abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210557652
https://www.nu.nl/buitenl(...)baja-op-scholen.html

Frankrijk gaat de abaja, een gewaad dat sommige moslimvrouwen over hun kleren dragen, op openbare scholen verbieden. Het kledingstuk is volgens de autoriteiten in strijd met de Franse wetgeving. In Frankrijk wordt een strikte scheiding van staat en religie gehanteerd.
i op televisie dat de abaja vanaf 4 september niet meer mag worden gedragen op school. Op die datum begint het nieuwe schooljaar.

Niet mijn OP

Volgens de minister biedt hij zo "duidelijke regels op nationaal niveau" aan schoolhoofden. "Als je een klaslokaal binnenloopt, mag het niet zo zijn dat je de religie van leerlingen kunt vaststellen door alleen maar naar hen te kijken."

Frankrijk hanteert een streng verbod op religieuze tekens in openbare scholen. Dat verbod geldt sinds wetten in de 19e eeuw een einde maakten aan alle traditionele katholieke invloeden op het onderwijs.

In 2004 werden hoofddoekjes op scholen in Frankrijk al verboden en in 2010 werd een verbod op gezichtssluiers in het openbaar aangenomen. Dat was tot grote woede van een deel van de vijf miljoen moslims in Frankrijk.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210557678
Nederland volgt
pi_210557688
“Cette femme qui voit sans être vue frustre le colonisateur. Il n’y a pas réciprocité.”

These words, written in 1959 by Algerian revolutionary Frantz Fanon, described the deep frustration of the country’s French rulers at the Muslim woman’s insistence on covering her hair with the hijab, her body with the abaya and, often, her face with the haik. Fanon writes that “The woman who sees without being seen frustrates the colonizer. There is no reciprocity. She does not yield herself, does not give herself, does not offer herself.”

The French saw the Algerian Muslim woman’s covering as a threat, an unwillingness to comply with French norms and an affront to the colonizer’s right to subjugate the Algerian to French customs. Fanon would pass away one year prior to Algeria’s independence in 1962, but his contributions to the intellectual revolutionary effort live on. Posthumously, Fanon’s writings continue to unveil, so to speak, how post-colonial France remains steadfast in its haughty ways.

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210558672
Laicite was nooit vrijheid voor religie, het was altijd vrijheid van religie en in essentie anti-religieus. Het creëert daarmee vrijheid in de privé-sfeer, maar niet in de publieke sfeer.

Laicite alleen afdoen als xenofobie is kortzichtig. Voor sommige mensen zal het wel een fijne bijkomstigheid dat het vooral de conservatieve islam dwarszit, maar per saldo is het elke religie te ontdoen van een regulerende, wereldlijke, macht.
pi_210560694
De Franse Raad van State heeft een rechtszaak tegen het verbod verworpen.
pi_210560966
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 19:00 schreef HiZ het volgende:
Dacht ik al. Het enige wat hierin zou kunnen helpen is burgerlijke ongehoorzaamheid, protest(acties), en dan de langste adem hierin hebben, zoals de Afro-Amerikanen deden in de jaren 50/60 om hun rechten te eisen. Ze moeten het dan wel massaal doen en met sociale media moet dat makkelijk te realiseren zijn, ipv steeds klagen of retoriek op twitter.
pi_210564600
twitter
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 8 september 2023 @ 00:32:36 #8
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_210564733
"Vrijheid" :')

Je bent vrij om je akoestische achterwerk pontificaal onder de aandacht te brengen. Maar oh wee als je je kuis wilt kleden.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_210565874
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 september 2023 00:32 schreef BansheeBoy het volgende:
"Vrijheid" :')

Je bent vrij om je akoestische achterwerk pontificaal onder de aandacht te brengen. Maar oh wee als je je kuis islamitisch wilt kleden.

:{²
:Y

Want islamitisch opgelegde verhullende kledij heeft niets met vrijheid te maken; integendeel. Dus vertel mij maar eens waarom wij dat zouden moeten accepteren? :?

[ Bericht 2% gewijzigd door Cuendillar op 08-09-2023 11:39:47 ]
Intolerant voor intolerantie
  vrijdag 8 september 2023 @ 09:26:48 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210566024
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 19:00 schreef HiZ het volgende:
pi_210569879
De Turken!!

twitter
pi_210571059
Niet te bedekt, niet te bloot, gebaseerd op wat, lucht.

NWS / School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden #2
pi_210572023
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:35 schreef Brussel het volgende:
Niet te bedekt, niet te bloot, gebaseerd op wat, lucht.

NWS / School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden #2
Wat heeft dit te maken met het verbod op abaya's?
Intolerant voor intolerantie
pi_210573098
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 8 september 2023 @ 21:17:39 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210573294
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 12:51 schreef Slayage het volgende:
“Cette femme qui voit sans être vue frustre le colonisateur. Il n’y a pas réciprocité.”

These words, written in 1959 by Algerian revolutionary Frantz Fanon, described the deep frustration of the country’s French rulers at the Muslim woman’s insistence on covering her hair with the hijab, her body with the abaya and, often, her face with the haik. Fanon writes that “The woman who sees without being seen frustrates the colonizer. There is no reciprocity. She does not yield herself, does not give herself, does not offer herself.”

The French saw the Algerian Muslim woman’s covering as a threat, an unwillingness to comply with French norms and an affront to the colonizer’s right to subjugate the Algerian to French customs. Fanon would pass away one year prior to Algeria’s independence in 1962, but his contributions to the intellectual revolutionary effort live on. Posthumously, Fanon’s writings continue to unveil, so to speak, how post-colonial France remains steadfast in its haughty ways.

[ twitter ]
Zeg, hoe is die religie in Algerije gekomen? Met expansionistische dwang. Voordat de Islam bestond was er geen Islam in Algerije en het ontstond in het Midden-Oosten.

Ook praatte men geen Arabisch in Algerije toen maar Amazight talen. Ironisch dat een door Arabieren gekoloniseerd en onder dwang bekeerd volk nu pas gaat beginnen over onderdrukking :')
pi_210575413
twitter

Populaire man.
pi_210584815
'The war on muslim women'

Haha, ze hebben het hier over Iran?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_210586122
Wat een onzin. Dit kledingstuk had toch ook op Shein kunnen staan?
  zondag 10 september 2023 @ 12:32:06 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_210590018
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 september 2023 21:32 schreef HowardRoark het volgende:
'The war on muslim women'

Haha, ze hebben het hier over Iran?
Nee over de moslims die zich niet willen aanpassen maar hun religie en cultuur willen opdringen aan mensen die daar niks voor voelen. Dat vatten zij op als een belediging dus zetten ze steeds meer een tandje bij. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo maar de fatsoenlijke vallen natuurlijk niet op want die gedragen zich wel normaal.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_210590087
"Even the left-wing teaching unions are broadly in favour, confining their attacks to allegations that the abaya is "hiding the real issues" over lack of funding in schools etc.

"The abaya should be banned at school," a non-Muslim teacher called Manon told the BBC. "Because when you arrive for class you shouldn't be able to distinguish anyone's religion."

The truth is that most French people, and that of course includes many Muslims, genuinely believe in the principle of keeping religion out of schools.

When President Macron says it should be impossible to look at a pupil and know his or her religious faith, they agree.

When he argues that being strict on this actually ensures individual liberty in the long run, and that it keeps a united France from splitting into a myriad "communities", they also believe him.

And when feminists say that the abaya may not technically be a religious garment but its body-hiding form was determined by traditionalist Islam, most people in France concur."

twitter
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')