abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210427711
Ik ben redelijk slordig, dus soms komen rekeningen ergens in een stapel te liggen en vergeet ik ze. Normaal krijg je dan een herinnering, en dan onderneem ik vanzelfsprekend direct actie.

Nu ben ik in dezelfde periode vorig jaar een rekening van de wegenbelasting vergeten, en heb die na de herinnering direct betaald. Hetzelfde is me dit jaar overkomen, alleen krijg ik nu direct een boete van ¤55,- en heb ik geen herinnering ontvangen.

Over waar de fout ligt valt niet te twisten: die ligt bij mij. Aan de andere kant: elkander moet in Nederland eerst een herinnering sturen, voordat je kosten in rekening kan brengen.

Mijn vragen:

- Geldt dit dan niet voor de belastingdienst?
- En waarom niet?
pi_210427731
Misschien omdat je vorig jaar al een herinnering kreeg?
pi_210427732
Als het goed is stond in die vorige herinnering dat je bij herhaling een boete zou krijgen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  Spellchecker zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:06:04 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210427748
Regel dat je die post digitaal ontvangt.
Scheelt een hoop papier, en je krijgt een reminder.

Plus zet zulke afspraken in je digitale agenda met een waarschuwing een of twee dagen van te voren.
pi_210427751
TS, als je een rekening krijgt moet je jezelf aanleren dat ding meteen te betalen.
pi_210427786
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:02 schreef Gaara22 het volgende:
Ik ben redelijk slordig, dus soms komen rekeningen ergens in een stapel te liggen en vergeet ik ze. Normaal krijg je dan een herinnering, en dan onderneem ik vanzelfsprekend direct actie.

Nu ben ik in dezelfde periode vorig jaar een rekening van de wegenbelasting vergeten, en heb die na de herinnering direct betaald. Hetzelfde is me dit jaar overkomen, alleen krijg ik nu direct een boete van ¤55,- en heb ik geen herinnering ontvangen.

Over waar de fout ligt valt niet te twisten: die ligt bij mij. Aan de andere kant: elkander moet in Nederland eerst een herinnering sturen, voordat je kosten in rekening kan brengen.

Mijn vragen:

- En waarom niet?
Kreeg je een rekening of een belastingdienstaanslag? Dat is namelijk wel een verschil dat van belang is.

Normaal krijg je ook geen boete, maar een verhoging of incasso.
pi_210427787
Ik weet dat het goed bedoeld is, maar kan er ook op mijn vragen gereageerd worden?
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:09:54 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210427790
Als je zodanige zelfkennis hebt dat je slordig met dat soort dingen bent, waarom regel je dan geen automatische incassos's? zeker met dingen als motorrijtuigenbelasting.

ik doe helemaal niets handmatig als het om vaste lasten gaat, zonde van m'n tijd.

https://www.belastingdien(...)enbelasting-gekregen

Heb je hier wat aan?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210427792
Ja, je krijgt niet oneindig herinneringen van de Belastingdienst.

Daarnaast, vink automatische incasso aan
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:10:47 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210427804
quote:

Mijn vragen:

- En waarom niet?
Waarom onderneem je "vanzelfsprekend meteen actie" bij een herinnering?
Ik zou het "vanzelfsprekender" vinden als je meteen actie onderneemt bij het ontvangen van de rekening. Namelijk gewoon meteen betalen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210427819
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:09 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Kreeg je een rekening of een belastingdienstaanslag? Dat is namelijk wel een verschil dat van belang is.

Normaal krijg je ook geen boete, maar een verhoging of incasso.
Op de eerste brief stond: “Rekening motorrijtuigenbelasting”

Op deze tweede brief staat: Naheffingsaanslag/boetebeschikking motorrijtuigenbelasting
pi_210427823
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waarom onderneem je "vanzelfsprekend meteen actie" bij een herinnering?
Ik zou het "vanzelfsprekender" vinden als je meteen actie onderneemt bij het ontvangen van de rekening. Namelijk gewoon meteen betalen.
On topic graag
pi_210427830
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:09 schreef Gaara22 het volgende:
Ik weet dat het goed bedoeld is, maar kan er ook op mijn vragen gereageerd worden?
Die krijg je ook....

Maar misschien is het alleen niet wat je wilt horen.

Hebt u 1 verzuim en betaalt u binnen 1 jaar opnieuw te laat? Dan krijgt u weer een naheffingsaanslag en dit keer een verzuimboete van ¤ 55. Het maakt niet uit hoe hoog het bedrag van de naheffingsaanslag is.

Bij de belastingdienst krijg je geen "factuur" met een betalingstermijn, je krijgt een belastingaanslag.
pi_210427838
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:12 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Die krijg je ook....

Maar misschien is het alleen niet wat je wilt horen.

Hebt u 1 verzuim en betaalt u binnen 1 jaar opnieuw te laat? Dan krijgt u weer een naheffingsaanslag en dit keer een verzuimboete van ¤ 55. Het maakt niet uit hoe hoog het bedrag van de naheffingsaanslag is.

Bij de belastingdienst krijg je geen "factuur" met een betalingstermijn, je krijgt een belastingaanslag.
Van jou wel, anderen in dit topic niet.

En wat zou ik niet willen horen eigenlijk?

Maar dan is dat het verschil dus! Dankjewel ^O^
pi_210427842
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:11 schreef Gaara22 het volgende:

[..]
Op de eerste brief stond: “Rekening motorrijtuigenbelasting”

Op deze tweede brief staat: Naheffingsaanslag/boetebeschikking motorrijtuigenbelasting
Belastingdienst is daar heel duidelijk over.

Op de site en dus waarschijnlijk in je gekregen post, zal dit duidelijk vermeld zijn.
pi_210427858
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:13 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Belastingdienst is daar heel duidelijk over.

Op de site en dus waarschijnlijk in je gekregen post, zal dit duidelijk vermeld zijn.
Niet in de eerste brief. Dit heb ik hier voor me liggen.

Nu maakt die boete me verder niet uit, nogmaals: de fout ligt bij mezelf. Mijn vraag was waarom dit voor de belastingdienst anders werkt.
pi_210427918
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:13 schreef Gaara22 het volgende:

[..]
Van jou wel, anderen in dit topic niet.

Het 2e antwoord in dit topic was al het juiste antwoord.

Nou wat hebben we weer geleerd deze zaterdag ochtend?
Altijd meteen belastingaanslagen betalen, anders mag je 55 euro meer gaan betalen.
pi_210428557
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:15 schreef Gaara22 het volgende:

[..]
Niet in de eerste brief. Dit heb ik hier voor me liggen.

Nu maakt die boete me verder niet uit, nogmaals: de fout ligt bij mezelf. Mijn vraag was waarom dit voor de belastingdienst anders werkt.
Omdat de Nederlandse overheid dit soort dingen goed voor zichzelf regelt. Als er faillisementen zijn is de belastingdienst ook een preferente schuldeiser. Als er daarna nog iets over is mogen de andere schuldeisers de restjes verdelen.
pi_210428601
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:20 schreef Basp1 het volgende:

Nou wat hebben we weer geleerd deze zaterdag ochtend?
Altijd meteen belastingaanslagen betalen, anders mag je 55 euro meer gaan betalen.
Walg jij niet van jezelf met je denigrerende toon?
pi_210428663
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 11:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Omdat de Nederlandse overheid dit soort dingen goed voor zichzelf regelt. Als er faillisementen zijn is de belastingdienst ook een preferente schuldeiser. Als er daarna nog iets over is mogen de andere schuldeisers de restjes verdelen.
Ja precies, helder, dankjewel!
pi_210428755
Wees blij, paar jaar geleden was die boete nog een dikke 150 euro. Maar yup, voor belastingen gelden andere regels. Motorrijtuigenbelasting krijg je de 1e keer in een jaar tijd een herinnering, bij de 2e keer in een jaar tijd krijg je direct die boete.
pi_210429079
Kan toch simpel via automatische incasso??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210429370
Bij de Belastingdienst werkt het zo dat je een betalingsherinnering krijgt, vervolgens een aanmaning en daarna een dwangbevel. Ik vermoed dat je ook een aanmaning gemist hebt en nu dus eenDb hebt gekregen.
Ook in moeilijke tijden.
pi_210430924
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 11:42 schreef Gaara22 het volgende:

[..]
Walg jij niet van jezelf met je denigrerende toon?
Baal jij niet van jezelf dat je niet een maar twee keer achter elkaar een herinnering hebt gekregen van de belasting?
En baal jij niet van jezelf dat je dat hier komt vragen terwijl jij, als je er wat moeite voor zou doen, hier zelf een antwoord op had kunnen zoeken?
pi_210431169
Ik heb in het verleden ook wel facturen laten liggen tot de uiterste betaaldatum. Het probleem van de belastingdienst vond ik altijd dat zij fakturen/ aanslagen ver voor de betaaldatum sturen en IK het tegen die tijd weer vergeten was.
Probleem maar getackeld door altijd alles direct te betalen daar waar automatische incasso’s niet mogelijk zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 26-08-2023 15:35:12 ]
pi_210433164
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 15:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Baal jij niet van jezelf dat je niet een maar twee keer achter elkaar een herinnering hebt gekregen van de belasting?
En baal jij niet van jezelf dat je dat hier komt vragen terwijl jij, als je er wat moeite voor zou doen, hier zelf een antwoord op had kunnen zoeken?
Nee, want daar heb ik alleen mezelf mee.

Als volwassene een andere volwassene aanspreken alsof je het tegen een kind van 5 hebt, dát is iets om van te balen.

Ook nog eens compleet off-topic, dus enkel bedoeld om je grammetje te halen.

Walgelijke manier van doen. Als dit “normaal” is in WGR, en daar lijkt het op gezien het gebrek aan moderatie ondanks mijn TR, dan is dit de laatste keer dat ik hier een doodnormale vraag stel.
pi_210433268
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 17:43 schreef Gaara22 het volgende:

[..]

Als volwassene een andere volwassene aanspreken alsof je het tegen een kind van 5 hebt, dát is iets om van te balen.

Walgelijke manier van doen. Als dit “normaal” is in WGR, en daar lijkt het op gezien het gebrek aan moderatie ondanks mijn TR, dan is dit de laatste keer dat ik hier een doodnormale vraag stel.
Jouw reactie naar degenen die reageren (waaronder ikzelf) is van een stuitende arrogantie.
Wij nemen de moeite om te reageren om vervolgens door jou als 5-jarigen in de hoek gezet te worden.
Kan je wel gaan lopen zaniken dat het oftopic is enz. maar evengoed had jij deze vraag ook aan de belastingdienst zelf kunnen vragen.
"Doodnormale vraag" 8)7
pi_210433270
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 17:43 schreef Gaara22 het volgende:

[..]

De mods hebben terecht een leven. Het kan soms even duren.
pi_210433356
Je wil geen gezeik met de belastingdienst en je wil geen gezeik met de bank (tenzij je die een paar ton verschuldigd bent, dan heeft de bank een probleem). Met de rest kan je vrij laks zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_210433387
Ja dat geldt ook voor de belastingdienst en ze hebben je ook een herinnering gestuurd.

Daar is je antwoord.

Edit: de belastingdienst is telefonisch goed bereikbaar en altijd bereid antwoorden te geven op vragen.
pi_210433650
Het is dus voor velen kennelijk normaal gedrag hier in WGR.

Bedankt iedereen die in is gegaan op mijn vraag! Wordt oprecht gewaardeerd ^O^

Voor de rest is het de laatste keer dat ik hier gepost heb. Dus bij deze.

Tot ziens :W
pi_210433757
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 18:39 schreef Gaara22 het volgende:
Het is dus voor velen kennelijk normaal gedrag hier in WGR.

Bedankt iedereen die in is gegaan op mijn vraag! Wordt oprecht gewaardeerd ^O^

Voor de rest is het de laatste keer dat ik hier gepost heb. Dus bij deze.

Tot ziens :W
Mooi! Leuker kunnen we het niet maken. :lijstje:
pi_210436964
Regel een automatische incasso dan kun je het niet meer vergeten,maar ik snap je wel, ik vind het ook bezopen dat je een verhoging van 55 euro krijgt omdat je nog niet betaald hebt.
pi_210437176
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 21:58 schreef Crf het volgende:
Regel een automatische incasso dan kun je het niet meer vergeten,maar ik snap je wel, ik vind het ook bezopen dat je een verhoging van 55 euro krijgt omdat je nog niet betaald hebt.
Voor de tweede keer binnen 12 maanden niet op tijd betaald hebt. Prima als je een lakse houding hebt qua betalen van je rekeningen, maar verwacht dan niet dat anderen achter je reet aan blijven zitten.
pi_210437211
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 15:21 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ik heb in het verleden ook wel facturen laten liggen tot de uiterste betaaldatum. Het probleem van de belastingdienst vond ik altijd dat zij fakturen/ aanslagen ver voor de betaaldatum sturen en IK het tegen die tijd weer vergeten was.
Probleem maar getackeld door altijd alles direct te betalen daar waar automatische incasso’s niet mogelijk zijn.
Dat is tegenwoordig echt allang geen issue meer. Je kan in je bankapp gewoon de betaling erin zetten met een uitvoerdatum in de toekomst. Kan je direct doen als je de rekening ontvangt.
pi_210437930
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 22:10 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig echt allang geen issue meer. Je kan in je bankapp gewoon de betaling erin zetten met een uitvoerdatum in de toekomst. Kan je direct doen als je de rekening ontvangt.
Snap ik maar ik zie liever dat het overgemaakt is voordat ik de bijbehorende administratie archiveer in map of prullenbak.
pi_210437942
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 22:08 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Voor de tweede keer binnen 12 maanden niet op tijd betaald hebt. Prima als je een lakse houding hebt qua betalen van je rekeningen, maar verwacht dan niet dat anderen achter je reet aan blijven zitten.
De overheid hoeft geen geld te verdienen aan nalatigheid van burgers. Prima als ze de werkelijke kosten in rekening brengen + de wettelijke rente maar 55 euro is buitensporig.
pi_210437953
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:06 schreef maily het volgende:
Regel dat je die post digitaal ontvangt.
Scheelt een hoop papier, en je krijgt een reminder.

Plus zet zulke afspraken in je digitale agenda met een waarschuwing een of twee dagen van te voren.
En voor wegenbelasting: zet automatische incasso aan. Dan betaal je ook gewoon per maand in plaats van per kwartaal.
pi_210438408
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:06 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Snap ik maar ik zie liever dat het overgemaakt is voordat ik de bijbehorende administratie archiveer in map of prullenbak.
Dat is een keuze dan inderdaad. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die toch altijd weer een soort van verrast worden door een rekening van de Belastingdienst (ook bij terugkerende zaken). Die zullen juist weer blij zijn dat ze ruim van tevoren de rekening krijgen, zodat ze even de tijd hebben voor de betaling.
pi_210438465
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:07 schreef Crf het volgende:
De overheid hoeft geen geld te verdienen aan nalatigheid van burgers. Prima als ze de werkelijke kosten in rekening brengen + de wettelijke rente maar 55 euro is buitensporig.
Het is een geautomatiseerd proces, dus de werkelijke kosten zijn nihil. Dat spoort mensen dan niet bepaald aan om tijdig te betalen. Zo'n verzuimboete wel, want die wil je niet te vaak. En dan nog: die verzuimboete krijg je pas bij de tweede keer niet op tijd betalen binnen 12 maanden, op een factuur die per kwartaal komt.

Wat mij betreft dus helemaal prima zoals het nu geregeld is. Lakse mensen kunnen zichzelf er ook nog tegen beschermen middels incasso in plaats van betalen per factuur.
pi_210439757
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:06 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Dan betaal je het toch gewoon na ontvangst? Irrelevant dat de betaaldatum wat verder voor de uiterste betaaldatum ligt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210439883
Als het ‘probleem’ is dat de overheid de rekeningen vroeg stuurt maakt je er toch een betaalopdracht van. Dan zet je de betaaldatum 3 dagen eerder dan de verloopdatum.

Dan kun je dus direct je binnenkomend rekeningen afhandelen.
Ik zou zelf automatische incasso gebruiken maar dat moet iedereen zelf maar weten.
pi_210440037
quote:
Ik ben redelijk slordig, dus soms komen rekeningen ergens in een stapel te liggen en vergeet ik ze.
Hier is de kern van het probleem en daar moet iets aan gedaan worden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:09 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
En voor wegenbelasting: zet automatische incasso aan. Dan betaal je ook gewoon per maand in plaats van per kwartaal.
Zou ik ook willen maar de manier om te regelen heb ik geen zin in. Moet je een formulier downloaden, invullen en per post opsturen. Wij zijn inmiddels in 2023 beland..hoezo moet ik nog formulieren uitprinten, invullen en opsturen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_210440160
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 09:36 schreef HSG het volgende:

[..]
Hier is de kern van het probleem en daar moet iets aan gedaan worden.
[..]
Zou ik ook willen maar de manier om te regelen heb ik geen zin in. Moet je een formulier downloaden, invullen en per post opsturen. Wij zijn inmiddels in 2023 beland..hoezo moet ik nog formulieren uitprinten, invullen en opsturen.
Je beseft dat je nu al meer energie kwijt bent dan wanneer je iets had geprint, ingevuld en opgestuurd?

Bij een nieuwe tenaamstelling krijg je overigens automatisch zo een formulier toegestuurd.
pi_210440178
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 09:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je beseft dat je nu al meer energie kwijt bent dan wanneer je iets had geprint, ingevuld en opgestuurd?

Bij een nieuwe tenaamstelling krijg je overigens automatisch zo een formulier toegestuurd.
Nee dit kost mij minder moeite. Hoezo moet ik nog een papier invullen? Ik wil dat via mijnbelastingdienst kunnen regelen.
pi_210440240
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 08:33 schreef baskick het volgende:

[..]
Dan betaal je het toch gewoon na ontvangst? Irrelevant dat de betaaldatum wat verder voor de uiterste betaaldatum ligt.
Dat doe ik toch ook.
pi_210440389
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 09:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee dit kost mij minder moeite. Hoezo moet ik nog een papier invullen? Ik wil dat via mijnbelastingdienst kunnen regelen.
Nu tot het einde der tijden een overboeking blijven doen kost minder moeite dan even de machtiging invullen die je bij een tenaamstelling toegestuurd krijgt invullen en ergens in een brievenbus gooien?

Sure. De quote leest meer als een tantrum.
pi_210440898
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 10:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nu tot het einde der tijden een overboeking blijven doen kost minder moeite dan even de machtiging invullen die je bij een tenaamstelling toegestuurd krijgt invullen en ergens in een brievenbus gooien?

Sure. De quote leest meer als een tantrum.
Nee hoor. Dat is allemaal omslachtig en ouderwets. Je moet het gewoon via mijnbelastingdienst kunnen regelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')