abonnement Unibet Coolblue
  maandag 31 juli 2023 @ 21:55:43 #1
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_210112052
Canon 814 XL-S & 50D, 100D, 500T

Ik ben de laatste 2 jaar bezig met filmen in Super-8 formaat, een uitdagend maar bijzonder en leuk medium. Een topic hierover hoort wel thuis bij Tweakers denk ik, er is enorm veel te experimenteren met super 8 qua camera’s, het filmen zelf en de nabewerking of zelfs projectie.

Daarom heb ik besloten om een uitgebreide gids te maken voor iedereen die geïnteresseerd is in het beginnen met Super 8 filmen. Er zijn een aantal dingen die je moet weten en bepalen voor je begint.

Als samenvatting voor nieuwe Super 8-gebruikers zijn er enkele belangrijke punten om in gedachten te houden bij het betreden van de wereld van Super 8-filmen. Verder in deze post ga ik dieper in op de punten.

a. Camera keuze: Bepaal je budget en filmische behoeften en kies een camera uit de instap-, midden- of high-end/professionele klasse. Let op functies zoals opnamensnelheden, belichtingscontrole, type lens, filters en in-camera bewerkings mogelijkheden.

b. Filmstocks: Kies de juiste filmstock voor je project, rekening houdend met kleur, korrel, gevoeligheid en lichtomstandigheden. Veelgebruikte filmstocks zijn Kodak Vision3 (50D, 200T, 500T) en Ektachrome 100.

c. Daglicht en kunstlicht film: Begrijp het verschil tussen daglicht- en kunstlichtfilm en gebruik de juiste film voor de lichtomstandigheden van je scène.

d. Belichting: Leer hoe je handmatig de belichting kunt meten en instellen, omdat Super 8-camera's mogelijk niet nauwkeurig moderne filmstocks kunnen meten. Gebruik een lichtmeter om de juiste belichting te bepalen.

e. Batterijen: Controleer de batterijvereisten van je camera en zorg ervoor dat je voldoende reservebatterijen bij de hand hebt tijdens het filmen. Meestal gaat een set van 4-6 AA-batterijen 3 tot 6 cassettes mee.

f. Experimentatie: Experimenteer met verschillende opnamesnelheden om unieke visuele effecten en stijlen te creëren, zoals slow motion of time-lapse. Veel super-8 camera’s hebben ook de mogelijk om beeldbewerkingen uit te voeren in de camera zelf tijdens het filmen. Zoals fade in en out, lap dissolve, dubbele belichting of zelfs een scene achter uit opnemen.

g. Film ontwikkelen en scannen: Zoek een betrouwbare filmlab om je Super 8-film te ontwikkelen en te scannen, zodat je de beelden digitaal kunt bewerken en delen.

h. Projectie: Als je van plan bent om je Super 8-film op een projector te bekijken, zorg dan voor een geschikte projector en projectiescherm. Ivm met schade tijdens projectie is het aangeraden film eerst te laten scannen.

i. Nabewerking: Je kunt super 8 beelden bewerken met behulp van software zoals DaVinci Resolve, om kleurcorrectie, stabilisatie en andere effecten toe te passen.

De eerste stap is het kiezen en controleren van een camera. Het controleren is het makkelijkste als je bij een kringloopwinkel of via Marktplaats koopt. Super 8 camera’s zijn namelijk fijne miniatuur camera's met veel elektronica en mechanica die kan uitlopen of kapot kan gaan.

Let daarom op de volgende dingen:

a. Algemene conditie: Controleer de buitenkant van de camera op zichtbare schade, zoals krassen, deuken of roest. Een camera in goede cosmetische staat kan een indicatie zijn van zorgvuldig gebruik en onderhoud.

b. Lens: Inspecteer de lens op krassen, schimmel of waas. Probeer de focus- en zoomringen om te controleren of ze soepel draaien en goed werken.

c. Zoeker: Kijk door de zoeker om te controleren of het beeld helder en scherp is. Let op eventuele vlekken, schimmel of waas die het zicht kunnen belemmeren.

d. Batterijcompartiment: Open het batterijcompartiment en controleer op tekenen van lekkende batterijen of corrosie. Beschadigde contacten kunnen leiden tot stroomproblemen en onbetrouwbare prestaties.

e. Filmtransport: Controleer of het filmtransport en tandwielen in goede staat verkeren en vrij zijn van vuil, stof en slijtage. Als je een filmcassette hebt, kun je proberen deze in de camera te plaatsen om te zien of deze soepel laadt en correct werkt.

f. Belichtingsmeter: Als de camera een ingebouwde lichtmeter heeft, plaats dan batterijen in de camera en test of de lichtmeter reageert op veranderingen in lichtomstandigheden. Houd er echter rekening mee dat de nauwkeurigheid van de lichtmeter kan afnemen na verloop van tijd en dat handmatige belichtingsmeting mogelijk nog steeds nodig is.

g. Functies en bedieningselementen: Test alle knoppen, schakelaars en hendels om er zeker van te zijn dat ze soepel werken en naar behoren functioneren. Dit omvat opnameknop, opnamensnelheden, fades, dubbele belichting en andere speciale functies.

Super 8-camera's maken gebruik van verschillende soorten batterijen om te functioneren. De keuze van de batterij hangt af van het specifieke cameramodel en het ontwerp. Sommige super 8 camera’ s hebben een batterijen indicator. Als de batterijen uitgeput raken kan de camera op den duur trager gaan lopen dan de geselecteerde snelheid. Hier is een samenvatting van de meest voorkomende batterijen in Super 8-camera's:

a. AA-batterijen: Veel Super 8-camera's gebruiken standaard AA-batterijen (alkaline of oplaadbare NiMH) voor de werking van de camera en de lichtmeter. AA-batterijen zijn gemakkelijk verkrijgbaar en kunnen eenvoudig worden vervangen. Houd er rekening mee dat de capaciteit van AA-batterijen kan variëren, afhankelijk van het type en de kwaliteit.

b. PX625/PX13 kwikbatterijen: Oudere Super 8-camera's kunnen ingebouwde lichtmeters hebben die oorspronkelijk zijn ontworpen voor kwikbatterijen, zoals de PX625 of PX13. Deze batterijen zijn tegenwoordig echter niet meer verkrijgbaar vanwege milieureguleringen. Gelukkig zijn er vervangende zink-lucht- of zilveroxidebatterijen beschikbaar die compatibel zijn met deze camera's. Houd er rekening mee dat de spanning van de vervangende batterijen enigszins kan verschillen van de oorspronkelijke kwikbatterijen, wat van invloed kan zijn op de nauwkeurigheid van de lichtmeter.

Sommige super 8 camera’s laten je toe externe voedingen te gebruiken. Steeds meer mensen verkopen moderne Lithium batterijen met kabel om zo op deze manier je super 8 camera te voeden. In het begin duurder dan AA-batterijen maar op lange termijn goedkoper.

Canon 814 XL-S & 50D, 500T

Nu zijn de camera’s bij kringloopwinkels of marktplaats meestal niet zo duur, en zelfs instapcamera’s kunnen een redelijk beeld geven. Maar een van de leukste onderdelen van Super 8 is het grote aantal verschillende camera’s, voor uiteenlopende doelgroepen zoals kinderen, prosumers en professionals. Alles van speelgoed tot hoogwaardige camera’s waren vroeger in productie.

Om je een eind op weg te helpen, hier wat camera’s in het instap, midden, high-end en professioneel niveau.

1. Instapniveau:

a. Canon 310XL:
Voordelen: Compact, lichtgewicht, redelijke lenskwaliteit en heeft een ingebouwde lichtmeter. Betaalbaar voor beginners en eenvoudig in gebruik. Nadelen: Beperkte functionaliteit en ontbreekt soms aan handmatige instellingen.

Dubbele belichting: De Canon 310XL biedt de mogelijkheid om dubbele belichtingen te maken, waardoor je twee afzonderlijke scènes op hetzelfde frame kunt vastleggen voor intrigerende visuele effecten.

Fades: De camera heeft ingebouwde fade-in en fade-out functies, waarmee je geleidelijk een scène kunt laten beginnen of eindigen, wat zorgt voor een soepele overgang tussen opnames.

Shutter angles: De Canon 310XL heeft een vaste sluiterhoek van 220 graden, wat een goede balans biedt tussen bewegingsonscherpte en lichtgevoeligheid.

Opnamensnelheden en slow motion: De camera biedt verschillende opnamensnelheden, waaronder 18, 24 en 36 fps. Door op 36 fps te filmen, kun je slow motion-effecten bereiken bij het afspelen op standaard 24 fps.

b. Kodak M22 Instamatic:
Voordelen: Goedkoop, eenvoudig te bedienen en een goede optie voor mensen die het medium willen uitproberen. Nadelen: Geen ingebouwde lichtmeter, beperkte functies en beeldkwaliteit kan variëren.
Shutter angles: De Kodak M22 heeft een vaste sluiterhoek van 230 graden, wat resulteert in een iets langere belichtingstijd en meer bewegingsonscherpte dan de Canon 310XL.
Opnamensnelheden: Deze camera biedt twee opnamensnelheden, 18 fps en 24 fps, waardoor je kunt kiezen tussen standaard filmische snelheid (24 fps) en een iets langzamere snelheid (18 fps) voor langere opnametijd op je film.

c. Sankyo XL-320:
Voordelen: Compact ontwerp, eenvoudig te gebruiken, automatische belichting, 8x zoomlens, ingebouwde lichtmeter en redelijk geprijsd.
Nadelen: Beperkte handmatige instellingen, lagere beeldkwaliteit in vergelijking met duurdere modellen, en minder geavanceerde functies.
Dubbele belichting: Nee Fades: Nee Opnamesnelheden: 18 fps Slow motion: Nee

d. Bauer C1M Super:
Voordelen: Compact en lichtgewicht ontwerp, eenvoudig te gebruiken, 7x zoomlens, automatische belichting, en redelijk geprijsd.
Nadelen: Beperkte handmatige instellingen, lagere beeldkwaliteit in vergelijking met duurdere modellen, en minder geavanceerde functies.
Dubbele belichting: Nee Fades: Nee Opnamesnelheden: 18 fps Slow motion: Nee

2. Middenniveau:

a. Nizo S800:
Voordelen: Uitstekende lenskwaliteit, robuuste bouw, en biedt handmatige instellingen voor meer creatieve controle. Beschikt over een ingebouwde intervaltimer voor time-lapse-opnames.
Nadelen: Kan wat zwaarder zijn dan instapmodellen en vereist enige technische kennis om optimaal te benutten.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Opnamesnelheden: 18, 24, 54 fps Slow motion: Ja, tot 54 fps

b. Canon 814 Auto Zoom:
Voordelen: Goede lenskwaliteit, handmatige en automatische zoomfuncties en heeft een ingebouwde lichtmeter. Betrouwbaar.
Nadelen: Kan groot en zwaar aanvoelen en is mogelijk niet geschikt voor snelle, handheld opnames.
Dubbele belichting: Nee Fades: Ja Opnamesnelheden: 12, 18 en 24 fps Slow motion: Ja, tot 48 fps

c. Nizo Macro 156:
Voordelen: Macro-functie, waardoor close-up opnames mogelijk zijn. Goede lenskwaliteit, compact en lichtgewicht ontwerp. Heeft een ingebouwde lichtmeter en intervaltimer.
Nadelen: Beperktere handmatige instellingen in vergelijking met sommige andere middenniveau camera's.
Dubbele belichting: Nee Fades: Nee Opnamesnelheden: 9, 18, 24 en 36 fps Slow motion: Ja, 36fps

3. High-end niveau:

a. Canon 1014 XL-S:
Voordelen: Uitstekende lenskwaliteit, 10x zoomlens, diverse handmatige instellingen, waaronder belichting, scherpstelling en diafragma. Heeft een ingebouwde lichtmeter en intervaltimer.
Nadelen: Zwaarder en groter dan sommige camera's, wat invloed kan hebben op de draagbaarheid en hanteerbaarheid.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Shutter angles: Variabele hoeken, 150° en 220° Opnamesnelheden: 9, 18, 24 Slow motion: Ja, tot 36 fps

b. Nikon R10
Voordelen: Deze camera staat bekend om zijn superieure optische kwaliteit en uitgebreide functieset. Hoogwaardige 7-70mm f/1.4 Lens. Instelbare sluiterhoek van 40, 80 of 160 graden. +/- 2 stops belichtings compensatie.
Nadelen: Duur, erg groot en zwaar. Lichtmeter werkt vaak niet meer en lastig/onmogelijk om deze te repareren.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Shutter angles: Variabele hoeken, 40°, 80 160° Opnamesnelheden: 18, 24, 54 Slow motion: Ja, tot 54 fps

4. Professioneel niveau:

a. Leicina Special:
Voordelen: Zeer hoge kwaliteit, compact ontwerp en verwisselbare lenzen. Biedt geavanceerde functies zoals intervalopname en elektronische belichtingsregeling. Geschikt voor professionele filmmakers.
Nadelen: Zeer duur en kan moeilijker te vinden zijn dan andere modellen.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Opnamesnelheden: 9, 18, 24, 36 en 54 fps Slow motion: Ja, tot 54

b. Beaulieu 4008 ZM II:
Voordelen: Zeer hoge bouwkwaliteit, uitstekende lenskwaliteit en verwisselbare lenzen. Beschikt over talrijke handmatige instellingen, waaronder belichting, scherpstelling en diafragma. Veelzijdig en geschikt voor professioneel gebruik.
Nadelen: Duur, zwaarder en kan onderhoud vergen vanwege de leeftijd en complexiteit van de camera.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Shutter angles: Variabele hoeken Opnamesnelheden: 2-70 fps (variabele snelheid) Slow motion: Ja, tot 70 fps

C. Beaulieu 6008:
Voordelen: Verwisselbare lenzen, robuuste bouw, geavanceerde functies zoals elektronische belichtingsregeling en intervalopname. Geschikt voor professioneel gebruik.
Nadelen: Duur, zwaarder en kan moeilijk te vinden zijn. Onderhoud kan nodig zijn vanwege de leeftijd en complexiteit van de camera. (Afhankelijk van variant)
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Shutter angles: 2 Variabele hoeken Opnamesnelheden: 4-80 fps (Afhankelijk van variant)

d. Beaulieu 9008:
Voordelen: Hoogwaardige bouwkwaliteit, verwisselbare lenzen, geavanceerde functies zoals elektronische belichtingsregeling en intervalopname. Geschikt voor professioneel gebruik en heeft verbeterde functies vergeleken met de 6008.
Nadelen: Zeer duur, zwaarder en kan moeilijk te vinden zijn. Onderhoud kan nodig zijn vanwege de leeftijd en complexiteit van de camera.
Dubbele belichting: Ja Fades: Ja Shutter angles: 2 Variabele hoeken Opnamesnelheden: 4-80 fps (afhankelijk van variant)

Het kiezen van de juiste Super 8-camera hangt af van je budget, ervaring en gewenste beeldkwaliteit. Instapmodellen zijn uitstekend geschikt voor beginners die het medium willen verkennen, terwijl high-end/professionele modellen geschikter zijn voor ervaren filmmakers die op zoek zijn naar geavanceerde functies en de hoogste beeldkwaliteit. Middenniveau-camera's bieden een mooie balans tussen functionaliteit, bouwkwaliteit en prijs, waardoor ze geschikt zijn voor zowel enthousiaste amateurs als professionals.

De volgende belangrijke stap is het kiezen van je filmstock. De filmgevoeligheid zit chemisch gebakken in de film, er moet van te voren nagedacht worden over welke gevoeligheid nodig is.

Er zijn zowel negatief als dia films. Negatief heeft een veel groter dynamisch bereik en meer keuzes. Echter, negatief is alleen te gebruiken digitaal na scannen of na optisch te laten printen naar diafilm bij een bedrijf. Diafilm heeft een veel hoger contrast en hogere kleurverzadiging, en is bedoeld om te worden geprojecteerd. Scannen is nog wel mogelijk, en aan te raden om te doen voor de eerste projectie.

Ook belangrijk is de kleurbalans van je film. Film gebalanceerd voor daglicht is aangeduid met D, film gebalanceerd voor kunstlicht is aangeduid met een T. Als je D film gebruikt onder kunstlicht krijgen je opnamen een rood-oranje waas, als je T film gebruikt onder daglicht krijgen je opnamen een blauwe waas. Hiervoor is zowel analoog met filters als digitaal in post-productie voor te corrigeren.

Het is mogelijk om een super 8 cassette in de tussentijd te verwisselen met een andere, maar dan verlies je een aantal beelden door overbelichting dus houdt daar rekening mee.

Twee centrale plekken om film te kopen, laten ontwikkelen en scannen ziin:
Super-8 Reversal Lab.
Super 8 Camerman.

Om alleen cassettes te kopen zijn meer locaties beschikbaar, net als met scannen van je films.

Super 8-filmstocks zijn er in verschillende soorten, met elk hun eigen kenmerken en esthetiek.

a. Kodak Vision3 50D: De meest fijnkorrelige super 8 film, met een ISO-waarde van 50, ideaal voor daglichtopnames in de zomer met veel zon. Zorgt voor prachtig scherp beeld en kunstzinnige huidtinten. Gebruik binnenshuis of tijdens bewolking wordt afgeraden.

Voorbeeld:

b. Kodak Ektachrome 100D: Deze kleurendiafilm heeft een ISO-waarde van 100 en is ontworpen voor gebruik bij daglicht. Ektachrome 100D staat bekend om zijn felle kleuren en helder contrast. De film biedt een rijke verzadiging en natuurlijke huidtinten, wat resulteert in een gedetailleerde en heldere beeldkwaliteit. Ektachrome 100D is een uitstekende keuze voor filmmakers die op zoek zijn naar een filmstock die zowel scherpte als kleurweergave van hoge kwaliteit biedt, waardoor het ideaal is voor landschappen, portretten en andere situaties waarbij kleur belangrijk is. Minder geschikt voor binnen met slecht verlichting.

Voorbeeld:

c. Kodak Vision3 250D: Deze kleurennegatieffilm heeft een ISO-waarde van 250 en is geoptimaliseerd voor daglichtomstandigheden en huidtinten. Een korrel structuur vergelijkbaar aan 200T. De 250D is een geweldige keuze voor een balans tussen gevoeligheid en korrel, waardoor het geschikt is voor een breed scala aan situaties, van heldere zonnige dagen tot situaties met gemengd licht zoals binnen.

Voorbeeld:

d. Kodak Vision3 200T: Een kleurennegatieffilm met een ISO-waarde van 200, geoptimaliseerd voor kunstlichtomstandigheden. Grovere korrel dan 50D of Ektachrome 100D maar een van de meest veelzijdige Super 8 films. Zowel bruikbaar buiten onder de zon als binnen met slechte verlichting. Dit is de alles-kunner onder de Super 8 films.

Voorbeeld:

e. Kodak Vision3 500T: Een kleurennegatieffilm met een ISO-waarde van 500, ontworpen voor situaties met weinig/slecht licht. De meest lichtgevoelige Super 8 film, en dat zie je ook duidelijk aan de korrel. Maar wil je steden onder neon-licht of een kille ondergrondse metro filmen? Dan is deze film jouw beste vriend.


f. Kodak Tri-X Reversal: Een zwart-wit diafilm met een ISO-waarde van 200. Deze klassieke zwart-wit emulsie film heeft een hoog contrast- en duidelijk aanwezige korrelstructuur, ideaal om je producties een klassiek jaren 40-60 uiterlijk te geven.

Voorbeeld:

Anno 2023 zijn er enkele belangrijke aspecten om rekening mee te houden bij het omgaan met gevoeligheidsdetectie en ingebouwde filters in Super 8-camera's:

a. Gevoeligheidsdetectie: Sommige moderne filmstocks, zoals de Kodak Vision3-serie, hebben mogelijk geen inkepingen die overeenkomen met de oorspronkelijke Super 8-camera's. In dergelijke gevallen is het belangrijk om de camera handmatig in te stellen op de juiste ISO/ASA-waarde, indien mogelijk, of om een externe lichtmeter te gebruiken om de juiste belichting te berekenen.

b. Ingebouwde filters: Omdat veel Super 8-camera's zijn ontworpen voor oudere filmstocks, hebben ze mogelijk een ingebouwd filter dat niet geschikt is voor moderne filmstocks. Het is belangrijk om te weten welk filter in jouw camera is ingebouwd en of dit geschikt is voor de film die je gebruikt. Als het ingebouwde filter niet geschikt is, kun je overwegen om een externe filter op de lens te monteren of om een andere camera te gebruiken die beter geschikt is voor de specifieke filmstock.

c. Verouderde filtermechanismen: Door de leeftijd van sommige Super 8-camera's kunnen de ingebouwde filtermechanismen versleten of beschadigd zijn, wat kan leiden tot onjuiste kleurweergave en slecht beeld. Soms wordt overwogen om de filter permanent te verwijderen.

Handmatige belichtingsmeting en -instelling zijn cruciale vaardigheden voor Super 8-filmmakers die meer controle willen over hun beeldkwaliteit en esthetiek. Veel super 8 camera’s laten je toe om handmatig te diafragma in te stellen naar de hand van eigen metingen.


De meeste Super 8-camera's zijn ontworpen in een tijd waarin filmstocks over het algemeen een lagere gevoeligheid (ISO/ASA) hadden dan moderne filmstocks. Dit betekent dat veel oudere camera's moeite kunnen hebben om de belichting van moderne filmstocks nauwkeurig te meten, wat kan leiden tot over- of onderbelichte opnamen. Om dit probleem aan te pakken, zijn hier enkele tips om rekening mee te houden bij het gebruik van moderne filmstocks met Super 8-camera's:


a. Controleer de ISO/ASA-bereiken: Controleer het bereik van de ISO/ASA-waarden waarvoor je camera is ontworpen. Als de moderne filmstock die je wilt gebruiken buiten dit bereik valt, kan de ingebouwde lichtmeter van de camera mogelijk geen nauwkeurige belichting meten. In dit geval moet je mogelijk een andere camera overwegen of handmatige belichtingsmeting gebruiken.

Echter, met het enorm hoge dynamische bereik van Vision3 kleurfilm kan je makkelijk wegkomen met 2, 3 of 4 stops overbelichting in camera’s die bijvoorbeeld eigenlijk maar tot 160 of 200 ASA meten. Het is bijvoorbeeld niet erg als 200T wordt belicht als 160. Sterker nog, Kodak raad overbelichting aan van ½ tot 1 stops voor meer schaduw detail.

b. Handmatige belichtingsmeting: Om de beperkingen van de ingebouwde lichtmeter van de camera te omzeilen, kun je een externe lichtmeter gebruiken om de belichting handmatig te meten en de camera-instellingen dienovereenkomstig aan te passen. Dit geeft je meer controle over de belichting en zorgt voor een nauwkeurigere belichting van moderne filmstocks. Houdt er wel rekening mee dat bijna alle super 8 camera’s een beam-splitter hebben die het licht van de lens splits tussen de film en de viewfinder/lichtmeter. Meestal treed er een verlies of van 1/3 tot 1 stops. Dit hang erg af van camera model en wordt helaas meestal niet vermeld in de handleiding.

c. Compensatie voor gevoeligheidsverschillen: Als de ingebouwde lichtmeter van je camera enigszins afwijkt bij het meten van moderne filmstocks, kun je proberen te compenseren voor het verschil. Sommige super 8 camera’s hebben een knop om de belichting met –1 tot +1 stops aan te passen. Houd er rekening mee dat de ingebouwde meter uitgelopen kan zijn.

d. Experimenteer met verschillende filmstocks: Aangezien verschillende filmstocks verschillende belichtingseigenschappen hebben, is het een goed idee om met verschillende stocks te experimenteren om erachter te komen welke het beste werken met jouw specifieke camera. Dit kan je helpen de beste combinatie van camera en filmstock te vinden voor optimale resultaten.


Super 8-camera's bieden een reeks opnamensnelheden die filmmakers in staat stellen om verschillende visuele effecten en stijlen te verkennen. De opnamensnelheid, gemeten in beelden per seconde, bepaalt hoeveel afzonderlijke beelden er per seconde worden vastgelegd. Hier zijn enkele van de meest voorkomende opnamensnelheden die beschikbaar zijn op Super 8-camera's en hun bijbehorende effecten. Ook erg belangrijk, 18fps laat je ongeveer 3:20 minuten opnemen, 24fps een stuk minder met 2:50 minuten:

18 fps: Dit is de standaard opnamensnelheid voor veel Super 8-camera's en resulteert in een klassieke, licht stroboscopische filmlook die vaak wordt geassocieerd met home movies uit het verleden. Filmen met 18 fps is ook kostenefficiënt, omdat het minder film verbruikt in vergelijking met hogere snelheden.

24 fps: Dit is de standaard opnamensnelheid voor de meeste professionele filmproducties en zorgt voor een vloeiendere weergave die lijkt op moderne digitale video. Veel geavanceerdere Super 8-camera's bieden 24 fps als een optie, waardoor filmmakers een meer professionele uitstraling kunnen bereiken met hun Super 8-opnamen.

Langzamere opnamensnelheden (zoals 9 of 12 fps): Deze lagere opnamensnelheden resulteren in een versnelde weergave wanneer de film wordt afgespeeld op standaard snelheden (18 of 24 fps). Dit kan worden gebruikt om interessante effecten te creëren, zoals time-lapse-opnamen, of om beweging te benadrukken in scènes met snelle actie.

Hogere opnamensnelheden (zoals 36, 48, of 72 fps): Het opnemen met hogere snelheden resulteert in slow-motion effecten wanneer de film wordt afgespeeld op standaard snelheden. Dit kan worden gebruikt om dramatische momenten te benadrukken of om gedetailleerde studies van beweging en actie vast te leggen. Houd er rekening mee dat filmen met hogere snelheden (veel) meer film verbruikt en mogelijk een fellere lichtbron vereist om voldoende belichting te garanderen.

De beschikbare opnamensnelheden variëren per Super 8-camera. Bij het kiezen van een Super 8-camera is het dus belangrijk om rekening te houden met de gewenste opnamensnelheden en hoe deze van invloed zijn op je filmproject en het uiteindelijke resultaat.

Het scannen van Super 8-film is een essentiële stap om je analoge beelden om te zetten naar een digitaal formaat, zodat ze gemakkelijk kunnen worden bewerkt, opgeslagen en gedeeld. Hier is een overzicht van het scanproces, de mogelijke resoluties en aspectformaten, en enkele tips voor de nabewerking van gedigitaliseerde Super 8-beelden:

a. Scannen van Super 8-film: Er zijn verschillende methoden om Super 8-film te scannen, waaronder telecine filmscanners, Wolverine scanners en professionele telecine-diensten. De kwaliteit van de scans varieert, afhankelijk van de gebruikte apparatuur en het proces. Professionele diensten bieden meestal de hoogste kwaliteit en kunnen je film zorgvuldig hanteren om schade te voorkomen. Wolverine scanners zijn redelijk betaalbaar maar qua kwaliteit slecht.

b. Resoluties: De resolutie van de scans heeft een grote invloed op de beeldkwaliteit van de gedigitaliseerde film. Gangbare resoluties voor het scannen van Super 8-film zijn 1080p (Full HD) en 2K. Hogere resoluties, zoals 4K, zijn ook mogelijk, maar het voordeel van dergelijke hoge resoluties kan beperkt zijn, gezien de inherente resolutie van de Super 8-film zelf. Door super 8 in 4K te laten scannen heb je wel meer ruimte om te croppen. De resolutie hangt ook erg af van de gebruikte filmstock. 50D en 100D hebben een veel fijnere korrel en hogere resolutie dan 250D of 500T.

c. Beeldverhouding: Super 8-film heeft een beeldverhouding van 4:3, wat overeenkomt met het klassieke televisieformaat. Tijdens het scanproces kan de film worden bijgesneden of aangepast aan andere beeldverhoudingen, zoals 16:9 (breedbeeld) of 4:3 (Orginele beeldverhouding)). Dit moet zorgvuldig worden overwogen, afhankelijk van het gewenste eindformaat en het beoogde gebruik van de gedigitaliseerde beelden.

Vaak wordt super 8 gescand 16:9 met “overscan” wat inhoudt dat het beeld van helemaal rechts tot en met de perforatie wordt gescand. Zo kan je tijdens bewerking zelf bepalen hoe je af wil snijden.

Nabewerking van digitale beelden: Na het scannen van de Super 8-film kunnen de gedigitaliseerde beelden verder worden bewerkt met behulp van software zoals DaVinci Resolve, Adobe Premiere Pro of Final Cut Pro. Hier zijn enkele aspecten van nabewerking die je in overweging moet nemen:

a. Kleurcorrectie: Afhankelijk van de gebruikte filmstock en de belichting kunnen de kleuren in de gedigitaliseerde beelden mogelijk enige correctie vereisen om de gewenste look en feel te bereiken.

b. Stabilisatie: Super 8-film kan inherente onstabiliteit vertonen tijdens het afspelen, wat resulteert in schommelingen of trillingen in de gedigitaliseerde beelden. Softwarematige stabilisatie kan helpen om deze onvolkomenheden te verminderen.

c. Korrel en ruisreductie: Afhankelijk van de filmstock en de gebruikte scanner, kunnen de gedigitaliseerde beelden korrel en ruis bevatten. Terwijl sommige filmmakers de voorkeur geven aan de authentieke look van filmkorrel, kunnen anderen ervoor kiezen om korrel en ruis te verminderen.

d. Beeldsnelheid aanpassen: Super 8-films worden meestal opgenomen met 18 of 24 beelden per seconde. Het kan nodig zijn om de beeldsnelheid aan te passen als je apart geluid hebt opgenomen. De meeste super 8 camera’s hebben een snelheid variatie van 5-/+% dus je zult periodiek de snelheid moeten aanpassen om synchroon te blijven lopen.


Het projecteren van Super 8 omkeerfilm is een prachtige manier om de klassieke, nostalgische sfeer van analoge filmbeelden te ervaren. Omkeerfilm, ook bekend als diafilm, produceert positieve beelden die direct kunnen worden geprojecteerd zonder eerst te worden omgezet in negatieven. Hier is een overzicht van het projectieproces en enkele tips om ervoor te zorgen dat je Super 8 omkeerfilm op de best mogelijke manier wordt weergegeven:


a. Projectorkeuze: Om Super 8 omkeerfilm te projecteren, heb je een Super 8-filmprojector nodig. Er zijn verschillende modellen en merken beschikbaar, zowel nieuw als tweedehands. Zorg ervoor dat je een projector kiest die geschikt is voor omkeerfilm en in goede staat verkeert om de kans op beschadiging van de film te minimaliseren. Maak de projector zorgvuldig schoon, vooral de film-gate en begeleiders

b. Filmvoorbereiding: Voordat je de film gaat projecteren, is het belangrijk om deze te inspecteren op beschadigingen, vuil of stof. Gebruik een zachte doek of een filmreinigingsoplossing om de film indien nodig voorzichtig schoon te maken. Zorg ervoor dat de film op de juiste manier op de spoel zit en dat het begin van de film gemakkelijk door de projector kan worden getrokken.

c. Projectorinstellingen: Controleer de projectorinstellingen om ervoor te zorgen dat deze overeenkomen met de specificaties van je film. Dit omvat de beeldsnelheid (meestal 18 of 24 fps) en de lichtbron (daglicht of kunstlicht). Als de projector een variabele snelheidsregeling heeft, stel deze dan in op de juiste snelheid voor je film.

d. Scherpstellen en kadreren: Zodra de film is geladen en de projector is ingesteld, projecteer je het beeld op een geschikt projectiescherm of een effen, witte muur. Gebruik de scherpstel- en zoomelementen van de projector om het beeld scherp en goed gekaderd te krijgen.

e. Filmbehoud: Tijdens het projecteren van je Super 8 omkeerfilm is het belangrijk om voorzichtig te zijn om de levensduur van de film te verlengen. Vermijd het onnodig vaak afspelen van de film en bewaar de film op een koele, droge plaats wanneer deze niet wordt gebruikt.

Het projecteren van Super 8 omkeerfilm is een unieke en nostalgische ervaring die de charme en authenticiteit van analoge filmbeelden viert. Door zorgvuldige aandacht te besteden aan de voorbereiding, instellingen en het behoud van de film, kun je genieten van de rijke, levendige beelden die Super 8 omkeerfilm te bieden heeft.

Door deze belangrijke punten in gedachten te houden, kunnen nieuwe Super 8-gebruikers het meeste halen uit hun filmervaring en indrukwekkende resultaten bereiken die het unieke en nostalgische uiterlijk van Super 8-film benadrukken.

Er is nog veel meer waar ik op in kan gaan, maar deze post wordt zo wel erg groot. Ik zal in latere reacties informatie toevoegen.
Canon Auto-Zoom 814 & 200T, 500T
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_210112752
bron van dit alles: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2184776

dan mag je wel dezelfde username hebben, een bron posten is het minste wat je kan doen

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2023 23:04:45 ]
  Moderator zondag 6 augustus 2023 @ 21:16:08 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210190463
Goeien OP, we zijn hier trouwens op FOK! ipv Tweakers :+

Op dit moment geen tijd om aandachtig te lezen, maar ga er binnenkort even voor zitten :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 30 september 2023 @ 14:39:43 #4
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_210795132
2 maanden geleden had ik een Super 8 muziek video shoot met een muzikant, gedurende 1 week in Oostenrijk te wenen. Mijn taken als technical director en camera operator hadden alles te maken met de verlichting, camera gear en er voor te zorgen dat alles goed liep met de film.

Maar niets is perfect, vooral als je met oude camera's werkt en gelimiteerd bent aan hoe veel je kan opnemen. Elke scene moet tellen.

1 Nummer, 3 camera's en +12 S8 cassettes verder gaat de video morgen in primeur op YouTube:

Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_215193237
Moest even zoeken naar het topic, wist dat het er was.

Ben hier ook bezig met Super8 maar dan met de andere kant: het scannen van oude Super8 filmpjes (wat natuurlijk ook kan met nieuw opgenomen Super8 filmpjes :+ )

Ik heb al een Reflecta scanner geprobeerd, dat geeft een redelijk en bruikbaar resultaat en is voor het geld best aardig.

Maar ik wilde het optimale eruit halen.

De beeldjes zijn maar heel klein, afgerond zo'n 6x4mm dus je hebt een macrolens nodig om het een beetje fatsoenlijk vast te leggen. Op Youtube staan wel wat "telecine" projecten, waarbij zo'n apparaat zelf gebouwd wordt of een oude projector omgebouwd wordt. Ik heb gekozen voor het laatste omdat het mechanisme dan al aanwezig is.



Van 22mm multiplex een stevige basis gemaakt. Een goede, regelbare LED-bron gekocht die niet knippert (dus geen PWM aansturing). Verder een stappenmotor setje van Aliexpress.

Als basis een Canon Cine Projector S-400 via eBay opgescharreld. Werking onbekend maar als het mechanisme goed is, is dat niet zo belangrijk.

De macro lens is voor m'n Nikon DSLR cameras maar met een adapter past hij ook prima op een Sony, in dit geval op een A7S III. Die heeft de optie voor "electronische sluiter" dus geen slijtage of beweging bij het maken van een foto en dat voorkomt slijtage.

Je maakt per minuut film namelijk 18 x 60 = 1.080 foto's dus als je dan enkele uren film hebt gaat dat wel aantikken.

De A7S III heeft een 12MP sensor (die ik niet helemaal gebruik natuurlijk) en dat is meer dan genoeg, hoewel analoge film geen echte resolutie heeft zoals we dat van een digitale camera kennen, is de bruikbare resolutie van Super8 is maar zo'n 600 tot 1.100 pixels verticaal, afhankelijk van de kwaliteit van de film en hoeveel licht er beschikbaar was bij de opname.

Het project in foto's:

Om de camera van stroom te voorzien gebruik ik een "dummy accu" met een externe stroomadapter.
Op die manier kan hij rustig een hele dag draaien.




Voor het maken van een foto gaat er een magneetje langs de reed switch (magneetschakelaar) en die schakelt via een remote trigger kabeltje de camera om een foto te maken.

Het magneetje is niet gelijmd, het zit op een restant van een metalen plaatje waar de sluiterbladen aan zaten en daardoor kan ik de timing van het nemen van een foto veranderen door de magneet iets te verplaatsen.

ISO heb ik op automatisch staan (80 - 6.400 ISO), diafragma op f/5.6 en sluitertijd op 1:50e.
Omdat je via het externe beeldscherm heel goed handmatig kan scherpstellen kom je wel weg met f/5.6 en anders zou f/8 misschien beter zijn omdat je dan iets meer scherptediepte hebt.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-10-2024 16:21:12 ]
  Moderator zondag 6 oktober 2024 @ 23:28:42 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215197762
Wat een gaaf project zeg. Is er software die de losse beelden om kan zetten naar video?

En zitten de beelden altijd op precies dezelfde plek op je sensor? Of moet dat ook uitgelijnd worden?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215197825
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 23:28 schreef derLudolf het volgende:
Wat een gaaf project zeg. Is er software die de losse beelden om kan zetten naar video?
Ik schiet RAW bestanden, die zijn zo'n 25MB per stuk. Na het croppen (en eventueel wat aanpassen van witbalans, kleuren, etc) exporteer je die dan naar PNG of JPG in een 4:3 verhouding (als je de originele beeldverhouding wil gebruiken). Ik geloof dat DNG of CinemaDNG ook wel gebruikt wordt.

Croppen is wel nodig, aangezien er altijd wel ergens een stofje in de gate zit van zo'n Super8 camera en dat zie je terug in ieder beeldje, helaas (zie ook het beeld op de monitor op de foto).

De "grading" kan je ook nog in de videobewerkingssoftware doen maar ik heb meer ervaring met Lightroom dus ik doe het meeste daar al.

Je kan de beelden importeren in vrijwel ieder videobewerkingspakket.

Ik gebruik Davinci Resolve en dan kan je een "image sequence" importeren.
De framerate van de tijdlijn pas ik dan aan naar 18fps, wat de originele snelheid is van de film.

Ben er nog niet erg in thuis maar het importeren en stabiliseren is niet echt heel ingewikkeld.
Verder heb ik een "Neat Video" plug-in voor Resolve die de meeste stofjes en vlekjes kan verwijderen.
De kunst is omdat niet te overdrijven.

En als laatste stap kan je de video nog door Topaz Video AI gooien om de resolutie iets op te peppen.
Ook daar moet je voorzichtig mee zijn, anders wordt het eindresultaat te glad en mist het de oude sfeer.
Maar het is ook net welk eindresultaat je wil natuurlijk.

Topaz Video AI kan trouwens ook de framerate nog interpoleren naar bijvoorbeeld 24 of 50 beeldjes per seconde.

Dat interpoleren kan eventueel ook vooraf met RIFE (of de voorganger DAIN) als je daar de voorkeur aan geeft.
Volgens mij kan @t4600c je daar wel het één en ander over vertellen.

quote:
En zitten de beelden altijd op precies dezelfde plek op je sensor? Of moet dat ook uitgelijnd worden?
De "klauw", een arm met 2 pinnen die de film precies 1 beeldje opschuift per rotatie, zorgt ervoor dat iedere frame op dezelfde plaats voor de sensor komt.

Nu zit er wel eens wat afwijking in, dat kan zelfs destijds al in de camera ontstaan zijn. Dus beeldjes willen wel eens een beetje springen maar over het algemeen is het per scene of filmrol (3m15s) wel gelijk.

De oude "framing" knop van de projector werkt nog, dus ik kan het beeld netjes naar het midden verschuiven. Een lens is daar ook het scherpst doorgaans dus dat heeft ook wel de voorkeur.

Ik bewerk de reeks per scene, dus ik pak de beeldjes van 1 scene, die crop ik allemaal gelijk en dat plaats ik dan bijvoorbeeld in een mapje "scene 04 - voetbal in doolhof Sneekermeer".
Als je zo werkt, kan je ook makkelijk later nog wijzigingen aanbrengen en bijhouden wat je aan het doen bent.

Het is voor mij ook allemaal "nieuw". Ik ben wel hobbyfotograaf dus de basis begrijp ik. Daarnaast is elektronica altijd wel een hobby geweest (m'n eerste soldeerbout had ik op m'n 9e verjaardag al).
Dus ik rommel lekker aan, zoals ik m'n hele leven al doe :P

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-10-2024 23:55:39 ]
pi_215207439
Ter test de foto's van 1 filmpje in Lightroom gecropt, geëxporteerd, in DaVinci Resolve als sequence geïmporteerd, Neat Video er op losgelaten om stof te verwijderen. Het resultaat daarvan weer geïmporteerd in Topaz Video AI, de framerate geïnterpoleerd (18 naar 50 frames per seconde), lichte stabilisatie toegepast (voornamelijk de frames onderling zijn nu stabieler) en dat geüpload naar YouTube.

En zo heb je na ~37 jaar toch een heel aardig resultaat.

Je ziet bij de snelle camerabewegingen in de auto wel wat rare effecten maar op het origineel is daar ook niet veel van te maken vanwege de bewegingsonscherpte. Normaal zit er niet zoveel beweging in de filmpjes dus dat zie ik niet als een probleem.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ter vergelijk: hier de versie die ik met de Reflecta heb gedaan (en ook door Topaz heb gehaald), een maand eerder:



[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-10-2024 00:18:03 ]
pi_215219031
Van de reis naar Afrika (eindbestemming Mali - Bamako) door mijn ouders in 1989 (rode VW T3 bus) heb ik wat filmmateriaal.
Helaas was juist die film flink aangetast door schimmel, echt ingevreten en de geluidssporen plakken aan de film of zijn uitgelopen over de film.

Ik heb dus ook na het reinigen nog aardig moeten croppen.

Gelukkig kan je met ruisfiltering wel heel wat wegkrijgen.
In dit geval ben ik zelfs wat te ver gegaan met de settingsmaar dat is onderdeel van het proces en het testen.

Je ziet trouwens ook wat vuil op de lens zitten, omdat het constant aanwezig is ziet Neat Video dit niet als vuil of een beschadiging.

Concept:

Voor:

Na:


[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-10-2024 20:41:21 ]
pi_215224885
Heel wat filters aan in DaVinci Resolve. Links onbewerkt, rechts de output.

Ik merkte dat er per frame of aantal frames nogal wat verschil in de belichting zat bij deze scene.
In eerste instantie dacht ik dat het kwam door mijn "auto ISO" setting bij het capturen dus ik heb zelfs een stukje van deze scene opnieuw gedaan met vast ingestelde settings op de camera.

Maar het zit echt in de film. Gelukkig kan FlickerFree van Digital Anargy (die ik toevallig al eens had aangeschaft voor een ander project waar flikkering zat in een originele DVD van een serie uit de 90's) dat aardig goed oplossen. Het is wel essentieel om de "Motion Compensation" aan te vinken voor deze scene, anders krijg je heel vreemde arctifacts.

Verder geldt bij ieder filter: "gebruiken met mate", dus de ondergrens zoeken van wat nodig is om het resultaat te behalen. Dat is even de zoektocht nu, als ik daar een basis in heb kan ik verder met dit project.

Het renderen is met zoveel filters wel erg traag. Zelfs met een Ryzen 9 9950X en RTX4090 haal ik amper meer dan 1 fps bij het renderen. Vooral "Flicker Free" met ingeschakelde motion compensation neemt erg veel resources.

edit: dat is een understatement, met alle filters aan zit ik nu op 3u45 rendertijd voor een scene van 25 seconden waarbij "Flicker Free" veruit de meeste resources nodig heeft. Aan de andere kant maakt het niet veel uit, ik zet het aan en ik loop er bij weg. Er zit geen deadline op dit project en iedere scene krijgt de aandacht die het nodig heeft.

Met de stabilisatie ben ik er nog niet helemaal uit. Ik kan dit in Resolve doen of bij de laatste stap in Topaz Video AI. Ik zal nog wat moeten vergelijken, het blijft handheld video en dat mag je best terugzien in het eindresultaat. Maar het verspringen van de frames onderling moet er wel uit (en dat lukt ook wel).



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-10-2024 13:54:13 ]
  Moderator donderdag 10 oktober 2024 @ 22:36:20 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215230682
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:


Dus ik rommel lekker aan, zoals ik m'n hele leven al doe :P
Ik had willen zeggen, dat dat "aanknooien" jou wel toevertrouwd is. Laat je ook mooi zien in de daaropvolgende berichten.

Erg interessant om te volgen. Is het originele materiaal negatief of positief/dia?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215230840
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 22:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik had willen zeggen, dat dat "aanknooien" jou wel toevertrouwd is. Laat je ook mooi zien in de daaropvolgende berichten.

Erg interessant om te volgen. Is het originele materiaal negatief of positief/dia?
Thanks!

Het is positief, Super8 dus 8mm film waarvan maximaal 6x4mm (4:3 verhouding) bruikbaar.
Dus het is net of je mini dia's omzet en dan heel veel ;)
pi_215246629
Omdat de problemen (vlekken, schimmel, strepen, ruis) in de film per scene verschillen werk ik het ook per scene af.
In Resolve betekent dat wel dat ik iedere keer weer handmatig de Nodes met fusion tools moest toevoegen.

Tenminste, dat dacht ik. Maar het kan ook door je nodes te selecteren, dan "copy" te kiezen en het script op te slaan in notepad.

Je krijgt dan zoiets en dat kan je bij het volgende filmpje zo weer plakken en alle nodes met instellingen zijn weer terug.

Mijn gebrek aan kennis van het pakket nekt me wel eens ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:35:12 #14
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_215247732
Dat ziet er erg goed uit TheFreshPrince !

Ik zie op de TV dat je alle randen van de film ziet, dus dan kan je zelf de crop kiezen. Elke 8mm/Super 8 camera had een andere film gate dus er zit veel verschil in de bruikbare ruimte. Vaak sneed de projector een deel van het opgenomen beeld af. Als het nodig was zou je dan de gate van de projector verder open kunnen vijlen om meer te fotograferen?

Zit er een light diffuser tussen de lichtbron en de film? Vaak wordt een melkglas gebruikt in het midden tussen de lamp en de film. Dit zorgt er voor dat de korrel zachter overkomt.

De opnamen zonder filters met de auto's ziet er erg net uit. Beter dan menig scan-bedrijf die zichzelf professioneel noemen. Hele mooie korrel en kleuren.

Super 8 opnamen zijn altijd wat schokkerig, de film "zweeft" namelijk in de film gate van de camera en er is geen registratie-pin. Dat de aandrukplaat in de cassettes van plastic was en de film wat rare hoeken maakt in de cassette helpt allemaal niet. Eigenlijk een idioot ontwerp van Kodak, SIngle-8 met de metale aandrukplaat in de camera zelf was veel beter maar ja... het betere formaat wint niet altijd weten we.

Zelfs in raw is het contrast van diafilm te hoog om het gehele bereik van donker tot overbelicht vast te leggen zonder auto ISO? Er zijn al film scanners op de markt met 10, 12 of zelfs 16-bit sensoren om die reden...

Het lastige van diafilm is niet het dynamisch bereik van de film zelf, maar het enorme verschil tussen donker en licht.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_215248046
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 19:35 schreef t4600c het volgende:
Dat ziet er erg goed uit TheFreshPrince !
Ik volg jou en de DutchSteamMachine al een aantal jaren (Youtube / Tweakers en hier) en veel inspiratie gehaald uit de tools en technieken die je gebruikt.

Voor mij is dit echt een project met een eind, ga er niet m'n nieuwe hobby van maken of externe klusjes aannemen. Ik vind het vaak leuk om wat nieuws te proberen en dan verdwijnt het (voor onbepaalde tijd) in een kast.

Er zal in de toekomst wss nog wel 5-10 uren aan filmmateriaal (en duizenden dia's) vrijkomen maar wanneer is onzeker. Dus ik bewaar het apparaat in goede conditie en zie wel wanneer ik het weer nodig heb.

quote:
Ik zie op de TV dat je alle randen van de film ziet, dus dan kan je zelf de crop kiezen. Elke 8mm/Super 8 camera had een andere film gate dus er zit veel verschil in de bruikbare ruimte. Vaak sneed de projector een deel van het opgenomen beeld af. Als het nodig was zou je dan de gate van de projector verder open kunnen vijlen om meer te fotograferen?
Ja, klopt, een beetje overscan is niet erg. Pixels genoeg en het geeft ruimte om te croppen.
Normaal crop ik Super8 in 4:3 maar ik had ook een filmpje met erg veel vuiltjes in de gate die ik op 7:5 gecropt heb. De RAW's zijn er nog wel (ik bewaar alles, ook de scans van de slechtste stukken film), dus als AI zo slim wordt dat het die vuiltjes ook kan invullen dan kan ik er altijd nog eens een nieuwe poging aan wagen.

Er zit standaard een selector in dit type camera voor 8mm en Super8 en die heb ik er al uitgeknipt, dus de uiteindelijke gate is al veel groter dan nodig is.

Ik heb de geleiders juist zo afgesteld dat de perforatie net nog een stukje in beeld komt, dus het ligt niet aan de gate zelf. Ik mis overigens nergens bruikbaar beeld en de frame afstelling van de projector werkt ook nog gewoon, dus ik kan hem verticaal centreren.

quote:
Zit er een light diffuser tussen de lichtbron en de film? Vaak wordt een melkglas gebruikt in het midden tussen de lamp en de film. Dit zorgt er voor dat de korrel zachter overkomt.
De LED lamp is bedoeld voor dit soort werk en heeft zelf een melkglas. Ik kan me voorstellen dat experimenteren met de plaats / afstand (en extra melkglas) nog wel wat verbetering kan opleveren maar al het materiaal dat ik nu heb is al gecaptured en ik ben er aardig tevreden over.

Wel een kostbaar lampje maar wel heel fijn voor dit werk. Lichtsterkte en kleur is regelbaar en flikkervrij.
https://en.film-digital.com/product-page/4000-filmtransfer-lampe-led-stufenlos

Door de externe monitor is het focussen ook een stuk makkelijker.

quote:
De opnamen zonder filters met de auto's ziet er erg net uit. Beter dan menig scan-bedrijf die zichzelf professioneel noemen. Hele mooie korrel en kleuren.

Super 8 opnamen zijn altijd wat schokkerig, de film "zweeft" namelijk in de film gate van de camera en er is geen registratie-pin. Dat de aandrukplaat in de cassettes van plastic was en de film wat rare hoeken maakt in de cassette helpt allemaal niet. Eigenlijk een idioot ontwerp van Kodak, SIngle-8 met de metale aandrukplaat in de camera zelf was veel beter maar ja... het betere formaat wint niet altijd weten we.

Zelfs in raw is het contrast van diafilm te hoog om het gehele bereik van donker tot overbelicht vast te leggen zonder auto ISO? Er zijn al film scanners op de markt met 10, 12 of zelfs 16-bit sensoren om die reden...

Het lastige van diafilm is niet het dynamisch bereik van de film zelf, maar het enorme verschil tussen donker en licht.
Daarom heb ik ook met auto-iso geschoten. Wel vaste sluitertijd en diafragma. De auto-ISO van de Sony A7S III is heel goed zolang je niet boven de 6400 ISO komt, dan begint hij onvoorspelbaar te reageren.

De snelheid van het capturen lag laag, ongeveer 1 frame per seconde, dus de film had altijd tijd genoeg om tot rust te komen. En door de elektronische sluiter van de A7S III heb je ook geen mechanische trillingen vanuit de camera.

Ik werk vanuit de Lightroom exports met 2560 x 1920 pixels en dat is best wel "overkill" volgens mij. Maar je kan het altijd downscalen als het nodig is.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:21:42 #16
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_215248206
Wat is je ervaring met die macro lens? Kan je het beeld compleet vullen met het super 8 frame? Hoe egaal over het beeld is de focus?
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_215248294
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 20:21 schreef t4600c het volgende:
Wat is je ervaring met die macro lens?
Het is de Laowa Venus 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra-Macro (Nikon F-mount).
review: https://photographylife.com/reviews/venus-laowa-25mm-f-2-8-2-5-5x-ultra-macro

Prima, ik had hem al eens aangeschaft voor m'n Nikon body's maar heb 'm nu met een budget adapter op m'n Sony. Hij is toch manual focus / diafragma dus geen dure adapter nodig.

quote:
Kan je het beeld compleet vullen met het super 8 frame?
Ik denk het wel. Ik zat nog niet op de maximale zoom. Maar om praktische redenen was dit de beste opstelling, de ruimte aan 1 kant van de lens was erg krap en ik heb al een stuk uit de behuizing moeten slijpen van de projector om de lens exact haaks op de film te krijgen. En ik had pixels genoeg, dus dichterbij hoefde ook niet.

quote:
Hoe egaal over het beeld is de focus?
Ik vind de focus erg strak en weinig afwijking in de lens. Dat zie je ook wel terug in het filmpje, de ruisdetails van de Super8 zijn in alle hoeken nog best scherp.

Ik heb ook geen lensvervorming hoeven compenseren in Lightroom, dat was uit de camera direct netjes. Je scherptediepte is natuurlijk heel beperkt dus scherpstellen is wel even iets waar je tijd voor moet nemen.

Vignetting is aanwezig maar minimaal en in het frame dat ik had uitgesneden niet merkbaar.
pi_215248368
Ik heb trouwens ook nog een Mitakon Zhongyi 20mm f/2 4.5x Super Macro Lens.

Ook een heel apart geval maar die zou niet gepast hebben hier, ivm de breedte van de lens.
pi_215261570
Hoe verderop ik in de film kom, hoe meer de schade van de schimmel parten gaat spelen.
Er zijn agressievere standen voor filtering nodig en dat zorgt wel eens voor gekke artefacten, vooral in scenes met beweging. Denk aan voeten die in frames ineens verdwijnen of schaduwen die aangezien worden voor een vlek.

Wat daar wel een beetje helpt is éérst de frame interpolatie (van 18 naar 50fps) en de stabilisatie doen. De verplaatsingen zijn dan vloeiender waardoor een tool als Neat Video beter herkent dat het bij de video hoort. Met 18 fps zijn de verplaatsingen tussen objecten (per frame) soms te groot waardoor die link niet gelegd wordt door de software.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')