Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)llen-horen~afa4ee6c/quote:Topman Douwe Egberts-eigenaar wil niet weg uit Rusland: ‘Waarschijnlijk niet wat mensen willen horen’
Het moederbedrijf van koffiemerk Douwe Egberts en Pickwick, JDE Peet’s, peinst er niet over om zich terug te trekken uit Rusland. Dat zegt topman Fabien Simon in een interview met The Wall Street Journal. Hij vindt dat thee en koffie essentiële levensmiddelen zijn die ook Russen moeten kunnen blijven kopen, ondanks de inval van Rusland in Oekraïne.
Het moederbedrijf van koffiemerk Douwe Egberts en Pickwick, JDE Peet's, peinst er niet over om zich terug te trekken uit Rusland. Dat zegt topman Fabien Simon in een interview met The Wall Street Journal. Hij vindt dat thee en koffie essentiële levensmiddelen zijn die ook Russen moeten kunnen blijven kopen, ondanks de inval van Rusland in Oekraïne.
,,Het wordt waarschijnlijk een langdurige oorlog, wat betekent dat we een langdurige oplossing moeten vinden", zei Simon tegen de Amerikaanse zakenkrant. ,,We hebben waarschijnlijk niet gezegd wat mensen wilden horen, maar onze aanpak is authentiek en eerlijk."
Simon vreest ook dat de negenhonderd werknemers van JDE Peet's in Rusland gestraft worden als het bedrijf het land verlaat. Ook blijft hij actief in Rusland omdat bedrijfsonderdelen bij een vertrek waarschijnlijk worden afgepakt, waarna een Russisch bedrijf die voordelig kan bemachtigen. Het in Amsterdam gevestigde JDE Peet's houdt zich volgens hem aan alle internationale sancties tegen Rusland.
Het standpunt van JDE Peet's heeft internationaal tot kritiek geleid, onder anderen van eigen werknemers in Oekraïne. Een commissie van de Tweede Kamer ondervroeg hem eerder dit jaar over de redenen om in Rusland te blijven.
Te midden van alle kritiek geeft het bedrijf een van zijn internationaal bekendere merken, Jacobs, in Rusland een andere naam. ,,Het is niet vrij van risico's, maar het lijkt genoeg op het bestaande merk om consumenten op weg te helpen bij de winkelschappen", zei Simon.
JDE Peet's gaf geen specifieke omzet- of winstcijfers voor zijn Russische activiteiten, die nu zoveel mogelijk worden afgeschermd van andere onderdelen. Maar volgens The Wall Street Journal laten gegevens van de Russische belastingdienst zien dat de omzet in het land vorig jaar met 22 procent is gestegen tot omgerekend 417 miljoen euro. De winst zou met 73 procent zijn gestegen.
Want? De Russische oorlogsmachine moet wel levensvatbaar blijven?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:21 schreef Scjvb het volgende:
Tja, het een en ander, zoals in deze, geniet natuurlijk ook niet bepaald onze voorkeur.Maar mss is het toch handig om niet alle handelswegen met Rusland totaal af te sluiten.
Water is essentieel. Zonder thee en koffie overleef je het ook wel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:14 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vind het voor essentiële levensmiddelen ook wat anders, dus ik laat de pek en veren nog even in de kast liggen
Want ze betalen geen belasting?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:47 schreef PS. het volgende:
Prima, lijkt me niks mis mee.
De burgers kunnen er daar ook vrij weinig aan doen. En het is niet dat hij hiermee de oorlog op welke manier dan ook steunt
-Knip-quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Want ze betalen geen belasting?
Burgers, ik vraag me af of je eigenlijk van burgers kan spreken in een dictatuur.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:47 schreef PS. het volgende:
Prima, lijkt me niks mis mee.
De burgers kunnen er daar ook vrij weinig aan doen. En het is niet dat hij hiermee de oorlog op welke manier dan ook steunt
Alsof koffie en thee van beide bedrijven nou zo goed zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:53 schreef Starhopper het volgende:
Goed om te weten. Dit hoeven we dus ook niet meer te kopen.
Topman Fabian Simon heeft een groot hart. Hij maakt zich echt druk om de dorstige Russen, en niet om de centen die in Rusland te verdienen zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:51 schreef Gaara22 het volgende:
Wat fijn dat DE zo begaan is met die arme dorstige Russen. Zonder koffie stopt hun wereld met draaien natuurlijk. Die Oekraïners zouden daar ook eens bij stil moeten staan.
Ok, hoezo denk je dat ze op geen enkele manier bijdragen aan de oorlog. Ze betalen toch belasting?quote:
Hij snapt anders prima dat je als bedrijf juist nu, nu concurrenten weg zijn, flink je zakken kan vullen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:58 schreef -XOR- het volgende:
Ik heb de indruk dat deze Fabian Simon het hele idee achter de boycot niet bepaald snapt.
Dat klopt, en nu?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:59 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ok, hoezo denk je dat ze op geen enkele manier bijdragen aan de oorlog. Ze betalen toch belasting?
Als we iets moeten vieren in het publieke debat zijn het wel mensen die door de jaren van mening veranderen, zich ontwikkelen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:57 schreef PS. het volgende:
[..]
Niet tegen hem, hij heeft zelf Putin altijd geadoreerd.
Nee hij denkt alleen aan het geld, het is een ordinaire leugenaar.quote:vindt dat thee en koffie essentiële levensmiddelen zijn
In Rusland is alleen zelfgestookte Wodka essentieel als leefmiddel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 23:08 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee hij denkt alleen aan het geld, het is een ordinaire leugenaar.
Ach hij is wel de eerste met een lulverhaal waarom hij niet weggaat i.p.v. waarom ze nog niet weg zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 23:04 schreef Red_85 het volgende:
Essentieel mn reet.
Hij wil winst draaien. Anders krijgt hij gezeur met de aandeelhouders.
In Oekraine is alleen zelfgestookte Rus essentieel als leefmiddel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 23:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In Rusland is alleen zelfgestookte Wodka essentieel als leefmiddel.
Ze hebben allemaal hetzelfde lulverhaal:quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 23:12 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ach hij is wel de eerste met een lulverhaal waarom hij niet weggaat i.p.v. waarom ze nog niet weg zijn.
Moet tie de koffie in ons land goedkoper maken. Mensen stappen massaal over op huismerk koffiequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 23:04 schreef Red_85 het volgende:
Essentieel mn reet.
Hij wil winst draaien. Anders krijgt hij gezeur met de aandeelhouders.
zeer goede browserquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 08:34 schreef etuiedelapiel het volgende:
Yandex zit ook gewoon in Amsterdam.
Het zal mij weinig boeien.
Nou, het liefste wel eigenlijk. Dat land moet in een compleet isolement komen, misschien dat ze dan een keer gaan begrijpen dat je niet zomaar ongestraft van alles kan flikken bij je buren.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:21 schreef Scjvb het volgende:
Tja, het een en ander, zoals in deze, geniet natuurlijk ook niet bepaald onze voorkeur.Maar mss is het toch handig om niet alle handelswegen met Rusland totaal af te sluiten.
En de VS gaat overal weer vrijuit?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 09:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou, het liefste wel eigenlijk. Dat land moet in een compleet isolement komen, misschien dat ze dan een keer gaan begrijpen dat je niet zomaar ongestraft van alles kan flikken bij je buren.
Lees: Rusland levert ons flink wat geld op dus gaan wij daar niet weg.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:51 schreef Gaara22 het volgende:
Hij vindt dat thee en koffie essentiële levensmiddelen zijn die ook Russen moeten kunnen blijven kopen, ondanks de inval van Rusland in Oekraïne.
Ja ik dacht even dat die topman zelf niet weg wilde uit Rusland.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 08:41 schreef KillerBee4ever het volgende:
Ik neem aan dat deze geldwolf (want daar gaat het hem echt om: geld) zelf ook in Rusland woont?
Want dat hoort er dan ook bij he...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |