Huh? De lage prijzen en de overschotten lagen toch aan de Nederlandse zonnepanelen bij Jan en Wilma op het dak?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het is een internationale energiemarkt. Nederland is maar een klein landje.
Je kan een hoop roepen maar je kan iig niet roepen dat ze een EV niet laden en stiekem op benzine rijden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:21 schreef Repentless het volgende:
Het lijkt weer zo te gaan als met alle goede/'groene' initiatieven: eerst volop subsidiëren en voordeeltjes voor de 'early adopters' die de initiële hogere aanschafprijs kunnen betalen en het daarna snel terug kunnen verdienen.
Wanneer die producten dan op den duur goedkoper worden (omdat er door de hoger wordende vraag schaalvoordeel ontstaat) en ook bereikbaar voor de modale burger, wordt alles weer afgeschaft.
Je zag het met de hybride/all electric auto's. Leaserijders stapten een jaar of 10 geleden massaal over op hybrides: opeens ontplofte de verkoop van bijvoorbeeld Mitsubishi PHEV-modellen. De reden: 0% bijtelling. Oh oh, wat was het toch goed voor het milieu/het klimaat!
Dat vrijwel iedereen gewoon uitsluitend op benzine reed en nauwelijks laadde, ach, dat was een detail. Dat je daardoor ook nog eens minder zuinig rijdt dan een normale benzineauto en dus meer uitstoot per km, ach, kleinigheidje. Maar wacht eens, die hybrides worden nu ook steeds bereikbaarder voor de doorsnee burger. Dat kost ons teveel belastinginkomsten. Snel afschaffen die voordelen, alleen nog voor 100% EVs, die kunnen niet zoveel mensen betalen.
Wat? Er komen ook steeds meer EVs? Gauw, ook die voordelen afbouwen voordat ook modale mensen er gebruik van kunnen maken! Geen verschil meer in belastingvoordelen tussen EVs en brandstofauto's? WTF, de verkoop van 100% EVs stort in en de leaserijders stappen weer gewoon over op goedkopere brandstofauto's? Hoe kan dat nou? Ze deden het toch voor het milieu/het klimaat?Hou toch op man.
Je insinueert natuurlijk gewoon dat mensen met zonnepanelen rijk zijn. Dat is nogal een persoonlijk en subjectieve opmerking die je plaatst.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:11 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Onzin, ik betrek het niet op de user waarmee ik in discussie ben.
En in de slappe was zitten is een negatieve beoordeling?
Ze liggen tegenwoordig ook op sociale huurwoningen van 450 euro in de maand. Gelegd door de woningbouw.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je insinueert natuurlijk gewoon dat mensen met zonnepanelen rijk zijn. Dat is nogal een persoonlijk en subjectieve opmerking die je plaatst.
Dan maakt die salderingsregeling dus ook geen reet uit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het is een internationale energiemarkt. Nederland is maar een klein landje.
Ja, klopt. Ik ken sowieso 2 mensen die 6 en 8 zonnepanelen hebben laten leggen op hun sociale huurwoning. Ik heb ze zelfs nog voorgerekend wat het voordeel ongeveer zou zijn t.o.v. de huurprijs voor die panelen en de toekomst met afbouw van salderen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ze liggen tegenwoordig ook op sociale huurwoningen van 450 euro in de maand. Gelegd door de woningbouw.
Vandaar ook de vraag richting de user - waar hij precies op doelde met die opmerking.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ze liggen tegenwoordig ook op sociale huurwoningen van 450 euro in de maand. Gelegd door de woningbouw.
Tja, wie de bal kaatst....quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is dan meestal in de mensen die niét hun ware aard laten zien zodra ze denken dat ze daar een mogelijkheid voor hebben.
Hoe meer zonnepanelen en windenergie (die heb ik mij laten vertellen toch redelijk complementair zijn), hoe minder elektriciteit we moeten halen uit fossiel. Dus de gemiddelde stroomprijs wordt simpelweg lagere door meer zonnepanelen en meer windenergie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Daalt de prijs van elektra door de zonnepaneel? Ik geloof het wel maar ik zou dat niet marginaal zijn? Er wordt net veel elektra verbruikt als het koud en donker is en dan doet die paneel helemaal niks.
We maken nu al regelmatig negatieve energieprijzen mee. De zonnepaneelbezitter krijgt alleen dezelfde prijs als tijdens een een donkere koude nacht in januari
Die 9 cent die jij nu noemt is bij overproductie. Die 1 a 2 cent is de prijs die de energieboer ongeveer aan kwh kwijt is op de zomerse zonnige middag op de energiemarkt, om aan jouw buurman te leveren.
De visie is er wel, bij de overheid. We hebben hier te maken met een commercieel bedrijf. Het zijn drie partijen (particulier, energiebedrijf, overheid die de regels bedenkt en aanstuurt op energietransitie)quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:24 schreef exode het volgende:
Wij hebben onze zonnepanelen er na 1,5 jaar al uit....dus wat dat betreft denk ik 'Tja..'
Maar kunnen ze niets eens met zijn alle bedenken wat ze nou echt willen? Gas moeten we minderen en eigenlijk helemaal mee stoppen. Ze zijn al veel langer bezig om houtkachels te verbieden.
Wat is dan de oplossing? Stroom, stroom die bewoners zoveel mogelijk zelf opwekken. Want de zon is gratis, toch?
Wat een enorm gebrek aan visie, echt ongelooflijk.
Nutsbedrijven zijn inderdaad al een tijdje commerciele bedrijven. Je hoort als overheid een visie uit te dragen en te zorgen dat de markt dit volgt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De visie is er wel, bij de overheid. We hebben hier te maken met een commercieel bedrijf
...vindt dat mensen die zonnepanelen hebben per definitie goed in de slappe was zitten.quote:
Misschien is de energiemarkt zelf wel ziek en wordt het tijd om daar eens in te grijpen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Daalt de prijs van elektra door de zonnepaneel? Ik geloof het wel maar ik zou dat niet marginaal zijn? Er wordt net veel elektra verbruikt als het koud en donker is en dan doet die paneel helemaal niks.
We maken nu al regelmatig negatieve energieprijzen mee. De zonnepaneelbezitter krijgt alleen dezelfde prijs als tijdens een een donkere koude nacht in januari
Die 9 cent die jij nu noemt is bij overproductie. Die 1 a 2 cent is de prijs die de energieboer ongeveer aan kwh kwijt is op de zomerse zonnige middag op de energiemarkt, om aan jouw buurman te leveren.
Dat is jouw interpretatie, trek het je niet aan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je insinueert natuurlijk gewoon dat mensen met zonnepanelen rijk zijn. Dat is nogal een persoonlijk en subjectieve opmerking die je plaatst.
Maar dat is ook letterlijk niet de reden die Vandebron aanhaalt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:32 schreef exode het volgende:
Grootste probleem is natuurlijk dat de netwerkbedrijven het niet op orde hebben. De infrastructuur is op veel plaatsen verouderd. Als ze dat gaan aanpakken met die paar tientjes van ons per jaar, prima....maar Van de Bron is helemaal geen netwerbedrijf. Dus dat geld gaat niet naar waar het heen moet.
Je mag anders ook gewoon de vraag die ik je al 2 keer heb gesteld beantwoorden, hoe je tot die conclusie bent gekomen dat mensen met zonnepanelen goed in de slappe was zouden zitten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie, trek het je niet aan.
Wat een verschrikkelijke belediging "mensen die goed in de slappe was zitten".
Ik bied iedereen mijn excuses voor de verschrikkelijk belediging.
Zou er niet op rekenen dat dat gebeurt: user in kwestie heeft het om de vraag heen draaien middels rookgordijnen en afleidingsmanoeuvres tot kunst verhevenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:35 schreef Scorpie het volgende:
Je mag anders ook gewoon de vraag die ik je al 2 keer heb gesteld beantwoorden
Jawel, kosten vanwege het overbelaste netwerk. Dat kan je in 2en delen: lage energieprijzen en de kosten omdat het netwerk het technisch niet aan kan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is ook letterlijk niet de reden die Vandebron aanhaalt.
En daar is sowieso al een heffing voor.
Nee, ik bedoel dat je via het steeds hogere vastrecht al betaalt voor uitbreiding van het netwerk aan je netbeheerder. Deels ook nog via ODE die nu geïntegreerd is in de belastingen, waar bijvoorbeeld ook de zeekabels naar windmolenparken van betaald worden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:38 schreef exode het volgende:
[..]
Jawel, kosten vanwege het overbelaste netwerk. Dat kan je in 2en delen: lage energieprijzen en de kosten omdat het netwerk het technisch niet aan kan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |