In tijden van droogte zal de doorstroom dus ook een stuk lager worden. Dus droogtes zullen nu vaker voorkomen en langer duren... downstream dan... terwijl ethiopie zelf er weinig van merkt.quote:Op maandag 11 september 2023 12:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De vraag is nu of de effecten die Egypte voorspelt had inderdaad uitkomen.
Er bereikt nu minder water Egypte maar de vraag is hoeveel minder precies. Het water stroomt in principe door nu de dam gevuld is, maar er verdampt wel een stuk meer door het stuwmeer.
Zijn al die stroom opwekkings machines al in gebruik genomen? Gaan die niet ook allemaal water aftappen en in reserve houden?quote:Op maandag 11 september 2023 12:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De vraag is nu of de effecten die Egypte voorspelt had inderdaad uitkomen.
Er bereikt nu minder water Egypte maar de vraag is hoeveel minder precies. Het water stroomt in principe door nu de dam gevuld is, maar er verdampt wel een stuk meer door het stuwmeer.
In principe niet. Want stroom opwekken gebeurd door water door turbines te laten stromen. En dat komt er dan aan de andere kant uit. Er blijft geen water achter oidquote:Op maandag 11 september 2023 12:35 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Zijn al die stroom opwekkings machines al in gebruik genomen? Gaan die niet ook allemaal water aftappen en in reserve houden?
Dat is een goed punt. En het is idd niet solidair, maar dat is sowieso het probleem met stuwdammen. Heel veel rivieren lopen door meerdere landen heen en juist aan het begin is het vaak interessant door de grotere hoogteverschillen.quote:Op maandag 11 september 2023 12:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In tijden van droogte zal de doorstroom dus ook een stuk lager worden. Dus droogtes zullen nu vaker voorkomen en langer duren... downstream dan... terwijl ethiopie zelf er weinig van merkt.
Weinig solidair.
Als je landbouw omvalt en mensen zouden sterven van de honger dan geloof ik niet dat je je die vraag nog gaat stellen. Ethiopië mag hopen dat de Nijl op peil blijft. Of er alles aan doen om daarvoor te zorgen.quote:Op maandag 11 september 2023 12:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is een goed punt. En het is idd niet solidair, maar dat is sowieso het probleem met stuwdammen. Heel veel rivieren lopen door meerdere landen heen en juist aan het begin is het vaak interessant door de grotere hoogteverschillen.
Je raakt dan ook een gevoelige discussie aan denk ik: Van wie is het water in een rivier? Mag je het vervuilen? Mag je het allemaal aftappen? Heeft een land verder stroom afwaarts het recht om jou aan te vallen als je 100% van het water blokkeert?
Tsja lastig. Ethiopie en Egypte grenzen niet aan elkaar. Dus Egypte moet dan toestemming krijgen van Sudan om door het luchtruim te vliegen. Lijkt me een 'leuke' geopolitieke situatie. En Sudan is ook al niet erg stabiel.quote:Op maandag 11 september 2023 13:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als je landbouw omvalt en mensen zouden sterven van de honger dan geloof ik niet dat je je die vraag nog gaat stellen. Ethiopië mag hopen dat de Nijl op peil blijft. Of er alles aan doen om daarvoor te zorgen.
Israël ziet zijn kans ook schoon om even lekker te trollen.quote:In recent years due to the threat of a possible airstrike on the dam, the Ethiopian government has sought and bought several air defence systems from Russia, including the Pantsir-S1 air defence system, and from Israel, including the SPYDER-MR medium-range air defence system which was installed at the dam. Egypt sought to block the sale between Israel and Ethiopia but Israel ignored the request
Dat is de ook het grote twistpunt van de Eufraat en de Tigris. Turkije tapt teveel af ten koste van Syrië en Irak.quote:Op maandag 11 september 2023 12:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In tijden van droogte zal de doorstroom dus ook een stuk lager worden. Dus droogtes zullen nu vaker voorkomen en langer duren... downstream dan... terwijl ethiopie zelf er weinig van merkt.
Weinig solidair.
Soedan gaat echt niet moeilik doen hoor, die juichen het zelfs toe als het escaleert.quote:Op maandag 11 september 2023 13:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja lastig. Ethiopie en Egypte grenzen niet aan elkaar. Dus Egypte moet dan toestemming krijgen van Sudan om door het luchtruim te vliegen. Lijkt me een 'leuke' geopolitieke situatie. En Sudan is ook al niet erg stabiel.
Zo te zien hebben ze al goede relaties sinds de jaren 50quote:Op maandag 11 september 2023 13:16 schreef beantherio het volgende:
Het wikipedia-artikel wekt wel de indruk dat er allerlei dialoog is over de situatie: https://en.wikipedia.org/(...)t_on_Sudan_and_Egypt
btw:
[..]
Israël ziet zijn kans ook schoon om even lekker te trollen.![]()
Denk je dat? Soedan staat namelijk achter de bouw van deze dam. Die gaan erdoor goedkope stroom krijgen van Ethiopie. Die deals zijn al voor de bouw gemaakt. Egypte is het enige land tegen.quote:Op maandag 11 september 2023 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Soedan gaat echt niet moeilik doen hoor, die juichen het zelfs toe als het escaleert.
De laatste keer dat ik keek stond Soedan aan de kant van Egypte. Wordt in dit artikel ook gezegd.quote:Op maandag 11 september 2023 14:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Denk je dat? Soedan staat namelijk achter de bouw van deze dam. Die gaan erdoor goedkope stroom krijgen van Ethiopie. Die deals zijn al voor de bouw gemaakt. Egypte is het enige land tegen.
Volgens wikipedia lijkt Sudan toch meer aan de kant van Ethiopie te staan hierinquote:Op maandag 11 september 2023 15:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik keek stond Soedan aan de kant van Egypte. Wordt in dit artikel ook gezegd.
Egypte heeft minder islam en meer woke-cultuur nodig. Snel, haal een regenboogkwast over de pyramides heen.quote:Op maandag 11 september 2023 20:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Een belangrijke oorzaak daarvan is de explosieve groei van de bevolking. Meer mensen moeten het met steeds minder water doen.
Je bent wel een held als je dat durft Akathisiaquote:Op maandag 11 september 2023 20:55 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Egypte heeft minder islam en meer woke-cultuur nodig. Snel, haal een regenboogkwast over de pyramides heen.
Ik ben een held op sokken, achter een toetsenbord.quote:Op maandag 11 september 2023 21:07 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Je bent wel een held als je dat durft Akathisia
Ik denk dat we beter wantie kunnen sturen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:11 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik ben een held op sokken, op een toetsenbord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |