Op zondag 12 november 2023 20:36 schreef douche-eendje het volgende:
Training voor tellen gehaald. Ik ben benieuwd of deze methode werkt met zulke mega stembiljetten
Ja, die methode. Werkt dat ook met 25 van de 26 partijen?quote:Op maandag 13 november 2023 12:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als het de methode is met eerst uitvouwen en even/oneven verdelen en dan in de volgende ronde per partij enz. dan kan ik je vertellen dat het heel goed werkt zelfs. Fouten zijn zeldzaam, hooguit een derde keer het aantal per partij tellen. Het gaat rustig maar gestaag en je hoeft niet rond te lopen.
Mijn locatie is het bejaardentehuis. Ik doe een zomerjurkje aanquote:Op maandag 13 november 2023 18:42 schreef Breuls het volgende:
Als de methode leidt tot veel rondlopen: kleed je in laagjes, zodat je wat uit kunt doen. Het is best een redelijke workout namelijk, dat tellen.
Ja, juist. Deze keer is het enige nadeel dat er waarschijnlijk de oneven partijen met ook nog een hoog nummer (15 en 19) veel meer stemmen krijgen. Er zullen dus waarschijnlijk iets aanpassingen gemaakt moeten worden en vooral extra tafelruimte beschikbaar moeten zijn bij de oneven telstraat. De methode werkt goed omdat iedereen blijft staan en van elkaar ziet dat er evt. vergissingen gemaakt worden. Ik heb drie keer meegeteld en tot nog toe is er nooit een biljet bij de verkeerde partij terecht gekomen. De totalen per partij moeten wel eens een derde keer geteld worden maar dat is te overzien.quote:Op maandag 13 november 2023 12:58 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja, die methode. Werkt dat ook met 25 van de 26 partijen?
O Absoluutquote:Op maandag 13 november 2023 18:42 schreef Breuls het volgende:
Als de methode leidt tot veel rondlopen: kleed je in laagjes, zodat je wat uit kunt doen. Het is best een redelijke workout namelijk, dat tellen.
Mijn gemeente doet op persoon inderdaad de donderdagquote:Op maandag 13 november 2023 20:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, juist. Deze keer is het enige nadeel dat er waarschijnlijk de oneven partijen met ook nog een hoog nummer (15 en 19) veel meer stemmen krijgen. Er zullen dus waarschijnlijk iets aanpassingen gemaakt moeten worden en vooral extra tafelruimte beschikbaar moeten zijn bij de oneven telstraat. De methode werkt goed omdat iedereen blijft staan en van elkaar ziet dat er evt. vergissingen gemaakt worden. Ik heb drie keer meegeteld en tot nog toe is er nooit een biljet bij de verkeerde partij terecht gekomen. De totalen per partij moeten wel eens een derde keer geteld worden maar dat is te overzien.
Op persoon tellen doen de meeste gemeenten op donderdag, wij gaan door tot 24.00 en mogen het daarna laten vallen. Ik verwacht dat we die +_ 700 stemmen voor twaalf uur wel verwerkt hebben maar veel hangt van de voorzitter af wat dat betreft.
Same here. Gelukkigquote:Op maandag 13 november 2023 20:47 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Mijn gemeente doet op persoon inderdaad de donderdag. Dus het is alleen op partij-niveau. Ben benieuwd
Wel in combinatie met een een verklaring van de gemeentequote:Op zondag 12 november 2023 20:35 schreef PippenScottie het volgende:
Training behaald, 19/20. Ik wist niet wat je moet doen als iemands ID-kaart is gestolen. Dan mag een OV-chipkaart blijkbaar.
Morgen voorzitter-instructie. Ik ben voor het eerst voorzitter. Beetje spannend wel, maar dat komt vast wel goed
Hier was de discussie:quote:Op maandag 13 november 2023 20:39 schreef PippenScottie het volgende:
Voorzitterinstructie gehad. Dat was best vermakelijk. Lange discussie of je in een stemhokje iemand mag bellen met de vraag op wie je mag stemmen.
Lijkt mij niet toch? Dan heb je (virtueel) iemand erbij in het hokje.quote:Op maandag 13 november 2023 20:39 schreef PippenScottie het volgende:
Voorzitterinstructie gehad. Dat was best vermakelijk. Lange discussie of je in een stemhokje iemand mag bellen met de vraag op wie je mag stemmen.
Ik weet niet wat anderen doen, maar ik schors de zitting. Je gaat toch niet doorstemmen met een dooie die ernaast ligt.quote:Op maandag 13 november 2023 21:10 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Hier was de discussie:
1. Als er iemand, en dan doelen we op een stemmer, een hartaanval krijgt wat doe je dan? Schors je dan de zitting, of probeer je eromheen te werken, het stembureau te verplaatsen
2. Wat doe je als een ouder zijn/haar kind meeneemt het stemhokje in. Waar leg je de grens
Als je zelf belt en om advies vraagt op wie je moet stemmen, dan is er in mijn ogen geen sprake van beļnvloeding.quote:Lijkt mij niet toch? Dan heb je (virtueel) iemand erbij in het hokje.
Sinds corona is dat de methode die de meeste gemeente hanteren, werkt sneller en foutlozer plus dat je elkaar niet in de weg loopt. Je begint dus met open vouwen en op even/oneven te leggen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 03:22 schreef Cirilico het volgende:
Oh, van dat scheiden in even en oneven heb ik nooit eerder gehoord.
[..]
Maar de beller kan niet meekijken. Ik zou het meer een probleem vinden dat het hokje lang bezet blijft en dat het voor anderen erg afleidt. Als het lang duurt zou ik dus wel even er naar toe lopen om te vragen of het iets vlotter mag.quote:Lijkt mij niet toch? Dan heb je (virtueel) iemand erbij in het hokje.
[..]
MIjn idee is dat je minimaal tot het arriveren van de ambulance de kiezers het lokaal laat verlaten en zelf dan bij de deur blijft staan om toelichting te geven. Als de ambulance er is dan mogen die het zeggen.quote:Ik weet niet wat anderen doen, maar ik schors de zitting. Je gaat toch niet doorstemmen met een dooie die ernaast ligt.
Dat is dan ook de regel, als ze nog niet kunnen lezen mogen ze wel mee. Ik heb vorig jaar een twaalf jarige uit het hokje gehaald. Gaf weinig problemen verder.quote:Kinderen laat ik ook niet toe, tenzij ze van een laaggeletterde leeftijd zijn.
Ik zie het al, voor een potje democratie kom ik m'n nest niet uit.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:27 schreef UIO_AMS het volgende:
Dit jaar weer voorzitter van een stembureau in Amsterdam. Geen shifts hier, gewoon de hele dag.
Basisvergoeding ¤275 (bruto)
Maaltijdvergoeding ¤30
Online training ¤25
Klassikale training ¤30
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |