Neequote:Op woensdag 23 augustus 2023 18:07 schreef Tokay het volgende:
Hallo Tong, een bekende tekenaar uit Zaltbommel?
O.quote:
En het beroep van deze Rotterdammert kunnen we vinden in de artistieke hoek, Tong?quote:
Precies. Woonde later in Amsterdam.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef Tokay het volgende:
[..]
En het beroep van deze Rotterdammert kunnen we vinden in de artistieke hoek, Tong?
Hallo brother.......quote:
Topor ?quote:
Ja hoor, FOK! leeft nog steeds, meneer op jouw plaatje ook?quote:
Geen muzikant. Wel kunstensector.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:34 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ja hoor, FOK! leeft nog steeds, meneer op jouw plaatje ook?
Is hij muzikant?
Juist !quote:
Nieuwe ?quote:
Goed gegokt.quote:Op zondag 10 september 2023 14:56 schreef Tokay het volgende:
Gokje op televisieregisseur Jop Pannekoek, vader van
Joechei.quote:
Hallo! Dat zag je snel!quote:
quote:
Hoi Tong,quote:
Hoi.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:12 schreef Tokay het volgende:
[..]
Hoi Tong,
Is dit een jonge Ischa met onvermijdelijke peuk?
Nee. Was meer van de alcohol.quote:
Een Nederlandse journalist?quote:
Amerika. Op zijn veertigste slaagde hij erin zijn leven op orde te krijgen. Binnen 10 jaar schreef hij literaire meesterwerken, die veelal gaan over mensen aan de onderkant van de maatschappij. Hij schrijft vooral over relaties die stuklopen, de uitzichtloosheid van het leven en het vergetelheid zoeken in de drank.quote:
Ray Charles!quote:
Ik lees in het Parool een lovende recensie; al zijn verhalen zijn nu vertaald en gebundeld in het onlangs verschenen boek ‘Een kleine weldaad’. Ben je fan @tong80 en heb je dit boek pas gekocht?quote:Raymond Clevie Carver, Jr. (Clatskanie, 25 mei 1938 – Port Angeles, 2 augustus 1988) was een Amerikaans schrijver en dichter. Hij werd vooral bekend door zijn puntige, schijnbaar laconiek geschreven korte verhalen. Het grootste deel van zijn leven kampte hij met ernstige alcolholproblemen en zat hij financieel volledig aan de grond. Maar op zijn veertigste slaagde hij erin zijn leven op orde te krijgen. Binnen 10 jaar schreef hij literaire meesterwerken, die veelal gaan over mensen aan de onderkant van de maatschappij. Hij schrijft vooral over relaties die stuklopen, de uitzichtloosheid van het leven en het vergetelheid zoeken in de drank.
Carver wordt tegenwoordig beschouwd als een van de grootste Amerikaans auteurs van de 20ste eeuw en de belangrijkste kracht achter de heropleving van de Amerikaanse short story.
Fan is een groot woord, lees hem graag.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Tokay het volgende:
Ah, gevonden. Raymond Carver dus.
[..]
Ik lees in het Parool een lovende recensie; al zijn verhalen zijn nu vertaald en gebundeld in het onlangs verschenen boek ‘Een kleine weldaad’. Ben je fan @:tong80 en heb je dit boek pas gekocht?
quote:Grootmeester Carver
Frits Abrahams
Goed nieuws: het werk van Raymond Carver is in Nederlandse vertaling weer verkrijgbaar. Er verscheen onder de titel Een kleine weldaad een fraaie uitgave van al zijn verhalen, voortreffelijk vertaald door Sjaak Commandeur. Hij vertaalde al eerder een groot aantal van Carvers verhalen en voegde daar nu nog 200 pagina’s aan toe.
Het is een moedige daad van uitgeverij Van Oorschot, want het werk van Carver is nooit erg aangeslagen in Nederland. Net zomin trouwens als de verhalen van Amerikaanse generatiegenoten als John Cheever en John Updike. De recensenten waren doorgaans positief, maar het lezerspubliek dat nu eenmaal liever kiest voor de roman dan voor het korte verhaal, bleef gereserveerd.
Dat Carver op de korte baan een grootmeester is geworden, is geen toeval. In enkele essays achterin deze bundel legt hij uit dat hij het als ploeterend gezinshoofd („die moordende ouderschapsjaren”) te druk had om zich aan een roman te wagen. Het korte verhaal en de poëzie – dat lukte nog net.
Carver beschrijft in een zeldzaam bondige stijl beslissende voorvallen in het leven van gewone mensen. „Het is mogelijk”, schrijft hij in het essay ‘Schrijverschap’, „om in een gedicht of verhaal over alledaagse dingen en voorwerpen te schrijven in alledaagse maar dan wel precieze taal en die dingen (…) een immense, zelfs aangrijpende lading mee te geven.” Zijn belangrijkste middelen daarbij zijn „dreiging of besef van onraad” en suggestie „door wat wordt weggelaten”.
Vooral dankzij zijn bijzondere stijl – denk aan Bint van Bordewijk – werd Carver al door zijn eerste twee bundels een befaamd schrijver. De eeuwige vraag die boven dit oeuvre zal blijven hangen: in hoeverre had hij die stijl te danken aan zijn redacteur, Gordon Lish? Bij de eerste bundel, Will You Please Be Quiet, Please? had Lish al de nodige invloed. Bij de tweede bundel, What We Talk About When We Talk About Love, liep het uit de hand. Lish kortte als een razende, liet personages weg, veranderde de afloop.
Carver liet het allemaal toe. In Collected Stories, de Amerikaanse uitgave waarop de Nederlandse editie is gebaseerd, staat een wanhopige brief van Carver waarin hij Lish smeekt de ingrepen ongedaan te maken. „Please hear me. I’ve been up all night thinking on this, and nothing but this, so help me.” Hij geeft toe dat de versies van Lish soms beter zijn, maar hij vindt de wijzigingen nu te ingrijpend, hij kan het niet langer tegenover zijn vrienden verantwoorden.
Maar Lish houdt voet bij stuk en Carver capituleert. Dit in tegenstelling tot Vladimir Nabokov, die de inmenging van Lish in een van zijn romans schamper afwees: „Wie is die knaap en wat doet hij?”. Ook Carver gaat in zijn latere werk zijn eigen, uitvoeriger, gang, maar dat neemt niet weg dat hij beroemd werd met twee bundels die sterk onder invloed van Lish hebben gestaan. De originele Carver-versies van de verhalen uit What We Talk About staan, op een enkele uitzondering na, niet in deze bundel. Ze verschenen al in 2010 onder de titel Beginners bij De Bezige Bij, ook in de vertaling van Commandeur. Ik heb de Carver-originelen destijds nauwkeurig vergeleken met de Lish-versies. Mijn gemengde conclusie: soms maakte Lish ze beter, soms slechter.
Iemand moet FOK! levend houden. "Elders" ben ik ook bezig.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:07 schreef Z het volgende:
Lekker bezig Tong. Mijn vader had ook altijd zulke jassen. Dus dit moet wel een architect zijn
Politicus met een sociaal hart, maar dan écht?quote:Op woensdag 20 september 2023 20:37 schreef tong80 het volgende:
Iemand moet FOK! levend houden. "Elders" ben ik ook bezig.
Mijn vader was machinist in de wegenbouw. Deze man was op een andere manier een wegbereider.
Museumdirecteur?quote:Op donderdag 21 september 2023 14:51 schreef tong80 het volgende:
Geen politicus of architect. Hij had wel iets met een mooi gebouw.
Bij zijn afscheidstentoonstelling La Grande Parade bezochten 400.000 mensen dit overzicht van 20e-eeuwse schilderkunst.quote:
Ook geen Riekt Poortvliet. Eerder van Gogh.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:40 schreef Z het volgende:
Riekt naar het Stedelijk Museum. Het is in ieder geval niet Sandberg.
Juist. Hoe duidelijk wil je een foto hebbenquote:Op donderdag 28 september 2023 11:17 schreef pyl het volgende:
Het is Edy de Wilde. ik herkende hem niet van de foto.
Is idd a-typisch.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:15 schreef pyl het volgende:
Aan de duidelijkheid van de foto mankeert niets. Ik had alleen een ander beeld van Edy de Wilde in mijn hoofd.
Goede sport, verkeerde beroep.quote:
Coach? Bondscoach misschien wel.quote:
Sportschau idd. De studio sport van Duitsland.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:54 schreef pyl het volgende:
Of verslaggever/ presentator op de Duitse televisie? ARD, ZDF, zoiets?
Voornaam goedquote:
Iemand moet het doen. Dit schiet niet op.quote:
Mooi, jouw goede voorbeeld.quote:
Schiet lekker op hè ?quote:
Doorgaansquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:54 schreef Tokay het volgende:
[ link | afbeelding ]
We gaan hier doorgaans vrij langzaammaar ik merk dat jij dat niet echt apprecieert Tong.
![]()
Hierbij een nieuw plaatje ‘om de vaart erin te houden’.
Succes raders!
Tommie! Die ken ik nog uit Bredaquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:54 schreef Tokay het volgende:
[ link | afbeelding ]
We gaan hier doorgaans vrij langzaammaar ik merk dat jij dat niet echt apprecieert Tong.
![]()
Hierbij een nieuw plaatje ‘om de vaart erin te houden’.
Succes raders!
Ehm. Je opmerking behoeft enige toelichting …quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 18:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Tommie! Die ken ik nog uit Breda
Meneer heeft de Nederlandse nationaliteit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:17 schreef Z het volgende:
Een Brit of een Hollander. Verder weinig frenologische aanknopingspunten.
Nee, van geboorte is hij Limburger.quote:
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 10:21 schreef pyl het volgende:
In dat geval denk ik aan Tom Claassen, een goede vriend van Jan Onderwater.
quote:TOM CLAASSEN
Hoeveel heb je nodig om iets te herkennen? Beeldhouwer Tom Claassen (Heerlen, 1964) zoekt in zijn sculpturen naar de essentie van de vorm.
Losse boomstammen vormen tezamen Lying wooden men (2000), omhoog staande oren vergewissen toeschouwers ervan dat de figuur waarnaar ze kijken een konijn is – Rabbits (2003). Claassen geeft de toeschouwer, door gebruik te maken van de archetypische kenmerken van mensen, dieren en objecten, net genoeg informatie om tot herkenning te komen. Hierdoor geeft hij zichzelf de vrijheid om te abstraheren en te stileren.
De plek waar een beeld komt te staan en de manier waarop het te zien zal zijn, is kenmerkend voor de manier waarop Claassen werkt. Ziet men de sculptuur ook van onderaf? Kan men er te voet bijkomen, bevindt het werk zich op afstand of grote hoogte? Elephants (2000) – vijf olifanten van beton – staat langs de snelweg, bij het kruispunt van de A6 en A27 nabij Almere, en wordt door de meeste mensen alleen vanuit de auto gezien. Dus zijn ze groot – elk 6.90 meter hoog – en log van volume waardoor ze contrasteren met hun omgeving en voldoende opvallen wanneer men er met grote snelheid langs rijdt.
Een ander voorbeeld van de manier waarop Claassen speelt met hoe de kijker zijn beeld te zien krijgt, is Rhino (2004), een sculptuur in een sluis in de Amsterdamse wijk IJburg. Het beeld is in een uitsparing van de sluis geplaatst, ongeveer op gelijke hoogte met de straat. Hierdoor valt het vanaf een afstand nauwelijks op. De functie van de plek wordt door Claassen betrokken in de zichtbaarheid van het werk: wanneer het water in de sluis laag staat, is Rhino nagenoeg van top tot teen zichtbaar. Stijgt het water, dan wordt het beeld grotendeels aan het zicht onttrokken.
De beelden van Claassen zijn onder andere van gips, beton, zand, rubber, hout en brons. Zijn werk in opdracht is te zien op (openbare) plekken door heel Nederland. Claassen maakt tevens vrij werk.
Claassen studeerde aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (1984-1989). Zijn werk was te zien in onder meer Kunstfort Vijfhuizen, Galerie Fons Welters (Amsterdam), Galerie Olaf Stüber (Berlijn) en Stephen Friedman Gallery (Londen).
Wat gruwelijk lelijk.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:43 schreef Tokay het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
De olifanten van Almere
Daar zit wel wat in, ja.quote:
Op m'n verlanglijstje gezet.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 11:46 schreef Z het volgende:
Lawrence in Arabia vind ik een uitstekend boek voor als je nog wat meer wil dan 20 minuten Lubach.
Ha!quote:
Yep.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 26 oktober 2023 18:22 schreef Scrutinizer het volgende:
Yep.Yay.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 09:49 schreef Tokay het volgende:
[..]
Yay.Mijn eerste vakantie met vrienden. Zagen op Stortemelk Joop de Tour winnen. 1980.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
Of hij ijdel was weet ik niet, maar hij was beslist een schrijver.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:39 schreef Z het volgende:
Ik vind deze man er een beetje gelikt uit zien dus vast een ijdele schrijver.
Nou moe!quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:57 schreef pyl het volgende:
Da's Ira Levin. In een enigszins gedateerde schrijverspose.
Een Franse zangeres, lijkt me. France Gall?quote:
Van een couturier?quote:
Alsof couturiers niet creatief bezig zijn.quote:
Mary? From Canoga Park?quote:Op donderdag 9 november 2023 21:00 schreef pyl het volgende:
Vandaar: Groupie? On the bus? Beatmeisje?
Ja, met gebakken lucht.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:17 schreef Tokay het volgende:
[..]
Alsof couturiers niet creatief bezig zijn.
Die levendige blik in zijn ogen doet ‘t hem, @pylquote:Op vrijdag 17 november 2023 10:55 schreef pyl het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wat een knapperd, hè.
Dat had ik toch niet verwacht, moet ik eerlijk bekennen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:10 schreef Tokay het volgende:
[..]
Die levendige blik in zijn ogen doet ‘t hem, @:pyl
😅 Nu je het zegt!quote:Op vrijdag 17 november 2023 14:23 schreef Treinhomo het volgende:
Da's toch gewoon een beeldje van Henk Krol ?
Ik wil 'm ook wel feliciteren, als-ie daar blijer van wordt.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:56 schreef pyl het volgende:
😅 Nu je het zegt!
Ik denk niet dat-i heel gelukkig is met deze spontane inval.
Een verwijzing naar Antwerpen? Silvius Brabo?quote:
Huh. Wat is het nou?quote:Op zondag 19 november 2023 12:31 schreef pyl het volgende:
Antwerpen? Nee, je moet hem ofwel flink zuidelijker, ofwel een stukje noordelijker zoeken.
quote:Aulus Gellius (voor 130 — na 180): Romeins schrijver en taalgeleerde.
Hij is hoogstwaarschijnlijk geboren te Rome, waar hij rechten studeerde en na de voltooiing van zijn studies een advocatenpraktijk opende. Na enige tijd begaf hij zich naar Athene om er filosofie te studeren. Hij raakte er bevriend met Herodes Atticus, bezocht het eiland Aegina en reisde, ter gelegenheid van de Pythische Spelen, ook naar Delphi. Tijdens zijn verblijf in Griekenland verzamelde hij een schat aan lectuurnotities, die hij in Athene (vaak tot diep in de nacht) uitwerkte. Na zijn terugkeer in Rome werkte hij opnieuw als jurist. Aulus Gellius was bevriend met Cornelius Fronto.
Noctes Atticae
Gellius publiceerde rond 175 een uitgebreid werk in 20 boeken, waarin hij allerlei wetenswaardigheden over literatuur, filosofie, taalkunde, tekstkritiek en geschiedenis in de vorm van essays verzamelde. Hij gaf het de poëtische titel "Noctes Atticae" ("Attische nachten"), ter herinnering aan zijn studietijd in Athene, waar hij tijdens de lange winternachten zijn aantekeningen verwerkte. Het werk is waardevol omwille van zijn lectuurnotities die uittreksels en citaten bevatten uit oudere literatuur die verloren is gegaan. Naast zijn verzameling notities vormden ook zijn discussies en gesprekken stof voor zijn essays, alsook anekdoten over beroemde persoonlijkheden.
Wat een toeval! Mooi! Ik heb vandaag de ducu over hem door Wim Wenders gezien. Erg indrukwekkend.quote:Op zondag 26 november 2023 17:16 schreef pyl het volgende:
Ah, Anselm Kiefer. Deze zomer bezocht in Barjac.
Tje Tsong King ?quote:Op zondag 26 november 2023 20:47 schreef Tokay het volgende:
Die kunstenaar van Z is hier volgens mij pas nog voorbijgekomen.
Nieuw plaatje:
[ link | afbeelding ]
Ik reken ‘m goed hoor Tjong!quote:
Kende hem nog van o.a. voor een briefkaart op de eerste rang. Ook via facebook, laatst 90 geworden idd.quote:Op maandag 27 november 2023 15:34 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ik reken ‘m goed hoor Tjong!
Thé Tjong-Khing inderdaad, maker van prachtige illustraties en - zo lijkt mij - een aimabele man.
Je zou hem toch geen 90 jaar geven!?
https://www.volkskrant.nl(...)ostrijk-is~b2dd8560/
Geen radiomeneer.quote:
Drie achtereenvolgende letters kloppen.quote:
Welke?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:37 schreef tong80 het volgende:
Drie achtereenvolgende letters kloppen.
Nee.quote:Op dinsdag 28 november 2023 21:56 schreef pyl het volgende:
Is het Hans van Zetten, de turncommentator?
Ik zeg Nonquote:Op woensdag 29 november 2023 10:24 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nee.
'man' kan nog een hint zijn.
Wel zekerquote:
Waarom quote je hem niet ?quote:
In deze meneer ook een Indo?quote:
Initialen ?quote:
Meneer op het plaatje is componist van voornamelijk klassieke muziek hoewel hij ook wel liederen voor Ramses Shaffy, Adelheid Roosen en Annet Malherbe geschreven heeft. Ook met Wende Snijders heeft hij samengewerkt.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:01 schreef Tokay het volgende:
Met zijn initialen kom ik niet echt verder Scrut.![]()
Speelt meneer in een bekende (Nederlandse) band?
Of werkt hij achter de schermen als producer, arrangeur, tekstschrijver, componist etc.?
Is hij onlangs door iets in het nieuws gekomen (bijv. uitblinkerslunch, lintje, award of gouden plaat etc.)?
In welk muziekgenre moeten we meneer zoeken?
Vragen, vragen
Dus geen Tielman ?quote:Op donderdag 7 december 2023 17:31 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Meneer op het plaatje is componist van voornamelijk klassieke muziek hoewel hij ook wel liederen voor Ramses Shaffy, Adelheid Roosen en Annet Malherbe geschreven heeft. Ook met Wende Snijders heeft hij samengewerkt.
Waarom quote je niet ?quote:
O, van de achternaam Tarenskeen had ik al eens gehoord, maar ik heb me nooit verdiept in (het werk van) de beste man.quote:
Toch ook al bijna 71, lees ik. Dan ziet hij er nog jeugdig uit, net als Thé Tjong-Khing. ‘t Zullen de Indische genen wel zijn.quote:Biografie Boudewijn Tarenskeen
Boudewijn Tarenskeen werd op 15 december 1952 in Hollandia, Nieuw Guinea geboren. In 1962 kwam hij naar Nederland.
Hij studeerde een jaar hobo aan het toenmalige Muzieklyceum in Amsterdam en vier jaar compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Schat, Louis Andriessen en Konrad Boehmer.
Tarenskeen schrijft composities voor verschillende bezettingen, die behalve door eigen ensembles worden uitgevoerd door onder andere het Asko Ensemble, Ensemble LOOS, Orkest de Volharding, het Nederlands Ballet Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij schreef kamermuziek in opdracht van gerenommeerde solisten als Taco Kooistra, Esther Apituley, Gerard Bouwhuis, Eleonore Pameijer, Charles van Tassel, Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam. Door veelvuldige samenwerking met choreografen, schrijvers en regisseurs, waaronder Rudi van Dantzig, Ted Brandsen, Gerdjan Rijnders, Frans Strijards en Lodewijk de Boer ontstond een groot aantal muziekdramatische werken. Voor de cineasten Marleen Gorris, Leon de Winter, Rudolf van den Berg en anderen schreef Tarenskeen filmmuziek.
In 2009 werd hem de Matthijs Vermeulen Prijs toegekend voor zijn compositie Mattheus Passie voor 19 zangers.
Charles van Tassel
Meneertje wijst wel graag met de wijsneusvinger.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:44 schreef tong80 het volgende:
De gebruikelijke user laat het weer afweten.
quote:
Ben je nou je eigen posts aan het quoten?quote:Op vrijdag 15 december 2023 13:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Meneertje wijst wel graag met de wijsneusvinger.
Sir Laurence Olivier ?quote:
Neen, meneer is geen acteur/regisseur en is ook niet in Engeland geboren.quote:
En nu ?quote:Op dinsdag 19 december 2023 15:32 schreef Tokay het volgende:
[..]
Neen, meneer is geen acteur/regisseur en is ook niet in Engeland geboren.
Maar in zijn vakgebied minstens net zo’n grote naam.
Nu? Nog de beste wensen voor 2024, Tong.quote:
Jij ook......quote:Op donderdag 4 januari 2024 12:13 schreef Tokay het volgende:
[..]
Nu? Nog de beste wensen voor 2024, Tong.
Dank u Gwaen. En dat Driekoningen veel vreugde mag schenken.quote:
Dank je wel. Jij ook.quote:
Maar afgaand op het plaatje toch wel een artiest/muzikant?quote:
Television ?Drug of the nation ?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:38 schreef pyl het volgende:
Artiest/muzikant: ja, ja, ja.
Bill Withers: nee, nee, nee. Andere 'scene'.
Rap ?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:38 schreef pyl het volgende:
Artiest/muzikant: ja, ja, ja.
Bill Withers: nee, nee, nee. Andere 'scene'.
Meneer leed aan Gilles de la Tourette?quote:Op maandag 22 januari 2024 19:33 schreef pyl het volgende:
Andere scene, scene, scene, scene, scene ....
Toch maar een gokje Franty ?quote:Op woensdag 24 januari 2024 23:38 schreef pyl het volgende:
Een voortreffelijke losse observatie Gellius. Doorwrochte analyse, evenwichtig geformuleerd en onderweg ook nog even een maatschappelijke misstand aan de kaak gesteld, maar helaas is de conclusie niet meer dan een losse flodder.
Gill Scot Herron? Linton Kwesi Johnston ?quote:
Niet Basquat ?quote:Op donderdag 25 januari 2024 11:40 schreef pyl het volgende:
Doorgaans instrumenteel.
Het is een figuur uit het oosten, een schoolvoorbeeld van intersectionaliteit (hûûûh!) nog voordat dat begrip bestond, met een klassiek kunstenaarslot: hij stierf volkomen berooid en in de anonimiteit, maar ruim dertig jaar later krijgt hij volop erkenning.
Een Last Poet? Qua wijze uit het oosten ? Dank ken ik de "muziek" maar niet de naam van de persoon.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:40 schreef pyl het volgende:
Nee, niet Basquiat. Wel een even intrigerende figuur, maar dan in de muziek..
Heb je misschien een YouTube-linkje?quote:Op maandag 29 januari 2024 20:56 schreef pyl het volgende:
Ik heb het even voor je opgezocht (zelf ben ik van Deezer) en ja, die knakker staat op Spotify.
Ja hoor.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:00 schreef Tokay het volgende:
[..]
Heb je misschien een YouTube-linkje?
Nou, graag!quote:
Dat staat het Huishoudelijk Reglement niet toe, dacht ik.quote:
De drie overige users hebben het er maar zwaar mee.quote:
En dat vertel je tegen iemand die beiden weet te combinerenquote:Op woensdag 31 januari 2024 18:51 schreef pyl het volgende:
Het is de kwaliteit die telt, hè, niet de kwantiteit.
Daar ben ik mee vergeleken op FB. Kreeg van Jan Schouten een CD met zijn muziek en levensverhaal.quote:
En dat is inderdaad het juiste antwoord.quote:
Betoverend.quote:
Geheel en al correct.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:44 schreef Z het volgende:
Is dat een verloren en hervonden Folk-zangeres?
In onze contreien zijn de broers bekender, vermoed ik.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:44 schreef Z het volgende:
Amerikaans? Dat ligt wel voor de hand natuurlijk.
Patsy Kline ?quote:Op maandag 5 februari 2024 15:41 schreef pyl het volgende:
Helaas heeft mevrouw al ruim dertig jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild. Ze had alle reden om niet al te vrolijk te kijken. Het zat haar nogal tegen in het leven: voor ze goed en wel volwassen was, had ze al een paar scheidingen achter de rug. Drugs, drank en wat al niet volgden; ze eindigde in een trailer, en stierf in armoe aan de gevolgen van AIDS. Maar haar muziek: wow! Artiesten met zeer uiteenlopende stijlen noemen haar als voorbeeld.
Ik zal eens luisteren, had tot vandaag nog niet van haar gehoord.quote:Vergeten glorie: Karen Dalton (1937-1993)
Vast herkenbaar: op een goede dag overvalt je opeens een stukje muziek waarvan je je afvraagt waarom je dat nog nooit eerder hoorde. Dat zijn de beste verrassingen.
Volgens The Guardian is Karen Dalton The best singer you’ve never heard of.
Nou, dat dus. In sommige kringen al tijden herontdekt, maar degene die haar werk nog niet hoorde, wordt wellicht net zo’n fan als Bob Dylan.
Vers uit Oklahoma, gescheiden met kind, gitaar en banjo onder de arm dook ze op begin jaren ’60 in de folkscene van New York.
De doorbraak kwam nooit, waarschijnlijk doordat Dalton geen eigen liedjes schreef maar covers zong, die ze zich overigens op onnavolgbare wijze eigen maakte. Maar het was de glorietijd van de singer-songwriters.
En wellicht klonk ze te ongepolijst, donker en eigenzinnig voor het grote succes? Daarbij had ze een hekel aan optredens en opnames maken. It’s So Hard To Tell Who’s Going To Love You The Best is eigenlijk stiekem opgenomen door Fred Neil, liegend dat de opnameband niet meeliep.
Maar misschien zat haar zelfdestructieve persoonlijkheid haar meer in de weg. Ze koos het ruige pad; alcohol, drugs, straatleven. In 1993 stierf ze, waarschijnlijk aan aids. Een treurig levensverhaal, wat rest zijn een aantal opnames waaraan eenieder verslingerd kan raken. Aangenaam alsnog kennis te maken.
Luister maar eens naar de albums It’s So Hard To Tell Who’s Going To Love You The Best (1969) en In My Own Time (1971).
Bron: newfolksounds.nl
*plonk (geluid van vallend kwartje)quote:Op zaterdag 3 februari 2024 22:28 schreef pyl het volgende:
In onze contreien zijn de broers bekender, vermoed ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |