Klopt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:14 schreef Superbadeendje het volgende:
Recuva.
Daarmee heb ik nog wel eens 99% vd bestanden van een geformatteerde hd mee hersteld.
System restore doet niets met je documenten als het goed is, alleen systeeminstellingen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:35 schreef alexmarvel het volgende:
Via Windows kan je een restore doen naar een ander tijdstip, legt er wel aan of de bestanden er toen waren
Idd, bij mij ging het om een extra interne hd. Ik moest alleen even een nieuwe hd regelen om de recovery op terug te zetten. Ik had wel een backup maar het was een uitdaging om te proberen of ik ze terug te krijgen. Ik vind het sowieso onverstandig om bestanden op je windowsschijf te bewaren.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Maar die moet je dus niet downloaden op de PC / schijf waar de data mist, anders overschrijf je mogelijk de kans om het te herstellen.
De PC aan laten staan verkleint de kans ook, eigenlijk moet je zo'n schijf even extern uitlezen (of vanaf een Linux OS op een stickje).
In ieder geval nu even niets opslaan op deze schijf, ook niet de data die je herstelt.
Wat wel te doen:
- opstarten vanaf een WinXPE of Linux boot stickje
- daar datarecovery starten
- de data die je terughaalt naar een ander stickje zetten
- daarna weer gewoon opstarten zoals je altijd doet
Je kan geluk hebben, je kan pech hebben.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:09 schreef JeWa100 het volgende:
Recuva vond ik handig. Gratis versie. En verder gewoon downloaden, installeren en direct gebruiken.
Kans is er dat je iets overschrijft maar die kans is niet zo groot. Extern uitlezen en al dat soort gedoe is het veiligst natuurlijk maar in het algemeen wat onnodig extra veel werk uit de enkele paar keer dat ik het heb gebruikt (bestanden waren nog gewoon aanwezig en niet overschreven). Maar goed, misschien heb ik gewoon mazzel gehad
Waarom heb je trouwens geen back-up? Of zijn de bestanden niet belangrijk?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 19:42 schreef Obiekulu het volgende:
Vanavond heb ik waarschijnlijk per ongeluk een map met documenten naar de prullenbak verplaatst.
Na legen van de prullenbak ben ik nu dus deze map kwijt. Weet een van jullie een manier om deze map/documenten nog terug te krijgen?
Ik vind vooralsnog schimmig uitziende tooltjes, die nergens toe leiden.
Ik leegde de prullenbak omdat ik een andere map met documenten aan het opschonen was en een en ander dus definitief wilde verwijderen.
Geen back-up uit gemakzucht. M'n vriendin heeft het vaak genoeg gezegd..quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom heb je trouwens geen back-up? Of zijn de bestanden niet belangrijk?
Een schijf kan ook spontaan stuk gaan (ja, ook een SSD), dan is het ook weg.
Ik had het vorig jaar nog met mijn Samsung 980 Pro SSD die van het ene op het andere moment er de brui aan gaf. Daar is overigens een firmware update voor gekomen (die je moet uitvoeren voor hij er de brui aan geeft) maar dat brengt je bestanden niet terug. En ja, ik had een back-up, dus geen stress.
Ik zou straks even naar een computerwinkel gaan. Die weten meestal wat ze doenquote:Op woensdag 2 augustus 2023 00:00 schreef Obiekulu het volgende:
[..]
Geen back-up uit gemakzucht. M'n vriendin heeft het vaak genoeg gezegd..
Ik laat morgen even weten of het gelukt is. Dank voor het meedenken allen.
Windows maakt automatisch een backup. Daarmee kan je, behalve het Operating System, ook bestanden terughalen.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 00:00 schreef Obiekulu het volgende:
[..]
Geen back-up uit gemakzucht. M'n vriendin heeft het vaak genoeg gezegd..
Ik laat morgen even weten of het gelukt is. Dank voor het meedenken allen.
Dat moet je dan wel eerst ingesteld hebben, wat in het geval van TS dus niet van toepassing is.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 16:10 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Windows maakt automatisch een backup. Daarmee kan je, behalve het Operating System, ook bestanden terughalen.
Althans, in Win10 en raar genoeg staat dat in het configuratiescherm beschreven als "Back-ups maken en terugzetten (windows 7)".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |