quote:Red Rain Warning for Italy - Lombardia
Extreme weather events expected (DISCLAIMER: "Information provided on METEOALARM for Italy regard only the intensity and recurrence of the phenomena, further details can be found at www.meteoam.it. METEOALARM information do not provide the assessment of impact on the territory and they do not represent the Official Alerts messages that are issued by the National Civil Protection Service https://www.protezionecivile.gov.it")
TAKE precautionary ACTION, remain vigilant and act on advice given by authorities. Keep up to date with the latest weather forecast, and expect significant disruption to daily routines. Only travel if your journey is essential.
En goed voor Nederland, het grondwater-peil heeft meer voordeel van regen die via de grote rivieren binnenkomt, dan regen die op het land zelf valt.quote:
Ik zie dat ik in een code oranje gebied zitquote:Op zondag 27 augustus 2023 13:29 schreef aloa het volgende:
Op meerdere plekken code rood voor regen, hitte en onweer...
[..]
[ afbeelding ]
Hou het maar in de gatenquote:Op zondag 27 augustus 2023 16:39 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zie dat ik in een code oranje gebied zitBen benieuwd.
Vandeweek hadden ze boven Zwitserland een record van de hoogte van 0C, die lag boven de 5000m, en er is geen berg in Zwitserland die de 5000m aantikt.quote:
Grotendeels aan de verkeerde kant van de Alpen voor Nederland.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:07 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En goed voor Nederland, het grondwater-peil heeft meer voordeel van regen die via de grote rivieren binnenkomt, dan regen die op het land zelf valt.
Ik ook, vandaag aangekomen in Sdtirolquote:Op zondag 27 augustus 2023 16:39 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zie dat ik in een code oranje gebied zitBen benieuwd.
Ik ook niet, het regent hier wel vaker veel. M'n huis ligt wel op een berg, dus eventueel een kleine modderstroom als het echt onophoudelijk veel regent.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:33 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik ook, vandaag aangekomen in Sdtirol![]()
Ze (de locals) maken zich hier nog niet echt zorgen.
Yep, en het record van vorig jaar verbroken.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vandeweek hadden ze boven Zwitserland een record van de hoogte van 0C, die lag boven de 5000m, en er is geen berg in Zwitserland die de 5000m aantikt.
O ja nu je het zegt, die was net op tijdquote:Op maandag 28 augustus 2023 10:36 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Die vrachtwagenchauffeur komt daar heel goed weg
En dat zullen we hier ook wel merken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 10:20 schreef kwiwi het volgende:
Hier live updates in Zwitserland:
https://www.20min.ch/stor(...)warnung-823266701361
De Rijn begint aardig hoog te staan.
Als ik de begin x bekijk van Hiemstra verwacht ik dat de meeste neerslag toch echt aan de andere kant van de Alpen zou vallen en dus juist naar de Middelandse zee via de Po afgevoerd zal gaan worden.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:39 schreef aloa het volgende:
[..]
En dat zullen we hier ook wel merken.
Eens.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik de begin x bekijk van Hiemstra verwacht ik dat de meeste neerslag toch echt aan de andere kant van de Alpen zou vallen en dus juist naar de Middelandse zee via de Po afgevoerd zal gaan worden.
Helaas werkt de webcam van de waterval van Schaffhausen niet ik ben wel benieuwd hoeveel daar nu stroomt.
quote:Code rood wegens extreem weer in delen van Itali, Zuid-Duitsland en Zwitserland
In delen van Noord-Itali, het zuiden van Duitsland en Zwitserland is maandag en dinsdag code rood van kracht vanwege hevige regenval en storm. Dat meldt MeteoAlarm, dat alle weerwaarschuwingen van Europa communiceert.
Het stormt en regent al een aantal dagen in deze gebieden. In het zuiden van Duitsland, nabij de stad Augsburg, raakten zaterdag twaalf mensen gewond toen een biertent instortte. Zes van deze slachtoffers waren er slecht aan toe.
Ook werden in dit gebied auto's geraakt door hagelstenen. En er viel zoveel regen, dat straten er blank kwamen te staan. Daarnaast vielen er bomen om door de storm.
Meteoroloog Johnny Willemsen van Weerplaza legt uit dat de zogenoemde Genualaag in augustus en september normaal is. "Het is een depressie die eigenlijk elk jaar aan het einde van de zomer ontstaat ten zuiden van de Alpen", zegt hij. "Het is een heel actief lagedrukgebied dat vaak gepaard gaat met veel neerslag. Dit verschijnsel hangt samen met heel specifieke omstandigheden in dit gebied."
Aan de zuidflank van de Alpen ontstaat een trog, waardoor er ook stromingen boven het Middellandse Zeegebied ontstaan. "De warme vochtige lucht stijgt op en komt in botsing met de koude, minder stabiele bovenlucht uit Frankrijk. Daardoor ontstaan er wolken en buien", vertelt Willemsen.
Hoewel dit weerfenomeen al heel lang bestaat, lijkt het de afgelopen jaren wel heftiger te worden, bevestigt de meteoroloog van Weerplaza. "Warme lucht bevat vocht die naar beneden kan komen als regen", legt hij uit. "Hoe warmer het is, hoe meer de lucht bevat. Dus als de gemiddelde temperaturen stijgen, dan bevatten de wolken meer vocht en gaat het doorgaans harder regenen. Het gaat om procentjes, maar het is wel goed merkbaar."
Zo zegquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |