Rellende_Rotscholier | zondag 27 augustus 2023 @ 23:37 |
Etapa 3: Súria - Arinsal. Andorra, 158,5 km We zijn twee dagen onderweg en we hebben al twee ritten meegemaakt met uitslagen die niet serieus te nemen zijn. We waren zondag weer getuige van een regelrechte farce, en dat begon al voor de koers. Het regende nogal hard in Barcelona, de straten stonden blank, en dus besloot de organisatie de tijd niet op te nemen aan de finish, maar op de top van de klim op Montjuïc, op 3,6 kilometer van het eind. Dit nadat de renners al aan het klagen waren geweest. De renners waren alleen niet tevreden en bleven klagen, waarna 3,6 kilometer 9 kilometer werd. Op negen kilometer van de finish nam men de tijdsverschillen op en daarna kon niemand meer tijd winnen of verliezen. Alleen de bonificaties bleven staan. Dit hele principe vind ik altijd heel raar. Als je bang bent dat mensen risico's gaan nemen in de finale, hoezo ben je dan niet bang dat ze risico's gaan nemen richting dat punt op negen kilometer van het eind? De streep ligt ineens op een andere plek, maar het blijft een streep. Je kunt de laatste kilometers rustig fietsen, maar in de kilometers richting de denkbeeldige streep doe is het alsnog hectisch en gevaarlijk. Een logica die altijd volledig aan me voorbij gaat. In dit geval des te meer omdat het probleem vooral eerder in de rit zat. Over die rit zelf kunnen we zeggen dat er een kopgroepje van vijf vertrok, met daarin onder meer Javier Romo, Matteo Sobrero en Andrea Piccolo. Hun voorsprong werd nooit heel groot, omdat DSM de boel controleerde. DSM wilde graag de gelukkig gekregen rode trui behouden. Dit leek ze lang te lukken, tot het in de finale misging. Onderweg zagen we al een paar valpartijen en wat lekke banden, maar in de finale reden we door de voorsteden van Barcelona terwijl het gruwelijk nat was. Dan moet je dus door druk stedelijk gebied fietsen, met bochten, drempels, rotondes, vluchtheuvels, paaltjes en wat al niet meer. Vooral in landen als Spanje en Italië weet je dan meteen hoe laat het is. Er wordt gevallen, dat kan niet anders. En dat gebeurde dan dus ook, de ene na de andere valpartij. Met ook nog eens grote namen als slachtoffers, Primoz Roglic ging onderuit, en bij dezelfde valpartij was blijkbaar ook nog Geraint Thomas betrokken. Bij een eerdere valpartij, buiten beeld, verloren we het grote talent Oscar Onley, maar verder haalde gelukkig wel iedereen de finish. Al was dat niet bij iedereen van harte, in een van de vele bochten gingen een stuk of vijf renners onderuit en een van die renners was de drager van de rode trui, Lorenzo Milesi. Hij kon zijn weg vervolgen, maar hij had zichtbaar veel pijn. De rode trui kon hij vergeten, want in de voorsteden van Barcelona werd de tijd nog niet opgenomen. Dat gebeurde pas bij de entree van het circuit op Montjuïc. In feite, als je echt om de veiligheid gaf, had je die tijd veel eerder moeten laten opmeten, of überhaupt geen tijdsverschillen moeten opmeten. Of je had gewoon normaal moeten doen, dit was in ieder geval een halfbakken oplossing waar niemand echt iets aan heeft gehad. Iedereen moest alsnog z'n leven wagen in de agglomeratie van Barcelona, waar het spekglad was. En wij als kijker werden uiteindelijk bedonderd, want zodra de tijd werd opgenomen besloten zo'n beetje alle klassementsrenners ostentatief te laten lopen. Op Montjuïc keken we ineens naar een groepje renners van amper 30 man, de enige renners die zin hadden om er vol voor te gaan. Ook weer koersvervalsing, in feite. Andreas Kron was een van de renners met goesting, hij reed weg op de steile klim naar het kasteel van Montjuïc en ze zagen hem niet meer terug. Harstikke leuk voor Andreas natuurlijk, maar had Andreas gewonnen als dit gewoon een normale rit was geweest en iedereen voor de ritzege was gegaan? Dat lijkt me dan weer niet. Dus ja, leuke zege, maar wel eentje met een flinke kanttekening. Hij reed ontzettend sterk, maar hij hoefde slechts een beperkt aantal renners te verslaan. Kaden Groves won de sprint van de achtervolgende groep, wat voor hem een mooie opsteker is met het oog op de sprints die hierna gaat volgen. Verder kunnen we het verloop van deze rit makkelijk negeren, dit was echt niet serieus te nemen. Voor DSM was het verder een pechdag, ze verloren Onley, Milesi ging onderuit en niemand anders kon de rode trui van hem overnemen. Ze moesten de drie resterende koplopers inrekenen voor ze bij Montjuïc waren en dat lukte net niet. Dat lukte vooral net niet omdat Roglic viel en Jumbo daarna probeerde het peloton stil te leggen, met de drukste handgebaren die ik tot nu toe heb gezien. Het peloton luisterde tijdelijk naar Jumbo, maar even later bleken ze toch schijt te hebben aan de gele armada. Maarja, toen was de voorsprong van de koplopers ineens weer met een halve minuut gestegen en die tijd kwam DSM uiteindelijk tekort om de rode trui in de ploeg te houden. Andrea Piccolo was de gelukkige koploper die de trui mag overnemen, leuk voor Andrea. Twee ernstig vervelende ritten gehad. Pech met het weer, maar ook een aantal onnavolgbare beslissingen. Op zaterdag won een ploeg die in normale omstandigheden niet had gewonnen en op zondag won een renner die in normale omstandigheden waarschijnlijk ook niet had gewonnen. Dat is toch niet echt waarom we voor de tv gaan zitten, al hoort die onvoorspelbaarheid ook wel weer bij de koers. In ieder geval, na dit volledig in het water gevallen weekend gaan we op maandag verder met de eerste bergrit van de Vuelta. We trekken naar Andorra en in Andorra moet er flink geklommen worden. Twee stevige bergen achter elkaar, op zondag konden de klassementsrenners laten lopen, op maandag gaan ze dan toch echt hun kaarten op tafel moeten leggen. We gaan een eerste indicatie krijgen van het niveau van de favorieten, wordt dit dan de eerste rit met een uitslag zonder asterisk? De eerste bergrit van deze Vuelta gaat van start in Súria, een plaats waar de Vuelta nog nooit eerder was. Súria ligt in de provincie Barcelona, we bevinden ons voorlopig nog steeds in Catalonië. In het dorp wonen een kleine 6000 mensen, terwijl we ons een kilometer of 15 ten noorden van Manresa bevinden, dat is dan weer een plaats waar we tijdens de vorige etappe doorheen zijn gereden. Wikipedia weet het volgende belangrijke feitje te melden over Súria: Sinds 1920 is de Belgische firma Solvay er actief in de zoutindustrie. Súria, gelegen in de vallei van de rivier de Cardener, is bekend om zijn afzettingen van kaliumzout, die commercieel worden geëxploiteerd en met vrachtwagens rechtstreeks naar het hele Europese continent worden geëxporteerd of naar Martorell worden gebracht om een chemische behandeling te ondergaan via een speciale spoorlijn. Dat weet de Engelse Wiki dan weer te melden, ook zeer nuttige informatie. De oude binnenstad van Súria, aan de voet van het lokale kasteel, heeft veel van zijn middeleeuwse structuur behouden. Ik moet zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van dit lokale kasteel, dat is gewoon een vierkant stenen gebouw, maar de Poble Vell, de oude stad om het kasteel heen, ziet er wel leuk uit. Smalle straatjes met een middeleeuws karakter, wat wil een mens nog meer? Er is ook een hele rij met huizen langs de rivier de Cardener, dat ziet er allemaal heel acceptabel uit. De naam Súria zou kunnen komen van de Romeinse naam Sorisa, wat wit betekent. Het werd zo genoemd vanwege de vele zoutmijnen, is de theorie waar de Spaanse Wiki mee komt. Daar weten ze ook te melden dat er zelfs in Súria sprake was van textielindustrie, ik begin inmiddels te vermoeden dat ieder gat in Catalonië voorzien is geweest van die industrie. In Súria hebben ze de koers niet vaak gezien, de Setmana Catalana is hier wel eens gepasseerd, verder kwam er nooit een koers voorbij. Al hebben ze dan wel weer hun eigen amateurkoers, die dit jaar werd gewonnen door een renner waar ik nog nooit van heb gehoord. De amateurkoersen in Catalonië zijn vaak zwak bezet, alle lokale toppers werken hun koersen eerder af in het Baskenland. Met Beth komt er een zangeres uit dit dorp die ooit deelnam aan het Songfestival en dat is wat we te melden hebben over Súria. Je zou het een zouteloze plaats kunnen noemen, maar dat is dan juist weer niet het geval. Overal kaliumzout, je zout voor minder. Dit jaar kwamen er overigens nog drie mensen om het leven bij een ongeluk in een van die zoutmijnen, dat zout wordt blijkbaar 900 meter diep gewonnen en op die diepte wil nog wel eens een ongelukje gebeuren. Bovengronds is er een monument ter ere van de mijnwerker in het dorp en daar komen alle dorpelingen en arbeiders altijd samen als het weer eens is misgegaan. ![]() ![]() Na de neutralisatie gaan de renners buiten Súria ter hoogte van het dorpje Valls de Torroella van start op een brede en vlakke weg. Deze brede en vlakke weg volgen ze 16 kilometer tot ze uitkomen in Clariana de Cardener. We volgen de stroom van de rivier de Cardener en de vallei van deze rivier is behoorlijk mooi. De renners komen heel wat fraaie natuur tegen, terwijl er verder niet veel zal gebeuren. Ze komen wat bochten tegen, maar de weg is dusdanig breed dat ze daar weinig hinder van gaan ondervinden. Onderweg fietsen de renners in de buurt van Cardona ook nog even door een klein tunneltje, waarna ze buiten Clariana de Cardener door een tweede tunneltje fietsen. De weg loopt inmiddels omhoog, na 16 kilometer koers zijn we begonnen aan een ongecategoriseerde klim. Het gaat 7,5 kilometer omhoog aan 4%, terwijl we nog steeds dezelfde brede weg volgen. De klim gaat in het begin anderhalve kilometer aan 6% omhoog, de rest van de klim is vals plat. Alsnog een aardige gelegenheid voor ambitieuze vluchters om weg te rijden, liever hier dan tijdens het vlakke eerste deel. Onderweg naar de top van de Alto del Pi de Sant Just, ook wel Obaga de Joval, komen we nog wat tunneltjes tegen en wat aardige natuur, alhoewel wij daar als kijker natuurlijk niks van mee gaan krijgen. Goed, na ongeveer 24 kilometer komen we boven in het dorpje El Pi de Sant Just en dan volgt er een stuk vals plat omlaag van een kilometer of vijf richting Solsona. Onderweg naar deze stad komen de renners vooral een aantal rotondes tegen, verder is het een simpele tocht. Voornamelijk rechtdoor omlaag in licht dalende lijn, weinig aan de hand. In Solsona is vooral veel industrie te vinden, de renners rijden over een uitgestrekt industrieterrein waar vooral veel rotondes liggen, maar later komen ze in het centrum van de stad nog meer rotondes tegen. Solsona beschikt over een mooie oude stad, terwijl het hier ook vooral om het zout draait. Er is zelfs een zoutmuseum, jeetje. De route die we nu volgen lijkt overigens heel erg op de route van de 7e etappe van de Tour van 2009, toen reden we van Barcelona naar Andorra, alwaar Brice Feillu of all places zou winnen boven in Arcalis. Ook toen ging het door de zoutige vallei naar Solsona, om vervolgens buiten Solsona nog wat verder te klimmen. Na de bochtige passage in deze plaats gaat het buiten de bebouwde kom een kleine zes kilometer aan bijna 4% omhoog naar de top van de Collada de Clarà. Deze klim stelt in het begin heel weinig voor, het gaat eeen kilometer of drie vals plat omhoog, maar richting de top wordt het toch nog even interessant. We volgen weer een brede weg door een fraai landschap en de percentages worden ook nog eventjes fraai, we noteren een kleine kilometer aan 6,5%, een stuk aan 5% en dan richting de top zelfs nog even een strookje aan 8%. Weer een ongecaterogiseer klimmetje, maar na 36 kilometer koers hebben de renners toch echt al wat hoogtemeters achter de kiezen. Het is wellicht net aan lastig genoeg om een mooie groep weg te laten rijden. ![]() ![]() We bevinden ons inmiddels in de provincie Lleida en in deze provincie gaat het na de beklimming van de Collada de Clarà bijna zeven kilometer omlaag. De andere kant van de klim is een stuk lastiger, gemiddeld gaat het aan 5,5% omlaag en de renners komen enkele steilere stroken tegen. De weg omlaag is wel gigantisch breed, dat gaat het een vrij makkelijk verhaal maken. Zo nu en dan een paar bochten, maar daar kun je zelfs met een vrachtwagen zonder te remmen doorheen. Beneden komen we uit in de omgeving van het dorpje Ogern, rond die tijd rijden de renners tien kilometer zo goed als rechtdoor over een bijna volledig vlakke weg richting Bassella, waar ze rechtsaf gaan slaan. Na die bocht naar rechts komen we op de doorgaande weg richting Andorra uit, vanaf dit moment gaat het continu rechtdoor verder naar Andorra. De renners gaan rijden over een weg die ze misschien nog kennen van de Vuelta van 2018, toen reden we ook helemaal rechtdoor over dezelfde weg Andorra tegemoet. Na de bocht naar rechts fietsen we eerst een aantal kilometer helemaal rechtdoor over een vlakke weg tot Oliana, tijdens dit stukje van de rit komen de renners op een tunneltje na weinig tegen. Ze rijden een tijdje langs een groot meer, Panta de Rialb. Dat zorgt voor een leuk uitzicht, al heb je er verder niks aan. Na 58 kilometer komt het peloton door Oliana en vervolgens fietsen ze snel verder naar het volgende meer, Panta d'Oliana. Hier fietsen ze langs een dam en door een tunnel, dat levert wel kicken plaatjes op. In de omgeving van Oliana is het zo goed als vlak. Op het profiel van de organisatie lijkt het alsof er nog wel wat geaccidenteerd terrein volgt, maar dat valt reuze mee. Wel moeten de renners na het eerste tunneltje door nog vier andere tunneltjes fietsen, dat zorgt voor de meeste spanning en sensatie. Enfin, de renners rijden wel door een leuke omgeving. Langs het stuwmeer, door wat tunneltjes, bergen aan de zijkant. Het kan erger. Enige nadeel is de brede weg weinig bochten kent en wel heel erg vlak is. Aldoende komen we na 71 kilometer uit in Coll de Nargó, wat ondanks de naam helemaal geen col is. Gewoon een of ander dorpje met een stuk of vijf huizen, meer niet. Het ligt wel aan dat meer, dus het uitzicht is prima. Buiten Coll de Nargó wordt het meer weer een rivier en door de vallei van de Segre gaan we gewoon rechtdoor naar het noorden. We komen na 76 kilometer uit in Organyà, waarna het landschap pas echt mooi begint te worden. De bergen omgeven de weg nu volledig, paar rotswanden met vangnetten erbij. In deze omgeving zal de weg ook nog een keer een kilometer omhoog vals plat omhoog lopen, maar verder blijft het vlak. Wel komen we nog twee tunneltjes tegen, waarna we koers zetten richting La Seu d'Urgell. Het stuk tussen Organyà en La Seu d'Urgell is een kilometer of 20 lang en in deze kilometers gaat het ook weer vooral heel erg rechtdoor over dezelfde brede weg. Het is dat we af en toe door een dorpje met een rotonde rijden, anders had je gewoon de cruisecontrol aan kunnen zetten. Vlak voor La Seu d'Urgell rijden we trouwens nog langs Castellciutat, hier hebben ze zoals de naam al doet vermoeden een kasteeltje op een heuveltje gebouwd. Verder loopt het in de laatste kilometers naar La Seu heel licht omhoog. In een kilometer of 15 komen de renners 150 meter hoger uit, daarvoor hoeven ze amper terug te schakelen. ![]() Na 97 kilometer komen we uit in La Seu d'Urgell, zo'n dorpje waar de koers regelmatig passeert. Sowieso als we van Spanje naar Andorra rijden, wat we met enige regelmaat doen. La Seu d'Urgell ligt net onder Andorra en de enige weg die je van Spanje naar Andorra leidt voert langs La Seu. Ook tijdens de Volta a Catalunya komen we vaak langs in deze plaats, bijna ieder jaar gaat er in die koers een rit van start in La Seu d'Urgell. Het is verder een weinig boeiend dorpje, maar er is wel een kicken kathedraal te vinden. De Tour kwam in een ver verleden ook een paar keer aan in La Seu d'Urgell, Eddy Merckx wist hier zelfs ooit te winnen. Na wat bochten komen de renners in dit plaatsje een rotonde tegen, waar ze linksaf slaan. Ze zitten nu op de hoofdweg richting Andorra. Veel renners zullen dit herkennen, want we komen er dus vaker. Bovendien wonen veel renners in Andorra, tijdens hun trainingsrondjes fietsen ze vaak over deze weg. Niet iedere training moet een bergrit zijn, als ze het wat vlakker willen houden is het de beste optie om van Andorra naar La Seu d'Urgell te fietsen en in Catalonië nog wat meer vlakke wegen op te zoeken. Voor het laatst reden we over deze weg tijdens de Vuelta van 2018, maar ook in 2017 reden we via La Seu d'Urgell naar Andorra. De weg van La Seu d'Urgell naar Andorra loopt ook weer grotendeels rechtdoor. Wel gaat het continu een beetje vals plat omhoog, met tussendoor ook nog een paar stroken in dalende lijn. In tien kilometer komen we 150 meter hoger uit, geen spanning en sensatie. Na 107 kilometer, op een dikke 50 kilometer van het eind, rijden we via wat tolpoortjes Andorra binnen. Eenmaal in Andorra is het nog een aantal kilometer fietsen tot Sant Julià de Lorià, een plaats die we passeren onderweg naar de hoofdstad, Andorra la Vella. In het stuk tussens de grens en Sant Julià loopt de weg een beetje omhoog en komen de renners nog wat rotondes tegen, maar in principe moeten we dit stuk van de route allemaal kunnen dromen. We volgen de hoofdweg door Andorra, die is breed en wordt alleen zo nu en dan onderbroken door een aantal rotondes. Deze weg kent geen geheimen voor ons, en al helemaal niet voor de helft van het peloton. Heel wat renners zijn nu bijna thuis, harstikke leuk voor ze. Andorra is op zich best mooi, behalve dan dat ze die hele vallei hebben volgebouwd met industrie en lelijke flats. Wel een paar architectonisch hoogstaande bruggen en rotondes, die ons naar Andorra la Vella brengen waar na 117 kilometer de tussensprint van de dag volgt. In Andorra la Vella, de hoofdstad dus, gaat de volgende rit van start, ik mag dus weer voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal gaan vertellen over deze plaats waar eigenlijk heel weinig over te vertellen valt. Van Andorra la Vella rijden we na de tussensprint via Escaldes-Engordany naar Encamp, tussen deze twee plaatsen in komen we de voet van de eerste van twee beklimmingen aan het eind van deze rit tegen. Onderweg naar Encamp komen we nog wat rotondes en wat paaltjes tegen terwijl we nog steeds over een brede weg aan het fietsen zijn, een weg die steeds merkbaarder omhoog begint te lopen. ![]() Tussen Escaldes-Engordany en Encamp loopt de weg al vier kilometer omhoog aan 4% gemiddeld, voorbij Encamp loopt de weg nog eens een kilometer of vijf aan ongeveer dat percentage omhoog. Een paar wat vlakkere stroken, met zo nu en dan ook een stuk aan 5%. Officieel zijn we nu al een paar kilometer bezig aan de Coll d'Ordino, een klim die op deze manier 17,7 kilometer lang is. Gemiddeld gaat ie aan 5% omhoog, maar dat heeft vooral te maken met dit eerste deel van de klim. Al die kilometers aan 4% drukken het gemiddelde enigszins, zodra we Canilo bereiken gaat de klim een stuk leuker worden. Tot Canilo volgen we de doorgaande weg, een weg die naar Frankrijk leidt, naar de top van Port d'Envalira. Maar we gaan niet naar de top van die klim, wel naar een andere top. Na heel wat rotondes en een verdwaalde tunnel komen we praktisch halverwege de klim uit in Canillo, een klein plaatsje waar de klim dan toch echt serieus gaat beginnen. Sommige renners fietsen tegen deze tijd al een paar minuten achter het peloton, maar het echte klimwerk moet nu nog beginnen. We slaan in Canillo scherp linksaf en dan beginnen we aan de Coll d'Ordino, een beklimming die we in de Vuelta van 2019 ook al eens van deze kant bedwongen. Na de scherpe en terugdraaiende bocht in Canillo gaat het direct aan 6,8% omhoog. Het wegennetwerk in Andorra is beperkt maar wel hoogstaand, ook op de Coll d'Ordino ligt er een prachtige weg. Breed, goed asfalt, het ziet er allemaal tiptop uit. Het enige wat voor de renners minder fijn zal zijn is dat het in de tweede kilometer van de klim aan 7,2% omhoog gaat, met een steilste stuk aan 10%. Na een derde kilometer aan bijna 8% gemiddeld met ook nu weer stroken aan 10% wordt de klim weer wat makkelijker. Het gaat verder omhoog aan 6%, waarna we in de volgende kilometer nog maar aan 4% omhoog gaan door een vlak stuk tussendoor. Hierna wordt de klim nog een keer wat steiler, maar dan is de ellende voorlopig voorbij. Na een nieuwe kilometer aan 6,6% bereiken we al snel het voorlopig hoogste punt. Na nog wat meters aan 6% duiken we kort naar beneden, waardoor we aan een kilometer van 2% gemiddeld komen. We dalen vervolgens nog een kleine kilometer, zonder dat we veel gevaarlijke bochten tegenkomen. Aan het eind van dit korte afdalinkje gaat het nog iets meer dan een kilometer aan 5,5% omhoog, we bereiken vervolgens na dik 17 kilometer klimmen de top van de Coll d'Ordino. Een beklimming van de eerste categorie, met een tweede gedeelte 8,9 kilometer lang aan 5,5% gemiddeld. Ook dit gemiddelde valt mee door dat afdalinkje kort voor de top, maar we komen toch wat lastige kilometers tegen. Tijdens de beklimming rijden we langs de Mirador Roc del Quer, een stukje Andorra voor de mensen zonder hoogtevrees. De hele klim: ![]() Het zware gedeelte van de klim volgens de organisatie: En het zware gedeelte van de klim volgens een andere bron: ![]() ![]() Op de top van de Coll d'Ordino ligt ook een bonussprint verstopt, aangezien de klassementsrenners zich bij de vorige bonussprint afzijdig hebben gehouden is die sprint nu ineens extra interessant. De top van de Coll d'Ordino bereiken de renners na 137 kilometer, op een dikke 20 kilometer van de aankomst. De helft van het restant van de rit wordt in dalende lijn afgewerkt, want de afdaling van de Coll d'Ordino is tien kilometer lang. Deze kant van de klim is beduidend lastiger, het gaat dus behoorlijk stevig naar beneden de komende kilometers. In eerste instantie rijden de renners nog redelijk rechtdoor, maar na een paar kilometer komen ze in een bochtige zone terecht. Richting Ordino komen ze een stuk of tien haarspeldbochten tegen en tal van andere bochten. Door de brede weg ziet het er in principe allemaal vrij makkelijk uit, alleen een eventuele regenbui zou van deze afdaling plotseling een gevaarlijke onderneming kunnen maken. Als het droog blijft verwacht ik geen problemen, het is een prachtige afdaling. Bovendien woont tegenwoordig iedereen in Andorra dus zullen veel renners bekend zijn met deze weg. Goed, alsnog een aantal haarspeldbochten en een paar wat scherpere bochten, dus een ploeg met ballen kan hier alsnog wel voor wat chaos zorgen. Dat verwachten we voorlopig nog niet, de Vuelta is pas net begonnen, maar toch. Eenmaal in Ordino komen de renners uit bij een rotonde, waar ze twee keer kort achter elkaar linksaf slaan. Ze rijden nu over een brede weg door de vallei richting La Massana, een klein plaatsje waar we ook bijna jaarlijks passeren. Al is dat bijna een overbodige toevoeging, we passeren zo ongeveer alle dorpen van Andorra jaarlijks. Vorig jaar sloegen we een keer over, maar we zijn weer terug hoor. De weg naar La Massana gaat op een rotonde na vooral rechtdoor, in licht dalende lijn. In La Massana komen we een paar bochten en rotondes tegen. Vlak voor we onder een opmerkelijke loopbrug door zouden fietsen slaan de renners rechtsaf, en een paar meter later nog eens. Weer een paar meter later komen ze een rotonde tegen en daarna is de afdaling gedaan, we verlaten La Massana en we gaan op weg naar de slotklim. Voorlopig bevinden we ons nog op terrein dat we vaker in de Vuelta hebben gezien, maar daar komt snel verandering in. Na een kilometertje rechtdoor te hebben gereden over een brede en zo goed als vlakke weg langs de Arinsal begint de slotklim, in de resterende 8,3 kilometer van de rit gaat het aan 7,7% omhoog naar het skioord Arinsal. Buiten La Massana was het eerst een paar meter helemaal vlak, toen begon het langzaam te stijgen aan een procent of vier en bij het officiële begin van de klim gaat het een kilometer omhoog aan 5%. In de tweede kilometer gaat het volgens de organisatie dan weer aan 7% omhoog, met zelfs een piekje tot 10%. Dat komt wel overeen met het profiel van climbfinder, dus zal het wel kloppen. Tijdens deze lastige kilometer komen de renners uit in het dorpje Erts, waar een rotonde ligt. In het verleden sloegen de renners bij deze rotonde wel eens linksaf, op weg naar Pal. Dat is de klim waar Igor Antón in 2010 zijn tweede rit won in de Vuelta, hij heroverde hier ook meteen de rode trui. Dat was de Vuelta die hij had moeten winnen, maar een gat in de weg richting Peña Cabarga besliste anders. Maar toch, goede herinneringen aan dit stukje Andorra, al slaan we nu bij de rotonde in Erts schuin rechtsaf een andere weg in. Igor is overigens sinds deze Vuelta actief binnen de organisatie van de Vuelta, al heb ik geen flauw idee in welke hoedanigheid. In ieder geval, we hebben de foto's nog. Ezequiel Mosquera zal nog wel eens badend in het zweet wakker zijn geworden na deze rit. ![]() Dat was dus in Pal, bij de rotonde in Erts naar links. Nu gaan we bij de rotonde in Erts naar rechts en dan gaat het verder omhoog naar Arinsal. De weg wordt na die bocht een metertje smaller, maar alsnog is ie heel veel meters breed. We gaan naar een skistation, en dus is de weg omhoog goed en breed. Het gaat nog wat verder omhoog aan 7%, tot er in de volgende kilometer zelfs aan 7,5% moet worden geklommen. Een paar stroken aan 8% of meer dan dat, voor een aankomst bergop op dag drie zijn dit serieuze percentages. Onderweg fietsen we door een paar vakantiedorpjes als Puiol del Piu en Mas de Ribafeta, waar veel appartementen, hotels en een paar rotondes te vinden zijn. In de vierde kilometer van de klim gaat het zelfs aan 8% gemiddeld omhoog, met piekjes tot 13%. Climbfinder is van mening dat het in de vijfde kilometer aan 7% omhoog gaat, terwijl de organisatie opteert voor nog een kilometer aan 8%. Hoe dan ook, deftige percentages, met meer dan behoorlijke pieken boven de 10%. De weg omhoog blijft ondertussen breed, terwijl de hele klim is volgebouwd met overnachtingsplaatsen. Na een tijd fietsen we door het dorp Arinsal, terwijl we op weg zijn naar het gelijknamige skistation. Het is een redelijk rechte klim, al gaan we in de laatste paar kilometer van de klim wel wat meer haarspeldbochten tegenkomen. In de zone van de haarspeldbochten komt de natuur iets meer in beeld, al rijden we ook onder een kabelbaan door. De haarspeldbochten brengen nog hogere percentages met zich mee, het gaat twee volle kilometers aan 9,5% omhoog met weer wat stroken aan 13%. Deze enorm steile strook eindigt op een dikke anderhalve kilometer van de meet, dit is wel echt het ideale terrein om je beslissende aanval te plaatsen. Deze klim is net iets lastiger dan die naar Pal, een goede keuze om bij de rotonde in Erts rechtsaf te slaan. Fietsend langs wat fraaie rotswanden af blijft het steil, al volgt er na de steile strook van twee kilometer aan 9,5% even een halve kilometer aan 8% waarna het vervolgens zelfs afzwakt naar 6%. Na deze makkelijkere strook, waar het wat meer rechtdoor loopt, gaat het richting de aankomst opnieuw aan 8% omhoog, maar gemiddeld gezien komen we daardoor uit op 7%. Terwijl het uitzicht steeds fraaier wordt werken we toe naar de finish, als we bijna boven zijn passeren we langs de Mirador Roc de la Sabina en de blik die je hier in de vallei kunt werpen is impressionant. De renners zullen er vooral oog voor hebben dat het skistation in beeld komt, het eindpunt van de kabelbaan komt in beeld en dat wil zeggen dat we ons in de laatste meters van de rit bevinden. Op praktisch 150 meter van het eind beginnen de renners aan een haarspeldbocht naar links, terwijl het inmiddels praktisch vlak is. We fietsen onder het eindstation van de kabelbaan door en na een flauwe bocht naar links eindigt de etappe op een uitgestrekte parkeerplaats. ![]() ![]() ![]() Sinds 1965 is er 20 keer een rit van start gegaan in Andorra, terwijl er 25 keer een rit aankwam in het prinsdom. Alle vorige keren eindigden we niet bij het skistation van Arinsal, we hebben te maken met een heuse primeur. Arinsal maakt onderdeel uit van het skigebied Vallnord-Pal Arinsal. In totaal vinden we in dit skigebied een kilometer of 63 aan piste, met een hoogte variërend tussen 1500 en 2500 meter. De rit eindigt op ongeveer 1900 meter hoogte, er bijna tussenin. Er zijn pistes in allerlei kleuren te vinden, terwijl er hier blijkbaar de nodige wereldbekers worden georganiseerd. Sterker nog, de afgelopen dagen hebben we naar de wereldbeker mountainbiken kunnen kijken, hier, in Pal Arinsal. Want dat is het bijzondere van dit skigebied, je kunt er meer doen dan alleen skiën. Gedurende bijna het hele jaar is het station actief, volgens Wikipedia wordt het in de zomer een fietspark dat wordt beschouwd als het vierde beste fietspark ter wereld. Je hebt hier 40 kilometer aan fietscircuits tot je beschikking, waar je met verschillende soorten fietsen terechtkunt. De mountainbike, uiteraard, maar er is ook een pumptrack en je kunt altijd nog met je normale fiets omhoog naar het station. Dat hebben nogal wat renners de afgelopen tijd gedaan, afgaand op Strava. Volgens Steef woont 20% van het in de Vuelta aanwezige peloton in Andorra en veel van die renners hebben deze onbekende klim verkend. Nog nooit trokken we naar Arinsal, als we het skigebied Vallnord bezochten trokken we in het verleden altijd naar Pal. Dat deden we met name in de Volta a Catalunya, al dateert de laatste passage daar ook alweer van 2011, bij die gelegenheid won Alberto Contador. Dat deed hij in 2005 overigens ook al eens in de Setmana Catalana, alle Catalaanse koersen weken ooit graag uit naar Andorra. De Tour en de Vuelta komen hier ook graag voorbij, al kiezen ze meestal voor andere skiresorts. Pal en vooral Arinsal zijn tot nu toe de ondergeschoven kindjes. Eén keer kwam de Tour langs in Pal, de Colombiaan Oliverio Rincon won hier in 1993. En de Vuelta kwam ook één keer langs, de uitslag toen heb ik al verklapt. Onderweg naar Pal leek Igor Antón het lastig te hebben, maar hij had een plan. Hij koos al vroeg voor zijn eigen tempo, terwijl Nibali, Rodriguez en Mosquera meteen alle registers open trokken. Eén voor één bliezen die renners zich op, terwijl Antón langzaam kwam opstomen. Hij raapte Rodriguez op en kieperde hem overboord, even later kwam hij bij Nibali uit, hetzelfde verhaal. En in aanloop naar de slotkilometer sloot hij aan bij de enige overgebleven concurrent, Ezequiel Mosquera. Hij ging even een paar meter in het wiel hangen en poef, weg was ie. Hij reed naar de ritzege en naar de rode leiderstrui. Zijn tweede ritzege die Vuelta, hij ging stevig aan de leiding. Hij had die Vuelta kunnen winnen, maar je moet uiteraard wel gewoon netjes op je fiets blijven zitten. Dat was allemaal in Pal, een paar kilometer verderop. In Arinsal, opgericht in 1973, zijn we dus nog nooit geweest. Ene Josep Serra kwam op het idee om hier een skiresort te beginnen, hij liet de eerste skilift installeren en daarna groeide het langzaam uit tot het resort dat het nu is. Niet het grootste of het meest bekende resort, maar je kunt hier dus het hele jaar terecht om een eindje te skiën of te fietsen. Of je gaat de hele dag in een van de kabelbanen zitten en het uitzicht bewonderen, dat vind ik ook nog wel een idee. ![]() Na twee natte dagen krijgen de renners tijdens deze rit te maken met een droge dag. In startplaats Súria wordt het overdag 28 graden, het nadeel is dan weer dat er behoorlijk veel wind staat. De wind komt vooral uit het noorden, terwijl we naar het noorden fietsen. Bijna de hele dag tegenwind, met andere woorden. Dat is vaak een slecht teken voor de vluchters. Een stuk verder naar het noorden, in Andorra, verwacht men lagere temperaturen. Een graadje of 13 in Arinsal slechts, met gedurende de dag ook wat kans op nattigheid. Al zou de regen in Andorra vooral 's ochtends moeten vallen, en zou het 's middags droog moeten zijn. Maar goed, laten we zeggen dat het ook weer geen verrassing zou zijn als het opnieuw gaat regenen. Waaien doet het ook in Andorra, maar wel wat minder hard dan in Catalonië. Alsnog wel vanuit het noorden/noordwesten, dus we krijgen op de slotklim vooral te maken met tegenwind. Dat is dan weer slecht voor het spektakel tussen de klassementsrenners, we denken met angst en beven terug aan Campo Imperatore in de Giro. Dit zou zomaar een teleurstellend showtje kunnen worden, als deze voorspelling klopt. De etappe is redelijk kort en dus beginnen de renners er pas om 13:15 aan. Na een neutralisatie van 12 minuten gaan ze om 13:27 echt van start, een dik uur later begint Eurosport 1 aan de uitzending. VRT1 is er pas om 15:50 bij, blijkbaar. In principe, met die tegenwind, kan het ook geen kwaad om pas rond 15:50 in te schakelen. De aankomst wordt verwacht tussen 17:18 en 17:44, maar dat kan zomaar een heel stuk later worden. ![]() Op dag drie al de eerste bergrit, meteen de eerste aankomst bergop. Dat zie je in de Giro en de Vuelta wel vaker, maar het blijf toch altijd iets onwerkelijks. Ik ben wel een beetje bang dat het een matige rit gaat worden. Er komt nog heel veel aan, de komende weken. Daardoor kan ik me moeilijk voorstellen dat de klassementsrenners het hier elkaar meteen heel erg moeilijk gaan maken. Daar komt nog bij dat we de hele dag te maken krijgen met tegenwind, ook tijdens het grootste gedeelte van de slotklim. Daardoor gaat het een verhaal van wachten, wachten, wachten en nog eens wachten worden. Een sprintje bergop, dat lijkt me het meest waarschijnlijke scenario. Blijft alleen de vraag over of die sprint ook daadwerkelijk om de dagzege zal gaan, het kan ook prima zo zijn dat er hier een groepje vluchters om de dagzege gaat strijden. In de Vuelta van 2021 eindigde er op de derde dag een rit boven op Picón Blanco en die rit werd gewonnen door Rein Taaramae, vanuit de vlucht. Hij nam ook meteen de rode leiderstrui over, want Roglic vond het prima om alle plichtplegingen een aantal dagen te missen. Dat speelt nu ook een rol, als Evenepoel niet oplet neemt hij meteen de leiding over. Al moet hij dan nog wel eerst van Mas af zien te geraken, Movistar zou eventueel nog wel kunnen rijden voor de rode trui. In principe denk ik dat er verder weinig ploegen zijn met ambitie, waardoor de vluchters enorm kansrijk zijn. Al is die hele dag tegenwind dan weer fnuikend, dat worden kapotte beentjes als ze eenmaal de eerste klim bereiken. Laten we daarom alsnog maar voor de klassementsrenners gaan, hoewel je totaal niet raar moet opkijken als een gek groepje vluchters hier voor de ritzege gaat. 1. Roglic. Ondanks zijn valpartij gisteren. Met deze weersverwachting wordt het waarschijnlijk een sprintje bergop en dat is hem natuurlijk op het lijf geschreven. Een eventueel sprintje zou overigens nog wel daadwerkelijk interessant zijn met die haarspeldbocht op het eind, enige parcourskennis is hier weer geen overbodige luxe. De eerste door de laatste bocht wint waarschijnlijk wel. 2. Evenepoel. Verliest de sprint en is dan weer boos op iets of iemand. Armgebaartjes. 3. Ayuso. Ik denk niet dat deze bergrit ons heel veel gaat vertellen over de krachtsverhoudingen. Met wind in de rug was dat anders geweest, dan had de zware slotklim zeker voor een schifting gezorgd. Nu, ja, niet, dus noem ik maar gewoon een aantal grote favorieten vooraf. 4. Vingegaard. Moet nog een beetje op stoom komen en dus wint hij het sprintje niet. Maar hij zal alsnog wel op de afspraak zijn, denk ik. En anders maant hij de anderen om langzamer te gaan of probeert hij de organisatie de tijd ergens anders op te laten nemen, zo kom je ook een eind. 5. Vlasov. Zou kunnen. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 08:23 |
Hoop op Ayuso, mijn favoriet bij afwezigheid van Pogi, maar ik denk Vingegaard meteen. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 08:50 |
Bardet heeft ook prima kansen op rood. Wellicht dat DSM na debacle van gisteren het wel terug wil hebben. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 11:29 |
Bij Bardet en DSM is het meestal geen kwestie van willen (en nemen), maar een kwestie van geluk hebben. Bardet mag de fietsgoden op zijn blote knietjes bedanken als hij vanavond in het rood aan tafel zit. Ik denk dan toch eerder aan Más. Die is altijd in vorm in de Vuelta, kan serieus klimmen en staat er zeer goed voor in het klassement. | |
Hallojo | maandag 28 augustus 2023 @ 12:36 |
Ik denk ook Vingegod vandaag ![]() | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 12:41 |
Kijken welke klassementsrenner er op de 1e test doorheen zakt. | |
wimderon | maandag 28 augustus 2023 @ 12:45 |
Movistar heeft gisteren nog wel het domste gereden, die hadden net zoveel kans op rood maar hebben niets gedaan. Uiteindelijk had Garcia Cortina ook het rood gepakt als ze Romo en Piccolo teruggepakt hadden voor de tijdsopname. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 12:45 |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 12:45 |
Ach Remco | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 12:47 |
Helemaal de Pericopuerto vergeten. ![]() Bij dezen alsnog. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 13:08 |
Ja, eens, ik begrijp ook niet dat ze niet hebben meegereden (in elk geval niet echt gezien). En wat ik ook niet begrijp is dat ploegen als DSM, Movistar en Alpecin zich de dienst laten uitmaken door Jumbo of Quick-Step, al was dat maar tijdelijk. Die ploegen hadden best de handen in een kunnen slaan en m.u.v. van Bardet en Más die wellicht te gevaarlijk zijn voor het klassement een treintje kunnen vormen om Piccolo terug te pakken. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 13:15 |
Met Geesgod erin! Drie zware kilometers. Weg ziet er breed uit op filmpje maar met de hekken erbij is het al wat minder. Kuss zal moeten doortrekken om de groep wat te decimeren. | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 13:39 |
Nu al zin om te gaan overreageren. De Vueltawinnaar is na vandaag wel bekend. | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 14:47 |
Kämna of Caruso voor het rood? | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 14:48 |
EF gaat dat niet laten gebeuren. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 14:51 |
Beide lijken niet zo goed te zijn aan resultaten te zien. | |
Wicky15 | maandag 28 augustus 2023 @ 14:53 |
Benieuwd of Jumbo vandaag voor de overwinning wil gaan. | |
Wicky15 | maandag 28 augustus 2023 @ 15:01 |
Niet dus. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 15:01 |
Toch wel een sterke kopgroep en 5 minuten voorsprong. Ze maken wel kans. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 15:02 |
Volgens Wet van Herbert kan het nog ![]() | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 15:22 |
Denk dat dit wel voor de klassementsrijders wordt. | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 15:27 |
Jezelf indekken zodat je kan JUICHEN als Lenny wint? | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 15:36 |
Jij denkt dat, gezien de huidige koersituatie, de kopgroep het gaat halen? ![]() Ik zie het nut van "indekken" trouwens niet in. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 15:36 |
Dat noemen wij een Content Creator tegenwoordig, Karsten en Jeroen. | |
Wicky15 | maandag 28 augustus 2023 @ 15:55 |
Karsten en Jeroen ![]() Beste duo. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 15:56 |
ik vond die suggestie wel leuk dat karsten agr-2 als nummerplaat kon nemen ![]() | |
Wicky15 | maandag 28 augustus 2023 @ 15:58 |
![]() | |
Wicky15 | maandag 28 augustus 2023 @ 15:58 |
Wat is Uijtdebroeks een leuke gast zeg. Ik ben fan. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 16:01 |
BORA zit enorm ver jeetje | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 16:02 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Wienerschnitzels op 28-08-2023 16:02:52 ] | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 16:03 |
Mij was regen beloofd! | |
DecoAoreste | maandag 28 augustus 2023 @ 16:06 |
Blijft wel bizar hoeveel renners in Andorra wonen. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 16:11 |
Je zou bina denken dat Andorra geen andere inwoners heeft. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 16:13 |
Ja, 2007, het wonderjaar van Ballan. Die is ook echt maar 3 seizoenen goed geweest. Daarna waren de pillen op denk ik | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 16:14 |
Hoe zou het met Leif Hoste zijn? | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 16:23 |
Jeetje die wind. Als je dat ziet gaat het nooit voor de koplopers zijn. | |
OProg | maandag 28 augustus 2023 @ 16:24 |
Dat gaat lekker daar bovenop qua wind. | |
OProg | maandag 28 augustus 2023 @ 16:26 |
Nog wel een goed Vlaams voorjaar in 2012. Toen had hij dat jaar daarop al die bloeddopingzaak waar aanvankelijk niks uit kwam en heeft hij de hele voorraad die had nog had er nog maar ingestopt omdat het de laatste keer kon zijn. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 16:26 |
Daarna ook een zware aanrijding gehad toch? | |
OProg | maandag 28 augustus 2023 @ 16:28 |
Ja. Breuken en zijn milt geloof ik. En daarna kwam ergens die zaak weer boven drijven. | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 16:44 |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 16:47 |
Jumbo maakt er werk van | |
tong80 | maandag 28 augustus 2023 @ 16:49 |
Robert Gesink. ![]() ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 16:49 |
Deur staat open. Dubbele poort ![]() | |
Tjacka | maandag 28 augustus 2023 @ 16:52 |
is het al koers | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 16:56 |
DSM rijdt bergop dan ga je sowieso al niet hard | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:00 |
Wisten jullie al dat post versturen in Andorra voor iedereen gratis is? | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:01 |
Wivco gaat eindelijk zijn rit pakken. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:02 |
misschien best een kansje op zo’n dag… | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:02 |
Is ie op zoek naar bonificaties? | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 17:03 |
Nope. Neemt niet over. Matig | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:04 |
In gun het Bardet nog eens zijn Giro benen van ‘22 te hebben | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:04 |
Ze gaan verder waar ze in de Tour gebleven waren... | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:05 |
Jumbo net zo saai als Sky in 2012-2014. | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 17:05 |
Wielco oogt fris. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:05 |
Kelderman lekker laten meerijden zodat de rest moet werken | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:06 |
Sepulveda zit in een contractjaar uiteraard | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:09 |
Dat is niet gratis, dat betalen ze alleen indirect via de belastingen ipv direct en ik heb liever dat de verbruiker betaalt. | |
Van_Poppel | maandag 28 augustus 2023 @ 17:13 |
Sepulveda daalt als een oud wijf. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:17 |
oe | |
JopJuh | maandag 28 augustus 2023 @ 17:18 |
Printscreensss | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:20 |
Ja ze hebben net doorgetrokken om het nu weg te geven Logica zelve | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:20 |
Het peloton heeft er geen zin in | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:20 |
Het altijd vervelende peloton | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:20 |
Van wat? | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:21 |
![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:22 |
Zo wordt het strijden om P3 in het peloton | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:23 |
Tsja, zo ga je weinig winnen als je nu weer een minuut moet goedmaken | |
Salina | maandag 28 augustus 2023 @ 17:23 |
Ik ben er ook. Net op tijd voor de finaleklim. ![]() Twee kilometer aan 9,5% genot op 1.5 km voor de meet. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:24 |
1:20 is niks als Jonas even de motor aanzet | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:24 |
Dit is voor Rudi. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:24 |
maar met die wind kan het ook zijn dat ze niet willen | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:24 |
Maar dat gebeurt niet vanwege het fenomeen tegenwind en het fenomeen niet willen controleren. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:25 |
Sepp, jij moet rijden hup | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:25 |
Ribbedebie | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:25 |
Méh, Rudi dus. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:26 |
Ze gaan zelfs niet voor P3 dus. Wat een bijzonder fenomeen. | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:27 |
beetje trieste vertoning als dit zo blijft | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:27 |
Toch niet. | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 17:28 |
Wat een slappe hap bij de GC teams | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:28 |
Nog even en Gesink en Van Baarle komen ook terug ![]() | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:29 |
![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:29 |
Tegenwinded. | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:30 |
Bij Higuita blijft t ook onvoorspelbaar wat voor benen ie nu weer heeft | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:31 |
Stabiel presterende Colombianen bestaan dan ook niet. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:32 |
Buchmann ![]() | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:33 |
Boekman hahaha | |
Rob_La_Chouffe | maandag 28 augustus 2023 @ 17:33 |
Eindelijk een beetje tempo. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:33 |
Emu haha ![]() | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:33 |
Vine schroeit | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:33 |
Nu gaan ze ineens toch rijden. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:34 |
10 seconden te kort straks ![]() | |
Belgosome | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
Komaan Ajuso aanvallen | |
Rob_La_Chouffe | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
Regie heeft geen idee hoe groot het verschil is. Alle vooroordelen over Spanjaarden zijn in 3 etappes bevestigd :’) | |
Belgosome | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
Weten tenminste hoe je van het leven moet genieten | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
Oh opeens is het gat bijna weg. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
G zit ver achterin | |
Salina | maandag 28 augustus 2023 @ 17:35 |
Koplopers bijna bijgehaald. Game on. ![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:36 |
Ach Caruso | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:36 |
Geef ons de kilometeraanduiding terug. | |
DecoAoreste | maandag 28 augustus 2023 @ 17:36 |
Hup Kämna! | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:36 |
Dit is gespeeld | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:37 |
haha wat de situatie in deze etappe draait plots helemaal om | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:37 |
Was dit een beetje hoe men naar wielrennen keek in de jaren 60? | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:37 |
Ach Tsjie | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
LOS | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Dit wordt geen printscreen voor Lowie. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Ach Djie. | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Jumbo ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Fenomeen Sepp Kuss | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Vuurwerk | |
Van_Poppel | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Jumbo is in orde | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Jeetje, het is voor Kuss. | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Zeepkist is goed | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Spaanse regie wil zich na de Spaanse organisatie ook totaal belachelijk maken | |
Salina | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Drie man van Jumbo in je wiel. Kuss nu. Geniaal. ![]() | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Jumbo-Gewissma ![]() | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Zeepkist genot | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:38 |
Jumbo speelt met onze kloten. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
De derde man van Jumbo sterker dan alle concurrentie? | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
Soler ![]() | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
Geen zin in een overwinning van Kuss. | |
DombohetOlifantje1 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
Dan kan je wel spreken van een sterke ploeg. | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
Kuss gun ik het wel. Een zeldzame renner zonder eigen bv. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:39 |
Marco ? ![]() | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:40 |
Zeg je nou dat je het eigenlijk wel lekker vindt? | |
vivelafete | maandag 28 augustus 2023 @ 17:40 |
Waar komt zeepkist eigenlijk vandaan? | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:40 |
Sepp Kuss ZeepKist | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:40 |
Jumbo-UAE blijft een aardige tweestrijd. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:40 |
Hele mooie finale? Dat valt toch ook wel weer mee | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:41 |
Soler muist er vandoor. | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:41 |
Sterk wel van Lenni | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:41 |
Cian mee, leuk | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:41 |
Hoeveel meter nog dan, laat ff zien. | |
Mani89 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:41 |
LENNY! | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
5 Jumbos bij de eerste 20? | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
CRAS!! | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
Ja. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
Wilco moet nu demarreren | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
Nou vraag je wel heel veel | |
vivelafete | maandag 28 augustus 2023 @ 17:42 |
Oh haha. Nooit die connectie gemaakt ![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:43 |
Flinke groep. | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:43 |
Wat een held is Kuss | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:43 |
4? | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:43 |
het is voor Hem. | |
Koffieplanter | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Remco, oh Remco. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Dit is niet leuk. | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Ach. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
OnRogliaanse finish, bijzonder | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Waardeloze positionering Rogla | |
superniger | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
JAAAAAAAAAAAAAA REMCOGOD. | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Vingegaard toch meer kopman dan Roglic dus | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Haha jumbo kijk eens dom | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Dit is zooooo leuk | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Mondjes | |
vivelafete | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Sodeju, hoe makkelijk zat rev | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Jeroen is al flink aan het overdrijven, Vinjego die een sprint verliest is niet zo heel bijzonder. | |
superniger | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Dit is gespeeld. | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Remco, oh Remco ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Hij is gevallen | |
Van_Poppel | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Chute | |
DombohetOlifantje1 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:44 |
Dat was makkelijk. | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Zijn er boni's? | |
TargaFlorio | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
![]() ![]() ![]() | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Ach Remco. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Kijk nou wat ie doet, kijk nou wat ie doet. | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Wat is dit nou ![]() | |
pullup | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
OMG wat een sufferd | |
Salina | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Koekoek! Einde tijdperk Remco. | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Ja dat is niet zo handig ![]() | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Gevallen. | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Oei | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Jezus | |
Van_Poppel | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
De Spanjaarden maken er weer een potje van | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Rode Remco, aldus Jeroen zonet. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Je moet remmen na finish Remco | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Remco kijk eens dom | |
DombohetOlifantje1 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Het zijn altijd vrouwen. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Hoe kan dit nou weer | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Wat is me dat hier allemaal. | |
TargaFlorio | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
![]() ![]() | |
tong80 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Wat een organisatie ![]() ![]() | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:45 |
Ik heb dit nog nooit gezien. | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Die jongen kan echt niet rijden. | |
johannes_vermeer | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Begin en einde tijdperk Remco ![]() | |
DombohetOlifantje1 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Ik heb deze etappe ook voor het eerst gezien. | |
Mykonos | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Geen beste beurt van Geraint | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Dit kan echt niet. Wat een parodie op een grote ronde. | |
Reljem | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Karma voor dat hele vervelende juichen. Die kop. Voor wie en waarom. | |
Janneke141 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:46 |
Goeie plek om publiek neer te zetten wel. | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
De rest valt niet dus zo moeilijk/gevaarlijk is het nou ook weer niet. | |
Remco | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Dacht even dat hij tegen Han Kock aanknalde. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Het was een verzorgster | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Jumbos toch al met een aardig gaatje richting Rev in t klassement | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Roglic zou dit nooit overkomen zijn. | |
TargaFlorio | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Was geen publiek | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Hij liep niet lekker. Hersenschudding? | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Het is toch al hol in zijn hoofd | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
![]() | |
Ambrosius | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Dat was geen publiek. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Die juicht niet, dat scheelt. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
De altijd zeer sympathieke Hij. | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:47 |
Matige graphic zonder bloed | |
Janneke141 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Da's eigenlijk nog erger. Een verzorger, professional in de koers, zou zelf moeten snappen dat dat geen veilige plek is. | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Snel het metertje indrukken | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
schandalig zeg | |
Reljem | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Ik vond ‘m net sympathiek worden. Dat is in 3 dagen Vuelta volledig door Hem de grond ingeboord. 🥺 | |
maxi-mus | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Verzorgster | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
jezus hij komt nauwelijks dat trappetje op hersenschudding?? | |
Pino112 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Verliest Hij hier de Vuelta? | |
silverhill | maandag 28 augustus 2023 @ 17:48 |
Als relatieve wielerleek verbaas ik me er eerder over dat dit niet vaker gebeurt, zeker bij massasprints. | |
Columbiafan | maandag 28 augustus 2023 @ 17:49 |
Niets onsympathiek aan Remco Evenepoel deze Vuelta. | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:49 |
Als ik de beelden vanuit de heli zie, is er überhaupt geen ruimte op de top. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:49 |
Of een schedelbasisfractuur. Einde tijdperk. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:49 |
![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:49 |
Verliest 'Hij' hier de Vuelta door nu al rood te pakken? | |
Wienerschnitzels | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Gelukkig voor Hem trekken ze zich niets aan van hersenschuddingprotocollen in het wielrennen. | |
Reljem | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Dat vind jij. Ik vind dat niet. Prima toch? | |
johannes_vermeer | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Dat zou wel eens tijd worden. | |
Van_Poppel | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Hij geeft de trui morgen weer weg. | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Dus Remco kan niet sturen en ook niet remmen? | |
Arcee | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
Felagund | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
PatLef is wel beschermend voor zijn renners in het algemeen. | |
Koffieplanter | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
God, wat is 'ie goed. | |
Felagund | maandag 28 augustus 2023 @ 17:50 |
![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
Dat gaat hem niet lukken. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
Ach Kleik, flikker toch op. | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
KLEIKERS | |
johannes_vermeer | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
De Kleik een paar maanden niet gezien, gelukkig komt hij gelijk binnen met zinnige teksten. | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
Jeetje | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:51 |
Het zou Remco sieren als hij zijn excuses aanbiedt aan de verzorgster. | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Djumbo vindt dit prima. U las het hier als eerst. | |
maxi-mus | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Dat lijkt me stug, een Belg met een hersenschudding. | |
DiegoFuser | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Zo is de coureur Remco wel op zijn leukst als hij zoals nu het altijd vervelende Jumbo in zijn eentje sloopt. Net zoals toen hij op het BK in zijn eentje 20 renners van het ook altijd vervelende Alpecin in de vernieling reed. | |
tong80 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Dat drank hoofd. ![]() ![]() | |
Scorpion_17 | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Ik zou Rev niet zomaar 40 seconden geven voot de leuk | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Roglic die niet mee sprint is wel opvallend | |
johannes_vermeer | maandag 28 augustus 2023 @ 17:52 |
Mooie printscreen voor het plakboek van Louis. | |
Remco | maandag 28 augustus 2023 @ 17:53 |
Wilco 11e, dat is jammer | |
Arcee | maandag 28 augustus 2023 @ 17:53 |
Evenepoel nu echt in spoor Bernard Hinault. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:53 |
Wel serieuze power op die sprint bij Evenepoel, niveautje Pogacar misschien wel. Al is het bij zowel Roglic als Vingegaard enigszins de vraag hoever ze van hun topniveau zitten. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:54 |
Harde klap dit | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:54 |
hij maakte vooralsnog geen sterke indruk wellicht toch last van die val, net als Thomas? | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 17:54 |
Drankhoofd is één woord. | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 17:54 |
Wel top10 klassement! | |
Abrikozentaart | maandag 28 augustus 2023 @ 17:54 |
3 etappes onderweg en nog geen 1 etappe die normaal verlopen is. Spanje is echt een derde wereld land geworden | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:55 |
Geworden? | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:55 |
Lijkt wel of Remco's remmen het niet doen, het ziet er erg vreemd uit | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:55 |
Ja dit doet ie zelf | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 17:56 |
Kroon zegt Hem. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:56 |
![]() Patat! En een drama na de finish. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 17:56 |
Denk wel de val | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 17:57 |
Remco is een Colombiaan | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 17:57 |
Bij Sporza lieten ze net zien hoe het gebeurde. Er is gewoon geen ruimte daarachter maar Remco remt totaal niet. Hij mag blij zijn dat hij een zachte landing heeft gehad ipv over een hek te gaan. | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 17:57 |
Sander gaat Zeepkist lastig vallen | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 17:58 |
Genoeg ruimte om af te remmen, zou je zeggen. | |
Remco | maandag 28 augustus 2023 @ 17:58 |
Patat ![]() | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 17:58 |
het is idd wel gebruikelijk dat na de finish de volgers opzij gaan en dat daar dan nog flink wat ruimte is | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 17:58 |
Dat is bijna een kilometer na de streep | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 17:59 |
Remmen gesaboteerd door Roglic of Vingego? | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 17:59 |
Breaking my balls? | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 18:00 |
Remco is gewoon zo’n type die toch al boos was en dan uit boosheid geen zin heeft om te remmen zo was ik vroeger ook als student in Amsterdam altijd bijna toeristen aanrijden maar uiteindelijk was ik altijd mijn eigen woede aan het afreagereb | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 18:00 |
Hij had genoeg ruimte om te remmen joh. Het is ook een finish bergop Hans. Daar is altijd minder ruimte. | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 18:00 |
Geen pet. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 18:00 |
Leuke post weer JohnDDD. | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 18:01 |
Erkend sprinter Evenepoel is vlakke sprints gewend natuurlijk | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 18:01 |
Ik vind @TAmaru geen aanwinst jongens | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 18:01 |
Deze beelden ![]() | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 18:02 |
Heeft ie vast vast van z'n maat G geleerd. Hij kent aardig wat slang. | |
Slobeend | maandag 28 augustus 2023 @ 18:02 |
Oja, goed gespot. | |
johannes_vermeer | maandag 28 augustus 2023 @ 18:02 |
De zee dient gewoon te wijken voor Mozes Evenepoel #TeamRemco. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 18:02 |
Dit heeft in alle kranten gestaan. | |
WAvanBuren | maandag 28 augustus 2023 @ 18:02 |
Slecht voor de watertemperatuur in dit bad inderdaad. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 18:03 |
De eer gaat naar @Mexicanobakker geloof ik. | |
Jedi_Pimp | maandag 28 augustus 2023 @ 18:04 |
Alles beter dan klaasweetalles. | |
Remco | maandag 28 augustus 2023 @ 18:04 |
Die had gisteren weer beet in het atletiek topic. | |
Mexicanobakker | maandag 28 augustus 2023 @ 18:06 |
Dit 'leuke' moment had ik even gemist. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 18:08 |
Steff Cras 13e. @Mani89 | |
Salina | maandag 28 augustus 2023 @ 18:15 |
klaasweetalles in SPT / [WK Atletiek 2023] #29 WE ZIJN WERELDKAMPIOEN JAAAAA Gewoon veel melk drinken. ![]() | |
Mani89 | maandag 28 augustus 2023 @ 18:16 |
18de in het klassement, ik geniet met volle teugen. | |
The_Undertone | maandag 28 augustus 2023 @ 18:20 |
Hij zou na deze rit zijn beslissing nemen, dat is een nobrainer... (was ie al) | |
hhh38 | maandag 28 augustus 2023 @ 18:23 |
Ach, Remco. Hij geeft wel kleur aan deze Vuelta zullen we maar zeggen ![]() | |
TAmaru | maandag 28 augustus 2023 @ 18:25 |
ik weet niet wat precies je probleem is en aan wie je hier refereert, maar wellicht kun je er dan inhoudelijk op ingaan ipv een nietszeggende post te plaatsen zoals deze ik maak gewoon een vergelijking en wat ik wil aangeven is dat Remco best had kunnen remmen maar vindt dat hij niet hoeft te remmen en dus zijn gelijk wil halen na twee dagen strijden met de organisatie. en ik herken dat van mijn dagen als student en als fietskoerier waarbij ik altijd boos mijn gelijk wilde halen maar soms daarom juist in gevaarlijke situaties terechtkwam | |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 18:36 |
Remco moest zijn handen in de lucht steken is zijn verklaring. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 18:42 |
Ho, ho, ho. | |
Remco | maandag 28 augustus 2023 @ 18:48 |
Ja dit is echt gewoon een kwestie van niet remmen. | |
DeeBee | maandag 28 augustus 2023 @ 18:48 |
Dit verwacht je ook niet zeg! Hahaha, kijk nou Hans | |
Momo | maandag 28 augustus 2023 @ 18:53 |
franklop | maandag 28 augustus 2023 @ 18:55 |
Hersenschudding kan hij natuurlijk niet hebben | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 19:08 |
Ik vind het een goede vergelijking. | |
_-_ratjetoe_-_ | maandag 28 augustus 2023 @ 19:09 |
Flesh & meat, zou een goede naam zijn voor een restaurant. | |
Idisrom | maandag 28 augustus 2023 @ 19:12 |
Ook Hinault was al de patron van het peloton op zijn 23-ste en in zijn eerste TdF. | |
Idisrom | maandag 28 augustus 2023 @ 19:21 |
Altijd spektakel. ![]() | |
H.Vviv | maandag 28 augustus 2023 @ 19:35 |
Roglic blijkbaar nog veel last van zijn valpartij zondag. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 28 augustus 2023 @ 19:40 |
Zal ook weer eens niet. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 20:40 |
Het lag niet aan Remco maar aan mevrouw "Zo'n supermooie zege en dan was er jammer genoeg te weinig ruimte na de finish", sakkerde Evenepoel. "Ik hoorde dat mijn verzorgers nog gevraagd hadden om op te schuiven, maar het werd weer niet geaccepteerd. Het is nu al de derde dag op rij dat er iets moet gebeuren. It's breaking my balls." "Of ik geen tijd had om te remmen? Ik moet eerst mijn handen omhoog steken. Iedereen ging wel opzij, maar er stond nog een vrouw. Gelukkig is alles in orde." "Hopelijk is alles oké met haar", schrijft de leider. | |
Frozen-assassin | maandag 28 augustus 2023 @ 20:43 |
Het tijdsverlies van Geraint Thomas? Ik beleef veel meer plezier aan de uitslagen van Cian Uijtdebroeks en Steff Cras. José De Cauwer @Mani89 | |
TargaFlorio | maandag 28 augustus 2023 @ 20:46 |
Het is genoeg geweest José, ga met pensioen. | |
Szura | maandag 28 augustus 2023 @ 20:48 |
Deze man is een gevaar voor anderen, neem deze renner uit koers | |
Dale__Cooper | maandag 28 augustus 2023 @ 20:51 |
dicht |