Afbijtmiddelen met dichloromethaan zijn sinds december 2010 verboden in de EU. In de VS is het sinds 2019 ook verboden in verfafbijt voor consumenten. En in april 2023 stelde de EPA voor om het enkel nog voor militaire en enkele industriële toepassingen toe te laten.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:55 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem is dat goed verfafbijt niet meer beschikbaar is. Ik vermoed dat het van de makrt gehaald is vanwege de chloorhoudende oplosmiddelen als dichloorethaan (CH2Cl2). Wat er nu beschikbaar is zijn middelen die weinig effectief zijn, watergebaseerd, en daarmee onbruikbaar voor ijzeren en stalen oppervlakken.
Ik gebruikte het om fietsframes kaal te krijgen, en het oude spul was perfect : dik opbrengen, en de volgende dag blies je de vellen eraf. Als je dat met de huidige middelen probeert komt de verf niet goed los, maar waar het werkt is het ook direct hard aan het roesten.
Dank je voor de tip. Zou het graag uitproberen maar dat is i.v.m. huisdieren en weinig ventilatie bij de trap geen optie. Inmiddels maar verder gegaan met de verfbrander.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:18 schreef Watuntrik het volgende:
Oude truc is Natriumhydroxide, ook wel caustische of bijtende soda genoemd en doorgaans bekend, te koop en gebruikt als Gootsteenontstopper.Je krijgt het dan in droge witte korrels.
Sommige hebben toevoeging van magnesium pellets als accelerator dan zitter er grijze korreltjes tussen, die moet je niet hebben gaat te snel. Voor zover ik weet heeft Kruidvat de pure vorm in het rek staan, dus zonder accelerator.
Die korrels los je dan op in warm water en dan wordt het actief (heet) en extreem bijtend. Bv. gooi er iets organisch in het het gaat borrelen, zoals je het effect uit de vuile afvoer kent.
Hoe dikker je het papje maakt hoe langer het doorwerkt, maar een dik papje hoef je niet echt te maken. Bijzonder effectief als verf afbijtmiddel en veel goedkoper dan de kant en klaar afbijt producten...
Let wel het is ook bijzonder agressief, voor textiel, huid en ogen... Dus beschermende/oude kleding, gesloten veiligheidsbril en handschoenen etc. is een pre, veiligheid boven alles. Ga er uiterst voorzichtig mee om, smeer het uit over de oude verf en spetter niet als een dolle in het rond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |