Pluchen penis hoort niet op kermis! ’Piemelknuffel geeft interactie’![https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2F7342f560-433e-11ee-8b7a-02d2fb1aa1d7.jpg]()
Onze lezers staan lijnrecht tegenover elkaar als het om piemelknuffels op de kermis gaat. De ene helft vindt ze ’verloedering van de maatschappij’, de andere vervloekt juist de verpreutsing van de samenleving.
Léon Schaaf uit Blokker is onder degenen die spreekt van ’verloedering van de maatschappij’. Hij voegt toe: „De grenzen van fatsoen worden verlegd. Moet er maar weer toegegeven worden aan een kleine minderheid die het zogenaamd leuk vindt? Obsceen gedrag is strafbaar.”
Uit onze stelling blijkt dat het helemaal geen kleine minderheid is die het prima vindt de zachte geslachtsdelen op de kermis tegen te komen. „Het is gewoon een onderdeel van het menselijk lichaam”, stelt Judith Schipper uit Hoorn vast. „Ik ben moeder van twee meisjes van 2,5 jaar en bijna negen maanden. Ik hoop dat ze er later om lachen, nu is dat besef er totaal niet. Het is hoe je zelf bent en ik ben er vrij nuchter in: het kan best, zolang je geen nadruk op seks legt.”
(Tekst gaat door onder de foto)
![https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2F73430492-433e-11ee-8207-02d2fb1aa1d7.jpg]()
„Het is toch skoftig!”, roept Rob Keizer uit De Goorn enthousiast. „We gaan nooit echt te kermis, maar dit jaar hebben we genoten door mijn gewonnen piemelknuffel. Ik kreeg grappige opmerkingen van voorbijgangers; voornamelijk van vaders die leuk wilden doen voor hun kinderen. Het zorgt dus voor een beetje interactie en plezier.”
„Het is altijd beter dan een neppistool dat op een echt pistool lijkt”, meent Rene Jong uit Medemblik. Ed uit Hoorn sluit zich daarbij aan: „Speelgoedgeweren en -pistolen zijn er al jaren; die moeten verboden worden! Een speelgoedpiemel moet kunnen. Vreemd dat de grootouders die uit de jaren zeventig komen zich hieraan kunnen ergeren.”
Dat verbaast ook Arjen Salomons : „Ik weet nog wel dat we in de jaren zeventig een poppetje van een monnik konden winnen. Als je op zijn hoofd drukte, kwam er een piemel onder zijn pij vandaan. Wat te denken van de kaarten en dergelijke van naakte vrouwen die je kon winnen? Als je het niet vertelt aan een kind, ziet het dat er vaak niet in.”
(Tekst gaat door onder de foto)
![https%3A%2F%2Fcdn-kiosk-api.telegraaf.nl%2F73432fe4-433e-11ee-83dc-02d2fb1aa1d7.jpg]()
Daar denkt Sonja Lagerweij uit Hoorn anders over: „De seksualisering bij vooral jonge kinderen is in volle gang. Denk ook aan het ’les’-programma ’lentekriebels’. Het is niet normaal, maar wordt nu wel ’normaal’ gemaakt. Laat kinderen toch gewoon kind zijn!”
De afkeer van haar plaatsgenoot Tineke de Groot is breder: „Sowieso horen al die (vaak enorme) knuffelbeesten niet thuis op de kermis. Het is allemaal troep. Ze worden geproduceerd in lagelonenlanden, vervoerd met een vervuilend containerschip, dragen bij aan een consumptiemaatschappij en belanden binnen een jaar bij het grofvuil. Deze variant is dubbel obsceen.”
Sommigen lijken meer bezwaar te hebben tegen de uniformiteit van alle penisknuffels dan tegen het verschijnsel op zich. Zo vindt de Zwaagse Sanne: „Het is een penis van een witte cisman. Dit is puur racisme. Waarom dan niet een zwarte penis, als het zo nodig moet? Ook is het een grove belediging aan onder anderen non-binaire en transgenderpersonen die dit witte cismangeslachtsdeel ongewild moeten aanschouwen.”
Ook Dirk Roosendaal, die ingrijpen niet nodig vindt, pleit voor meer diversiteit: „Als iedereen open en bloot het hele jaar een vulvaketting kan dragen, moet een pluchen piemel een weekje op de kermis ook kunnen. Volgend jaar, in verband met gelijke rechten, ook maar een grote pluchen vulva.”
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230825_50200029