Same here, exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 5 september 2023 10:58 schreef Candaasje het volgende:
Oh dit herken ik wel hoor. (Ik gebruik geen hormonale anticonceptie overigens ) Ik heb inderdaad rond dezelfde periode last van stemmingswisselingen, meer libido, en rond de tijd van menstrueren vergaat de hele wereld regelmatig. Dus dan zit ik in de auto met zielige liedjes mee te huilen, en ben ik in periodes wat klageriger/somberder…
kortom, ik weet inmiddels dat ik die dag/dagen gewoon even geen moeilijke gesprekken moet plannen of grote beslissingen moet nemen.![]()
Ik benoem het trouwens ook gewoon naar anderen indien nodig. Zonder teveel drama, meer gewoon mededeling dat ik effe wat labieler dan normaal, gaat wel weer over. Niet dat je je dan als een hormonaal monster kan gedragen, maar het klaart de lucht vaak wel even en dan is het voor anderen ook duidelijk waarom ik sommige dingen even liever op een later moment bespreek.
Ik twijfel dan dus vooral over hoe anderen over me denken en voel me dan dus zo schuldig naa rmijn vriend. Er is geen enkele reden voor mij om te twijfelen aan zijn liefde voor me, maar toch doe ik dat dan.quote:Op dinsdag 5 september 2023 11:38 schreef LeSage het volgende:
Troel, ik herken me heel erg in wat jullie schrijven. De dagen voor mijn menstruatie ben ik ontzettend prikkelbaar, vind ik de kinderen moeilijk om me heen te hebben, vind ik vriend vervelend en vooral de wereld om me heen niet zo leuk en zwaar.
Gedurende de maand merk ik meer stemmingswisselingen, maar rond mijn menstruatie is het het duidelijkst.
Ik heb nu een koperspiraaltje, nadat ik bevallen was van de jongste begon ik met de pil en daar werd mijn lichaam niet vrolijk van (eczeem onder andere) en mijn hoofd al helemaal niet. Wat dat betreft zijn mijn natuurlijke hormonen beter.
Ik heb dat schuldgevoel losgelaten inmiddels. Mannen zijn heel stabiel in hun hormonen, vrouwen niet. Daar kun je jezelf constant de schuld van geven, maar dat is eigenlijk helemaal niet eerlijk.quote:Op dinsdag 5 september 2023 11:45 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik twijfel dan dus vooral over hoe anderen over me denken en voel me dan dus zo schuldig naa rmijn vriend. Er is geen enkele reden voor mij om te twijfelen aan zijn liefde voor me, maar toch doe ik dat dan.
Zo eens!quote:Op dinsdag 5 september 2023 12:27 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik benoem het gewoon, ook bij mezelf.
Ik was een tijd gewoon echt zwaar depressief voor een paar dagen voor de menstruatie. Als ik eenmaal begon met bloeden was het weer weg en een dag later weer vrolijk.
Goed besproken met huisarts en ook online informatie gezocht. Ik houd sindsdien ook de cyclus bij in een app zodat ik even kan checken in de app of het mijn hormonen zijn of wat anders.
Het hoort er allemaal bij en je er bewust van zijn scheelt een boel. Mag wat mij betreft wel wat meer voorlichting bij komen, want ik was 30 voor ik überhaupt van pms gehoord had en alles snapte.
Ow shit. Ik heb wel eens de neiging om inderdaad iets aan te pakken. Ook maar eens in de gaten houden dusquote:Op dinsdag 5 september 2023 16:33 schreef arvensis het volgende:
Ik begin de dagen voor m’n menstruatie altijd aan een grote schoonmaak. Kasten uitruimen, de zolder leeghalen enzo.![]()
Maar ook qua humeur en libido merk ik het uiteraard. Dit filmpje geeft het mooi weer.
Toch zijn er ook wel vrouwen die er totaal geen last van hebben. Mijn humeur etc is altijd stabiel en heb nooit 'labiele' momenten gehad behalve na de geboorte van mijn dochter. Gelukkig ging dat vrij snel weer voorbij.quote:Op dinsdag 5 september 2023 12:07 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik heb dat schuldgevoel losgelaten inmiddels. Mannen zijn heel stabiel in hun hormonen, vrouwen niet. Daar kun je jezelf constant de schuld van geven, maar dat is eigenlijk helemaal niet eerlijk.
Het is wat het is![]()
En uiteraard ga ik niet volle bak vechten iedere keer, maar ik laat wel gewoon toe dat mijn hormonen me beïnvloeden.
Dat je niets voelt van hormonale schommelingen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:10 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Toch zijn er ook wel vrouwen die er totaal geen last van hebben. Mijn humeur etc is altijd stabiel en heb nooit 'labiele' momenten gehad behalve na de geboorte van mijn dochter. Gelukkig ging dat vrij snel weer voorbij.
Ik ken het niet, maar heb morgen een afspraak bij de tandarts. Ik kan het daar wel vragen voor je?quote:Op woensdag 6 september 2023 21:10 schreef livelink het volgende:
Herkent iemand gebitsproblemen onder invloed van hormonen? Ik heb voor en tijdens mijn menstruatie last van mijn gebit. Kiespijn en het idee dat ik sneller gaatjes krijg.
Ik zeg ook zeker niet dat ze er niet zijn daarom zeg ik ook dat ik er geen 'last van' heb gehad.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:59 schreef LeSage het volgende:
[..]
Dat je niets voelt van hormonale schommelingen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Vrouwen met een cyclus hebben gewoon andere hormonen dan mannen.
En als je er wel last van hebt is het heel onaardig tegenover jezelf om daar een schuldgevoel over op te bouwen.
En dan niet te vergeten dat vrouwen daar ook nog eens veranderingen in krijgen na bevallingen en in de overgang bijvoorbeeld.
Ja, ik ben wel benieuwd.quote:Op woensdag 6 september 2023 21:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik ken het niet, maar heb morgen een afspraak bij de tandarts. Ik kan het daar wel vragen voor je?
Omdat TS hier over schreefquote:Op woensdag 6 september 2023 21:36 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik zeg ook zeker niet dat ze er niet zijn daarom zeg ik ook dat ik er geen 'last van' heb gehad.
Heb ze dus alleen gevoeld na mijn bevalling.
En mijn overgang is ook soepeltjes verlopen en heb ik wederom gzd geen last gehad van de hormonen.
Maar waarom zou je er een schuldgevoel over hebben als je er wel last van hebt? De meeste mannen hebben er toch zeker ook wel begrip voor?
Mijn buurvrouwen hebben ook erge last van hun hormonen en dat vind ik soms ook erg lastig. Dan heeft er een een hevige huilbui gehad en loopt rond met roodomrande ogen totaal in paniek haast. Dan durf ik haar haast niet aan te spreken. In het begin schrok ik enorm als ik ze zo zag en dacht dat er iets heel ergs was gebeurt, iemand overleden ofzo. Gewoon pms of hebben hun dag niet leggen ze dan uit. Hoe dan ook totaal geen reden om je schuldig te voelen voor je emoties.quote:Op woensdag 6 september 2023 23:40 schreef LeSage het volgende:
[..]
Omdat TS hier over schreef![]()
Daar ging het over.
En ik herken wel dat ik mezelf een vervelend mens vond af en toe, maar dat ik nu ook wel begrijp dat ik daar misschien niet volledige controle over heb. En dus een schuldgevoel overbodig is.
Mijn vriend gaat er prima mee om, maar hij begrijpt het niet echt, want hij heeft dus geen moeilijke hormonen waarmee hij moet dealen.
het antwoord (vrij vertaald): Jazeker, want bij hormoonschommelingen kan het zijn dat er meer of minder speeksel in je mond is en dat heeft effect op je gebit.quote:
Ik ben dus niet gek! Dank je wel voor het navragen.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:37 schreef Troel het volgende:
[..]
het antwoord (vrij vertaald): Jazeker, want bij hormoonschommelingen kan het zijn dat er meer of minder speeksel in je mond is en dat heeft effect op je gebit.
Hormonen hebben ook invloed op je traanvocht, dus als je in bepaalde fases meer of minder last van je (ogen) hebt, is dat mogelijk ook geen toeval.quote:Op donderdag 7 september 2023 19:07 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik ben dus niet gek! Dank je wel voor het navragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |