abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210565109
VS leveren munitie met verarmd uranium aan Oekraïne: wat is dat en wat betekent dat voor strijd op het slagveld?
De Verenigde Staten gaan Oekraïne munitie met verarmd uranium leveren. Dat heeft het Pentagon bekendgemaakt. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken bracht gisteren een verrassingsbezoek aan de Oekraïense hoofdstad.

Het is de eerste keer dat de Amerikanen zulke controversiële pantserdoorborende munitie naar Oekraïne zullen sturen. Londen deed dat eerder dit jaar wel al.

De munitie met verarmd uranium moet Russische tanks helpen vernielen, en maakt deel uit van een nieuw pakket aan militaire hulp. De munitie in kwestie kan afgevuurd worden vanaf Amerikaanse Abrams-tanks die in de komende weken aan Oekraïne geleverd zullen worden.
https://www.hln.be/buiten(...)t-slagveld~aaa6a2e0/

Aanvullende info.
Het woord verarmd zorgt ervoor dat het minder gevaarlijk klinkt, maar volgens De Groen is de stof net zo gevaarlijk als verrijkt uranium wat in kerncentrales wordt gebruikt: "Het is een afvalstof van verrijkt uranium. De verarmde stof is minder goed splijtbaar, maar wel net zo giftig, zwaar en bijna net zo radioactief. Het is dus eigenlijk afval. Vroeger werd het opgeborgen en nu wordt het in wapens gestopt. De stof is ook nog eens super goedkoop en dat maakt het erg lucratief."

Verstrekkende
Tot nu lijkt het alleen vervelend te zijn voor de Russen, maar op de lange termijn heeft verarmd uranium verstrekkende gevolgen. "Door de hoge temperaturen bij een ontploffing, krijg je vergassing van het uranium. Daarbij gaat het uranium condenseren en vervolgens wordt het weer een stof. Die heel fijne stof komt in de lucht, het water, de vegetatie en uiteindelijk in mens en dier."

Als je het als mens binnenkrijgt, dan zorgen je luchtwegen en bloed voor het transport van de stof. "Hierdoor kan je het in je organen krijgen. De straling van het verarmd uranium blijft gewoon doorgaan en dat zorgt er uiteindelijk voor dat het kanker ontwikkelt of je DNA beschadigd raakt. Bij een beschadiging van het DNA kunnen de gevolgen door vele generaties te zien zijn met doodgeboorten en aangeboren misvormingen."

https://www.nporadio1.nl/(...)ine-zeer-slecht-plan

Beaudet terecht:
Na het Verenigd Koninkrijk bewandelt ook de Verenigde Staten het pad van nucleaire escalatie. Het land gaat munitie met verarmd uranium leveren aan Oekraïne.

Uiteraard zal de munitie worden ingezet tegen Rusland, dat zegt zich hierdoor genoodzaakt te voelen om vergelijkbare middelen ook te gebruiken.

De Atlantische zeemachten, het VK en de VS, kijken ondertussen vanaf een veilig afstandje toe hoe de oorlog op ons Europese continent nog dodelijker wordt.

Ik heb zoveel vragen hierover… Wie profiteert hiervan? Welke belangen worden hier gediend? En wat wordt de opstelling van Nederland? Gaan we zwijgzaam afwachten totdat dit gruwelijk uit de klauwen loopt? Of doen we zoals de roekeloze Rutte nog een schepje bovenop de oorlogshitserij? Het is een bloedlink en cynisch spelletje dat hier gespeeld wordt.
https://twitter.com/thierrybaudet/status/1699792292297781463?s=20

Ik weet dat er een centrale thread is, maar dit speelt zich af op Europees grondgebied, en het zijn geen EU landen die verarmd uranium komen leveren.

Wanneer komt er een einde aan deze ellende?

Ik verwacht een slotje, maar niet iedereen leest in de Oekraïne thread, en dit gaat iedereen aan, imo.
pi_210565118
For nieuws. *O*
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_210565121
quote:
13s.gif Op vrijdag 8 september 2023 03:31 schreef Za het volgende:
Als je vriendje Poetin zijn troepen terugtrekt uit heel Oekraïne, inclusief de Krim.
pi_210565124
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 03:49 schreef TargaFlorio het volgende:

Als je vriendje Poetin zijn troepen terugtrekt uit heel Oekraïne, inclusief de Krim.
Ik sta hierbuiten beste man.
  vrijdag 8 september 2023 @ 04:04:50 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_210565141
verarmd uranium, is dat lager dan 't minimumloon?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_210565197
Rusland gebruikt het ook, niets van jouw soort mensen daar ooit iets over gehoord. En nu is het ineens iets waar je je onwijs zorgen over maakt.

Stop met deze act.
pi_210565237
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 04:40 schreef TheJanitor het volgende:

Rusland gebruikt het ook
Bron svp.
pi_210565243
The Ministry of Defence is unaware of any credible open-source reports of Russia using depleted uranium in Ukraine.”

https://questions-stateme(...)il/2023-03-27/174440
pi_210565335
quote:
Beaudet
:')
pi_210565340

pi_210565343
quote:

Ik verwacht een slotje, maar niet iedereen leest in de Oekraïne thread, en dit gaat iedereen aan, imo.
Steek je geveinsde zorgen lekker ergens waar de zon niet schijnt zou ik zeggen 14.gif
  vrijdag 8 september 2023 @ 08:24:08 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210565682
quote:
maar volgens De Groen
Uit jouw citaat wordt niet duidelijk wie dat is en waarom dat een autoriteit op dit gebied zou moeten zijn. Het heeft er alle schijn van dat je iemand gevonden hebt met een mening die toevallig in je straatje past.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isdatzo op 08-09-2023 08:48:44 ]
Huilen dan.
pi_210565755
quote:
4s.gif Op vrijdag 8 september 2023 05:12 schreef Za het volgende:
The Ministry of Defence is unaware of any credible open-source reports of Russia using depleted uranium in Ukraine.”

Dan weet je dus al dat ze het gebruiken.
pi_210565810
Dat TS dan de duiding van Baudet gebruikt om zijn Kremlin talking points voor het voetlicht te brengen, is wel de allergrootste gotspe.

Baudet is pro-Rusland, dus als er iemand schuldig aan escalatie is dan is hij het wel, en natuurlijk iedere idioot die op hem stemt.
  vrijdag 8 september 2023 @ 09:34:19 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210566079
quote:

Op het moment dat Rusland zo'n ongenadig hard pak slaag krijgt dat ze er de komende generaties nog niet eens aan durven denken om imperialistische avontuurtjes te beginnen.
Huilen dan.
pi_210566297
Baudet herhaalt de officiele verklaring die Poetin/het Kremlin gegeven hebben. En TS schaart zich daar weer achter. Het is tenenkrommend.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_210566317
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 04:40 schreef TheJanitor het volgende:
Rusland gebruikt het ook, niets van jouw soort mensen daar ooit iets over gehoord. En nu is het ineens iets waar je je onwijs zorgen over maakt.

Stop met deze act.
Alleen gaat daar ons belastinggeld niet naartoe.
Plaats hier uw advertentie
pi_210566341
quote:

Beaudet terecht:
Na het Verenigd Koninkrijk bewandelt ook de Verenigde Staten het pad van nucleaire escalatie. Het land gaat munitie met verarmd uranium leveren aan Oekraïne.
Dit heeft echt helemaal niks met nucleaire escalatie te maken.
pi_210566384
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:04 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Alleen gaat daar ons belastinggeld niet naartoe.
Ons belastinggeld gaat ook niet naar de VS, wel?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 8 september 2023 @ 10:20:35 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210566447
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ons belastinggeld gaat ook niet naar de VS, wel?
Pijnlijk dit.
Huilen dan.
pi_210566502
Stap in de goede richting maar nog zijn de amerikanen veel te lief voor dat smerige Russische gepeupel. Europa is al helemaal slap bezig.
Conscience do cost.
pi_210566584
Om de Russen te dwingen hun geopolitieke ambities bij het grof vuil te zetten (barbaarse en misdadige volkeren als de Russen, IS-ers en de Taliban hebben immers niets op het geopolitieke toneel te zoeken) is het van cruciaal belang dat er zo veel mogelijk Russen op het Oekraïnse slagveld om het leven gebracht worden. Munitie met verarmd uranium is hier bij uitstek geschikt voor. Prima besluit van onze Amerikaanse NAVO partner dus! ^O^
  vrijdag 8 september 2023 @ 10:47:53 #23
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210566690
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:34 schreef spicymchaggis het volgende:
Om de Russen te dwingen hun geopolitieke ambities bij het grof vuil te zetten (barbaarse en misdadige volkeren als de Russen, IS-ers en de Taliban hebben immers niets op het geopolitieke toneel te zoeken) is het van cruciaal belang dat er zo veel mogelijk Russen op het Oekraïnse slagveld om het leven gebracht worden. Munitie met verarmd uranium is hier bij uitstek geschikt voor. Prima besluit van onze Amerikaanse NAVO partner dus! ^O^
Dit hoor!

Denk dat de Oekraïners net als bij de clustermunitie vrij goed in staat zullen zijn om het gebruik ervan te tracked zodat er na de oorlog de juiste maatregelen genomen kunnen worden om de resten veilig op te ruimen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_210566729
quote:
4s.gif Op vrijdag 8 september 2023 05:12 schreef Za het volgende:

Goede bron wel... :')

Man, man, man, wat een niveautje etaleer jij hier zeg.
pi_210566748
Maar goed, waarschijnlijk zijn ze in Russische kringen helemaal ziedend dat de oorlog niet gespeeld wordt volgens hun spelregels en neemt @Za dit gewoon dankbaar over. Want, 'Murica BAD!!!1, immers.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Forum Admin vrijdag 8 september 2023 @ 11:00:23 #26
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210566778
Dit kan gewoon in het Oekraïne topic.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')